 |
/images/archive/gallery/248/007.jpg נתניהו
צילום: ברקאי וולפסון ורובי קסטרו  |
|
קרבות אוויר בין נתניהו לשטרית |
|
שר האוצר חזר היום על הודעתו כי הוא בעד פתיחת "השמיים" ללא הגבלה לחברות תעופה זרות, בניגוד לעמדתו של שר התחבורה. "מצרים קפצה ל-10 מיליון תיירים. מה הם עושים שאנו לא?" |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
עמי אטינגר 2/6/2005 18:11 |
|
|
|
|
 |
שר האוצר בנימין נתניהו תומך בהנהגת מדיניות "שמים פתוחים" בתעופה בישראל ופועל לדבריו בהרמוניה עם שר התיירות, אברהם הירשזון, כדי להכפיל ולשלש את תנועת התיירות לישראל. כך הצהיר היום נתניהו ביום עיון בנושא "מרכיב התעופה בחברות התיור לישראל".
הצהרתו של נתניהו מהווה נדבך נוסף בעימות המתפתח בין לשכות שר האוצר והתחבורה על "השמיים הפתוחים". זה זמן רב שחברות תעופה זרות התמרמרו על כך שאינן רשאיות לבצע מספיק טיסות לישראל. האשמה הופנתה למינהל התעופה ולמשרד התחבורה, אשר מגביל את מספר הטיסות ומערים קשיים בעניין. כתוצאה, ענף התיירות ספג מכה קשה מאחר ותיירים רבים אינם מגיעים לישראל. יצויין כי בג"ץ ידון בשבוע הבא בעתירתה של חברת התעופה האוסטרית, אוסטריאן איירליינס, שבקשתה להוסיף 3 טיסות בשבוע לישראל נדחתה על ידי רשות התעופה האזרחית.
לדברי נתניהו: "אני לא מסתיר את דעתי החיובית ל"שמים הפתוחים", כי מדיניות זו תואמת את עבודתי באוצר. אבל אני חושב, כי צריך ללמוד את הנושא, ולכן חשבתי שבמקום שאמשיך בהתנגשויות בין גורמי
הממשלה, כדאי קודם למצות את כל ההיבטים של הנושא, כדי להבין את השוק, ולפני שאני מבין משהו אני לא נאבק עליו.
"אנחנו לא מדברים על שני מליון תיירים אנו מדברים על מכפלות ואף על שילוש מספר התיירים. קפריסין עברה אותנו והביאה 4 מיליון תיירים. מצרים קפצה ל-10 מיליון תיירים. מה הם עושים שאנו לא? המסקנה היא שצריך לעבור למדינות תעופתית אחרת. לפרק חסמים ולשפר תשתיות כמו למשל בפרויקט ים סוף. נפגשתי עם סמנכ"ל בכיר בחברת טוי (חברת תיירות גרמנית), המגלגלת מחזור של 24 מיליארד דולר והוא התלהב במיוחד מתל אביב. טען שזו עיר שהמון תיירים יוכלו להגיע אליה בגלל שהיא נושמת 24 שעות בימימה ויש לה חוף ים מדהים. כששאלתי אותו 'מדוע הם לא באים?' הוא ענה לי שאין אפשרות להוסיף טיסות על מנת לבצע זאת".
נתניהו חזר על הודעת משרדי התיירות והתחבורה השבוע בה נאמר כי ראשי המשרדים הקימו צוות משותף לדון בנושא. "השר שטרית הוא נגד מדיניות השמיים הפתוחים והשר הירשזון הוא בעד לכן החלטנו על הקמת צוות משותף על מנת להגיע לאיזון". השבוע טען השר שטרית כיהוא המחליט היחיד לקביעת מדיניות התעופה של ישראל.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"להשתית מדיניות תיירותית כוללת"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
חילוקי הדעות העמוקים בנושא "השמים הפתוחים" עלו ביום העיון. בכנס, בלטה היעדרותו של מנהל רשות התעופה האזרחית, אודי זוהר. איזי בורוביץ, יו"ר אל על ומי שעשוי להיפגע ממדיניות "השמיים הפתוחים", טען כי אל על היא החברה היחידה הטסה רק לארץ לעומת החברות הזרות הטסות ליעדים רבים בעולם. יחד עם זאת הוא ציין, כי יש להשתית מדיניות תיירותית כוללת, של כל מרכיביה – תעופה, מלונאות ושירותי קרקע.
אבי פרידמן יו"ר פאנל חברות התעופה הזרות, טען, כי הוא לא מקבל את הטענה שחברות תעופה מעלות מחירים כל השנה. הן עושות זאת רק בתקופת שיא. עופר קיש, מנכ"ל לופטהנזנה, טען, כי הצרכן רוצה סופרמרקט של מוצרים ומחירים שונים, כדי שהוא יוכל לבחור את המוצר המתאים ביותר לצרכיו.
סבינה בירן, מנכ"ל ישראייר, טענה כי לפני שהולכים ל"פתוח את השמים", עבור חברות זרות, חייבים לפתוח את השמים בבית לחבורת תעופה ישראליות נוספות. "הייתה בארץ מדיניות תעופה ליברלית אבל היא חוסלה בהליך החפוז שעשו בזמן הפרטתה של אל על, וכעת לא מאפשרים לישראייר לטוס טיסות סדירות לניו יורק. לממשלה אני פונה – תנו לישראייר לטוס".
עמי אתגר, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת, הדגיש כי רק פתיחת השמיים תאפשר גידול בתנועת התיירות לארץ. אלי כהן מנכ"ל משרד התיירות הדגיש, כי תיירים טוענים שאי אפשר להגיע לארץ בגלל מדיניות התעופה הנוכחית, ודרש לפרק את החסמים של המונופולים, את החסמים של ההסכמים הבילטרליים, את החסמים המונעים מברות תעופה ישראליות נוספות להתפתח.
שר התיירות הירשזון הסביר כיצד יפעל הצוות הבין משרדי של האוצר, התחבורה והתיירות כדי לפרק את החסמים המונעים להכפיל את התיירות והדגיש: "אני מבקש לא להתבצר בעמדות אלא ללכת לקראת מדיניות של 'שמים פתוחים' שמביאה יותר תיירים לארץ מאשר מוציא ישראלים לחו"ל". |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|