 |
הניקוי היבש גם הוא אחד מהסממנים המובהקים לבוא החורף. הטמפרטורות יורדות, בגדי הקיץ נארזים אחר כבוד ומוחבאים בקומות העליונות של הארון, ואל הקולבים מובלים המעילים, החליפות והסוודרים, שלרוב דורשים נוהלי ניקיון מורכבים יותר.
רובנו מתיחסים לתהליך הניקוי היבש מסתוריות מסוימת, שהרי פעולת הניקוי נקשרת אצלנו תמיד עם מים וסבון. למען הסר ספק, גם הניקוי היבש מבוסס על נוזלים, אלא שלא מדובר כאן במים, אלא בנוזל אחר שמבוסס על תמיסה אורגנית, המיועדת לבדים עדינים שהרטבתם במים ומגע עם מוצרי סבון שונים עלולים לגרום להם התכווצות או דהיית צבע. מדובר בעיקר בבדי צמר, משי, פשתן ויסקוזה, סאטן ועור. בדים אחרים, שעמידים בפני מים, הם כותנה או פוליאסטר. את אלה יהיה צורך לשלוח לניקוי יבש אם יוכתמו בכתמים שלא ניתן להסיר במים, כמו כתמי שמן. תלונות מרובות ההערכה היא שבארץ פועלות כ500- מכבסות שמציעות שירותי ניקוי יבש, ומספר התביעות הקטנות והתלונות נגדן המופנות למוסדות להגנת הצרכן הוא רב. ביקשנו מירון לוינסון, מ"מ מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, לענות על מספר שאלות צרכניות שקשורות ל"תקלות" שמתרחשות במסגרת תהליכי הניקוי היבש.לדברי לוינסון,כל ענף המכבסות אינו מוסדר בחקיקה. רוב המחלוקות בין הלקוח לבעלי המכבסות נפתרות במסגרת בתי-המשפט לתביעות קטנות, שפסיקותיהם אינן מחייבות. לכן, למשל, שופט בית-המשפט לתביעות קטנות בירושלים יכול לקבוע כי האחריות לכיס מעיל שהובא לניקוי יבש והוכתם בשל עט דיו שנשאר בו מוטלת על הלקוח, בעוד שופט מאזור הצפון יטיל את האחריות על בעל המכבסה ויפסוק פיצוי נאות לתובע. לוינסון: "בעיניי, במקרה כזה הרשלנות המרכזית היא של הלקוח, אבל אם הוא מבקש לתבוע את בעל המכבסה, הוא צריך להוכיח שבמאזן האחריות גם בעל העסק לוקח חלק, כלומר שהוא היה פסיבי לחלוטין לאפשרות שמקרה כזה יתרחש, ולא תלה שלט או בדק אם נותר בבגד פריט כלשהו שעלול להביא לנזק במהלך הניקוי היבש."
על מי נופלת האחריות אם הבגד התכווץ, התרחב או שינה את צבעו בעקבות תהליך הניקוי היבש? "הרשלנות יכולה להיות של בעל העסק, אבל גם של היצרן או היבואן שהצמידו הוראות ניקוי שגויות לבגד. במקרה כזה צריך לשקול אם כדאי לשלוח את הבגד למכון בדיקה אובייקטיבי, שיבדוק מי ומה גרם לנזק המדובר."
בהנחה שהאחריות לנזק היא אכן של בעל המכבסה, מהו הפיצוי המקובל שרשאי הלקוח לדרוש במקרה כזה? "הלקוח רשאי לבקש את מחיר העלות של הבגד כחדש, גם אם מדובר בבגד ישן יחסית. השאלה היא איזה גובה פיצוי לבקש אם לבגד היה ערך סנטימנטלי. אני ממליץ ללקוח להבהיר זאת לבעל העסק עוד לפני שהבגד נשלח לניקוי. בחלק מהמקרים בעל העסק יעדיף שלא לנקות את הפריט. אם הנזק כבר נעשה והתביעה הגיעה לבית-המשפט, כל שופט רשאי לקבוע פיצוי כראות עיניו. אם כי אני רוצה להזהיר שקשה לכמת עוגמת נפש ורוב הסיכויים הם שגובה הפיצוי לא יהיה רב."
האם שלט שקובע כי "אין אחריות לכל נזק בגין הטיפול," המוצג במכבסה, חוקי ותקף? "ממש לא. בעל עסק לא יכול לפטור את עצמו מאחריות בכל תנאי. אם יוכח נזק בגין תהליך הניקוי שלו, הוא יהיה חייב על-פי חוק לפצות את הלקוח."
|
 |
 |
 |
 |
|
|