 |
גידול של כ-20% צפוי במכירות רשתות השיווק השונות, בהן מזון, הלבשה, מוצרי בני קיימא וכלי בית, צפויים במהלך החודש בעקבות חג הפסח. כך עולה מסקירה שערך איגוד לשכות המסחר, על בסיס נתוני הלמ"ס.
הסקירה בחנה את התנהגות מדדי המכירות של הרשתות בשנים 2002 - 2004. מהניתוח עולה כי בשלוש השנים האחרונות הייתה עליה ממוצעת של כ-20% בסך כל המכירות ברשתות השיווק בתקופת הפסח, בהשוואה לחודש שקדם לחג, וירידה ממוצעת של כ-12% בחודש שאחרי החג.
בשנת 2004 נרשמה עלייה ממוצעת של כ-25% במכירות המזון בחודש הפסח, לעומת ירידה של 7% בחודש שלאחר החג. במשך השלוש השנים האחרונות, נרשמה עליה ממוצעת של כ-40% במכירות מוצרי בני קיימא ברשתות השיווק בתקופת הפסח בהשוואה לחודש שקדם לו, וירידה של כ-26% בחודש שלאחר תקופת החג.
במכירות ההנעלה נרשמה בשלוש השנים האחרונות עלייה חדה בחודש החג של כ-30% בממוצע, זאת בהשוואה לירידה ממוצעת של כ-10% בחודש שלאחר תום החג. גם במכירות מוצרי המזון נרשמת עלייה ממוצעת של 16% ברשתות השיווק בתקופת החג, וירידה ממוצעת של כ-7% בחודש שלאחריו. הגידול הבולט ביותר נרשם במכירות של כלי הבית והמטבח, אשר עלו בשיעור חד של כ-145% בממוצע בתקופת חג הפסח, לעומת ירידה בהיקף של כ-53% בממוצע, בחודש לאחר החג.
בשנת 2004, שנת ההתאוששות, נרשמה עלייה של 25% בסך המכירות ברשתות השיווק בחודש הפסח בהשוואה לחודש הקודם. עליה זו הייתה גבוהה מהממוצע בשנים הקודמות כתוצאה מהמיתון ומשחיקת השכר.
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר התייחס לנתונים ואמר כי, העלייה הצפויה בשנת 2005 תושפע לא רק מקניות החג אלא אף מיציבות המחירים, מהאווירה החיובית, הרגיעה הביטחונית ומעליית השכר הריאלי במשק. נתונים אלה באים לידי ביטוי גם על רקע התחרות בין השוק המאורגן של הרשתות לבין הרשתות הפרטיות, על מגוון המוצרים ועל מחיריהם.
מסקר נוסף שערכה חברת הקופון של המדינה עולה כי מחצית מהציבור הישראלי - 52% יוציא את אותו הסכום כמו שנה שעברה על סל המוצרים לקראת ליל הסדר, אולם 21% מהציבור הישראלי מסרו כי יוציאו יותר משנה שעברה עבור סל המוצרים לפסח. עוד עולה מהנתונים, כי 16% מהאוכלוסייה הצהירו כי יוציאו פחות מהשנה שעברה על סל המוצרים לפסח ו-11% עדיין לא יודעים כמה יוציאו לקראת ליל הסדר.
מפילוח על פי הגדרה דתית עלה כי אחוז גבוה מהחילוניים (18%) יוציאו סכום כסף נמוך יותר בהשוואה לאשתקד, לעומת 15% מקרב המסורתיים ו-12% מקרב הדתיים שיוציאו השנה פחות מאשתקד.
|
 |
 |
 |
 |
|
|