ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
דוגמניות בע"מ
יעל בר-זוהר מרוויחה 300 אלף דולר לקמפיין (לפני בונוסים), עם נועה תשבי ועינת ארליך אפשר לסגור על שליש. כמה מרוויחים הדוגמנים המובילים בישראל, ומה הם מציעים בתמורה
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
נורית קדוש
27/5/2005 8:50
כששואלים את מנהלי השיווק והפרסום של חברות האופנה מדוע בחרו דווקא בדוגמנית/שחקנית מסוימת להוביל את הקמפיין שלהם, מיד הם שולפים את הרפליקה השחוקה: "היא מתאימה לערכי המותג שלנו". בפועל, לבד מאותה התאמה, על הנבחרת להיות כזו שתצליח לקבל שער באחד מעיתוני סוף השבוע או הנשים הפופולריים, להיות אייטם מרכזי בתוכניות האירוח של יאיר לפיד או יצפאן, או, בלית ברירה, להשתחל לתוכנית בוקר מנומנמת, שבה תחשוף פכים מחייה הפרטיים.

מתברר שבן זוג מפורסם, הריון ואפילו דיאטה מרשימה יכולים לעשות את העבודה, ולספק הזדמנות וצ'ק שמן - גם למי שלא ראתה את מסלול הדוגמנות בתקופה האחרונה. דוגמה לדוגמנית שידעה לנצל היטב את עברה המפואר בתחום, ואת המאמץ שהשקיעה באחרונה בהשלת עשרות קילוגרמים, היא מיכאלה ברקו, שבישרה בשבוע שעבר על חזרתה לתחום ועל הובלת קמפיין הקיץ של רשת האופנה למידות גדולות, אשה אשה.

מדובר במהלך המשרת היטב את שני הצדדים: הרשת זיהתה שמדובר בנכס שנעלם מאור הזרקורים, ולכן מעורר עניין בציבור חובב הרכילות, ותרגמה אותו למקבץ כתבות וראיונות שבהם תופיע הכוכבת, לבושה בבגדי הקולקציה החדשה, תוך אזכור תכוף של שמה המסחרי. ברקו, מצידה, שהספיקה מאז גיל 15 להופיע על שערי מגזינים בינלאומיים כמו אל, קוסמופוליטן וווג, להינשא, ללדת 4 ילדים ולאבד חלק מנתוני גופה המרשימים
- קיבלה לפתע הזדמנות לחזור, ולו באופן חלקי, למסלול.

כמו בכל תחום, גם מובילי הקמפיינים של חברות האופנה מתחלקים לכוכבי על, הזוכים בחוזים מפנקים ובסכומים בני 6 ספרות בדולרים, ולכאלה שיצטרכו לעשות עבודה דומה תמורת הרבה פחות כסף. בין יחידי הסגולה אפשר להזכיר את סנדי בר, יעל בר-זוהר, דודי בלסר, יהודה לוי, מילי אביטל וגלית גוטמן. מיד אחריהם ממוקמים נועה תשבי, עינת ארליך, מורן אטיאס, שירלי בוגנים ו עומר ברנע.

ב"שאריות", שגם הן עושות נעים לחשבון הבנק, נאלצים להתחלק מפורסמים כמו דנה דבורין, אביטל דיקר, ויק ופליטת תוכנית הריאלטי, "השגריר", יעל בן-דב, שתקבל כ-5,000 דולר להובלת קמפיין נעלי קליגולה. הסכומים הגדולים לא משולמים כמחווה או מתוך רוחב לב של החברות, אלא בעיקר כי האחרונות דורשות ממובילי הקמפיינים לא רק לחייך למצלמה, אלא גם להשתתף בכנסים פנימיים של עובדי החברה, להירתם למסע יחסי הציבור ולהימנע מהשתתפות בקמפיינים אחרים בתחום האופנה או הקוסמטיקה לאורך תקופת החוזה.

לדברי עופר נוינר, סמנכ"ל השיווק של גוטקס, יש גם סיבה נוספת, נעימה פחות: "מובילי הקמפיינים הופכים תוך זמן לא רב ל'משומשים'. רואים אותם בכל מקום, שומעים עליהם, ובשלב מסוים נוצר בציבור שובע. לכן, אפשר לראות בשכר הגבוה פיצוי להשלכות של החשיפה האינטנסיבית".
מיכאלה ברקו
הבנות מרוויחות יותר
מי שככל הנראה עומדת בראש רשימת המרוויחות היא סנדי בר, אשר לפי הערכות בענף, מקבלת לא פחות מ-300 אלף דולר עבור 3 השנים האחרונות מרשת משקפי השמש אירוקה. מנכ"ל הרשת מסביר את הבחירה בבר, שכידוע אינה מתגוררת בישראל בשנים האחרונות, בכך ש"מדובר בישראלית האולטימטיבית".

"בחרנו בסנדי כיוון שהיא מייצגת בעינינו את אופי ומיצוב הרשת. היא הישראלית האולטימטיבית ומובילת דעת קהל, ואין ספק שדמותה, יופיה ואישיותה מתחברים בצורה מושלמת למותגי האופנה המובילים בעולם, שאותם משווקת אירוקה".

בר, הנהנית במקביל גם מהובלת קמפיין "מילקי" של שטראוס עם בעלה, אקי אבני, אינה היחידה שהתחמשה במשקפי שמש; לצידה ניצב דודי בלסר, שעד לאחרונה היה מזוהה דווקא עם קסטרו. בלסר, למרות היותו הדוגמן המצליח והמוכר בישראל, שנחשב לגבר הישראלי האולטימטיבי בשל יופיו, היותו ספורטאי מצטיין ובשל לימודיו האקדמיים (משפטים), נאלץ להסתפק רק ב-250 אלף דולר.

זוג אטרקטיבי לא פחות, שמרוויח סכומים דומים, הוא יעל בר-זוהר ובן-זוגה לשעבר יהודה לוי, המלווים את רשת פוקס כבר 6 עונות, ונראה שהפכו לחלק ממשפחת ויזל (בעלי הרשת). גם במקרה זה יש יתרון לצד הנשי - שכרה של בר זוהר מוערך בכ-300 אלף דולר, בתוספת בונוסים שמנים בהתאם למכירות. לוי, בדומה לבלסר, מרוויח לפי ההערכות 250 אלף דולר.

יפתח ויזל, מבעלי פוקס, מסרב לחשוף אילו סכומים הוא משלם לכוכבים שלו, אבל טוען כי "מדובר בסכומים שונים לחלוטין מאלה המדוברים בשוק". לדבריו , "השניים נבחרו להוביל את הקמפיינים כיוון שהם מהדמויות הבולטות והנערצות ביותר בארץ, מתאימים התאמה מלאה למותג ויכולים לשמש מושא הערצה וחיקוי לקהל היעד".

לדברי איש יחסי הציבור זאב דרור, המטפל בחברות אופנה רבות, ההיצמדות ללוי ולבר-זוהר לאורך שנים היא בעייתית. "הראל ויזל, בעלי פוקס, הוא אדם מדהים וסיפור הצלחה, אבל החיבור לשניים יצר בלבול. לא ברור מי מייצג את מי: האם הבגדים של פוקס הם המותג שבר-זוהר מובילה, או שאולי בר-זוהר היא המותג והבגדים נדחקים הצידה? במקרה כזה, אם בר-זוהר עוזבת, קשה למצוא לה מחליף וקשה גם למנוע את הפגיעה שעלולה להיווצר במכירות".

נראה שמי שהבינו את הקונספט הם אתי וגבי רוטר, בעלי קסטרו, שאחראים לשידוך בין ליאור מילר ליעל אבקסיס, ולאורך שנים השתמשו בשירותיהם של סנדי בר ודודי בלסר, ואילו השנה הפתיעו וויתרו על מובילי קמפיין. לטענת לימור וכסלבאום, סמנכ"ל השיווק של הרשת, "הוויתור על השימוש בדוגמנים מובילים נבע מהצרכים המשתנים בשוק. אין בכך כדי להעיד שהם'גנבו את ההצגה' או'נשחקו', ולכן פגעו במכירות".

גם ברשת גולף בחרו השנה בדוגמנים אנונימיים יותר, כמו חווה מונד ויונתן כהן, אחרי שנים שבהן המותג היה מזוהה עם איילת זורר, ליאור אשכנזי ואילנה ברקוביץ'. לדברי אילנה קאופמן, מנכ"ל גולף, "השנה גילינו שדווקא עם דוגמנים פחות מוכרים, המכירות לא רק שאינן נפגעות, אלא נרשמה עלייה של עשרות אחוזים".
סנדי בר - הישראלית האולטימטיבית
מגייסות את הבטן
אז מי בכל זאת נזקק לשירותיהם של כוכבי העל? ישראל פלג, יו"ר דירקטוריון H&O, יודע לספר שהבחירה בדוגמנית העל גלית גוטמן נבעה מרצונה של הרשת לערוך מיצוב מחדש. הרשת נעזרה בגוטמן כדי למחוק את הסיסמה "אופנה גדולה-כסף קטן", שהציגה אותה כבזאר זול, ולהחליפה בסיסמה "זה רק נראה יקר" - כשגוטמן נותרת בתחתונים ובחזיה בלבד, בכדי לא ללכלך את הבגדים בגלידה. באותה הזדמנות, יידעה אותנו H&O שהיא מוכרת גם הלבשה תחתונה.
 
גוטמן, שעשתה למותג האפרורי מתיחת פנים מרשימה במשך שנתיים, קיבלה עליה לפי ההערכות כ-100 אלף דולר. לאחר מכן נכנסה להריון, ואף שגם בחודש ה-9 היא היתה אחת מהנשים היפות והחטובות בארץ, הוחלפה במילי אביטל, שזכתה בחוזה מרשים אף יותר, המוערך בכ-150 אלף דולר לשנה. "גוטמן עשתה לנו מיצוב מחדש, ואחרי שהוא תפס בציבור, היה מקום לשמר את הקהל שצברנו ולהגביר את תחושת האופנתיות. את זה בחרנו לעשות עם אביטל, שיש לה זוהר הוליוודי", מסביר פלג.

אפרופו ההריון של גוטמן, כמעט כל סלבריטאית הנכנסת להריון זוכה להצעות ממשווקות בגדי הריון. בקטגוריה הזו ניתן למצוא את אפרת רייטן, שהתחייבה במסגרת החוזה ללבוש במשך כל תקופת ההריון רק את בגדי חברת פור 2 בתוכנית הבוקר שבהנחייתה בערוץ 2, ואת סיגל שחמון, שגייסה את הבטן לטובת קולקציית בגדי ההריון של רמי לי.

הריון הוא לא הסיבה היחידה להחלפת המובילה. כאמור, מנהלי השיווק והפרסום לא מפסיקים לנפנף ב"ערכי המותג", וכשמובילת קמפיין מעזה לסטות, ולא במעט, מהקונצנזוס, היא מסתכנת באובדן הכנסה. קשה לשכוח את קמפיין ויטה, בכיכובן של קרן מור ותיקי דיין, שהופסק לאחר התבטאות שנויה במחלוקת של דיין במסגרת קמפיין הבחירות של אהוד ברק בשנת 2001.

דיין לא לבד: למרות שלא הוזכר קשר ישיר, הופסקה עבודתה של בר רפאלי ברנואר חודשים ספורים לאחר שוויתרה על שירות צבאי. הגורם הרשמי להפסקת ההתקשרות היה דרישתה של החברה לצילומים פרובוקטיביים, שלהם סירבה רפאלי. באופן מפתיע, ניאותה רפאלי, לאחר הפרידה מרנואר, להופיע בצילומים שקשה שלא להגדירם כנועזים מאוד לחברת פלפל. לדברי עופר נוינר מגוטקס: "אחרי סיפור ביטול הגיוס, רפאלי אמנם נותרה דוגמנית נהדרת, אבל היא כבר לא היתה בלב הקונצנזוס. אנחנו החלטנו למנף את זה עם הסיסמה'ילדה רעה מבית טוב', לבגדי הים של פלפל. זה בעצם מה שהחזיר את רפאלי לשוק אחרי תקופה ארוכה שהיא לא עבדה".

גם סטודיו פשה מצא את עצמו בבעיה, אחרי ההצהרות של האחיות פיק מהשבוע שעבר על פירוק הצמד. החברה חתמה עם השתיים על קמפיין לעונה, תמורת סכום כולל של 20 אלף דולר, ולא הביאה בחשבון אפשרות שהן יתפרקו בפתאומיות. הנהלת החברה תתכנס בתחילת השבוע הקרוב, כדי להחליט איך לפעול בעניין. לטענתם, חוץ מהנזק התדמיתי שנגרם לחברה בעקבות הפרסומים האחרונים, נגרם גם נזק כלכלי, ובעלי החנויות שמשווקים את מוצרי החברה לא יודעים מה לעשות עם הפוסטרים בנקודות המכירה. בחברה נשקלת האופציה להמשיך רק עם חצי מהצמד, אבל לא שוללים את האפשרות לנסות ולחייב את השתיים לחזור בהן מההצהרות או להשיב את הכספים שקיבלו.

בענפים אחרים נראה כי מעדיפים שיתופי פעולה לטווח קצר יותר, ומשתדלים למצוא התאמה נקודתית, כמו השימוש בסכסוך המתוקשר בין זהבה בן לאחותה התאומה אתי לוי בפרסומת לסלטי צבר, או הבחירה בזאב רווח, מלך סרטי הבורקס, לפרסום הבורקס של שלושת האופים.
כמה מרוויחים על קמפיין? לחצו להגדלה
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...