ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
לא קונות את זה
יום האישה הבינלאומי לא שכנע את סוחרי ישראל להציע הטבות מיוחדות לנשים
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
שגית פסטמן
8/3/2005 8:41
בשבועות האחרונים חגגנו בארץ בעליצות את חג האהבה הבינלאומי ואת יום המשפחה. ברשתות השיווק ובחנויות השונות אפשר היה למצוא וליהנות ממבחר מרשים של מתנות, מבצעים, השקות של מוצרים ייחודיים כמו פיצות בצורת לב, תכשיטים בעיצוב מיוחד ועוד ועוד. היום מציינים בכל העולם אירוע נוסף, חשוב לא פחות - יום האישה הבינלאומי - יום שכולו מוקדש לקידום האישה וזכויותיה.

לכאורה, ברמה השיווקית, בעיקר על רקע המודעות החברתית שחברות מסחריות שונות שואפות לקדם, יש כאן הזדמנות שיווקית מצוינת לחזר אחרי מי שמהוות יותר מ-50% מקהל הצרכנים. עם קצת יוזמה אפשר היה להציע לבנות ישראל הטבות יצירתיות, מבצעים לא שגרתיים והנחות ייחודיות על מוצרים שמיועדים להן בלבד. כל הצדדים יכולים לצאת מרוצים: הנשים מהיחס המיוחד, והשוק מהגידול והקידום במכירות. בפועל, היום הזה עובר בישראל בעיקר בפרסום כתבות קודרות בתקשורת על ה"מצב". האם ייתכן שכל הצדדים מפספסים כאן הזדמנות להרוויח מיום חגן של הנשים? מה בכל זאת מציעים בחנויות וברשתות השיווק, ולמה גם במקרה
הזה הנשים צריכות לוודא שהחגיגה היא באמת שלהן - ולא על חשבונן?

בעולם העסקים (גם בענפי השיווק והמסחר) לא חסרות נשים שמבקשות לקדם את מה שמכונה "האג'נדה הפמיניסטית". סיביל גולדפיינר, מנכ"לית בית-האופנה קום איל פו, היא אחת מהן. לקוחה שתגיע מחר לאחד מסניפי הרשת ברחבי הארץ או לביתהקפה ברחוב דיזנגוף בתל-אביב, תקבל ורד אדום וברכה ליום האישה, מחווה סמלית לציון התאריך החשוב ותו לא. "אחת הבעיות ביום הזה היא שהמסרים שלו הם פוליטיים קשים", מסבירה גולדפיינר את החגיגה הסמלית. "מדובר על דרישה לשוויון זכויות ויחסים בין המינים. לא בטוח שגברים אוהבים במיוחד לציין את המועד הזה, שבו מתפרסמים לרוב נתונים קשים על אפליה והתעללות בנשים, ולכן קשה לשווק את היום הזה כיום של הפנינג כמו יום האהבה. זה אולי מאכזב אבל זה המצב".

גולדפיינר מוסיפה: "אני דווקא התרשמתי שנשים שמגיעות מתרבויות אחרות, כמו העולות מחבר העמים, מודעות יותר לתאריך הזה. הישראליות השורשיות פחות מתעניינות בו, ואולי לכן הן לא מצפות לחגיגה גדולה".
מבצעים בתקשורת הרוסית
רשתות הטיפוח הגדולות, שנתפסות כנשיות והיו יכולות לקדם את הנושא, לא ממש השקיעו במבצעים מקוריים ויצירתיים ובקידום מכירות אפקטיבי עבור מי שנחשבות במשך כל השנה קהל היעד העיקרי שלהן. מרשת סופר-פארם נמסר, כי לרגל יום האישה הבינלאומי תינתן הנחה בשיעור 40% על רוב המוצרי במחלקות הבישום והאיפור בתאריכים 8-3 במרס , אולם המבצעים האלה יפורסמו בהקשר של יום האישה הבינלאומי אך ורק בתקשורת ברוסית. ברשת מבהירים כי המגזר הזה אקטיבי מאוד בתאריך המדובר, והוא זה שמגביר את קניותיו, בעיקר בכל הנוגע למוצרי קוסמטיקה, שנמכרים בהיקפים גדולים.

ברשת ניו-פארם משלבים את חגיגות היום הזה עם חגיגות "החודש העשירי" של הרשת - בחודש מרס עשרות מוצרים נמכרים בסניפים ב-10 שקלים בלבד. "אנחנו מחפשים דרכים לחגוג עם האישה בכל הזדמנות אפשרית", מסבירה רונית פטל, אחת ממנהלות השיווק של הרשת. בפועל, הפעילות היחידה, המינורית ואפשר לומר גם די חסרת השראה שתיעשה לציון היום החשוב - היא הזמנת הלקוחות הקבועות של הרשת לייעוץ חינם בנושאי טיפוח ואיפור.


קשה למצוא חברות וגופים בשוק הישראלי שבאמת פועלים בתאריך הזה לקידום העניינים הנשיים. בין הבודדים נמצאת רשת חנויות הפרחים שושי, שתתרום סידורי פרחים ייחודיים למעונות לנשים מוכות. רדיו תל-אביב יערוך "שבוע אישה" בחסות דגני קלוגס "ספיישל קיי". התחנה תשדר טורים אישיים של נשים מובילות בחברה הישראלית, ותקיים חידונים נושאי פרסים לנשים בלבד.


צד פחות נעים של הנושא מתרכז בתחום המבצעים, המעטים למדי, שכן מוצעים לקראת היום המדובר. חלק מהחברות ממהרות להצהיר על מבצעים והטבות מיוחדים לרגל האירוע, אבל בפועל מתברר שחלקם כלל אינם ייחודיים לאותו היום, והמחירים ה"ייחודיים" של המוצרים הם אלה המוצעים בשגרה. כך, למשל, חברת אנרג'ים ספורט הודיעה כי היא יוצאת במבצע מיוחד ליום האישה הבינלאומי, שבמסגרתו תציע ציוד כושר לנשים בהנחות ניכרות. בין המכשירים במבצע: מתקן לעיצוב שרירי הבטן, שיימכר ב-99 שקל במקום ב-199 שקל . אותו מכשיר, באותו "מחיר מבצע", מכרה אנרג'ים באתר נטאקשן שבוע לפני יום האישה הבינלאומי וללא קשר אליו.
חשד תמידי
גם חברת און ליין הצהירה כי היא יוצאת לרגל יום האישה במבצעים מיוחדים, שבמסגרתם יינתנו הנחות גדולות על מגוון מוצרי עיצוב השיער של בייביליס פריז. בין המוצרים: מסיר שיער חשמלי עם שני ראשים מדגם 8760, שיימכר ברשת בסט ביי ב-399 שקל במקום ב-449 שקל.

שבוע לפני יום האישה הבינלאומי התקשרנו למוקד ההזמנות של הרשת, וגילינו שבלי קשר לתאריך החגיגי ניתן לרכוש את מסיר השיער ב-399 שקל . מה הלקח? יש לחשוד בכל מוצר שאליו מוצמדת התווית "מבצע" - גם ביומיום, ועל אחת כמה וכמה במועדים מיוחדים, שבהם אולי יש לנו נטייה לשחרר מעט את הרסן ולהאמין שמערכות השיווק היעילות והמחושבות הולכות לקראתנו.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...