 |
בשבוע שעבר, במהלך שנתפס בענף הרכב כמחטף מהיר של אגף המסים במשרד האוצר, הועלה שיעור מס הקנייה על ג'יפים גדולים מ75%- ל.95%-
מצד אחד, היו יבואנים שכעסו על כך שהעלאת המס לא בוצעה בדרך שיכולה היתה לאפשר להם להתארגן ולמכור את מלאי הג'יפים הקיים ברגעים האחרונים של שנת הדגם הנוכחית. מצד שני, לכל מי שמייבא ג'יפים ארצה, ונהנה במשך שנים מן הפרצה שבעטיה סווג ג'יפ יוקרתי כ"רכב מסחרי," יהיה קשה לדמוע דמעות תנין, בין השאר מפני שכולם ידעו שמדובר רק בשאלה של זמן עד שהפרצה תיחסם. אגף המסים אף הודיע מפורשות, עוד בסוף השנה שעברה, על כוונתו לבצע את המהלך "בקרוב."
בפועל, יותר משמדובר בהעלאת מס, מדובר למעשה בחיסול "מפלט מס" בוטה, ובהעלאה של מס הקנייה אשר מושת על כלי רכב יוקרתיים, כך שיושווה למס שמושת על כל כלי רכב "לצריכה פרטית" בישראל. הנהנים מן העיוות שהתקיים במשך למעלה מעשור היו בעיקר ג'יפים ומיניוואנים מפוארים, שגובהם מעל 175 ס"מ, אשר מסווגים כ"כלי רכב מסחריים."
התיקון הנוכחי כולל אמנם רק את הג'יפים, ועדיין לא את המיניוואנים הגדולים, אולם ב5- השנים האחרונות היו הג'יפים חלק הארי של קטגוריית היוקרה המופלית לטובה. במחירי השוק, הג'יפים הגדולים עלו עד לשבוע שעבר החל ב210- אלף שקל, רובם עלו בין 250 ל350- אלף שקל, והמחיר של חלקם הגיע בקלות רבה גם ל700- אלף שקל, ועד קרוב למיליון שקל (עם רשימת האופציות המתאימה.(
במהלך השבוע נתבשרנו שכמה מיבואני הרכב מתכוונים לספוג חלק מהעלאת המס, בין אם בעצמם ובין אם בתמיכת היצרן, ובינתיים הרכבים שברולט, איסוזו, ג'יפ, סוזוקי, פורשה, וולבו ומיצובישי שומרים על המחירים הקודמים. גם מי שכן העלה מחירים - למשל יונדאי, קאיה, מרצדס וניסאן - עשה זאת במתינות, עד כ.8%-
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|