ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
בור ללא תחתית
בעל רכב: "ישנה מגמה, של גביית סכומי כסף גדולים על-ידי היבואן תמורת טיפולי מנע, ולמרות זאת הוא מתנער מאחריות במקרה של תקלה"
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גיל מלמד
28/4/2005 8:58
רוני שחר-גולד שלח לנו בדוא"ל שאלה מאוד מעניינת, שלמרבה הצער אין לה "פתרון בית-ספר": "ברשותי מכונית משנת הדגם 2001, ולאחרונה ניגשתי לבצע החלפת רצועת תזמון ב-90 אלף ק"מ על-פי המלצת היבואן. לתדהמתי, כחלק מן הטיפול התבקשתי להחליף משאבת מים. נאמר לי שאם איני מעוניין בכך, עליי לחתום על כך, וכן שהמוסך לא מתחייב שמשאבת המים לא תיפגע בזמן הקרוב - ולכן נדרשת חתימתי. נראה לי שישנה כאן מגמה, של גביית סכומי כסף גדולים על-ידי היבואן תמורת טיפולי מנע, ולמרות זאת הוא מתנער מאחריות במקרה של תקלה".

כעיקרון , שתי הגישות המקובלות בתחזוקה הן "תחזוקת מנע" לעומת "תחזוקת שבר", כשבמקרה הראשון מבוצעים טיפולים והחלפת רכיבים כדי למנוע תקלות, ובמקרה השני מתוקנות תקלות לאחר שהן מתרחשות. טיפולים שוטפים הם חלק מההגדרה הראשונה, ואותם מומלץ לבצע בכל מקרה - לא כדי לשמור על "אחריות", שכבר אינה קיימת בדגמי 2001, אלא מפני שכלולות בהם החלפת נוזלים ומסננים, ובדיקה של מערכות חיוניות כמו בלמים. יחד עם זאת, עוד לפני רכישת מכונית חדשה, מומלץ לבקש מן היבואן את הרשימה המפורטת של טיפולים שוטפים שצריכים להיות מבוצעים במכונית.

כאשר לקוח מתבקש להחליף רכיב שלא כשל, אולם לא נכלל ברשימת הטיפולים השוטפים, בהחלט יש מקום לשאול האם מדובר בפעולה סבירה או מיותרת, ולבחון גם את ההשלכות הכספיות של ביצוע הפעולה באותו טיפול. לדוגמה, ישנם טיפולים שבמסגרתם נדרש פירוק מורכב יחסית, והחלפת רכיב מסוים "על הדרך" תהיה פחות יקרה מאשר החלפה של אותו רכיב בנפרד. יחד עם זאת, מאחר שרוב המחירונים במוסכים בימינו ממוחשבים, עצם החלפת רכיב מסוים גוררת חיוב אוטומטי בגין מלוא זמן העבודה שהיה נדרש לו הוחלף רכיב זה בנפרד.

חשוב לזכור, שמצד אחד לכל רכיב יש אורך חיים סביר,ולניסיון של מוסכניק יש ערך שעשוי לחסוך תקלה מיותרת במכונית. מצד שני, לא כל המוסכניקים חושבים רק על טובת הלקוח, ולעתים כן משתלם לקחת סיכון ולא להחליף חלק עוד לפני שהוא כושל, מפני שכמו בכל ממוצע יש גם הפתעות לטובה.

לעניין משאבות המים, אם ההחלפה "על הדרך" לא משתלמת, אפשר להמשיך לנסוע ללא החלפתן, ובתנאי ששמים לב לכל שינוי הקשור למערכת הקירור. חשוב לוודא שיש די נוזל קירור במערכת, שאין נזילות, שהמדחום מתפקד באופן נורמלי ושאין רעשים חריגים או צורמים.

שאלות ניתן להפנות לפקס 03-6582803 או לדואר אלקטרוני 
gilmel@maariv.co.il
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...