 |
עידן האינטרנט הפך כבר מזמן את ענף המכירות הפומביות - משיטת מכירה שנתפסה בעיקר כקוריוז או כדרך למכור ציור נדיר - לצורת מכירה נפוצה, המקיפה את כל מגוון המוצרים הקיים היום בשוק. ועם זאת, בכל הנוגע לשוק הדירות הישראלי, אפשר לספור על יד אחת את מספר הנסיונות של יזמים או אנשים פרטיים למכור דירה באמצעות מכירה פומבית. לאור זאת, מתנקזים כל אותם "מכורים" למכירות פומביות, שמספרם הולך וגדל בשנים האחרונות, אל אינספור ההצעות לרכישת דירות המגיעות מכונסי נכסים - תחום שזוכה לפופולריות גם על רקע מצבם העגום של יותר ויותר בעלי דירות, המאבדים את בתיהם לאחר שנקלעו לחובות. כמו במוצרים אחרים, גם כאן ניתן למצוא לא מעט מציאות. מאחר שעורך הדין אשר מונה לכונס נכסים מעוניין לממש את הנכס ולגזור קופון כמה שיותר מהר,הוא לא יתעכב יתר על המידה על הסכום. אחרי שפרסם מודעה בעיתון, תחת הכותרת "הזמנה להציע הצעות", עם פירוט הנכס ובדרך כלל עם תנאי לערבות בגובה 10% מההצעה , יקרא הכונס למציעים שבראש התור כדי להתחיל בהליך "התמחרות", מעין מכירה פומבית שמתחילה בסכום ההצעה הגבוהה ביותר. מאחר שמדובר בפרק זמן קצר יחסית המוקדש למכירה ובפרסום לא בולט במיוחד, ייתכן שתישארו בסופו של יום עם דירה בבעלותכם,בעלות הנמוכה אפילו בעשרות אחוזים ממחיר המחירון המקובל באותו אזור. עם זאת, צריך לזכור כי מדובר בכל זאת ברכישת דירה, שגם במחיר זול תדרוש מכם הוצאת מאות אלפי שקלים לפחות. לאור זאת, העובדה שאתם קונים את הנכס "כמות שהוא" (As is), בדרך כלל מבלי שאפילו יצא לכם לדבר עם בעליו הקודמים, עשויה לטמון לא מעט הפתעות בלתי נעימות בדירה, כמו למשל צנרת בעייתית.
בכל מקרה, מבחינת הרכישה מדובר בהליך בטוח לחלוטין, נקי מכל שעבוד או עיקול על הבית. אבל הצלחת שיטת הרכישה באמצעות כונסי הנכסים אינה משכנעת את הציבור לבחור בה. רק לאחרונה, במהלך שלווה בסיקור תקשורתי לא מבוטל, העמיד איש עסקים אמריקני למכירה במכרז את אחוזת הפאר שבבעלותו בקיסריה. בעוד ששמאי נקב לווילה שווי של 4.2 מיליון דולר, נערכה ההתמחרות במחיר פתיחה של 2.6 מיליון דולר, מה שאמור היה להערכת הבעלים להפוך את הבית לאטרקציה עבור אנשי עסקים רבים. בפועל, בהיעדר היענות מרשימה, נדחתה ההתמחרות שבוע אחר שבוע, עד שירדה לגמרי מכותרות העיתונים. לדברי נתי גלבוע, מנכ"ל חברת מבני גזית העובדה שהליך של מכירה פומבית מקובל בדרך כלל במצב של כינוס נכסים פוגעת מראש במיצוב של הנכס. בנוסף, צריך לזכור כי כשמדובר בנכס יוקרתי, קהל היעד שלו הם בעלי ההון, שבדרך כלל אינם אוהבים להיחשף או לרכוש בית שלא מעט אנשים ביקרו בו ערב קודם לכן, גם אם מדובר במחיר מציאה. מאיר נחשון, שהוציא בימים אלה את הספר "עולם הנדל"ן וקסמו" (בהוצאת גלובס), מקדיש פרק שלם לשיטת המכירה הפומבית, שלדבריו היא "אפילו לא בחיתוליה בארץ וכמעט שאינה קיימת". נחשון מציין כי באוסטרליה, לדוגמה, נמכרים בדרך זו למעלה מ-80% מן הבתים, ובבריטניה נמכרים כ-20% מנכסי הנדל"ן במכרזים פומביים. מנגד, בארצות הברית פחות מ-5% מהבתים נמכרים בדרך זו, לא כולל כמובן את אותן מכירות של נכסים שנתפסו על-ידי הבנקים או נושים אחרים. לדברי גלבוע, "למרות הרצון ליצירתיות, במיוחד בשוק הסובל כל-כך מחולשה במכירות, היכולת להביא שיטה כזו לידי ביצוע בשוק המגורים היא על סף הבלתי אפשרי".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
חיסכון בהוצאות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
גלבוע מציין כי כשנתקלים במכירה פומבית של דירות, מדובר לרוב באצטלה שיווקית להפחתת המחיר. לדבריו, "מראש, המכרז מבוסס על פרק זמן קצר מאוד, כך שהמטרה היא לקלוט את הקהל שהסתובב כבר סביב הפרויקט ושיכול להתפתות כעת למחיר הנמוך". עם זאת,לדברי נחשון,שניהל בין היתר את רשת התיווך אנגלו סכסון במשך 10 שנים, כדאי בהחלט לשקול את שיטת המכירה הפומבית גם בארץ, "כצורה ייחודית של מכירת נדל"ן". נחשון מציין כי המכירה הפומבית מקצרת וממקדת את תקופת המכירה, ובכך היא חוסכת בהוצאות. בנוסף, השיטה מצמצמת למינימום את תהליך המשא ומתן, כשהקונה, מצדו, יכול להבין וללמוד מראש את הנכס, את המסמכים ואת תנאי ההתקשרות. בכל אופן, במצבו הנוכחי והעגום של הביקוש לדירות מגורים בישראל, קשה להאמין שטרנד המכירות הפומביות יגיע בקרוב אל נכסי המקרקעין. |  |  |  |  | |
|