ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
ציפוי כסף
תכשירי ההגנה מפני השמש חיוניים כדי למנוע נזק - אבל מחירי המוצרים היוקרתיים מגיעים למאות שקלים
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
נורית קדוש
26/4/2005 9:02
בישראל, שבה גם החורף הוא ברובו שטוף שמש, הפכו מסנני הקרינה לפריט חובה למי שמכיר בכוחה הרב של השמש ובהשלכות החשיפה הבלתי מוגנת לקרניה. השוק מוצף חומרים: קרמים, תרסיסים, מוס, תחליבים בצבעים שונים לילדים ומקדמי הגנה במספרים שונים, והרבה הבטחות שלא תמיד יש להן כיסוי. הבלבול רב, והאגודה למלחמה בסרטן מיהרה להוציא בימים האחרונים את המלצותיה לבחירת מסנן קרינה לקראת פתיחת עונת הרחצה.

ראשית, כדאי לדעת כי בבתי-המרקחת של חלק מקופות החולים ניתן לרכוש סוגים שונים של מסנני קרינה בהנחה במשך כל השנה, ולקראת הקיץ ניתן ליהנות מהנחה בשיעור עד 60% מהמחיר הרגיל. מקדם ההגנה מהווה מדד לפרק הזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני כוויות השמש הנגרמות מהקרינה. אם, לדוגמה, עור ללא הגנה מאדים תוך כ-10 דקות, השימוש בתכשיר מסנן קרינה בעל מקדם הגנה של 15 ומעלה יאריך, תיאורטית, את פרק הזמן עד שהעור יאדים

פרק הזמן שבו נוצרת כוויה על העור תלוי בין היתר בשעת החשיפה לשמש, בעונת השנה, בעוצמת הקרינה המוחזרת ובסוג העור. ההמלצה הכללית היא להשתמש בתכשיר בעל מקדם הגנה 15 לפחות, ולחדש את המריחה כעבור שעתיים. לסוג עור בהיר מאוד, הנכווה בקלות ובדרך כלל לא משתזף, מומלץ מקדם הגנה 100-45. לעור בהיר, הנכווה בקלות ומשתזף מעט, מומלץ מקדם 34-30. לעור בינוני, הנכווה לעתים, מומלץ מקדם 30-15. לעור בינוני-כהה, המשתזף בקלות,מומלץ מקדם הגנה 15.

ההיקף הכספי של השוק מוערך בד"ר פישר, החברה החזקה ביותר בשוק, ב-20 מיליון שקל בשנה, ומספר היחידות הנמכרות הוא כ-1.5 מיליון . מנתוני החברה עולה כי כ-53% מהבוגרים משתמשים בתכשיר הגנה מפני השמש, נשים משתמשות יותר מגברים, צעירים יותר ממבוגרים, וגם יותר חילונים מדתיים. כ-89% מההורים לילדים עד גיל 16 משתמשים בתכשירי הגנה-שיעור גבוה משמעותית מזה של כלל הבוגרים.

השחקנים הנוספים הם "סקין גארד" של אגיס, "לייף" שהוא מותג הבית של סופר-פארם, ניוואה, ג'ונסון אנד ג'ונסון ומותגים קטנים נוספים, ועיקר המכירות מתרכזות בין אפריל ואוגוסט. האריזה המובילה בתחום זה הינה אריזת 250 מ"ל, ורמת ההגנה הפופולרית ביותר הינה SPF 34-15. מנתוני סופרפארם עולה כי מוצרי התחליב תופסים כ-75% מהמכירות, ומוצרי התרסיס מהווים כ-25%. אם בעבר היה רק מוצר אחד בעל מקדם הגנה 15, היום יש אינסוף מספרים, והצרכן מתפתה לא פעם לרכוש מוצר בעל מקדם הגנה גבוה מזה שהוא זקוק לו, ולשלם עבורו הרבה יותר.

בעיה נוספת היא חוסר אחידות בגדלים של האריזות, מצב המחייב שליטה בחשבון כדי לדעת מי מהמוצרים הוא המשתלם ביותר כלכלית. לצד המוצרים הסטנדרטיים קיים עולם שלם של תכשירים קוסמטיים להגנה מהשמש. הרצליה אשכנזי, מנהלת תחום הקוסמטיקה והבישום ברשת סופר-פארם, מציינת כי תחום מוצרי השיזוף הקוסמטיים בישראל עדיין לא צבר תאוצה, לעומת אירופה שבה מוצרים אלה תופסים עד 20%. לרוב מוצרי הקוסמטיקה היוקרתית יש כיום קו מוצרי הגנה מהשמש, ובהם דיור, סיסלי, קלרינס, קליניק, רוק, לנקסטר ולנקום.

המיוחד במוצרי השיזוף הקוסמטיים הוא שבנוסף לכך שהם נלחמים בקרני ה-UVB (הגורמות לנזק לעור), הם מכילים מרכיבי טיפוח המגינים על העור מפני קרני ה-UVA (שגורמות להזדקנות העור) ומעניקים לחות והזנה. עם זאת, חלק מהתכשירים הקוסמטיים להגנה מהשמש יקרים להחריד ומגיעים גם ל-850 שקל למוצר המכיל 50 מ"ל.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...