 |
עכשיו זה רשמי: ועדת הכספים אישרה השבוע את תוכנית האוצר להעלאת מס הבלו על הסולר, כמו גם את תוכנית ההטבות למגזרי ההובלה וההסעה. כיצד תשפיע העלאת מחירי הסולר עלינו, ומה היא תעשה לשוק מכוניות הדיזל, שגדל מאוד בעשור האחרון? חשוב לזכור שמחיר הדלק כשלעצמו, בנזין או סולר, מהווה גורם חשוב אך לא מכריע ברכישת מכוניות נוסעים בישראל. כך, גם כשמחיר הסולר היה נמוך במיוחד ולכאורה היתה הצדקה מלאה למכור את המכונית בעלת מנוע הבנזין ולרכוש במקומה מכונית דיזל, לא היתה נהירה המונית של לקוחות למכוניות הדיזל. עובדה זאת נובעת מכך שהדיזל פופולרי בעיקר באירופה, ולא בארצות הברית וביפן, והאירופים גם אינם חובבים תיבות הילוכים אוטומטיות, בניגוד לאמריקנים וליפנים. כל עוד היצע מנועי הדיזל לא כלל הרבה אופציות לתיבות אוטומטיות, כיוון שלא היה ביקוש לקומבינציה הזאת, מכוניות אלה לא היו פופולריות בישראל, שנהגיה מעדיפים תיבות הילוכים אוטומטיות. מנגד, אחד היתרונות של מנוע דיזל הוא מומנט גדול במידה משמעותית מזה של מנוע הבנזין (אמנם על חשבון הספק), ולכן מי שכבר התרגל לנהיגה במנוע כזה לא ימהר לוותר עליו. הדברים תקפים לגבי מכוניות נוסעים, ולא פחות מכך לגבי ג'יפים גדולים - שבהם מותקנים מנועי דיזל בנפח 3-2.5 ליטר מוגדשי טורבו, שמספקים תחושת כוח דומה או גבוהה מזו של מנועי בנזין בנפח 4 ליטר וצפונה. בגלל משקלם הרב של הג'יפים, יש גם הפרש
גדול בתצרוכת הדלק לטובת מנועי הדיזל. לכן צפויה הפגיעה בשל העלאת הבלו להיות מתונה יחסית. בכל מקרה, בלי קשר למחיר, מנועי דיזל תמיד יהיו חסכוניים יותר - הם יעילים יותר, ובתנאים שווים יהיה לדיזל יתרון בעלויות. הבעיה היא שלפחות בשנתיים הקרובות התנאים אינם שווים. ראשית, ב-1 במרס השנה תופחת אמנם אגרת הרישוי למכוניות בעלות מנועי דיזל, וההפרש יצומצם מ-2,323 שקל ל-1,669 שקל, אבל עדיין קיימת אפליה לרעת הדיזל, שתבוטל רק ב-2007. שנית, מבחר כלי הרכב בעלי מנועי דיזל ותיבות הילוכים אוטומטיות אמנם גדל מאוד בשנים האחרונות, אבל עדיין מדובר במגוון מצומצם יחסית. מה שחמור יותר עבור שוק הדיזל הוא שרוב מנועי הדיזל שמוצעים, ובמיוחד מנועי דיזל שמשודכים לתיבות אוטומטיות, מיוצרים באירופה ולכן מושפעים משערו הנוכחי של היורו. יצרנים יפנים, שכנראה תמיד יהיו פופולריים בארץ, וגם יצרנים אמריקנים, לא מציעים כרגע קומבינציה של מנועי דיזל עם תיבות הילוכים אוטומטיות - כך שחלק מהפגיעה בנתח השוק קשורה לשערי המטבע יותר מאשר להעלאת הבלו. אם כן, בהנחה שלא יתרחשו עוד שינויי מיסוי בתחום הדיזל, בשנתיים הקרובות אפשר לצפות לצמצום משמעותי של פלח השוק של מכוניות נוסעים בעלות מנועי דיזל, ואולי גם לצמצום מסוים בתחום מכוניות הדיזל המסחריות - אם כי כאן נוספת גם הרפורמה לעניין ההכרה במע"מ, לכן יהיה קשה להבחין בין שתי המגמות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
רנו מגאן. אפשר גם עם מנוע דיזל
|
|
 |
 |
 |
 |
|
אין שינוי בג'יפים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
שוק הג'יפים ושוק המיני-ואנים הגדולים, לעומת זאת, כלל לא צפויים להיות מושפעים מעליית הבלו על סולר. ראשית, למעט איסוזו ושברולט - שממילא החליפו תפקידים בין ה"טרופר" היוצא (בעל מנוע הדיזל) ל"טרייל-בלייזר" הנכנס (בנזין) - תמונת הדגמים האחרים בשוק לא צפויה להשתנות והקומבינציה של דיזל אוטומטי קיימת ועובדת. גם שערי המטבעות לא פוגעים ספציפית בשוק הזה או בשחקניו המרכזיים. שנית, כאמור, גם כשהמיסוי זהה, לדיזל עדיין שמורים יתרונות על פני מנוע בנזין, במיוחד בכלי רכב כבדים, ולכן לא צפוי כאן שינוי מגמה משמעותי. לעומת זאת,החל ב-2007 אפשר לצפות לגידול מחודש בפלח השוק של מכוניות בעלות מנועי דיזל, בגלל מגוון סיבות. שוק מכוניות הדיזל באירופה כבר עומד על כ-50% מסך המכירות של כלי רכב חדשים, והצמיחה נמשכת. יצרנים יפנים, שנמצאים כעת במגמת הסתערות על השוק האירופי, כבר מציעים שם מנועי דיזל חדישים וצפויים להרחיב את ההיצע הזה עוד ועוד. במקביל לגידול בהיצע הדגמים בשוק האירופי, ובמיוחד דגמים בעלי הילוכים אוטומטיים, צפוי המחיר שלהם לרדת עד לרמה דומה לזו של דגמים בעלי מנועי בנזין. תקינת הרכב בישראל היא תקינה אירופית, לכן השוק המשפיע עלינו ביותר הוא השוק האירופי. נסיון העבר מלמד ששערי המטבע היחסיים משתנים בכל כמה שנים, כך שגם היורו לא תמיד יהיה יקר מהדולר. כשמוסיפים לכל אלה את הביטול הצפוי ב-2007 של האגרה המפלה לרעה את הסולר, אפשר לצפות ששוק המכוניות בעלות מנועי דיזל בישראל ישוב לזקוף ראש וירשום שיעורי גידול מכובדים. הנעלם הגדול, לפי שעה, הוא כיצד יגיבו חברות הליסינג לשינויים בשוק. מי שהפכו בשנים האחרונות לגורם המשפיע ביותר על שוק הרכב שלנו עשויות ללכת עם המגמה או נגדה, והשיקול שלהן יהיה מבוסס על עלויות התחזוקה ועל הירידה היחסית בערכן של מכוניות אלה ביחס למכוניות בנזין. אם חברות הליסינג ירכשו מכוניות כאלה, אפשר לצפות לצמיחה אדירה בפלח השוק הזה. ואם לא - אזי הצמיחה תתקיים, אולם תהיה מתונה. |  |  |  |  | |
|