 |
לאחרונה נראה ששטחי המדף המוקדשים לקטגוריה הלכאורה לא עד כדי כך חשובה, "חומרים למדיח הכלים", מתרחבים והופכים למגוונים יותר ויותר. ואם לא די בכך, גם כמות הפרסומות לאותם חומרים מתרבה וכן ההתכתשויות בין היצרנים השונים. כך, לדוגמה, בקשה של אחד מהם, הנקל סוד, לפסול פרסומת של המתחרה שלו רקיט בנקיזר, יצרנית "פיניש", הופכת למהלך שבשגרה. וכל זאת, בימים כתיקונם, ובטרם החלה החזית להתחמם לקראת הפסח המתקרב.
אותם דטרגנטים, קבוצת תרכובות כימיות הפועלות כחומרי ניקוי, גורמים לנו להתעסק בהם הרבה, אולם בגלל ההיצע הרב אנחנו לא תמיד מבינים: מה נכון? מה כדאי? ומה משתלם כלכלית? האם לקנות אבקה, נוזל הברקה ומלח למדיח? או אולי להסתפק בטבליה אחת שעושה הכל אבל עולה יותר? ואיך מתמודדים עם הצרה הזאת שצריך לנקות את הכלים לפני שמכניסים אותם למדיח, וכך בעצם משמשים על תקן עוזר צמוד ומסור למכשיר החשמלי?
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מה עם השאריות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כתשובה לשאלה האחרונה, למה צריך לעבוד כל-כך קשה לפני שמכניסים כלים למדיח, ולמה השאריות השרופות בתחתית הסירים והמחבתות אף פעם לא מוסרות במלואן, חשפה אתמול חברת רקיט בנקיזר תוסף חדש שאמור לאפשר ניקוי מהיר ויעיל של הסירים והמחבתות, וכך לפתור את בעיית ניקוי השאריות השרופות אשר נדבקות לכלי הבישול, ולחסוך את שטיפת הכלים לפני הכנסתם למדיח. מסקר שערכה החברה, ציינו 70% מהנשאלים כי הם תמיד שוטפים את הכלים לפני ההדחה, ורק 7% הודו שהם מכניסים את הכלים ישר למדיח.
עוד עולה מהסקר כי אמנם 99% מהציבור מכניסים למדיח צלחות, קערות, ספלים, כוסות זכוכית וסכו"ם, אבל רק 48% מדיחים בו סירים ומחבתות.
המוצר החדש, שבא להעניק פתרון לבעיה זו, מורכב מאבקה עם חמצן פעיל, שהתמוססותו מתחילה כבר משלב קדם-השטיפה. החמצן הפעיל מפרק את כל השאריות הקשות מהסירים והמחבתות, ושאר הלכלוך יורד בזמן השטיפה, יחד עם דטרגנט הניקוי, להשלמת הניקוי וההברקה. הילה בז' יז'ינסקי, מנהלת השיווק של החברה, מעריכה כי שוק התוספים למדיח הכלים מגלגל 80 מיליון שקל בשנה, ו-44% ממשקי הבית בישראל מחזיקים במדיח כלים. אותו הסקר, שנערך עבור המותג פיניש, מצא כי 45% נוהגים להשתמש במדיח כלים בשל הנוחות, 22% לא אוהבים לשטוף כלים, 19% מהם בגלל כמות הכלים בבית ו-13% מהם בגלל חוסר זמן.
לדברי בז' יז'ינסקי, מדובר בשוק שמתפתח בצורה מהירה ביותר, שוק שבו עברו הצרכנים משימוש באבקות בסיסיות למדיח לטבליות בסיסיות, אחר-כך לטבליות עם תוספים כמו מלח וחומרים להגנה על הזכוכית, ועד לטבליות הכוללות 3 או 4 פעולות במוצר אחד. לדבריה, "הפרסום המאסיבי של השחקנים בשוק הביא לחינוך הצרכן הישראלי, ולהגדלת המודעות לכך שניתן כיום לקבל תוצאות מרביות באמצעות שימוש במוצר אחד, המאחד בתוכו את כל האלמנטים, במקום לרכוש כל מוצר בנפרד.
לצד המותג פיניש, התופס 67% מהשוק , נמצאים בשוק שחקנים מרכזיים נוספים כמו "הפי", " סומט", סנו ו"פרי", המייצרים , כאמור, מוצרים ב-4 קטגוריות : טבליות, אבקה, תוספי חובה כמו מלח, ותוספי העשרה כמו שמירת ריח או ניקוי המדיח בין ההדחות. רק לפני כחודש השיקה פיניש את הטבליות שעוררו את חמתם של המתחרים מהנקל סוד, והתגאו בפרסומת כי מדובר בחידוש עולמי המבצע 4 פעולות במוצר אחד. המתחרים הזועמים פנו לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו וביקשו להפסיק ולשדרה, בטענה כי גם להם מוצר דומה, הנמצא בשוק כבר משנת 2002. הרשות השנייה קיבלה את הטענות והפרסומת כבר לא איתנו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אז מה כדאי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לפיניש סל מוצרים הכולל לצד החידושים גם אבקה לניקוי הכלים במדיח במשקל 2.7 ק "ג ובמחיר 39.99 שקל , טבליות רגילות במחיר 43.99 ל-44 יחידות , מלח למדיח שמוסיפים לטבליות או לאבקה במחיר 10.99 שקל ל-2 ק "ג, נוזל להברקת כלים במחיר 21.99 שקל , נוזל נוסף שמכניסים בין השטיפות בכדי לשמר את פנים המדיח במחיר 10.99 שקלים , מבשם ומפיץ ריחות לכלים שבתוך המדיח במחיר 10.99 שקלים , והטבליות החכמות "4 ב-1" במחיר 43.99 ל-30 יחידות.
כאמור, פיניש לא לבד. תשלובת סנו הישראלית עומדת להשיק סדרה חדשה בשם "סנו סאן למדיח הכלים", אשר תכלול 5 מוצרים: אבקת כלים ייחודית למדיח בעלת 3 פעולות: מנקה ביסודיות, מרככת את המים, מבריקה את הכלים ומגינה על המדיח מפני קורוזיה, וכן ניתן להשתמש בה לניקוי והשריית סירים ומחבתות עם שומן שרוף; טבליות קומפקט דו-שכבתיות המותאמות למים הקשים בישראל; מלח לריכוך המים ולהגנה על המדיח מפני אבנית; נוזל הברקה הממיס את כתמי האבנית על הכלים, ומונע הצטברות סימני מים עליהם; ומפיג ריחות לא נעימים למשך 6 שבועות, המגיע במתקן מיוחד לתלייה במדיח.
הנקל סוד, אותה מתחרה זועמת שהורידה את הפרסומת של פיניש, מחזיקה בסדרת מוצרים בשם סומט, הכוללת כאמור טבליות "3 ב-1", האחראיות לפעולות ניקיון, הברקה, מלח והגנה על זכוכית מפני קורוזיה במחיר 29.99 שקל ל-32 יחידות , טבליות "2 ב-1" לניקיון והברקה במחיר 29.99 ל-40 יחידות , מלח מיוחד למדיח במחיר 12 שקל ל-1.5 ק "ג, 500 מ"ל נוזל הברקה במחיר 10 שקלים, חומר מנקה מדיח באריזת 250 מ"ל במחיר 14 שקל, וסוג של דיאודורנט המעניק ריח לימון רענן במחיר 6 שקלים ליחידה.
ד"ר שמעון גולדשטיין, הטכנולוג הראשי בחברת הנקל סוד, מסביר כי המוצרים בסדרה משלבים ביעילות ניקוי יסודי גם של שאריות מזון קשות במיוחד, הסרת שומנים, מניעת קורוזיה בכלי זכוכית ופירוק האבנית במים, ובכך נותנים מענה מקיף לנקיון הכלים. עוד מוסיף ד"ר גולדשטיין כי מוצרי הסדרה הותאמו במיוחד למים הקשים בישראל, אשר מכילים ריכוז גבוה של אבנית, על מנת שתוצאות הניקיון שיתקבלו יהיו הטובות ביותר.
פיירי, המוכרת מהפרסומת לנוזל לשטיפת כלים, מחזיקה קו מצומצם של מוצרים ומתגאה בטבליות למדיח כלים בעלות 3 פעולות: ריכוך והשריה, קרצוף והברקה. הטבליות פועלות גם במים קרים באמצעות אנזים מיוחד, ומגיעות במארז המעוצב כך שניתן לשלוף את הטבליה מתוך מגירה בקופסת הטבליות. 32 טבליות נמכרות במחיר של 19.99 שקל . לפיירי גם נוזל הברקה המגן על המדיח מאבנית, במחיר 10.99 שקלים ל-500 מ "ל.
המתחרה האחרונה היא הפי מבית יעקובי, יבואנית חומרי ניקוי, צבעים וחומרי תחזוקה לבית. הפי מחזיקה באבקה מרוכזת למדיח באריזה של 1 ק"ג השקולה, לדברי היצרן, ל-2 ק "ג, בשל ריכוז החומר. האבקה מתאימה במיוחד למים קשים ואינה מכילה כלור. לצד האבקה, גם מלח למדיח, המונע הצטברות של אבנית ומסייע לכלים לצאת מבריקים וללא כתמי מים. לכך צריך להוסיף נוזל הברקה להענקת ברק לכלים ולסכו"ם.
מוצר חדש המתווסף לסדרה הוא מרענן למדיח הכלים, המעניק ניחוח נעים למדיח, ומנטרל את הריחות הלא נעימים, במחיר 9.99 שקלים . אם מנסים לאסוף את כל האפשרויות, נראה כמו בהתחלה, כי מדובר בהרבה יותר מדי אופציות בשביל מכשיר שאמור לשרת אותנו, ולא שאנחנו נשרת אותו.
המבחר והאריזות בגדלים השונים. מקשים מאוד על ההחלטה מה המוצר הנכון ביותר עבור הצרכים והמשאבים שלנו. אם עד לא מזמן חשבנו שקצת מלח מדי פעם וכף אבקה יספיקו, מסתבר שאין סוף לתכשירים ולהמצאות שמגיעות, כאמור, עד דאודורנט למדיח. ניסינו לבדוק מה משתלם יותר, והתוצאות בטבלה לפניכם.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | טבלת השוואה
| |
|