 |
מאבק עז ודרמטי ניטש באחרונה בין חברות וגורמים שונים בענף התיירות, במטרה לנגוס פלח בתחום אחד נכסף: הטיולים האיכותיים המכונים "טיולים גיאוגרפיים". המאבק הזה חי ובועט לא בגלל גאות פתאומית בענף הטיולים המאורגנים, ובעיקר בטיולי האיכות, אלא בגלל השאיפה לתפוס מקום בחלל שהותירה אחריה קריסתה של החברה הגיאוגרפית, שהתמחתה בנישה התיירותית המיוחדת הזאת, ושלטה בו בצורה כמעט מוחלטת. החברה הגיאוגרפית היתה הסמן הימני של הטיולים האיכותיים. כשהיא התמוטטה, החלה רדיפה אחרי השם שלה כמותג. בהתחלה עשתה זאת BTC, בראשותו של עופר חודורוב. בהמשך נכנסה לתמונה תור-לינק, בראשותם של אייל פרימור ו ג' וליו חסן, שלאחר התמחרות בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב גם זכתה במותג הגיאוגרפית ובקבלת פעילותה, כשהיא מנוכה לחלוטין מחובותיה. השבוע יצאה תור-לינק בפומבי, והציגה בפני עיתונאים את הגיאוגרפית החדשה. פרימור וחסן לא העלו בדמיונם, כי על חורבות החברה הגיאוגרפית הישנה, מתחיל מאבק עיקש בינה לבין "המרכז הבינתחומי לטיולי איכות", מיזם חדש של חברת אקספלור, בראשות מייסד החברה הגיאוגרפית, מולה יפה, בשיתוף טיולי "דיסקברי" של נתור. כל זאת כאשר ברקע מנסות גם חברות נוספות לנגוס מתחום טיולי
האיכות, המכונים גיאוגרפיים, כמו "החוויה הגיאוגרפית" של אופיר טורס, חברה חדשה בשם X-rip של משה גאון, אריה ברא"ז ואייל זיידוש וחברה חדשה נוספת, לורד טיילור שמה, שהקים חיים שוסטר, לשעבר מנכ"ל החברה הגיאוגרפית. יותר מחודש לקח לבעלים החדשים של המותג החברה הגיאוגרפית להקים אותה מהריסותיה הכלכליות ולמצב מחדש את מערך המבצעים שלה. במסיבת עיתונאים שכינסו השבוע, מסרו ראשי החברה הגיאוגרפית החדשה, כי הם חוזרים אל שוק הטיולים הגיאוגרפיים בתנופה ובמרץ, "עם עשרות טיולים איכותיים, המיועדים לכל סוגי הקבוצות, ליעדים מרתקים, עם מיטב המדריכים, ותוך התמקדות בחוויה, בריגוש ובתכנים של היעד והתאמתו למטייל, כפי שרק אנחנו יודעים לעשות". פרימור ניגש להפעלת הגיאוגרפית החדשה בעיניים פקוחות. "אני מכיר את גודל השבר שהותירה ההנהלה הקודמת בארץ ובעולם. לכן כשנפגשתי עם הספקים-נושים שלה, אמרתי להם שאת החובות לא אחזיר, כי מדובר בחברה חדשה ואחרת; אבל אם נעבוד יחד, נוכל למצוא דרכים יצירתיות שתוכלו לחזור ולפעול בשוק ולהרוויח כסף. כי החזון שלנו הוא להיות אוטוריטה בתחום הטיולים הגיאוגרפיים. כולם מנסים לחקות את הגיאוגרפית. זה קשה, כי הגיאוגרפית המציאה את המושג הזה".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
המיזם של מולה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ואכן, ממש באותו זמן שבו התקיימה מסיבת העיתונאים של הגיאוגרפית החדשה, פורסמה הודעה, כי ב-25 בינואר יושק מיזם תיירות חדש, פרי שיתוף פעולה בין חברות דיסקברי מבית נתור ואקספלור של מולה יפה, מייסד הטיול הגיאוגרפי בישראל. לדברי הצדדים, "מטרת המיזם היא להציע אלטרנטיבה אמינה ואיכותית לשוחרי טיולי האיכות בקבוצות, שנותרו ללא חברת טיולים אמינה ואיכותית עם קריסת החברה הגיאוגרפית. "מטייל המחפש טיול איכותי ברמה גבוהה נותר ללא מענה, כתוצאה מההתרחשויות המצערות שאירעו לאחרונה. המיזם החדש הוא בעצם הכתובת לכל אותם אלפי מטיילים המחפשים טיולים עם מיטב המדריכים באזורים האקזוטיים והמעניינים של העולם, עם חברה אמינה שיש לה כל הנדרש, הן בתחום המקצועי והן בתחום הכלכלי", מציין מולה יפה, שינהל מבחינה מקצועית את המיזם המשותף. "המיזם הינו שילוב מבטיח שבסופו של דבר הנהנה ממנו הוא המטייל, שמרוויח מהוותק, הניסיון והצוות התפעולי שמביא איתו מולה יפה, בשילוב הידע המקצועי, הקניינות והשיווק שמביאה חברת דיסקברי", הדגיש נחום קרה, מנכ"ל נתור, החברה-האם של דיסקברי. טלי יטיב, מנכ"לית טיולי דיסקברי, מוסיפה כי "היתרון של המיזם החדש הוא בכוח הקנייה הגדול שלו, באמצעות החברההאם נתור וקבוצת גנדן-תיירות ותעופה".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"מחפשים יעדים חדשים"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אבל אקספלור ונתור אינן היחידות שניסו להיכנס לנישה שנותרה ריקה, לזמן קצר, לאחר קריסתה של הגיאוגרפית. בועז וקסמן, מנכ"ל אופיר טורס, מסביר: "בשנים האחרונות חל שינוי בדפוס הטיולים בחו"ל של המטייל הישראלי. רבים מהמטיילים מחפשים יעדים חדשים לטיול, שבהם מפגש נדיר עם תרבויות אחרות, נופים מרהיבים ועולם חי במיטבו. טיולים שבהם המדריך הוא בעל ידע והתמחות יוצאי דופן ביעד שאליו מטיילים, טיולים שבהם מסלול הטיול מלא, ומכיל את כל הפינות המעניינות ביעד, ורמת השירותים הניתנים מתאימה לדרישות המטיילים הישראלים. החוויה הגיאוגרפית הוקמה מתוך מטרה לענות לדרישות קהל המטיילים המחפשים איכות וטיולים ברמה גבוהה". ראשי החברה הגיאוגרפית החדשה טוענים, כי מרכז הידע של תחום טיולי האיכות נשאר עדיין אצלם. "אצלנו נמצאים מאגר המדריכים המנוסה ביותר והשולט ביותר בתחומי טיולי האיכות הגיאוגרפיים, וגם המשך הטיפול בשני מותגי-העל המזוהים עם החברה הגיאוגרפית. האחד הוא'מלכת המדבר', היוצאת שוב בקרוב לדרך, והפעם כשהחברה היא בעלים מלאים של המותג, וצפויים כמה חידושים מהפכניים באופן חשיפתו לקהל הנשים בישראל. כמו כן אנו צפויים להשיק בעוד כמה שבועות את מלכת המדבר 2005, כאשר את המסע תנהל השנה סיגל יושע, מטובות מדריכי החברה הגיאוגרפית". גם לגבי המותג השני, 'איסוזו צ' אלנג', מסע הג' יפים, בשיתוף עם חברת UMI, ייחשפו בקרוב פרטי היעד בקרוב. "את המסע ינהל השנה דוד מנינגר, מהדמויות הבולטות בישראל בניהול, הובלה והדרכה של טיולי האתגר והטבע", מדגיש סמנכ"ל החברה הגיאוגרפית ומנהל השיווק שלה, רמי רושקביץ. "מאחורי המילה טיול גיאוגרפי, שכולם עכשיו רוצים בה, אין כלום. המילה גם לא מציינת שיש מאחוריה משהו. התכנים הם שמבדילים בין טיול איכות לבין טיול מאורגן רגיל, ותכנים צריך לדעת לתת", מציין מולה יפה, מייסד החברה הגיאוגרפית, שפרש ממנה והקים את אקספלור, שעכשיו נכנסת למיזם משותף עם דיסקברי של נתור, כדי להתחרות בגיאוגרפית החדשה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
נופים מרהיבים ועולם חי במיטבו
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הקרב הגדול על טיולי האיכות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הקרב הגדול על טיולי האיכות הוא למעשה בשוליים של השוליים בתיירות היוצאת לחו"ל. מולה יפה טוען, כי אי-אפשר להגדיר יותר מ-12 אלף מטיילים כיוצאים לטיולי איכות, "כשחלק גדול מהם נטלה החברה הגיאוגרפית עד שנפלה. עכשיו יש כאן רדיפה אחרי השם ולא הענף". מאפיין מרכזי של טיול איכות, המכונה כאמור גיאוגרפי, הוא שהמדריך מוביל את הטיול, ולא רק מלווה אותו, ורמת הידע שלו על האתרים עצומה. יש המשווים את פעולת המדריך בטיולי איכות להצטרפות של רופא לעומת חובש. לרוב מדובר באיש עם רקע אקדמי וידע רב, שלא רק מתרגם את דברי המדריך המקומי, אלא מעמיק ונותן ערך מוסף למה שרואים באתר שבו מטיילים. גם בחירת יעדי הטיול בטיולי האיכות שונה מטיולי החוברת (הטיולים המאורגנים "הרגילים" ), שגם הם מסיבים הנאה למשתתפים בהם. עוד מאפיין לטיולי איכות הוא הקבוצות הסגורות. אלו הן קבוצות של חברים הנוהגים לבלות יחד כל ימי השנה, לחגוג אירועים משפחתיים ביחד ולצאת לטיולים בארץ ובחו"ל. בענף מעריכים, כי היום יש בארץ כ-600 קבוצות פעילות שכאלה, כשרובן מבקשות לצאת לחו"ל לטיולי איכות. קבוצות שהגילאים בהן מ-40 ומעלה . מולה יפה, למשל, מארגן כמעט בכל שנה טיול איכותי בחו"ל לקבוצה סגורה, שחברים בה בני 80 עוד מימי הפלמ"ח. אייל זיידוש מהחברה החדשה לטיולי איכות X-Trip, לשעבר עובד החברה הגיאוגרפית, טוען כי "אצלנו אין משהו שהוא לא כולל. אצלנו אפשר לבוא לטיול בלי ארנק, כי הכל משולם מראש". לדבריו , החברה החדשה, שהוא בין ראשיה, תפנה לקהל שלא מעוניין לצאת לטיול מאורגן רגיל אלא לטיול מיוחד שבו הוא מעוניין, בתאריך שהוא רוצה, כשסביב התאריך הזה בונים את הטיול, על פי דרישתו. מדובר בקהל המוכן לשלם הרבה יותר כדי לקבל את מה שהוא רוצה". אז מה יהיה בסופו של המאבק? בענף מעריכים, כי שוק הטיולים המאורגנים ייהפך להתמחות בנישות, כאשר כל חברה תמקם עצמה בנישה מסוימת. בנישה ההמונית של הטיולים המאורגנים ימשיכו לפעול חברות כמו נתור, דיזנהויז, אופקים, רימון טיולים, עולם אחר ונוספות. החברה הגיאוגרפית תמקם עצמה בנישה של טיולי החוברת האיכותיים. כך גם החוויה הגיאוגרפית של אופיר טורס. המיזם המשותף של אקספלור ושל דיסקברי של נתור, בניהולו של מולה יפה, ימקם עצמו בנישה של הקבוצות הסגורות. X-Trip תמקם עצמה בטיולי איכות של הרפתקאות כמו למשל, טיסה במסוק לאזורי גלישת סקי מיוחדים, ולורד טיילור של חיים שוסטר תמקם עצמה בארגון טיולי איכות למטיילים עצמאים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 | |
|