 |
למרות הכללים המסודרים למדי לגבי התנהלותן של המוניות, המצב בפועל הוא, שמעט מאוד נוסעים יודעים מהן החובות והזכויות שיש להם מול נהגי המוניות, וכדאי לעשות קצת סדר. התעריף ההתחלתי של נסיעה מיוחדת (להבדיל מנסיעת שירות) עומד על 8.5 שקלים , ובאילת על 7.3 שקלים . מחיר הזמנה טלפונית עומד על 3.3 שקלים. מחיר מזוודה או מטען אחר עומד על 2.7 שקלים , מדובר כמובן במטען משמעותי. עגלת נכים אינה חייבת בשום תשלום נוסף, אלא שנהג המונית לא חייב להסכים ללקיחת שתי עגלות נכים. הנהגים מחויבים להסיע כלבי נחייה, ובעליהם אינם מחויבים בתוספת תשלום. כעיקרון, ישנם שני תעריפים: תעריף יום (תעריף 1)- מהשעה 5:30 בבוקר ועד 21:00 בערב - או תעריף לילה (תעריף 2), מ-21:01 בערב ועד 5:29 בבוקר . גם בימי מנוחה חל תעריף 2. שני התעריפים מתחילים באותו מחיר, אלא שהמונה בתעריף 2 מתקדם מהר יותר. במצב שבו אתם נוסעים במונית והנהג רואה אדם שמנסה לעצור מונית בצד הדרך ורוצה לעצור, זה יכול להיעשות רק בהסכמת הנוסע הראשון, ואז הנוסע השני משלם מסוף הנסיעה של הנוסע הראשון. מהו התעריף לגבי המתנה? אם לא מופעל מונה, תקנות משרד התחבורה קובעות, כי בנסיעה שכללה המתנה לנוסע, ישולם סכום של 60 שקלים לשעת המתנה. עבור כל רבע שעה או חלק ממנה ישולם תשלום יחסי של רבע שעה. כמובן שברגע שמפעילים מונה, זמן ההמתנה מחושב אוטומטית, והתחשיב הזה מבוטל. אחת הסוגיות הבוערות ביותר היא סוגיית המחירון: אם תעשו ניסוי קצר, ותבקשו נסיעה בין שני יעדים, תיתקלו בשלל מחירים ואפשרויות. הסיבה לכך היא, שבעבר היה מחירון מודפס של משרד התחבורה. לאחר שהתחילה תופעה של מחירונים עצמאיים של התחנות, קבע משרד התחבורה שנסיעות בין-עירוניות צריכות להיעשות על סמך מונה, ולא בקביעה מראש (בפועל, מתיר המשרד בצורה לא רשמית לנהג ולנוסע לקבוע ביניהם מחיר). אבל התברר שגזירת המונה אינה מציאותית,ובפועל,כולנו מכירים את המחירון המודפס שמוציאים נהגי המוניות, ושכל תחנת מוניות נשבעת לגביו ש"זהו מחירון משרד התחבורה". כיום יש מחירון קבוע לנסיעות בין-עירוניות, שטבוע במונים אלקטרוניים מיוחדים שנמצאים רק במספר מצומצם של מוניות. באתר האינטרנט של משרד התחבורה יש מחירון מקסימלי רשמי של תעריפי הנסיעה ממקום למקום, לחישוב עבור נהגי מוניות שיש ברשותם מונה אלקטרוני, ולחישוב עבור נוסעים. חשוב לציין כי זהו מחירון מקסימלי. למרבה הצער, לא הרבה נוסעים יודעים שיש בכלל מחירון כזה. לכן מומלץ למי שמרבה בנסיעות ביןעירוניות להיכנס לאתר ולהדפיס אותו. בעתיד, כל המוניות יחויבו בהתקנת מונים אלקטרוניים, שיכללו בתוכם גם את המחירון של משרד התחבורה לנסיעות בין-עירוניות. עד אז, כדאי לדעת: המחירונים המודפסים שנהגי מוניות מציגים לכם הם על דעת אותה תחנה בלבד, ללא כל קשר למשרד התחבורה. על מה מתלוננים?מתברר שהתלונות ה"קלאסיות" נגד נהגי מוניות הן על הפקעת מחירים וסירוב להסיע נוסעים למרחקים קצרים, התנהגות בלתי הולמת ועוד. בחוק יש התייחסות להתנהגות. נהג מונית לא יכול לסרב ללא סיבה מספקת להסיע נוסע ואת מטענו (מרחק קצר אינו סיבה מספקת), הוא לא ישוחח עם אדם אחר, אלא בענייני תפקידו ועליו להנמיך את הרדיו לבקשת הנוסעים. איך מתלוננים? כתובות למשלוח תלונות: * משרד התחבורה, המפקח על התעבורה, בנק ישראל 5, בניין ג' נרלי, ת.ד 867, הקריה , ירושלים. * מחלקת תלונות הציבור במשרד התחבורה, בניין השירות המטאורולוגי, ת.ד. 42, בית-דגן, 50250.
|
 |
 |
 |
 |
|
|