ראשי > כלכלה > מנהל על הכוונת
בארכיון האתר
מנכ"ל על הכוונת
והפעם, אפי רוזנהויז, מנכ"ל שופרסל, שמחכה לו דרך ארוכה עד שיביא את הרשת הקמעונאית הגדולה בארץ לחוף מבטחים
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
עומר שרביט
5/11/2004 12:16
לאפי רוזנהויז, מנכ"ל שופרסל, מחכה דרך ארוכה עד שיביא את הרשת הקמעונאית הגדולה בארץ לחוף מבטחים. נוחי דנקנר מאי די בי (בעלת השליטה) ואברהם ביגר היו"ר, וודאי הפנימו את המספרים של שופרסל היטב: שולי הרווח הגולמי קפאו אחרי שני רבעונים של שיפור, רווח תפעולי מינורי של 1.1%, ירידה של כ-3% במכירות ורווח נקי של 4 מיליון שקל על מחזור של 1.57 מיליארד שקל – 0.25%. דנקנר ושאר המשקיעים מצפים למעט יותר מתשואה שנתית של כאחוז על ההון.
 
אחד ממבחני הניהול של נוחי הוא בשופרסל: הכשלון או ההצלחה של רוזנהויז - מינוי של נוחי ברשת שידעה מנכ"לים רבים - ייזקף במידה רבה גם אליו. דנקנר כבר הוכיח שהוא מאוד מעורב בשופרסל – אחת ההשקעות העיקריות בפורטפוליו של אי די בי. באוגוסט קנתה דסק"ש עוד אחוז משופרסל בכ-20 מיליון שקל.
 
לאור הביצועים של רוזנהויז, ההשקעה של דנקנר בלאומי כבר נראית יותר טוב. נוחי מעורב מאוד בהחלטות של רוזנהויז בשופרסל: תוך כדי המלחמה עם עפרה שטראוס על המרווח שתשלם שטראוס לשופרסל, לא היסס דנקנר להורות לרוזנהויז להוציא את המילקי מהמדפים. אלא שלמרות כל המאמצים, כרגע אין תוצאות.  
 
רוזנהויז ניסה אתמול להסיט את האש לכיוונו של עמי סגיס, המנכ"ל היוצא של הרשת ואמר כי "שנים לא נעשה בשופרסל כל צעד אסטרטגי". אכן כך, הרי שופרסל של סגיס ברבעון המקביל רשמה הפסד תפעולי של 0.6%- (מינוס) ועברה השנה לרווח תפעולי של 1.08%. אבל סגיס איננו לכן אין את מי להאשים בסרבול תפעולי. ובעצם, למה להסתבך בהאשמות כלפי מי שאיננו? פשוט יותר לראות מה עושה גיל אונגר בריבוע הכחול: ובכן, היריבה המושבעת של השופרסל הוכיחה גמישות ניהולית והגיעה במחצית השנה לרווח תפעולי של 4.1%.
 
הריבוע הגדילה את המכירות למחצית הראשונה של השנה ב-3% והכנסות השופרסל מנגד ירדו ב-1.8%. דודי וייסמן בהחלט יכול להיות מרוצה מהמנכ"ל שלו, בעוד שלדנקנר מצפה הרבה עבודה עם המינוי שלו.    
 
'התוכנית האסטרטגית' עליה מדבר רוזנהויז נשמעת כתנאי הכרחי להבראה אבל לא בטוח שגם זה יספיק. אחרי שנפטרה מ-1000 עובדים וסגרה 16 סניפים מפסידים, הרווחיות התפעולית של השופרסל הסתכמה ב-1.1% בלבד. אולי התחרות פשוט קשה מדי? הסיוט של רוזנהויז נקרא ריבוע כחול וקלאב מרקט. נוספת לכך גם 'הרשת הרביעית' – עשרות רשתות פרטיות, מהן חנויות דיסקאונט (חביב, רמי לוי), חנויות הפתוחות בשבת ושחקני נישה כגון טיב טעם.  
 
כולן מנסות - ולצערו של רוזנהויז גם מצליחות – לשחוק את נתח השוק שלו: לפי הלמ"ס, עלה הפדיון של רשתות השיווק ברבעון השלישי של השנה ב-2%. מכירות השופרסל לעומת זאת הצטמקו ב-2.9% גם אחרי השפעת עונתיות חיובית: סוכות חל השנה ברבעון השלישי ולא בשני. לא ברור על מה רוזנהויז מתבסס כשהוא מדבר על הגדלת השורה העליונה. 
 
הבעיות של השופרסל עוד יחריפו ברבעון הרביעי, שכן המעבר להסכמים החדשים עם הספקים מונעים מהרשת קיזוזי בונוסים. בנוסף, חגיגת ההנחות לרשתות עם הוצאת מוצרים מתחרים מהמדף נגמרה וסידור המדפים כבר לא בידי הספקים. לאור שינויים אלה, רוזנהויז ייאלץ להכיר בכך ששולי הרווח הגולמי ימשיכו להישחק אחרי שקפאו כאמור ברמה של 25.7% - כפי שהיו ברבעון הקודם.
 
להחזיר את שופרסל לרווחיות בתנאים של שינוי הרגלי הקניות, מיתון נמשך בכוח הקניה והתגברות כוחן של הרשתות הפרטיות, היא משימה לא קלה. התוכנית האסטרטגית של רוזנהויז, תצטרך לתת פתרונות החורגים הרבה מעבר לרמת המיתוג הלא ממוקד או פתיחת חנויות קונספט חדשות.  

תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...
מנהל על הכוונת
החבילה של לופוליאנסקי  
חצר המשחקים  
הפדגוג  
עוד...