ראשי > כלכלה > כלכלה בארץ > כתבה
בארכיון האתר
ארקיע תימכר לעובדיה ב-12 מיליון דולר
חברת התעופה הישראלית תעבור לבעלות העובדים. התשלום ימומן מתוך כספים שיש לעובדים בחברה והעברות כספים ונכסים בין ארקיע וכנפיים
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
עמי אטינגר
27/3/2005 10:35
חברת ארקיע תימכר לעובדיה תמורת כ-12 מיליון דולר. הסכם המכירה אמור להיחתם היום אחר הצהריים בין כנפיים ותאגיד עובדי ארקיע 2005. בדיקת הנאותות (קלוזינג) תמשך כמה חודשים, ובין השאר יצטרכו עובדי החברה לאשר את הסכם הרכישה. העובדים ימשיכו להיות שותפים ב-25% בחברת הליסנג, שאותה תמשיך כנפיים להפעיל בנפרד לאחר מכירת ארקיע. על פי ההסכם, כל מנהלי ארקיע, בדרגים השונים, ימשיכו לנהל את החברה. 

לאחר מו"מ אינטנסיבי, בין קבוצת כנפיים ותאגיד עובדי ארקיע 2005, שהעובדים הקימו במיוחד לקראת המו"מ לרכישת החברה מידי כנפיים, הגיעו הצדדים, בסוף השבוע, לסיכום ראשוני של ההסכם ביניהם, לפיו תימכר ארקיע לעובדי החברה בסכום של כ-12 מיליון דולר, שימומן מתוך כספים שיש לעובדים בחברה והעברות כספים ונכסים בין ארקיע וכנפיים. 

עורכי הדין של שני הצדדים עסוקים עתה בסגירת הפרטים האחרונים של ההסכם, שאמור להיחתם אחר הצהריים. מחר יתקיימו ועדי ארקיע אסיפות עובדים, שבהם יצטרכו העובדים לאשר את הסכם הרכישה של החברה. 

הכל החל, כאשר במסגרת אישור רכישת השליטה בחברת אל על, קבע דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים, תנאים לפיהם התחייבה כנפיים למכור את פעילות התעופה של כנפיים (למעט פעילות החכרת המטוסים – חברת הליסינג) הכוללת, בין היתר, את ההחזקות בארקיע קוי תעופה ישראליים בע"מ (75%) וחברות נוספות בקבוצת ארקיע וכן החזקות כנפיים (כ- 25%) באיסתא, ממ"ן, קשרי תעופה וארנון פז. 

כנפיים מילאה אחר הוראות הממונה על ההגבלים העסקיים ופתחה חדר מידע כדי לקבל הצעות לקניית ארקיע. בשלב ראשון הוגשו שתי הצעות לרכישת החברה - הצעה אחת הייתה של עובדי ארקיע והצעה שניה הייתה של קבוצת אורכידיאה-נקש. שתי ההצעות היו בסכום של 10 מיליון דולר. במקום השלישי, בסיבוב הראשון הייתה הצעתה של כספי תעופה, בסכום של 6.5 מיליון דולר, שנפלה.  

בפברואר יצאה כנפיים, בתיאום עם שטרום, עם הזמנה נוספת לרכישת מלוא 75% אחזקותיה בארקיע, ממן, קשרי תעופה, איסתא ליינס, ארנון פז Arkia Travel GMBH בגרמניה, אחזקת מטוסים ושירותים תעופתיים, כנף ארקיע וכל חברה נוספת, למעט QAS, חברה לשירותי קרקע בנתב"ג, ארקיע ליסינג, טל לימוזין, ארק שירותי מזון, אוריסל ועוד חברות שהתארגנו באיי מאן, ובאיי קיימן. 

באמצע מרץ הצטרף לבעלי ההצעות איש העסקים ציון עיני, והציע לרכוש את 75% של כנפיים בארקיע בסכום של 10 וחצי מיליון דולר. הצעתו הוגשה ברגע האחרון, ממש לפני פתיחת תיבת ההצעות לרכישת ארקיע, בסיבוב השני להגשת ההצעות. 

ראשי כנפיים, שלא היו חייבים לקבל את ההצעה הגבוהה ביותר, שהעדיפו מלכתחילה למכור את החברה לעובדים, פתחו במו"מ מעשי עם תאגיד עובדי ארקיע 2005, כדי להגיע איתם להסכם המכירה. סלע המחלוקת העיקרי הייתה חברת הליסינג, השייכת לחברת ארקיע ולא לכנפיים. הם התעקשו להישאר שותפים ב-25% בחברה. רק בסוף השבוע שחלף הסכימה כנפיים לשמור על הכלל הזה וברגע שכך נעשה נפתחה הדרך להשלמת הסכם המכירה. 

הסכם רכישת ארקיע קובע, כי כל מנהליה, החל מהדרגים הבכירים ועד הדרגים הזוטרים, נשארים בחברה וממשיכים לנהל אותה ולפתחה בכל התחומים שבהם היא מתמחה. ההבדל הוא שבמקום שליטת כנפיים בחברה תעבור השליטה המלאה לידי תאגיד עובדי ארקיע 2005. 

עוד הוסכם, כי ארקיע בשליטת העובדים, תיכנס למו"מ עם משקיעם אסטרטגיים, כדי לצרפם לחברה. מדובר בכ-8 גופים כלכליים המעוניינים להצטרף וביניהם גם אלה שהגישו הצעות לרכוש את החברה לבדם כמו קבוצת גבי קדוש, לשעבר ראש עיריית אילת, קבוצת אורכידיאה-נקש וקבוצת כספי תעופה.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

בארץ
פסיקה עקרונית: תושבי המושב הם בעלי הקרקע  
אגד לא תעסיק יותר נהגים בחוזה אישי  
אחרי 3 רבעונים רצופים של ירידות - ענף הנדל"ן מתייצב  
עוד...