 |
"הממשלה מעבירה 14 מיליארד שקל מהחלשים לעשירים,ומבטלת את הבטחת שר האוצר להפחתת נטל המס במשק", כך קובעים הכלכלנים ד"ר רובי נתנזון והגר צמרת במחקר חדש של עמותת "סנאט" על תקציב 2005, המועבר לחברי הכנסת ולמקבלי החלטות. "בניגוד למדיניות המוצהרת, נטל המס על הציבור לא יפחת ב-2005. סך נטל המס לפי התקציב לא השתנה כלל, אלא רק ההרכב הפנימי של המסים. עיקר נטל המס ייפול על כתפי השכבות החלשות. משנת 2002 ביצעה הממשלה 5 תוכניות כלכליות. במקביל להפחתות מסים ב-14 מיליארד שקל, הועלו מסים בסכום זהה - ביטול הטבות מס והעלאות מסים. מסים רבים שהופחתו (מס חברות, מכסים ומסי קנייה) מיטיבים עם המגזר העסקי ועם הצרכנים העשירים. מנגד, נטל המסים החדשים ייפול בעיקר על השכבות החלשות", טוענים בעמותת סנאט. הנטל על השכבות החלשות יורגש בהעלאת תעריפי המים, ביטול הפטור ממס על עבודה במשמרות וביטול הפטור ממע"מ באילת, פגיעה בקשישים על-ידי הפחתת קצבאות הזקנה והעלאת הגיל המזכה בקצבאות אלה, וכן העלאת גיל הפנסיה, פגיעה בנשים בביטול נקודת זיכוי לבן-זוג, פגיעה במענקי לידה ואלמנות, וקיצוץ קצבאות ילדים. "אותן אוכלוסיות שנפגעו מהקיצוצים הן אלה שגם סופגות את העלאת נטל המס, מבלי ליהנות מהפחתות המסים על הכנסות גבוהות, הפחתות מס חברות והורדת ביטוח לאומי למעסיקים". " קיצוצים ומסים הם צעדים נדרשים לצמצום הגירעון, אך במקביל יש לפתור מצוקות שנוצרו עקב המיתון, במיוחד כשנכשל הניסיון להכניס ישראלים לעבודה במקום עובדים זרים", אומרים נתנזון וצמרת.
|
 |
 |
 |
 |
|
|