 |
ספטמבר הוא חודש החגים, חודש של שנה חדשה, התחלה חדשה. אבל למרות כל הסמליות והעיתוי האופטימי לכאורה, כשזה נוגע ליחסו של הציבור למצב הכלכלי במשק, אופטימיות היא לא בדיוק ההגדרה הנכונה. עם פרוס השנה העברית החדשה, תשס"ה, 52.8% מהציבור סבורים שהמצב הכלכלי הנוכחי הוא רע, ורק 10.8% תופסים אותו כטוב. כך עולה מסקר מדד אמון הצרכן של מעריב-TNS- לאומי קארד. הממצאים דומים לממצאי החודשיים הקודמים (יולי ואוגוסט), אך יחד עם זאת,נראה כי לאורך זמן מסתמנת מגמת ירידה הדרגתית בשיעור התופסים את המצב כרע (ירידה מ-62.3% במרס ומ-56.2% במאי ו-56.9% ביוני ). כלומר , תפיסת המצב הכלכלי העכשווי בכללותו נמצאת במגמת שיפור הדרגתית, כפי שנמצאה בחודשים האחרונים. לעומת התפיסה הפסימית של המצב הכלכלי העכשווי, נמצא בספטמבר שיפור קל בציפיות הציבור לגבי המצב
הכלכלי העתידי בעוד חצי שנה. יש לציין כי בחודשים הקודמים נרשמה מגמת ירידה ברמת הציפיות העתידיות. כיום, 27.8% מהציבור סבורים כי בעוד 6 חודשים המצב יהיה טוב יותר (לעומת 25.1% באוגוסט , 31.8% ביולי , 33.6% ביוני ו-36.1% במאי ). במקביל , נמצאה ירידה קלה בשיעור הסבורים כי המצב יורע (21.5% כיום , לעומת 23.7% באוגוסט, 17.9% ביולי , 21.6% ביוני ו-17.5% במאי ). במקביל לתחושות הציבור לגבי המצב הכלכלי העכשווי, גם בתפיסת מצב התעסוקה הנוכחי חושב רובו המכריע של הציבור (68.9%) כי יש במשק מעט משרות פנויות, לעומת 8% בלבד הסבורים כי יש במשק הרבה משרות פנויות ו-19.6% הסבורים כי יש "לא הרבה ולא מעט" משרות. שיעורים אלה מלמדים על הרעה קלה בהשוואה לאוגוסט,שבו נמצאו 67.3% הסבורים כי יש מעט משרות ו-9.2% הסבורים כי יש הרבה משרות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אווירת החגים כגורם ממתן
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לעומת הפסימיות הגוברת לגבי מצב התעסוקה העכשווי, הרי שבתפיסת מצב התעסוקה העתידי (הצפוי במשק בעוד חצי שנה) ניתן להצביע על שיפור קל בספטמבר, הממתן מעט את הירידה החדה בחודש הקודם. כיום, 19.7% סבורים שיהיו במשק "יותר משרות פנויות" (לעומת 16.9% באוגוסט ו-23.4% ביולי), ואילו 17.6% סבורים שיהיו "פחות משרות פנויות" (לעומת 21.0% באוגוסט ו-17.3% ביוני ). סקר מדד אמון הצרכנים של מעריב-TNS- לאומי קארד בודק 7 פרמטרים שונים. על-פי הסקר, עלה מדד אמון הצרכנים במשק הישראלי בחודש ספטמבר לרמה של 116.8 נקודות (לעומת 114.3 באוגוסט ), אך הוא עדיין נמוך במעט מזה שנמצא ביולי (117.9). המדד הנוכחי גבוה מעט ממדד יוני (115.1) ודומה לזה שנמצא במאי (116.1) השנה . התנהגות המדד בחודשים האחרונים מבטאת מגמה של תנודתיות במצב הרוח הצרכני,וזאת כנראה עקב חוסר הוודאות במצב הפוליטי (המשבר הקואליציוני), אי-השקט הכלכלי (המאבק על תקציב 2005 והסכסוכים ביחסי העבודה במשק) והחשש מהסלמה בטחונית, יחד עם המשך ציפיות הציבור לשיפור במצב הכלכלה והתעסוקה בעתיד. סביר להניח, שגם המצב הלא ברור במגמת הכלכלה העולמית עקב משבר מחירי הנפט משפיע על מצב הרוח הלא יציב של הצרכן הישראלי. לדברי אריה היילוייל, מנכ"ל לאומי קארד, העלייה באמון הצרכנים בספטמבר ממשיכה את מגמת התנודתיות במצב הרוח הצרכני, המושפעת מחוסר הוודאות במצב הפוליטי, אי-השקט הכלכלי והחשש מהסלמה בטחונית, כאשר מול אלה ניצבת תקופת החגים ומצב הרוח הטוב הנלווה אליה. "נראה כי הפתיחה הקלה יחסית של שנת הלימודים, סיום השביתה במשק וכאמור, תקופת החגים תרמו לשיפור תחושת הצרכנים וגרמו עלייה במדד החודש", מציין היילוייל.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
|
סבורים שיהיו במשק "יותר משרות פנויות"
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הבית יחכה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לגבי תפיסת "אווירת הקניות" במשק, עדיין סבורים יותר אנשים שהיום הוא זמן "לא טוב" לקניות של דברים גדולים כמו בית, מכונית ומוצרים בני-קיימא, לעומת אלה הסבורים כי עכשיו הוא "זמן טוב". עם זאת, ניתן להצביע על שיפור בספטמבר, הממתן מגמת ירידה בחודשים הקודמים (הנמשכת מאז חודש מרס). כיום , 28.1% סבורים שהיום הוא "זמן טוב" לקניות, לעומת 30.3% הסוברים את ההיפך. לגבי צפי ההכנסה, 15.1% סבורים כיום שהכנסותיהם יהיו גבוהות יותר בעוד 6 חודשים לעומת 15.1% שסבורים שהכנסותיהם יקטנו, ו-66.7% שסבורים שלא יהיה שינוי בהכנסותיהם. נתונים אלה מלמדים על שיפור מסוים בהשוואה לחודש הקודם, המתבטא בירידה קלה בשיעור הצופים הרעה בהכנסות (מ-19.2% באוגוסט ) ועלייה בשיעור הצופים יציבות בהכנסות (מ-61.6% באוגוסט ). בניתוח הציפיות לגבי מצב התעסוקה לפי חתכים דמוגרפיים, מוצאים כי כיום, במרבית הקהלים הנבדקים, שיעור ה"אופטימיים" עולה על שיעור ה"פסימיים". בין המגמות שניתן להצביע עליהן בניתוח הדמוגרפי: גברים נמצאו אופטימיים יותר מנשים,בעלי השכלה גבוהה ובעלי הכנסה גבוהה אופטימיים יותר (בעלי הכנסה והשכלה בינוניות הם הפסימיים ביותר), ואנשים עובדים, ובפרט מנהלים, אופטימיים יותר מאנשים שאינם עובדים. אופטימיות רבה יותר נמצאת באזורי ירושלים, גוש דן והשרון, לעומת אופטימיות נמוכה באזורי הפריפריה בדרום ובצפון. המסקנה: גברים בעלי השכלה גבוהה, בתפקידי ניהול, מאזור המרכז - הם האופטימיים ביותר. |  |  |  |  | |
|