 |
המדינה, באמצעות החברה הממשלתית נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), המנהלת מאז 1997 את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, החליטה לתכנן מחדש את מערך הרכבות הקלות במטרופולין תל-אביב. צוות בין-משרדי בהשתתפות נציגי נת"ע, משרדי התחבורה והפנים והרשויות המקומיות, יגבש תוכנית-אב כוללת לתחבורה במטרופולין תל-אביב, שתהווה
תיקון לתוכנית המתאר הארצית הקיימת (תמ"א 23). מתברר כי בתמ"א הקיימת נשמרו שטחים לקווים עתידיים של הרכבת הקלה, המעכבים תוכניות בנייה ופרויקטים של אלפי יחידות דיור, בין השאר בקרית אונו, בחולון וברמת השרון. עקב כך, ובגלל העיכוב בהקמת פרויקט הרכבת הקלה, נוצר צורך לעדכן את תוכנית המתאר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אין שינוי בקו האדום והירוק
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בראש הצוות יעמוד האדריכל יוסי פרחי, ויהיו חברים בו מנכ"ל נת"ע ישי דותן, ראש אגף תכנון במשרד התחבורה ישעיהו רונן, מהנדס העיר תל-אביב דני קייזר, ומתכננת מחוז תל אביב במשרד הפנים נעמי אנג' ל. עבודות התכנון והגשת המלצות הצוות צפויות בסוף יוני 2005, ועדכון תוכנית המתאר הארצית צפוי ב-2006. התוכנית אמורה לענות על הביקושים הצפויים לרכבת קלה עד שנת 2030. הצוות צפוי להמליץ, בין השאר, על הפחתה במספר קווי הרכבת הקלה, ולהתמקד בפיתוח מספר קווים מצומצם שיש סיכוי ריאלי להקמתם. כיום, למשל, מתוכננים כ-250 ק "מ של קווי רכבת קלה, וההערכה היא שכ-8 קווים באורך כולל של 120-100 ק "מ יספיקו לענות על הצרכים. במשרד התחבורה מדגישים, כי הדבר לא יש פיע על הקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל-אביב ( " הקו האדום" ) שכבר יצא למכרז, בהשקעה של כ-1.5 מיליארד דולר, ועל הקמת הקו השני, "הקו הירוק" בין ראשון לציון לתל-אביב, שכבר הוגש לאישור ועדות התכנון. עם זאת, נראה שייתכנו שינויים בתוואי שני הקווים הנוספים: "הקו הצהוב" (רמת גן - רמת השרון - הרצליה) ו"הקו הסגול" (ת"א - בקעת אונו). הגשת ההצעות במכרז הקו האדום נדחתה כבר פעמיים, וצפויה להידחות שוב ממרס 2005 לספטמבר 2005. מנכ "ל נת"ע, ישי דותן, אמר כי התוכנית החדשה תאפשר ביצוע מהיר יותר של קווי הרכבת העתידיים. לדבריו, העלות הכוללת המעודכנת של קווי הרכבת הקלה בגוש דן צפויה להגיע ל-25-20 מיליארד שקל, כולל הקו האדום, שעלותו כ-8 מיליארד שקל. "אם הפרויקט יקבל תקציב בסדר הגודל של התקציב שהופנה לרכבת ישראל, ניתן יהיה להשלים את הקמת רשת הקווים בגוש דן עד שנת 2020", אמר . העלות שבה נקב דותן נמוכה למדי ביחס לתחזיות,ומחזקת את ההערכות כי הקווים העתידיים של הרכבת הקלה יהיו עיליים, ולא יוקמו כרכבת תחתית. נושא זה עדיין נמצא במחלוקת בין עיריית תל-אביב למשרד התחבורה ונת"ע. מהנדס עיריית ת"א,דני קייזר,תקף בחריפות את התנהלות משרד התחבורה: "כאשר אין יכולת לגבש אמירה ברורה, מגבשים תוכנית כללית. היתה צריכה לבוא תוכנית ברמה המחוזית, שמפחיתה את מספר הקווים ל-4-3 קווים בלבד. אני מקווה שהתוכנית החדשה תיצור ודאות אצל היזמים, שתאפשר את פיתוח הקווים בעתיד ". |  |  |  |  | |
|