ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
הנה הן באות
שנת הדגם 2006: אילו דגמים חדשים מגיעים, מי מהוותיקים יעברו מתיחות ושיפורים, ואילו מהיצרנים לא ישלחו מכוניות חדשות - לפחות לא אלינו
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גיל מלמד
27/5/2005 12:07
כרגיל במקומותינו, גם בשנת הדגם 2006 יקבעו יחסי הכוחות בין שערי המטבעות השונים את קצב המכירה של רוב הדגמים בשוק הרכב. נכון לתחילת שנת הדגם,2006 היורו עדיין ניצב גבוה, הין היפני במצב טוב יותר, והדולר מחייך מלמטה, לשמחתם המרובה של יונדאי ושברולט, המיוצרות בקוריאה.
  

ליבואני המכוניות האירופיות, שגם כך די מתוסכלים, מן הסתם, מעוצמתו של המטבע האירופי, שבו הם קונים, יש כעת סיבה נוספת לתסכול: רוב רובם המכריע של הדגמים החדשים והמעניינים שצפויים להופיע השנה יגיעו מאירופה, אבל כלל לא ברור אם הם יהיו תחרותיים, לנוכח מחירם.

אאודי   

רוב הדגמים של אאודי שרלבנטיים לשוק שלנו הוצגו בשנה-שנתיים האחרונות, כך שהם חדשים למדי, ולאאודי לא נותר הרבה להוסיף. עיקר החידושים השנה נוגעים לדגמי נישה מבחינתנו: בז'נבה הוצגה מתיחת פנים לגירסה הספורטיבית של ה‭,4-‬ ה‭,S4-‬ ונוספה גרסת סטיישן ל‭,6-‬ ה‭A6"-‬ אוואנט‭."‬

המכונית המעניינת יותר מבין המכוניות שעשויות לתפוס נפח מכירות היא גירסת הספורטבק החדשה של ה‭,A3-‬ עם מנוע ה‭2.0-‬ ליטר מוגדש-הטורבו, 200 כ"ס, שמוצעת תמורת כ‭260-‬ אלף שקל.

ה‭A8-‬ עברה לאחרונה מתיחת פנים, וגם היא כבר נמכרת במחוזותינו, ואילו ה‭,A6-‬ אשר העיצוב שלה העניק השראה לפרצופיהן של ה‭A4-‬ וה‭A8-‬ המתוחות, קיבלה כעת אופציה למערכת מתלי-אוויר.

אופל

בתערוכת ז'נבה, לפני כחודשיים, השיקה אופל את הדור החדש של ה"זאפירה‭,"שנראה כעת המיניוואן הבוגר ביותר בסגמנט שלו - בעיקר במובן החיובי והבשל, אך גם משום שהוא נראה קצת מבוגר.

הזאפירה משחזרת את כל התכונות המוצלחות של הדגם הקודם, באריזה שנראית פחות "מיניוואנית‭,"‬ אלא שלנו לא תהיה ההזדמנות להתלבט לגביה, מפני שלנוכח המחירים שאופל מבקשת, אין כוונה לייבא אותה ארצה בשלב זה. מי שכן צפויה כאן היא גירסת ה‭GTC-‬ הספורטיבית של ה"אסטרה‭."‬

ה"ווקטרה‭,"‬ שלא מצליחה להרים ראש בארץ לנוכח מחירה, זכתה למתיחת פנים קלה, אך נעימה.

איסוזו

איסוזו תציג במהלך השנה מחליף ל"טרופר" (שם קוד ‭,(MU7‬ על בסיס הטנדר שלה, ה‭,D-MAX-‬ אולם אלינו הוא יגיע ככל הנראה רק בעוד שנה.

אלפא-רומיאו

גם ליבואני קבוצת פיאט קשה להתמודד עם היורו הנוכחי, ובכל זאת הם יעשו מאמץ לשמור על הגחלת של "אלפא" בישראל. ה‭,GT-‬ שהוצגה באירופה לפני כשנתיים, תגיע בתקופה הקרובה ארצה, ובהמשך השנה, כנראה באוקטובר, צפויה גם ה‭,159-‬ אולם רק בתנאי שאלפא תשדך לה תיבה אוטומטית בזמן.

ה‭,159-‬ מחליפת ה‭,157-‬ היא מזכרת מימי הנישואים לג'נרל מוטורס (שהסתיימו השנה בדמי מזונות
לא רעים מבחינת פיאט, בסך 2 מיליארד דולר) והיא מבוססת על הפלטפורמה של אופל ווקטרה / סאאב ‭/ 9-3‬ שברולט "מאליבו‭."‬

ה‭147-‬ זכתה למתיחת פנים בתערוכת ז'נבה, והיא תוסיף להימכר במקומותינו, ואילו ה"בררה" ‭- (BRERA)‬ החידוש המעניין של פיאט בז'נבה, לא תופיע אצלנו לפני השנה הבאה.
אלפא-רומיאו

ביואיק

אחת המכוניות האמריקניות היותר ותיקות בישראל, ה"לה-סייבר‭,"‬ לא תיוצר יותר, והיא תוסיף להימכר אצלנו רק עד סוף השנה. במקומה השיקה ג'נרל מוטורס את ה"לוצרן‭,"‬ אשר צפויה במקומותינו בתחילת השנה הקלנדרית ‭.2006‬

ב.מ.וו

ב.מ.וו נמצאת בעיצומה של מתקפת דגמים, והשנה הוצגו אצלנו כמה וכמה חידושים. המכונית החדשה החשובה ביותר היא, כמובן, סדרה 3 החדשה, שהחלה להתגלגל על כבישינו לאחרונה, עם מחיר בסיסי של פחות מ‭300-‬ אלף שקל, ורף עליון של מעל 400 אלף שקל. בשלב ראשון ישווקו כאן מנועי ה‭2.0-‬ ליטר 150 כ"ס, ‭2.5‬ ליטר 218 כ"ס ו‭3.0-‬ ליטר 258 כ"ס.

סדרה 7 מתכוננת להופעתה, לקראת סוף השנה, של המתחרה העיקרית מבית מרצדס, ה‭S"‬ קלאס‭,"‬ והיא עברה מתיחת פנים קלה, אך משמעותית, לקראת התחרות המתגברת.

בקצה השרירי של הקשת הוצגו אצלנו ה‭M5-‬ הסופר-ספורטיבית החדשה, שמבוססת על סדרה ‭,5‬ כמו גם ה‭M6-‬ הסופר-ספורטיבית, שמבוססת על מכונית הקופה - סדרה ‭.6‬ על אף מחירן (שתיהן יחד ב‭2.4-‬ מיליון שקל) נרשמו עד כה כבר "יותר מחמש הזמנות" לשתיהן.

ג'יפ

הגראנד-צ'רוקי החדש הושק בסוף השנה שעברה בארצות-הברית, וההשקה האירופית שלו נערכה בתערוכת ז'נבה. אצלנו כבר אפשר להזמין אותו, עם מנוע ה‭4.7 V8-‬ ליטר 234 כ"ס. בהמשך השנה ניתן יהיה לקנות גם גירסה מוארכת שלו, בעלת בסיס גלגלים ארוך ו‭7-‬ מקומות מרווחים, שתושק בהמשך השנה, כמו גם מנוע טורבו-דיזל לשתי הגירסאות. מחיר משוער: ‭450-420‬ אלף שקל וצפונה.

גם ה"צ'רוקי" עבר לאחרונה מתיחת פנים, וגם הוא יופיע אצלנו עם פתיחת שנת הדגם האמיתית, בנובמבר.

דאצ'יה

דאצ'יה חוזרת לישראל, ומבחינה זאת תראה שנת הדגם 2006 לא רק השקה של דגמים אלא השקה (מחדש) של יצרן שלם. ה"לוגאן" - מכונית קטנה על בסיס הפלטפורמה של ניסאן "מיקרה" ורנו "קליאו" החדשה, מיוצרת ברומניה במפעל המחודש של דאצ'יה (שבבעלות רנו) בגירסת ‭1.4‬ ליטר ‭75)‬ כ"ס) וגירסת ‭1.6‬ ליטר ‭90)‬ כ"ס‭.(‬ אצלנו היא תושק ברבעון האחרון של ‭,2005‬ ויבואני רנו "שואפים למכור כמויות משמעותיות‭."‬

לאחר התלבטויות רבות התקבלה בארץ ההחלטה הנכונה, ודאצ'יה תשווק בשמה (ולא כ"רנו‭,("‬ כאשר על כל מכונית ייכתב: "דאצ'יה על-ידי רנו" ‭.(Dacia by Renault)‬

הלוגאן עצמה היא אמנם מכונית בסיסית למדי, והחיסרון הבולט בעיניים ישראליות הוא שאין לה תיבת הילוכים אוטומטית. מאידך המכונית הזאת בנויה מראש לעמוד בתנאים קשים של מדינות לא מפותחות, ובמחיר המתאים היא עשויה להפוך לפתרון מאוד מעניין לאותו שוק מצטמצם והולך של לקוחות פרטיים שקונים מכוניות מכספם.

דייהטסו

אחת המכוניות המעניינות ביותר שהושקו עם תחילת שנת הדגם 2006 בישראל היא דייהטסו "סיריון" החדשה. יבואני דייהטסו אמנם מקוננים על כך שמספר המכוניות שהם צפויים לקבל השנה מוגבל מאוד, אבל כשלעצמה מדובר במכונית מאוד חמודה, שיכולה להוות תחליף מעניין לטויוטה "יאריס‭,"‬ שחולקת איתה פלטפורמה משותפת. תמורת 94 אלף שקל מוצעת גירסת ה‭1.3-‬ ליטר האוטומטית, ומדובר, להזכירכם, ביצור נדיר למדי במקומותינו בימים אלה: מכונית סופר-מיני מתוצרת יפן.

אילן טל, מנהל השיווק של טלקאר, מבטיח שהשנה נזכה לראות כאן גם את ה"קופן" - מעין רודסטאר מיניאטורית אך מתוקה להפליא, שמונעת באמצעות מנוע ה‭1.3-‬ ליטר של הסיריון, אולם המחיר שלה לא יהיה שווה לכל נפש.

טל מסביר שהכוונה, יותר מכל, היא לא למכור מכוניות כדי להרוויח עליהן, אלא לייצר סימפטיה למותג.
הגראנד-צ'רוקי

האמר

עוד "יצרן" חדש שיופיע במקומותינו במהלך 2006 הוא "האמר‭,"‬ ולא מדובר ביצירה המוטורית של חברת ‭- AM GENERAL‬ גיבור מלחמת המפרץ הראשונה והשנייה. ג'נרל מוטורס רכשה את הזכויות לשימוש בשם ובעיצוב של ההאמר, והיא מייצרת זה מספר שנים את ה‭H2-‬ על בסיס הפלטפורמה של ואנים ופיק-אפים גדולים מתוצרתה שלה עצמה, פלטפורמת ה‭CK-‬ (למשל, שברולט "טאהו‭.("‬ עד היום לא היה היגיון רב להביא את ה‭H2-‬ לישראל, בין השאר מפני שכדי לנהוג בו נדרש "רשיון ג‭,"'‬ וגם מפני שמחירו צפוי היה להיות בצד הגבוה יותר של חצי מיליון שקל.

אלא שלפני כשנה הושק בארצות-הברית ה‭,H3-‬ וזאת גירסה קטנה יותר (במונחים אמריקניים כמובן) של סדרת ההאמר, שמבוססת על שברולט "קולראדו‭."‬ כאן כבר נפתח שוק מעניין מבחינת יבואני ג'נרל מוטורס לישראל, שמתכוונים למצב את ההאמר ‭H2‬ מעל ל"טרייל-בלייזר" ואל מול ג'יפי היוקרה, כגון פולקסוואגן "טוארג‭."‬ ביוניברסל מוטורס מאמינים שיוכלו למכור מספר די משמעותי של כלים, וכדי לעבות את הנוכחות של האמר על כבישינו הוחלט להביא גם את ה"משאיות" הגדולות, ה‭,H2-‬ על אף שמדובר במספרי מכירות קטנים יותר.

ה‭,H3-‬ עם מנוע ‭,V6‬ שיספק 223 סוסים, צפוי לעלות מעל ל‭400-‬ אלף שקל, ואילו תמורת ה‭,H2-‬ עם מנוע ‭V8‬ בן 330 סוסים, יהיו כמה לקוחות שייפרדו מיותר מ‭600-‬ אלף שקל. השקת ההאמרים בישראל מתוכננת לרבעון השלישי השנה.

הונדה

אחרי שטויוטה ומאזדה אמרו את דברן, כעת מגיעה סוף סוף שעתה של הונדה. "סיביק" חדשה לחלוטין תוצג בתערוכת פרנקפורט, ותופיע בגזרת אוקטובר-נובמבר בישראל (ר' מסגרת‭.(‬ להצצה אל המכונית החדשה זכינו בתערוכת ז'נבה, שם היא הוצגה בתצורת קונספט מעט משונה אך קרובה לגירסת הייצור.

על כתפיה של הסיביק החדשה מוטלת משימה לא פשוטה: להחזיר עטרה ליושנה ולהשתלט מחדש על פלח שוק משמעותי בקרב המכוניות הקומפקטיות ‭")‬משפחתיות‭("‬ בישראל.

עוד לפני הגעת הסיביק צפויה אצלנו ה"לג'נד" החדשה, שאמורה להתחרות במכוניות מסוגה של ב.מ.וו מסדרה ‭,5‬ אאודי ‭,A6‬ מרצדס ‭E"‬ קלאס" וחברותיהן, ולצורך כך גייסה הונדה הרבה מאוד הנדסה ותחכום, החל במערכת הנעה כפולה קבועה ייחודית, וכלה במנוע ‭V6‬ בנפח ‭3.5‬ ליטר, שמספק כמעט 300 כ"ס.

מערכת ההנעה הכפולה של הלג'נד מיוחדת בכך שהיא לא רק מחלקת, בהתאם לצורך, את כוח המנוע בין הסרן הקדמי (במצב רגיל ‭70%‬ מן הכוח מופנים קדימה) לבין הסרן האחורי (בהתאם לצורך עד ‭70%‬ מכוח המנוע מופנה לאחור‭,(‬ אלא גם בין הגלגלים שבכל צד של המכונית.

היתרון הגדול של המערכת הוא שבעת פנייה, בתוך סיבוב, המערכת מסוגלת להעביר עד ‭100%‬ מכוח המנוע שמופנה לסרן מסוים אל הגלגל החיצוני לסיבוב, במטרה לשפר את האחיזה והביצועים, ולצמצם מצבי היגוי-יתר ותת-היגוי. מערכת ההנעה הכפולה עובדת בתיאום מלא עם מערכת בקרת האחיזה, כדי לצמצם מצבי אובדן שליטה במכונית.

בנוסף, הלג'נד (שנמכרת בארצות-הברית כ"אקורה ‭("RL‬ עמוסה במגוון עצום ורב של מערכות אלקטרוניות ומכניות - החל ממערכת להתרעה מפני נטישה לא רצונית של הנתיב, דרך מערכת בקרת שיוט אקטיבית, ועד למכסה מנוע שמורם כלפי מעלה במטרה לצמצם את הפגיעה בהולכי-רגל.

בנוסף, המכונית מצוידת גם במערכת לצמצום נזקי-תאונה, אשר מבצעת כמה פעולות הכנה לנהג ולנוסעים כאשר היא מזהה שהתאונה בלתי נמנעת. זוהי מכונית מתוחכמת למדי, בעלת הנעה כפולה ומנוע ‭V6‬ בן 300 כ"ס, שאמורה להתחרות בפלח הפרימיום מול אאודי וב.מ.וו. ה"אקורד טורר‭,"‬ גרסת הסטיישן הספורטיבית אך המשונה למדי, צפויה אף היא בקרוב.
האמר

וולבו

בפרנקפורט צפויה וולבו, סוף סוף, להשיק את מכונית הקופה החדשה שלה, ה‭,C70-‬ שעשויה להופיע בארץ ממש בסמוך להשקתה במקרה הטוב, או להתעכב בהתאם לביקוש בחו"ל כמו ה‭XC90-‬ בשעתו. ואפרופו ה‭,XC90-‬ גירסת ה‭V8-‬ החדשה שלו תיובא ארצה בהתאם לביקוש.

טויוטה

הדגם החדש החשוב ביותר של טויוטה בשנת הדגם הנוכחית הוא "הילקס ויגו‭,"‬ הטנדר החדש שמחליף את ה"הילקס" המוכר לנו. כמו "איסוזו ‭"D-MAX‬ וניסאן "נבארה" שקדמו לו, מתאפיין ויגו ראשית בעיצוב מודרני חיצוני ופנימי, וגם בארץ המקור שלו: תאילנד.

מכנה משותף נוסף הוא שעל בסיס הטנדר ייוצר כבר השנה ג'יפ לא מאוד יקר, שיחלוק איתו את רוב המכללים. גם הויגו וגם הג'יפ מיועדים ליצוא לאירופה ולמזרח התיכון, כך שהחדשות החשובות לא פחות מן הטנדר עשויות להיות ג'יפ פחות יקר מן ה"פראדו‭."‬

בתערוכת פרנקפורט תשיק טויוטה את הגירסה האירופית של ה"יאריס" החדשה, שמשווקת כבר ביפן, והיא צפויה אצלנו מיד לאחר מכן. טויוטה גם תחשוף, אולי בפרנקפוקט, את הדור השלישי של ה"ראב‭,"4-‬ אשר החליף את הקווים הידידותיים והחביבים של הדור הראשון במראה גדול ואגרסיבי המאפיין את הדור השני.

יגואר

בתערוכת פרנקפורט תשיק יגואר את ה‭XK8-‬ החדשה, שתחליף את אחת המכוניות הסדרתיות היותר יפות בעולם. אפשר להתחיל להזמין.

יונדאי

המכונית החדשה החשובה ביותר של יונדאי השנה היא ה"סונטה" החדשה, שהוצגה לאחרונה בישראל. המכונית מודרנית מאוד, עם קו מנועים חדש, שפותח בשיתוף פעולה בין יונדאי לקונצרן דיימלר-קרייזלר, וזאת בהחלט מכונית שיכולה לעורר את פלח השוק של מכוניות משפחתיות גדולות (מאזדה ‭,6‬ הונדה "אקורד‭,"‬ פיז'ו ‭(407‬ בישראל.

הבעיה היא שבשלב הראשון ישווקו רק מנועי ה‭2.4-‬ וה‭3.3-‬ ליטר, וכדי להיות שחקן משמעותי בשוק תיאלץ הסונטה להמתין למנוע ה‭2.0-‬ ליטר שיופיע בהמשך השנה.

במקביל לגירסה החשובה יותר של הסונטה, תגיע אלינו גם מתיחת הפנים הראשונה של ה"גטס‭,"‬ כשהחידוש החשוב בה יהיה מנוע חדש בנפח של ‭1.4‬ ליטר. יונדאי השיקה אמנם בארצות-הברית את ה"אקסנט" החדשה לגמרי, אשר תושק לאירופה בתערוכת פרנקפורט, אבל תגיע לארץ במקרה הטוב באוקטובר, ואולי רק בתחילת השנה הבאה.

אל ה"טוסון‭,"‬ הג'יפון של יונדאי, יצטרף אחיו הגדול יותר, שחולק איתו את אותה הפלטפורמה, "סנטה-פה‭."‬

מאזדה

מאזדה השיקה את ה‭- 5-‬ מיני-מיניוואן על בסיס ה‭,3-‬ ויבואניה מצפים למכור לא פחות מ‭2,000-‬ יחידות במהלך שנת הדגם ‭.2006‬ ה‭5-‬ מונעת בארץ על-ידי מנוע ה‭2.0-‬ ליטר שמספק 145 כ"ס, יש בה 6 מושבים אמיתיים ומושב שביעי מתקפל, שתי דלתות הזזה ייחודיות (לגודל הזה של מיני-מיניוואן‭,(‬ ותג מחיר של 162 אלף שקל, שהוא אולי הפספוס היחיד בחבילה הזאת.

אם היו יבואני מאזדה מצליחים לדחוק את ה‭5-‬ לקבוצת המחיר ‭,3‬ וזאת היתה הכוונה המקורית, אפשר היה לצפות לחגיגה גדולה יותר. מצד שני, אם גם במחיר הזה (פחות הנחה לציי רכב) מאמינים בדלק מוטורס שיחסלו את כל הכמות שיוכלו לקבל, למה להם להרוויח פחות?

בהמשך השנה תציג מאזדה גירסה ספורטיבית ל‭,3-‬ תחת הסמל ‭,MPS‬ עם יותר מ‭200-‬ סוסים, ומעניין לראות אם היא תופיע במקומותינו. בהמשך נוכל אולי גם לבחור ב"מיאטה" ‭(MX-5)‬ החדשה שהוצגה בתערוכת ז'נבה.
מאזדה 5

לנד-רובר

החידוש המעניין של לנד-רובר ל‭2006-‬ הוא ה"ריינג‭-'‬רובר ספורט‭,"‬ שאמור להתחרות בפורשה "קאיין‭,"‬ מרצדס ‭M"‬ קלאס" וב.מ.וו ‭.X5‬ הריינג‭-'‬רובר ספורט מבוסס על המכללים העיקריים של ה"דיסקאברי‭,"‬ אולם גם בעיצוב החיצוני וגם בעיצוב ובגימור הפנים הוא שואל לא מעט מן הריינג' האמיתי. בהמשך 2005 יושק באירופה ה"פרילנדר" החדש.

מיני 

מתיחת הפנים הראשונה של המיני תושק ככל הנראה בתערוכת פרנקפורט, אבל התוכניות לגבי שיווק מיני בישראל די מעורפלות כרגע.

מיצובישי

ה"קולט" החדשה של מיצובישי, בעלת תיבת הילוכים רובוטיתאוטומטית, לא נראית ליבואן הישראלי אטרקטיבית מספיק עבור השוק שלנו, לכן נוכל לחזות בה רק בתמונות. לעומת זאת, בהמשך השנה, אחרי תערוכת פרנקפורט, נפגוש את הגירסה התשיעית בסדרת ה"לאנסר אוולושין‭."‬

מרצדס

למרצדס צפויה השנה הרבה מאוד פעילות, עם הרבה דגמים חדשים. ראשונה ברשימה היא ה‭ML-‬ החדשה, שהושקה לאחרונה באירופה ותגיע בימים אלה לישראל. ה‭ML-‬ מוצעת עם שני מנועי דיזל ‭3) V6‬ ליטר, 190 ו‭224-‬ כ"ס) ושני מנועי בנזין ‭3.5)‬ ליטר, 272 כ"ס ו‭5.0-‬ ליטר 306 כ"ס‭.(‬ טווח המחירים: ‭680-520‬ אלף שקל.

סדרות C ו‭E-‬ קיבלו מנועי ‭V6‬ חדשים ותיבת ‭,7G-TRINIC‬ ואלה מופיעים גם ב‭,CLK-‬ שעברה לאחרונה מתיחת פנים. החדשות החשובות ביותר של מרצדס השנה הן מכונית הדגל החדשה לגמרי, סדרה ‭,S‬ אשר תופיע בפרנקפורט ומיד לאחר מכן גם אצלנו.

ניסאן

יותר מאשר דגם זה או אחר בפני עצמו, החדשות החשובות של ניסאן בישראל הן מעין "השקה מחדש" של המותג כולו, שצפויה במהלך השנה. אסטרטגית (וכלכלית‭,(‬ הדגם החשוב ביותר של ניסאן הוא ה"פאת'פיינדר‭,"‬ שהושק לאחרונה בארץ במטרה להתחרות "ראש בראש" בטויוטה "לנד-קרוזר‭."‬ הפאת'פיינדר מיוצר בספרד, ומונע על-ידי מנוע טורבו-דיזל בן ‭2.5‬ ליטרים שמספק 174 כ"ס.

על בסיס אותו כלי יושק בקרוב טנדר חדש לחלוטין (שהוצג לאירופה בז'נבה) בשם "נבארה‭,"‬ אשר חולק עם הפאת'פיינדר גם את עיצוב הפנים. הנבארה אמור לעשות את המוות לאיסוזו ‭,D-MAX ‬לכל הפחות עד שיגיע לכאן ההילקס ויגו החדש בסוף השנה.

סאניונג

למרות המיצוב הישראלי של סאנגיונג "רקסטון" מול קאיה "סורנטו" ויונדאי "טראקאן‭,"‬ בעיני אנשי סאנגיונג בקוריאה הכלי שלהם מתחרה בפלח שוק יוקרתי יותר. מבחינתם, מי שמתחרה בנ"ל הוא דווקא ה"מוסו‭,"‬ אשר מוחלף בימים אלה בג'יפ חדש לחלוטין, שייצורו בקוריאה יחל בדצמבר השנה.

הג'יפ החדש, שייקרא קרוב לודאי קאיירון, יונע באמצעות שני מנועי טורבו דיזל בעלי הזרקה ישירה: ‭2.0‬ ליטר, שיספק 136 כ"ס, ו‭2.7-‬ ליטר, שיספק 165 כ"ס, כמו גם מנוע בנזין במבנה 6 בשורה, בנפח ‭3.2‬ ליטר, שיספק 220 כ"ס. במהלך 2007 יתחיל הייצור של טנדר על בסיס הג'יפ הזה, ממש כמו עם המוסו בימינו.
מרצדס ML

סוזוקי

ה"סוויפט" החדשה של סוזוקי היא עליית מדרגה בתחום מכוניות הסופר-מיני, ואחת המכוניות שהיו יכולות להצליח בגדול בשוק הישראלי. סימן השאלה הגדול הוא, האם יתעוררו אנשי מכשירי תנועה ויביאו אותו השנה, או לא. דן גפני, מנהל השיווק של סוזוקי, לא שב אלינו עם תשובה בעניין זה.

סיאט

למרות גל אדיר של מוצרים חדשים ומרתקים של סיאט, אשר החל עם ה"אלתיאה‭,"‬ המשיך ל"טולדו" והגיע כעת גם אל ה"ליאון" (כולן חולקות את פלטפורמת ה"גולף" החדשה‭,(‬ נמנעת סיאט בינתיים מן השוק הישראלי. הכוונה המוצהרת היא להביא את האלתיאה ואת הטולדו כבר בתוך שבועות ספורים, ואת הליאון ברבעון האחרון של השנה, ואם כך אכן יקרה, אין ספק שזאת תהיה השנה המרתקת ביותר בתולדות סיאט בישראל.

סיטרואן

סיטרואן היתה הראשונה להשיק בישראל את דגמי ‭,2006‬ כשבראש החץ מובילה ה‭C4-‬ החדשה, מחליפת ה"קסארה‭."‬ המכונית, מאוד מתוחכמת בעיצובה ובתכולתה, תתמודד בפלח השוק החם ביותר בישראל, כשהיעד המוצהר הוא ‭2,000‬ מכירות בשנת הדגם.

המכונית מותאמת לקבוצות הרישוי 2 ו‭,3-‬ ומופיעה עם מנועי בנזין ‭1.6‬ ו‭2.0-‬ ליטר, ועם מנוע טורבו-דיזל בנפח ‭1.6‬ ליטר. מכונית הדגל של סיטרואן, ה‭,C6-‬ שהושקה לראשונה בתערוכת פריז, עשויה לעשות עלייה ברבעון האחרון של ‭.2005‬

בתערוכת פרנקפורט, בספטמבר, תציג סיטרואן את ה"פיקאסו" החדשה, על בסיס הפלטפורמה של ‭,C4‬ וכאן כבר מדובר במינימיניוואן חמוש במיטב הסיכויים לחולל מהומה בקטגוריה שלו.

ה‭C1-‬ של סיטרואן, לעומת זאת, הלא היא אחת האחיות לשלישיית המכוניות שמיוצרות בשיתוף פעולה בין פיז'ו-סיטרואן לבין טויוטה, לא צפויה לעורר הדים בישראל, בגלל גודלה (או קוטנה) שלה, אבל יבואני סיטרואן לא פוסלים אותה על הסף.

סקודה

במשך תקופה ארוכה מאוד קיוו יבואני סקודה לישראל שהיצרן הגרמני/צ'כי שלהם יפגין רוחב לב ויציע מחירים נורמליים, שיאפשרו את יבוא ה"אוקטביה" החדשה לישראל. עד כה זה לא קרה, אבל כעת יש כבר סימנים די ברורים לשבירת הקרח, כשהיעד המוצהר לתחילת השיווק הוא הרבעון הרביעי השנה.

האוקטביה החדשה חולקת את פלטפורמת הגולף החדשה, ובמקביל לה יימשך גם הייצור (והיבוא) של הדגם הנוכחי.
הסיטרואן C4
פולקסוואגן
לפחות מבחינת מספר הדגמים החדשים, שנת הדגם 2006 היא ללא ספק "שנת הפולקסוואגן‭."‬ בימים האחרונים החל בישראל השיווק של ה"קאדי‭,"‬ טנדרון שהוצג בעולם כבר לפני קרוב לשנתיים, ולמרות שלכאורה הוא מגיע בתזמון גרוע - כאשר ביטול ההכרה במע"מ מכה בחוזקה בשוק הרלבנטי - הקאדי מגיע עם פתרון בילט-אין.

למעשה, לנוכח המחירים הגבוהים שלו, אנשי פולקסוואגן ממילא לא התכוונו להתמודד על שוק הליסינג חותך-הגרונות, אלא דווקא על שוק המיני-מיניוואנים. הקאדי, לפיכך, מגיע בגירסת ה"לייף" שלו, עם 7 מקומות ישיבה ועם מרחב פנימי שעולה על כל מתחריו בקטגוריה, למעט אולי הגירסה הארוכה של פורד "קונקט‭,"‬ שעדיין לא מאובזרת ל‭7-‬ מושבים.

הקאדי ישווק עם שתי דלתות צד נגררות, כמו מאזדה 5 למשל, ועם מנוע טורבו-דיזל שמספק 105 סוסים. גירסת ה‭5-‬ מושבים של הקאדי עולה 150 אלף שקל, ותמורת שני המושבים הנוספים נדרשים ‭2,000‬ שקל נוספים. בפורד, אגב, כבר הודיעו שבהמשך השנה תוצע גירסת 7 מושבים של הקונקט, ואם הם מגיבים לכניסה של הקאדי, סימן שהוא נכנס לנישה נכונה.

מכונית מפתיעה לא פחות מבית פולקסוואגן היא ה"גולף פלוס‭,"‬ שגם היא מייצגת נישה מאוד ייחודית. יחסית לגולף הרגילה, נראית ה"פלוס" מוגדלת לגובה ולרוחב, יותר משוכללת ושימושית וגם יותר דומה לפיז'ו ‭.307‬
כמו כל ממוצע, גם הגולף פלוס לא נהנית מאף אחד מן היתרונות המובהקים של שתי הקטגוריות, וסובלת מכל החסרונות שלהם, אבל מבחינות רבות זו אחת המכוניות החשובות ביותר שהוצגו
ב‭,2005-‬ מפני שהיא באה עם אמירה מאוד מעניינת.

פולקסוואגן אומרת לנו, למעשה, שהיא מזהה פלח שוק מסוים, אולי לא גדול במיוחד, והיא מוכנה להשקיע בו ולבנות תת-דגם עבורו בלבד. המשמעות ארוכת הטווח היא ששיתוף המכללים והפלטפורמות מאפשר בימינו ליצרני הרכב לייצר סדרות קטנות יחסית, ולקלוע לטעמם של צרכנים רבים, ואפשר גם לראות את זה אחרת: יצרנים גדולים מוכנים כיום להשקיע ולהיאבק על כל תת-קטגוריה, קטנה ככל שתהיה, העיקר לייצר הרבה ולמכור הרבה, כי ככל שאתה מייצר יותר אתה מפחית את עלויות הייצור של כל יחידה.

יש כאן גם מצב של ביצה ותרנגולת: עד שנולדה הגולף פלוס לא ידענו שאנחנו יכולים לרצות כזאת מין מכונית, לכן ההיצע בעצם יצר את הביקוש. בהתחשב בכך שאפילו בישראל אמורה הגולף פלוס לעלות בסך הכל כ‭5,000-‬ שקל יותר מן הגולף הרגילה, קל להבחין בפוטנציאל של המכונית הזאת. פולקסוואגן גם מתחה השנה את פניה של ה"פולו‭,"‬ שזה אמנם שינוי קטן יחסית למה שקורה מסביב, אבל בכל זאת חשוב.
הפאסט החדשה

מכל מקום, ה"פצצה" הגדולה ביותר של פולקסוואגן השנה היא ה"פאסאט" החדשה והמבטיחה, שמיועדת לקטגוריית "המשפחתיות הגדולות‭,"‬ הקטגוריה השלישית בהיקף המכירות שלה בישראל.
היסטורית, שתי המכוניות שהשפיעו יותר מכל על הקטגוריה הזאת בעולם (ולפחות באירופה) הן ב.מ.וו מסידרה 3 ופולקסוואגן פאסאט. סדרה 3 בראה את תת-הקטגוריה של "מכוניות פרימיום ספורטיביות‭,"‬ והוכיחה שבאירופה יש לא מעט אנשים שמוכנים לשלם יותר תמורת יוקרה ואיכות, ואילו הפאסאט - בדור הקודם שלה - לקחה את האיכות והורידה אותה אל העם.

הפאסאט החדשה מהווה לא רק קפיצת מדרגה ביחס למכונית היוצאת, אלא ביחס לקטגוריית המשפחתיות הגדולות באופן כללי - בראש ובראשונה בזכות המימדים יוצאי הדופן שלה, ולא פחות בזכות הפוזה הגדולה והמרשימה.

בעוד שהמראה העגלגל של המכונית הקודמת קצת הצניע את מידותיה המלאות, כעת כבר מדובר במכונית גדולה, שנראית כאילו היא ממוקמת חצי קטגוריה מעל מאזדה ‭,6‬ למשל, או אפילו טויוטה "אוונסיס‭."‬

אבל הפאסאט עושה גם עוד דבר מעניין: היא מנסה להתקרב אל הנישה שנבראה על-ידי ב.מ.וו, כלומר לא רק להציע רמת איכות משודרגת, אלא להיות ממש מכונית פרימיום. לצורך כך לוקחת הפאסאט הרבה מאוד מן האווירה של אאודי, ולולא התברכה ה‭A4-‬ בעיצוב אתלטי, לא מן הנמנע שהפאסאט החדשה יכולה היתה להיחשב ליוקרתית ממנה.

מכונית מאד מעניינת אחרת אמורה לתפוס סוף סוף את מקומה בשוק הישראלי, וזאת היא ה"ג'טה‭,"‬ גירסת הסדאן של הגולף, שנקראה אצלנו (ובאירופה) "בורה‭."‬בראיה של יבואני פולקסוואגן לישראל, הגירסאות המאובזרות של הג'טה יכולות לקחת את מקומן של הגירסאות הפחות יקרות של הפאסאט היוצאת, וכך היא אמורה לאפשר לפאסאט החדשה לקחת את פלח השוק היקר יותר.

הג'טה תגיע לישראל ממכסיקו, וכל עוד הדולר שומר על שער נמוך זה ישחק לטובת היצרן והיבואן. אגב, הג'טה החדשה, שהוצגה אך לפני מספר חודשים על בסיס הגולף החדשה, אמורה - אם תצליח - לשבור מסורת לא קצרה של התעלמות יחסית מן הדגם הזה בישראל.

חובבי האדרנלין שמחים השנה לקראת הופעתה של "גולף ‭"GTI‬ החדשה, עם מנוע בנפח ‭2.0‬ ליטר מוגדש טורבו שמספק 200 סוסים. מכונית מעניינת נוספת של פולקסוואגן, שאולי תגיע ארצה בסוף השנה ואולי לא, היא ה"פוקס" הקטנה שהושקה לאחרונה באירופה. הפוקס מבוססת על הפלטפורמה של ה"פולו" היוצאת, היא מיוצרת בברזיל, בשלב הראשון עם מרכב בעל שלוש דלתות בלבד ואין לה תיבת הילוכים אוטומטית.

במילים אחרות, השיווק שלה בישראל יתחיל רק אם ניתן יהיה למצב אותה במחיר מאד תחרותי כמכונית בסיסית עם סמל של פולקסוואגן, ורצוי עם מרכב בעל חמש דלתות.
פורד פוקוס

פורד

המכונית הקומפקטית ‭")‬משפחתית‭("‬ החדשה החשובה ביותר בישראל לשנת ‭,2005‬ מבחינת היקף המכירות היא ללא ספק פורד "פוקוס" החדשה - המכונית השלישית הכי נמכרת בקטגוריה הזאת בשלוש השנים האחרונות.

הפוקוס מכוונת לחלק העליון של קטגוריית ציי הרכב ‭1.6)‬ ליטר אוטומטית, 122 אלף שקל) ברמת גימור טרנד, וללקוח הפרטי בקטגוריה הזאת ברמת גימור טרנד איקס שעולה 130 אלף שקל.
הפוקוס מוצעת בתצורת סדאן ‭4)‬ דלתות) והאצ'בק, וגירסת מנוע ה‭2.0-‬ ליטר שלה תופיע בהמשך השנה. בשנה הבאה ייתכן שנזכה לראות בארץ גם את גירסת ה"קופה-קבריו" המרשימה של המכונית הזאת.

פורשה

פורשה מפתיעה שוב את עולם הרכב עם ה"קאיימן‭,"‬ מכונית חדשה שעתידה להעשיר עוד יותר את יצרן הרכב הרווחי ביותר בעולם. לכאורה, מדובר בגירסת קופה של ה"בוקסטר‭,"‬ אך למעשה, בפורשה כמו בפורשה, כבר יהפכו אותה לקו מוצרים חדש, פחות יקר מן המשפחות האחרות.
המכונית תיחשף רשמית בתערוכת פרנקפורט, בספטמבר, ובהתאם להקצאת הייצור ניתן יהיה להזמין אותה עוד השנה, ולקבלה בתחילת השנה הבאה.

פיאט

יבואני פיאט בישראל סובלים מאוד מן הצרות שאליהן נקלע היצרן האיטלקי, במיוחד לנוכח המתקפה האדירה של יונדאי ושברולט בישראל על פלח שוק הסופר-מיני, שהיה פלח השוק החשוב של פיאט עם ה"פונטו‭."‬
אלא שהבשורות הטובות לא יגיעו, כך נראה, עד לקראת סוף שנה זאת, מפני שהדגם החשוב היחיד שיש לפיאט להציע לנו, פונטו חדשה לגמרי, יוצג רק בסוף השנה.
הפונטו חדשה תיבנה על בסיס פלטפורמה משותפת חדשה לה ולאופל "קורסה" (אשר תושק כשנה לאחר מכן‭,(‬ ובארץ נוכל לראות אותה אולי בסוף ‭,2005‬ וסביר יותר שרק בתחילת ‭.2006‬ בתערוכת ז'נבה חשפה פיאט את ה"כרומה" - מכונית משפחתית גדולה במבנה "ספורט-סטיישן" על בסיס הפלטפורמה של אופל "וקטרה‭,"‬ סאאב ‭9-3‬ ושברולט מאליבו.
הכרומה היא מכונית גדולה, ועל פניה גם מאוד איכותית, אלא שהיא מייצגת נישה מאוד מאוד קטנה, אין לה כרגע את המנועים ותיבות ההילוכים שיכולים היו להתאים בישראל ‭2.0)‬ ליטר אוטומטי למשל‭,(‬ וההשקעה בהשקתה בנקודת זמן זו לא נראית הגיונית.

פיז'ו

פיז'ו השיקה לאחרונה שתי מכוניות קטנות וחביבות מאוד - ה‭,1007-‬ שמיועדת לפלח השוק של מכוניות מיני/סופרמיני יוקרתיות (למשל סמארט, מיני או אאודי ‭,(A2‬ וה‭,107-‬ השלישית בשלישיית המכוניות המשותפות לפיז'ו-סיטרואן ולטויוטה.

למרות שה‭107-‬ לא אמורה להיות יקרה מדי (ייצור משותף בצ'כיה‭,(‬ לא רבים הסיכויים לראות אותה במקומותינו בקרוב, אם כי לעולם אסור לאבד תקווה. לעומת זאת, בהחלט יש סיכוי שנקבל השנה את גירסת הקופה המרשימה והנאה של ה‭,407-‬ אשר הושקה בתערוכת ז'נבה.
קאיה סארטו

קאדילק

קאדילק תחדש השנה את שיווק ה‭,STS-‬ שתופיע אצלנו עם מנוע ‭V6‬ בנפח ‭3.6‬ ליטר ו‭258-‬ סוסים, ותוצע תמורת 435 אלף שקל.

קאיה

הפעם זה נראה רציני. אחרי הבטחות שלא מומשו בעבר להסתער על השוק הישראלי עם כמה דגמים חדשים, החל החודש השיווק של ה"סראטו" החדשה - האחות התאומה של יונדאי "אלנטרה‭."‬ בהמשך השנה תנחת אצלנו גם התאומה של יונדאי "אקסנט‭,"‬ קאיה "ריו‭,"‬ אם כי בשלב זה עדיין לא סוכמו בין היצרן ליבואן הכמויות שיישלחו אלינו.
היות שהסראטו תומחרה "ראש בראש" מול יונדאי אלנטרה (פלוס מינוס רמות האבזור המעט שונות‭,(‬ צריך לצפות לקאיה ריו במחירי אקסנט, עם יתרון אחד בולט: הריו מבוססת על האקסנט החדשה, שעשויה להיות מושקת באירופה אחרי הריו, ולא לפניה.
אנשי קאיה מתכוונים להביא גם את גירסאות 5 הדלתות של הסראטו והריו, אולם נכון לשנת 2005 קלנדרית, אין בכוונתם להביא את ה"ספורטאז‭- '"‬ התאום של יונדאי טוסון, או את ה"פיקנטו" הקטנה.

קרייזלר

סוף סוף החלה לנשב בקרייזלר קצת רוח אש: ה"קרוספייר‭,"‬ מכונית משגעת בעיצובה שמבוססת על מרצדס ‭,SLK‬ מוצעת אצלנו תמורת פחות מ‭400-‬ אלף שקל לגירסת ה‭3.2 V6-‬ ליטר 218 כ"ס. בהמשך תגיע מחדש גם ה‭PT"-‬ קרוזר‭,"‬ והפעם עם תג מחיר שפוי יותר, של פחות מ‭180-‬ אלף שקל.

ה‭PT-‬ תשוב אלינו עם מנוע בנפח ‭2.4‬ ליטר שמספק 182 כ"ס, וזה צפוי לקרות בסוף הרבעון השלישי או ברבעון הרביעי, ובמקביל ינחתו גם דגמי 2006 של ה"סברינג" עם מחירים "מפתיעים לטובה‭."‬

רנו

כמעט כל הדגמים של רנו חודשו בשנים האחרונות, למעט מכונית חשובה אחת: "קליאו‭."‬ תקלה זו תתוקן בתערוכת פרנקפורט השנה, עם השקת קליאו חדשה לגמרי, על בסיס פלטפורמה משותפת עם ניסאן מיקרה (ודאצ'יה לוגאן‭,(‬ וזה אומר שעד סוף השנה תופיע הקליאו החדשה גם אצלנו.

שברולט

החידוש השני בחשיבותו של שברולט יהיה בגזרת המסחריות, עם תחילת היבוא מחדש של ה"סאוואנה" שתונע באמצעות מנוע ה‭") V8-‬דוראמאקס‭("‬ של ה"סילבראדו‭."‬ אבל החדשות היותר מעניינות הן תחילת היבוא הצפוי של ה"אפלנדר‭,"‬ מיניוואן בגודל מלא (אבל רק 7 נוסעים) שאמור להתחרות בפלח השוק המבוסס היטב של קרייזלר וויאג'ר.
ה"אפלנדר‭"
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...