 |
ממש בימים אלה, באופן צפוי, כל אבן שתזרקו ברחוב (רק לשם ההמחשה, לא באמת) תפגע, ככל הנראה, באדם שסובל משפעת, התקררות, הצטננות, כאב גרון, גריפא או כל שם אחר לאותה הרגשה זיפתית שמלווה את ימי החורף הקרים. החורף הוא באופן רשמי עונת התרופות, ואף שהן הופכות בין החודשים נובמבר לאפריל לחלק בלתי
נפרד מחיינו, אנחנו לא ממש מכירים את השוק על היבטיו הצרכניים. כך, למשל, כשמדובר בתרופות שניתנות לרכישה ללא מרשם, מתקיימת תחרות צמודה בין החברות המייצרות על לב הצרכן, אבל לא באופן המוכר של תחרות במחיר, שכן משרד הבריאות מפקח על מחירן של התרופות ללא מרשם וקובע להן מחיר מרבי.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
שיקול אמוציונלי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בדיקה של מעריב "עסקים" לגבי 5 תרופות פופולריות במיוחד לחורף מגלה, כי בסניפי סופר-פארם וניו-פארם מקפידים למכור, כמעט באופן מתואם, את התרופות באותו מחיר, המקסימלי כמובן, אף שניתן לתמחר אותן במחיר נמוך יותר. יואל אסרף, סמנכ"ל שיווק בחברת דקסון, מסביר כי "כשצרכן רוכש תרופות ללא מרשם, דווקא השיקול האמוציונלי הוא החזק ביותר, ולאו דווקא השיקול הפונקציונלי או המחיר. הדבר נכון במיוחד על רקע מהפכת התרופות ללא מרשם שעומדת להתרחש במאי 2005, שבמסגרתה יימכרו תרופות בנקודות מכירה חדשות, כגון דלפקי הסופרמרקטים ותחנות הדלק. אז תהיה התחרות יותר בין מותגים ופחות בין מוצרים, כפי שנעשה כיום בתחום המותגים מעולם הצריכה ".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
נחיצות המתנה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אז אם אין תחרות במחירים ואין הבדל מהותי בפונקציונליות של המוצרים השונים, על הצרכנים לבחור את התרופות על בסיס פרמטרים אחרים. ואכן, חברות התרופות והשיווק מנסות לייצר ערכים מוספים למותגים שלהן, ובשנים האחרונות אנו עדים לחדשנות בפיתוח תרופות ללא מרשם. לדוגמה, פיתוח תכשירים ייחודיים המשלבים כמה התוויות, כגון סירופ נגד שיעול לילדים המקל גם תופעות הצטננות המלוות בחום ובכאבים, או מעבר ל"אריזות חיסכון" - אריזות הכוללות כמות גדולה יותר ומפחיתות את המחיר לקפליה. מגמה נוספת מתמקדת בשוק משככי הכאבים: שיווק כמוסות ג'ל רכות שמספקות, על-פי מחקרי החברות המייצרות, שיכוך כאבים מהיר למשתמש. אז אם לא לפי המחיר, לפי אילו פרמטרים אנחנו יכולים וצריכים לבחון תרופה לפני רכישתה? נוחות שימוש, למשל. "מוקסיפן פורטה", תרופה שדווקא כן ניתנת במרשם, שינתה לאחרונה את אריזתה: מגשית האלומיניום חוזקה כדי למנוע קריעות אפשריות בשעה שאנחנו נושאים את התרופה בתיק. בנוסף, טבע, החברה המייצרת, החליטה לציין לא רק על הקופסה את תאריך התפוגה, אלא להדפיס אותו על כל טבליה. שיקולים נוספים שכדאי לקחת לתשומת הלב הם גודל האריזה, כמות, דרך מתן התרופה ואביזרים הנלווים לתרופה. כך לדוגמה "אקמולי", התרופה של משפחת אקמול לילדים, מגיעה במגוון צורות, לנוחות הצרכן: סירופ בטעמי תות שדה, פירות ופטל, פתיליות בשני מינונים (רגיל ופורטה, בהתאם למשקל הילד ולגילו). אריזות הסירופים כוללות אמצעי מדידה להתאמת המינון המדויק למשקל הילד: יש מזרק באקמולי בטעם תות (למתן דרך הפה), וכפית מדידה בשאר הטעמים. לעתים, כמו שקורה רבות בשוק החיתולים, אם קניית המוצר מלווה בקבלת מתנה, חשוב לבחון מה ערכה ונחיצותה לנו כצרכנים. כך, למשל, כשקונים "רוקמול ג'ל" בסניפי ניו-פארם מקבלים מדחום במתנה, וניתן למצוא עוד מבצעים כאלה לגבי תרופות אחרות בשוק, הניתנות ללא מרשם. |  |  |  |  | |
|