ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
ארוכה הדרך חזרה
השבוע אושר בכנסת התיקון לחוק הגנת הצרכן, שמחייב בתי-עסק להחזיר ללקוחות כסף ולא רק זיכוי שווה-ערך למוצר. לפי המציאות בשטח, יעבור עוד זמן רב עד ששיטת הפיצוי הזו תהפוך לנורמה
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
נורית קדוש
12/1/2005 8:29
לפני יומיים עבר בכנסת, בקריאה שנייה ושלישית, התיקון לחוק הגנת הצרכן של ח"כ איתן כבל, שלפיו יהיה רשאי הצרכן להשיב סחורה ולקבל תמורתה את מלוא ההחזר הכספי במזומן, וזאת בתוך 14 יום ממועד הרכישה. התיקון לחוק, שעבר ברוב של 18 מול 12, מהווה "יישור קו" עם אירופה וארצות הברית, ונובע מההנחה כי האפשרות להחזיר מוצרים ולקבל חזרה את הכסף תעודד את הקנייה ותגדיל את התחרות על כיסו של הצרכן.
 
בנוסף קובע התיקון כי שר האוצר, בהתייעצות עם ועדת הכלכלה של הכנסת, יקבע את הוראות החלת החוק על מוצרים שונים ועל אמצעי רכישה שונים. לדברי כבל, "החוק יביא תועלת הן למשווקים והן לצרכנים, שיקבלו תמורה מלאה לכספם". מנגד , אברהם בירנבאום, יו"ר ארגוני הסוחרים, מביע זעם על החוק החדש בטענה שהוא סותר את חוק החוזים וחוק המכר. "אין, ומעולם לא היתה, מדינה שבה נהוג חוק דומה. אין ספק
שארגוני הסוחרים בארץ יעתרו לבג"ץ ויבקשו צו מניעה האוסר על שר התמ"ת להתקין תקנות לפי החוק החדש. ח"כ שמחון, יו"ר ועדת הכלכלה היוצא, הפך עם חקיקת החוק את חוק הגנת הצרכן, על כל סעיפיו, לחוק בלתי חוקי בעליל. סוחרי ישראל ינהגו בהתאם".
 
אבל נראה שזעמו של בירנבאום מוקדם. לבד מהחגיגה התקשורתית סביב העניין, אין בינתיים שינויים מהותיים, וככל הנראה נמשיך להסתובב עם זיכויים בארנק עוד תקופה ארוכה. לדברי עו"ד ירון לוינסון, ממלא מקום מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, "עלפי נוסח ההצעה, על השר הממונה לקבוע רשימת טובין שעליה יחולו התקנות. היות שהשר טרם קבע את הרשימה, ומניסיון קודם בנושא, זה מהלך שעלול לקחת שנים וגם אז להסתכם ברשימת טובין מצומצמת וחסרת משמעות, לצד אינסוף סייגים והגבלות, אשר יהפכו את קבלת ההחזר הכספי לכמעט בלתי אפשרית. אנחנו לא ממהרים לחגוג".
"4.5% דורשים החזר"
ומה אומרים בחנויות? ערי סטימצקי, מנכ"ל רשת סטימצקי, מצהיר כי הרשת לא תעניק החזר כספי ללקוחותיה. "מדיניות החזרת הספרים תהיה בדיוק כמדיניות החזרת עיתונים יומיים. כפי שמערכות העיתונים לא יהיו מוכנות לקבל בחזרה עיתונים משומשים, כך חנויות הספרים לא יקבלו בחזרה ספרים, קלטות או תקליטורי די.וי.די לאחר השימוש".
 
גם בהנהלת המשביר החדש לצרכן לא ששים לקראת החוק החדש. לדברי צבי וילדר, דובר הרשת, "קיים חשש כי אחוז מסוים של צרכנים ינצל את החוק לרעה - למשל, ינסו להחזיר מוצרים שנקנו בהנחה וידרשו בעבורם מחיר מלא. עם זאת, המשביר יכבד את החוק ויפעל לפיו".
 
ובכל זאת, ניתן למצוא היום לא מעט רשתות שבחרו בשיטת החזרת הכסף עוד לפני שנוסחה הצעת החוק. מנכ"ל איקאה ישראל, שלומי גבאי, למשל,הנהיג מדיניות נדיבה במיוחד של החזרת הכסף עד 60 יום ממועד הרכישה. לדבריו, שיעור החזרות המוצרים עומד על 4.46%, כאשר 70% מהלקוחות המחזירים מוצרים מעדיפים לקבל זיכוי לקנייה חוזרת, ורק 30% מבקשים את כספם בחזרה.
 
גבאי מברך על החוק החדש, ומנסה להרגיע את הסוחרים המודאגים: "אנו פועלים מתוך אמונה שהלקוח יודע לכבד ולהעריך את המדיניות, ואכן, למעט בשוליים, אנחנו לא נתקלים בבעיות, להפך - יש כאלה שממשיכים לבקש תעודת זיכוי כדי לממשה בעתיד. מדובר לדעתי במהלך נכון, שנהוג כמעט בכל מדינות העולם ויתרום לשוק הקמעונות". עוד קובע גבאי, כי 85% מהמוצרים המוחזרים ניתנים למכירה חוזרת. יתר ה-15% נמכרים במסגרת ה"מציאון" של איקאה, בהנחה של עד 50%.
 
הסיבות העיקריות להחזרת המוצר, לדבריו: אי-התאמה מבחינת מידות, החלפת מתנות ואי-שביעות רצון מהמוצר. גם קובי סקאל, סמנכ"ל השיווק של קבוצת סקאל, מברך על המדיניות החדשה: "רשת סקאל ספורט מעניקה זיכוי כספי ללקוחותיה בכל חנויות הרשת, מתוך מדיניות שמטרתה להעניק לצרכן הישראלי את מלוא השירות, ורואה בצעד כזה פעולה אלמנטרית".
 
גם יעקב הוניגמן, מנכ"ל קבוצת הוניגמן, המעניקה זה שנים החזר כספי, אומר: "היינו בין הראשונים לנהוג בשיטה הזו, וכעת אני רואה בהצעת החוק תיקון מבורך ומתבקש לצרכנים". עסקים נוספים שמציעים החזר כספי: שקם אלקטריק, קסטרו, פדני תכשיטים, TNT, מגה ספורט, הום סנטר, אופיס דיפו, ניו-פארם, אפריל, סופר-פארם.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...