 |
/images/archive/gallery/277/728.jpg תמונת ארכיון
צילום: KRT  |
|
היום יהיה טוב, בשנה הבאה - הרבה פחות |
|
מדד אמון הצרכנים של מעריב-tns- טלסקר לחודש מרס: יותר ישראלים סבורים שמצבם הכלכלי כיום טוב יותר מבעבר - פחות ישראלים אופטימיים לגבי העתיד |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
רונית מורגנשטרן 6/4/2005 8:10 |
|
|
|
|
 |
מדד אמון הצרכנים של מעריב-tns- טלסקר הגיע לשיא חדש של 122.2 בחודש מרס - עלייה של 0.2% לעומת השיא הקודם שנרשם בפברואר. סיכום הרבעון הראשון של 2005 מלמד על התייצבות באופטימיות, שעלתה בהדרגה בחודשים הקודמים, ונובעת כנראה מהמשך ההתפתחויות החיוביות במשק,מהרגיעה הבטחונית ומתחושת השיפור במצב המדיני.
האופטימיות נשמרה בחודש האחרון, על אף חוסר הוודאות ששרר כמעט עד לסוף החודש בכל הנוגע לאישור התקציב ותוכנית ההתנתקות במשק. המדד הממוצע של אמון הצרכנים במשק ברבעון הראשון
נמצא בשיפור מובהק של מעל 16% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2004 - 120.9 לעומת 103.6.
בחינת התנודות בשאלות המרכיבות את המדד מלמדת, כי היציבות במרס מלווה בשיפורים קלים בתפיסת המצב הנוכחי במשק - הכלכלי והתעסוקתי - יחד עם ירידות קלות בציפיות הציבור ביחס למצב הכלכלי, למצב התעסוקתי במשק וההכנסה האישית, וכן באווירת הקניות. בתפיסת "כיוונה הכללי של ישראל", החודש הקודם היה חריג לטובה, כך שהתפיסה הנוכחית נמוכה בהשוואה לפברואר, אך טובה יותר מאשר בדצמבר ובינואר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
לא יוצאים לקניות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
תפיסת המצב הכלכלי הנוכחי במשק המשיכה להשתפר גם בחודש האחרון: 42.7% מהישראלים תופסים את המצב כ"רע" - שיעור גבוה בהשוואה לפברואר, אך נמוך משמעותית בהשוואה לחודשים הקודמים (56.5% בנובמבר, 53.2% בדצמבר ו-49.2% בינואר). שיעור התופסים את המצב הכלכלי הנוכחי כ"טוב" עדיין נמוך- 14.6% בלבד - אך גבוה יותר מב-3 החודשים שקדמו לו (11.1%-10.3%).
בציפיות הציבור לגבי המצב הכלכלי העתידי (בעוד חצי שנה) חלה הרעה קלה. 29.1% מהישראלים סבורים כי בעוד 6 חודשים המצב יהיה טוב יותר,ואילו 16.6% סוברים כי המצב יורע. נתונים אלה מלמדים על הרעה קלה, הבאה לאחר מגמת שיפור שחלה בחודשים הקודמים - בפברואר שיעור הצופים שיפור היה מעט גבוה יותר (33.7%) ובינואר שיעורם היה דומה לזה שנמצא כיום (30.2%). כלומר , כיום יש הפרש של 12.5% בין הסבורים כי המצב ישתפר לאלה הסבורים שהוא יורע (29.1% לעומת 16.6%). הפערים בין שתי הקבוצות האלה נוטים בחודשים האחרונים לטובת האופטימיים, ומעידים על שיפור משמעותי בהשוואה לעבר הרחוק יותר (ספטמבר 2003), אז היה פער של 10.1% לטובת הפסימיים.
גם בתפיסת "אווירת הקניות" במשק ניתן להצביע על הרעה מסוימת. רק 28.2% סבורים שהיום הוא "זמן טוב" לקנות דברים גדולים כמו בית, מכונית ומוצרים בני-קיימא - וזו יציבות יחסית בהשוואה לחודש הקודם, לעומת 26.7% הסוברים להפך - וזו עלייה מפברואר. חודש פברואר היה חריג לטובה גם בקטגוריה זו: שיעור נמוך יחסית מהישראלים סברו אז כי אין זה זמן מתאים לרכישות בהשוואה לדצמבר-ינואר.
בתפיסת מצב התעסוקה הנוכחי יש שיפור קל, אם כי רוב גדול בציבור (64.9%) סבור עדיין שיש במשק מעט משרות פנויות, לעומת 9.2% בלבד הסבורים כי במשק יש הרבה משרות פנויות ו-20.2% הסבורים כי יש "לא הרבה ולא מעט משרות". שיעורים אלה מלמדים על המשך מגמת השיפור ההדרגתית בהיבט זה, המתבטאת בחודש הנוכחי בעיקר בירידה בשיעור הסוברים כי יש מעט משרות פנויות (מ-68.7% בפברואר ו-71.8% בינואר ).
מאידך , בתפיסת מצב התעסוקה העתידי ניתן להצביע על הרעה בחודש מרס: 21.2% סבורים כי בעוד 6 חודשים יהיו במשק יותר משרות פנויות (בדומה לחודשיים הקודמים), לעומת 17.2% הצופים ירידה במספר המשרות הפנויות (עלייה קלה מ-14.8% בפברואר ). בכל החודשים האחרונים, הציפיות ביחס למצב התעסוקה גבוהות יותר מאלה שנמצאו בעבר: בנובמבר 2004, למשל , 18.8% צפו עלייה במספר המשרות ו-20.0% צפו ירידה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
לפנסיונרים אין ציפיות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
17.1% סבורים שהכנסותיהם יהיו גבוהות יותר בעוד 6 חודשים,לעומת 13.4% הסבורים שהכנסותיהם יקטנו ו-65.3% הסבורים שלא יהיה שינוי בהכנסותיהם. נתונים אלה מלמדים על הרעה קלה בהשוואה לחודש הקודם, שבו צפו 19.3% שיפור בהכנסותיהם ו-12.7% צפוי הרעה בהכנסותיהם, כך שכיום קיים פער של 3.7% בלבד לטובת הצופים שיפור לעומת הצופים הרעה.
בפברואר עמד הפער לטובת האופטימיים על 6.6%. האופטימיות, אגב, בולטת יותר בקרב גברים, בעלי הכנסה גבוהה והשכלה גבוהה. האופטימיות יורדת עם רמת הדתיות, גבוהה יחסית באזור השרון ונמוכה באזור ירושלים. הציפיות גבוהות יותר בקרב אנשים עובדים מאשר בקרב בלתי מועסקים. האופטימיות יורדת עם הגיל ועולה עם ההשכלה וההכנסה. האופטימיות נמוכה יחסית בקרב מסורתיים ובפריפריה - בדרום ובצפון. הציפיות גבוהות יותר בקרב אנשים עובדים מאשר בקרב מובטלים, ונמוכות במיוחד בקרב פנסיונרים.
מדד tns לאמון הצרכן במשק מבוסס על סקר של tnsטלסקר הנערך מדי חודש במדגם גדול, ארצי ומייצג בכלל אוכלוסיית ישראל, הנשאלת על עמדותיה בקשר למצב הכלכלי, מצב התעסוקה והכנסות המשפחה. המדד מחושב על-פי מודל בלעדי של חברת המחקר הבינלאומית tns, המפעילה מדדי אמון צרכניים ברחבי העולם. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|