ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
ממשיכים לחכות לטכנאי
התיקון לחוק הגנת הצרכן שאמור להסדיר את נושא האחריות והשירות למוצרי חשמל תקוע כבר שנתיים, והלקוחות ממשיכים להיות נתונים לחסדי החברות
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
יעל גרוס
3/1/2005 7:55
זה קורה לכולנו - המקרר התקלקל, הטלוויזיה קרסה, ואנחנו יושבים בבית ומחכים לבואו של הטכנאי. כמה זמן? כמה שצריך. על אף שהוגש תיקון לחוק הגנת הצרכן, המכניס את מרבית מוצרי החשמל לאחריות מתוקף חוק, התיקון מחכה לאישור כבר למעלה משנתיים. בינתיים אנחנו נשארים עם החוק הישן והרעוע, שנותן אחריות מכוח החוק רק ל-5 מוצרים כמו מקרר ודוד חשמל,ומדבר על זמן המתנה ממושך מאוד בן 4 שעות, המחייב את החברות.
 
התיקון המתמהמה לחוק מדבר על שורה ארוכה מאוד של מוצרים שעליהם תחול אחריות, ביניהם: מיקרוגל, טלוויזיה, וידיאו ודי.וי.די, מערכת סטריאו, מחשב אישי ואביזריו, תנור חימום והסקה, שואב אבק, מייבש כביסה, מדיח כלים,וכמובן מכונת כביסה,תנור בישול ואפייה ומזגן. משך האחריות ינוע בין שנה לשלוש שנים, תלוי במוצר עצמו. זמן ההמתנה לטכנאי אמור גם הוא להתקצר ולעמוד על שעתיים. פרק הזמן, למשל, של תיקון מקרר אמור להתקצר ל-24 שעות , ושל מזגן ל-72 שעות.
 
חלק חשוב נוסף בתיקון לחוק מטיל את האחריות על המוכרים, במקרה שהיצרן משתמט ממילוי
חובתו. סעיף זה צפוי להגביר את מידת האחריות שהמוכר ירגיש כלפי המוצר הנמכר. הגדרת הדברים בתוך תבנית של חוק חשובה מאוד, מכיוון שבמצב הקיים כיום האחריות למרבית המוצרים ניתנת רק כאשר החברות עצמן מעוניינות בכך.
 
אולם, כאמור, התיקון לחוק תקוע. עקבותיו נצפו לאחרונה בתחילת 2004 בדיון בכנסת, לאחר שכבר בשנת 2000 היה נוסח לתקנות. כדי לעגן את התקנות, יש להוסיף סעיף בחוק הגנת הצרכן, שצריך לעבור בוועדת הכלכלה. ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה כי "תקנות הגנת הצרכן (אחריות ומתן שירות) עלו לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת ב-10 בפברואר וב-17 בנובמבר 2004, וסוכם כי בדיון הבא בוועדה יוקראו התקנות, לאחר שמשרד התמ"ת ימצה את ההתדיינות עם המגזר העסקי, שאמור לספק נתונים לגבי ההתייקרות הצפויה של המכשירים הביתיים בעקבות כניסת התקנות לתוקפן. מאז הדיון האחרון בוועדה, קיימו הצדדים מספר ישיבות וניסו לצמצם את המחלוקות ככל שניתן. בעקבות ישיבות אלה, פעל משרד התמ"ת לשינוי נוסח התקנות וזה יועבר בקרוב לוועדת הכלכלה לשם קביעת מועד דיון".
"אחריות ללא אחריות"
ובינתיים , האחריות ניתנת בהסתמך על רצונן הטוב של החברות, מה שאומר שעלינו לבדוק את תוקף האחריות, מה היא כוללת ומה טיב והיקף השירות שאנחנו עתידים לקבל. חברות מסוימות אינן מחכות לחוק כדי להרחיב את השירות שהן מעניקות ללקוחותיהן, ומנסות להתאים את עצמן לצורכיהם מבחינות שונות. בתדיראן אמפא, למשל, טכנאי השירות יעבדו במשמרות מ-17:00 עד 20:00, ובשלב הראשון השירות יינתן רק עבור מכונות כביסה, מקררים, מייבשים, מדיחים ותנורים.
 
ניופאן וסינמה סטור נותנות שירות של תיקון, הובלה והתקנה עד השעה 19:00, והתקנות מערכות קולנוע ביתי בבית הלקוח נעשות עד 21:00. ברשת ביתילי מספקים רהיטים עד 19:00 ובמידת הצורך גם עד 20:00, ובבית-האופנה קום איל פו קיים שירות שמאפשר לכל לקוחה לתאם מראש פגישה עם המוכרת שהיא בוחרת, גם מעבר לשעות הפעילות הרגילות של החנות.
 
לסיכום,תנאי השוק יוצרים אחריות ושירות טובים יותר מבעבר, וישנן יוזמות ברוכות רבות להארכת שעות השירות. אולם בגלל העובדה שמדובר ביוזמות מרצון, עדיין מוטלת עלינו בשלב הזה האחריות לדאוג לעצמנו ולהיות ערניים לגבי תנאי האחריות והשירות. ועד שיוחל החוק המתוקן, הנה כמה נקודות שכדאי לשים אליהן לב כשמקבלים אחריות מחברות.
 
ראשית, חשוב לזכור כי אחד האלמנטים השיווקיים שחברות משתמשות בהם כאשר הן מפרסמות הוא משך האחריות. לכן, במודעות רואים בדרך כלל ניסוחים קורצים כמו: "7 שנות אחריות", מה שכדאי לבדוק הוא מה כוללת האחריות. אילו חלקים במוצר היא מכסה ואיזה שירות היא כוללת.
 
כמו כן, רצוי לבדוק כמה היה עולה לתקן חלק כזה במעבדה, ללא אחריות. בדיקה זו חשובה מאוד, מאחר שבמקרים רבים תגלו שהאחריות הממושכת לא כוללת את החלקים היקרים יותר של המוצר. בנוסף, חשוב לוודא שאין מדובר ב"אחריות ללא אחריות", כלומר , שבטופס האחריות אין סעיפים המאפשרים לחברה לגלגל את האחריות על הלקוח ולטעון שהוא זה שגרם נזק.
 
נושא נוסף שכדאי לבחון הוא פריסת תחנות השירות של החברות, ובמקרים מסוימים יש לשאול באיזה סוג של מוצרים שולחים טכנאי מתוקף האחריות, ומתי הלקוח אמור להביא את המוצר למעבדה.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...