החשב הכללי הציג בפני הבנקים את מודל ההשתתפות של סיטיבנק במימון הנחת קו צינור הגז הטבעי
דפדף בכלכלה
דוד ליפקין, ניו-יורק וליאור ברון 10/10/2004 8:29
בנקים אמריקניים בודקים אפשרות להשתתף בפרויקט הקמת הגשר היבשתי לאילת - קו הרכבת מאשדוד לאילת. זהו פרויקט הנמצא בשלבי תכנון מתקדמים וכרוך בהשקעה של כ-5 מיליארד שקל. ירון זליכה, החשב הכללי באוצר, נפגש עם הנהלות הבנקים האמריקניים במהלך ועידת קרן המטבע הבינלאומית והציע להן להשתתף במימון הפרויקט הזה, לאחר שתושלם בדיקת ההיתכנות אשר מבצעת רכבת ישראל.
הקבינט הכלכלי אישר בשנה שעברה את פרויקט קו הרכבת לאילת. מדובר בהקמת קו רכבת מאזור נחל צין עד אילת, שאמור להוביל מטענים בשלב הראשון ולאחר מכן תיבדק הובלת נוסעים. הפרויקט ייצור מסילה רציפה מנמל אשדוד לאילת. הכוונה היא להחיות את נמל אילת ולהשתמש בפרויקט כצינור להובלת סחורות בין אירופה וארצות הברית למזרח הרחוק כאלטרנטיבה לתעלת סואץ.
על-פי התכנון, שני שלישים מההשקעה בקו הרכבת יבואו ממקורות הממשלה, ואילו שליש יגויס מבנקים אמריקניים. זליכה התרשם שהבנקים האמריקניים מגלים עניין במימון הפרויקט. החשב הכללי הציג בפני הבנקים את מודל ההשתתפות של סיטיבנק במימון הנחת קו צינור הגז הטבעי. סיטיבנק יחד עם אופק, חברת ביטוח פרויקטים של הממשל האמריקני, חתמו על הסכם למימון חלק מהוצאות הקמת קו צינור הגז הטבעי.