 |
הרווחיות הנאה שמציגים הבנקים המסחריים שבה ומעלה את נושא העמלות הנגבות מלקוחות.
האם יש מי שמפקח על נושא העמלות? מי שאמור לפקח על הנושא, כמו גם על יתר העניינים הנוגעים לבנקים, הוא המפקח על הבנקים בבנק ישראל. המפקח אמור להשגיח על פעולות הבנקים, ובין השאר להגן על ציבור הלקוחות. עם זאת, החליט בנק ישראל להסיר את הפיקוח ממרבית העמלות, כך שכיום נותרו בפיקוח 15 עמלות, אשר עליהן מפקח נושא משרה במשרד התמ"ת, שתפקידו מוגדר "המפקח על המחירים".
על אילו עמלות כן מפקחים? בעיקר על עמלות הנוגעות ל"לכידת" הלקוח בידי הבנק, למשל, עמלות הנגבות כשרוצים לעבור מבנק לבנק, ועמלות הנוגעות למידע שמטרתו להבטיח גילוי נאות ללקוח. הנה כמה דוגמאות לעמלות תחת פיקוח: הנפקת צ'ק אישי, ביטול הרשאה וחיוב חשבון או הוראת קבע, הנפקת כרטיס המשמש למידע בלבד, והעברת ניירות ערך לפיקדון אחר של אותו לקוח.
מדוע הוחלט להסיר את הפיקוח? המדיניות של בנק ישראל היא להימנע ככל האפשר מהתערבות בשיקוליהם העסקיים של הבנקים, לרבות בנושא העמלות. לכן, לגבי רוב העמלות אין בנק ישראל מתערב בשיקולי הבנקים, ולמעשה מותיר בידיהם את השיקול. היסוד לאי-ההתערבות הוא שכוחות השוק והתחרות החופשית יעשו את שלהם.עם זאת,כאשר מתברר שאין תחרות ממשית בין הבנקים ושנפגע האינטרס של הלקוחות,יתערב בנק ישראל ויורה לשנות את גובה העמלה, ולעתים אף לבטלה לחלוטין.
האם קיימת תחרות? תחרות קיימת, אולם השאלה היא באיזה היקף. הבנקאים יטענו שקיימת תחרות ממשית, ויהיו צרכנים שיטענו את ההפך מכך. מכל מקום, ניתן לומר בוודאות כי התחרות בין הבנקים כיום טובה בהרבה מבעבר. התחרות על כיסו של הצרכן אגרסיבית יותר מהסולידריות שאפיינה ימים עברו. צריך רק לקוות שהתחרות תשתכלל עוד יותר.
ושינויים נוספים? בהחלט כן. השינוי העיקרי הוא המידע ללקוח. הבנקים מחויבים במתן מידע ללקוח על כל עמלה שהם גובים ממנו ועל כל שינוי של תעריפה. עלפי כללי הבנקאות (שירות ללקוח), יש חובה להציג במקום בולט בסניף, וכן באתר האינטרנט, את הפירוט המלא של העמלות.כשמדובר בשינוי עמלות, יש ליידע על כך את הלקוח לפחות שבועיים מראש. יש גם לשים לב להוראה שלא תמיד מתבצעת: חובה להודיע ללקוח מראש מהן העמלות שבהן יחויב בגין פעולה שהוא מבצע.
|
 |
 |
 |
 |
|
|