 |
/images/archive/gallery/179/829.jpg מרצדס SLK
אתר החברה  |
|
|
סוף-סוף שינו יבואני מרצדס את מדיניותם, ואפשרו לבחון מכוניות גם על כבישי הארץ. גיל מלמד ניצל את ההזדמנות, כדי לבחון את ה-SLK החדשה שלהם. אבל לנוכח תגובות כמעט עוינות של הציבור, הוא הגיע למסקנה, שכדי לנהוג ב-SLK על כבישי הארץ נדרש בראש ובראשונה אופי מיוחד |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
גיל מלמד 5/10/2004 13:40 |
|
|
|
|
 |
בחודשים האחרונים חל שינוי מבורך במדיניות של יבואני מרצדס לישראל, והם מאפשרים לבחון חלק מן הדגמים (עדיין תחת תנאים מסוימים) גם על כבישיה הלא מצוינים של ישראל. חיצונית, וזה כל שאוכל לומר לגבי הדגם הקודם, ה-SLK עברה שינוי די דרמטי, והפכה ממכונית שרירית במובן הריבועי של המילה למעוגלת ומקסימה, ועם זאת - בעלת הופעה לא פחות דרמטית. מספרים על הדגם הקודם שהספורטיביות שבו נבעה יותר מבפנים, ואת זאת לא אוכל לאשר או להכחיש. אבל הדגם הנוכחי התברך בכמה תכונות די מרשימות מבחינה דינמית, שבהחלט הולמות את זו הוויזואלית. הדור הנוכחי של ה-SLK משמר את אחת מתכונות המרכב שהיו ייחודיות בשעתן: גג קשיח שמתקפל בפטנטיות מרשימה אל תא המטען. אלא ששועלים קטנים חיבלו בכרמים וזוהרו של הפטנט הועם. פיז'ו הביאה לנו את ה-206CC ולאחריה את ה-307CC, רנו הביאה את'מגאן קופה-קבריו',
וגם פולקסוואגן ו פורד כבר הציגו דגמי תצוגה לקראת הופעת גרסאות משלהן לרעיון הזה. ועדיין, מרצדס מצליחה לעשות את זה מרשים יותר, או לכל הפחות מהר יותר (קיפול ב-22 שניות בלבדSLK 200 היא גרסת הבסיס של ה-SLK, שכוללת בשלב ראשון 3 בנות: מנוע 1.8 ליטר מוגדש במגדשעל (163 כ "ס) ב-200 ( שבה נהגנו), מנוע 3.5 ליטר (272 כ "ס) ב-SLK 350, ו-360 כ "ס שמפיק מנוע ה-V8 האימתני (5.4 ליטר ) של ה-SLK 55 AMG. אישית , אפילו ברמה הפסיכולוגית, כאשר אני מתיישב מול ההגה של מכונית שמי מגרסאותיה יודעת לייצר 360 סוסים, אני רגוע בגרסה בסיסית שמייצרת'רק' 163 סוסים (למרות שיש כמובן הבדלים מהותיים בכיול המתלים ובחיזוקים השונים). מה שבטוח זה שלא משנה מה היו, או אמרו שהיו, יכולותיו של הדגם הקודם - הקטנה שאצלי תצליח לשרוד בקלות את ההצקות שהיא עומדת לקבל ממני.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
הדור הנוכחי של ה-SLK משמר את אחת מתכונות המרכב שהיו ייחודיות בשעתן
|
|
 |
 |
 |
 |
|
ה-SLK היא ללא ספק אסתטית
|
 |
|
 |
 |
 |
|
החוויה הראשונה ב-SLK היא ללא ספק אסתטית: תא הנהג עוטף מכל הכיוונים בחומרים איכותיים, כראוי וכצפוי ממכונית של מרצדס (ועוד במחיר כזה), כשהדגש אינו על מרחב פנימי כמו על יצירת תחושה ספורטיבית-אלגנטית, כזו שמפנקת מחד גיסא אך מלהיבה מאידך גיסא. עיצוב הפנים של מרצדס מכיל לא מעט, אולי אפילו יותר מדי, מתגים ושעונים שלקוחים ממכוניות סדרתיות אחרות של היצרנית, ומצד שני יש גם לא מעט חלקים שמעוצבים באופן ייחודי, לטובת הגברת התחושה של מכונית נישה ספורטיבית. בהשוואה, למשל, ל-Z4 של ב.מ.וו, SLK מעניקה תחושה יותר מוטרפת ופחות רגועה בעיצוב הפנים שלה, ומבחינה זאת היא קרובה יותר, מנטלית, למתחרה אחרת שלה - פורשה'בוקסטר'. מנגד , בהשוואה לבוקסטר, או להונדה SLK ,S2000 גדושה מדי בכפתורים, מתגים ואביזרי נוחות מכדי להיות מכונית ספורט של ממש. החוויה השנייה ב-SLK מתחילה מיד עם תחילת התנועה ולא תמיד מרפה: אף אדם ברחוב לא נותר אדיש לנוכח המכונית הזו, אם כי נדמה לי שהמבטים לא היו תמיד מפרגנים ואוהדים. וכאן טמון הבדל מהותי בין נהיגה במכונית ייחודית בפרובינציה שלנו לבין אותה פעולה בחו"ל: אצלנו די קשה לצפות לאהדה כלפי מי שמשתמש ביצירה מוטורית, שנראית יקרה לפחות כפי שהיא באמת, ומכאן גם שנדרש אופי מאוד מסוים כדי להתמודד עם התופעה הזאת. החוויה השלישית שמעניקה ה-SLK היא חוויה דינמית: כבר במהירויות עירוניות המכונית מעניקה תחושה ספורטיבית ומהודקת, והמנוע גמיש, למרות היותו מוגדש, ומספק תאוצות עירוניות נעימות. אלא שכאשר מנסים להתחיל לחרוך קצת כביש, כפי שניתן לבקש במכונית שמשדרת מהירות - המנוע צנוע-הנפח מגלה מעט הססנות ובטח לא משרג שרירים וטס קדימה. המצב משתפר מעט בכל הקשור לפעולה בסל"ד הביניים וצפונה ממנו, ובואו גם לא נתבלבל - לא מדובר במנוע רופס אלא בכלי שבקלות יכול להביא לשלילת רשיון הנהיגה בישראל. ובכל זאת, יחסית לכל שאר החבילה, המנוע - בוודאי כשהוא קשור לתיבה אוטומטית - אינו בדיוק היהלום שבכתר. כדי לחוות את החוויה הרביעית הזכורה לטוב ב-SLK צריך לקחת אותה אל כביש נהיגה צר ומפותל כדבעי. כאן מתגלה יצירה תזזיתית כראוי, עם היגוי חד ומהיר באופן סביר, ועם בסיס גלגלים קצר שמעניק תחושה של מכונית קטנה וזריזה. נכון, אמנם, שישנן מכוניות ספורט רבות שמשדרות לנהג טוב יותר את המתרחש תחת חרטומן, ולכן גם מפתות אותו לקחת את הכבישים האלה בשיטות מהנות יותר. אבל ההיגוי של ה-SLK200 מדויק ויציב, בדרך שמאפשרת לך, הנהג, לכוון את החרטום אל הקו הרצוי ולהישאר עליו מבלי להידרש לתיקונים חוזרים ונשנים. ההיגוי עצמו לא קל ולא כבד מדי, וגם לא דורש מחיר תמורת האיזון הזה במהירויות עירוניות או בתמרוני חנייה. תכונה חשובה לא פחות היא שליטה טובה בגלגול הגוף, ויכולת מרשימה של ספיגת מהמורות על-ידי המתלים. מבחינה זאת מפתיעה המכונית לטובה, מפני שבאמת לא קל להתמודד עם הסלילה הרשלנית של מע"צ - והניסיון מלמד שמכוניות שפותחו על כבישים גרמניים מהוקצעים מתקשות בכך שבעתיים. מערכת בקרת היציבות לא הפריעה יתר על המידה, למעט 3-2 הזדמנויות , אבל למרות כפתור לניתוק המערכת, איאפשר להיפטר ממנה באמת, מפני שהיא שבה לחיים בתנאי מעטפת מעט גבוהים יותר. מצד שני, בהתחשב בשובבות הטבעית של הזנב של ה-SLK, טוב שמערכת כזאת מותקנת ומתפקדת. גם הבלמים תפקדו יפה, והרבה, תוך כדי הפגנת תחושה טיפ-טיפה ספוגית ויכולת עצירה מרשימה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
שליטה טובה בגלגול הגוף
|
|
 |
 |
 |
 |
|
נוחות, בטיחות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בחזרה על כבישים ישרים, בשדות הציד הנצחיים של משטרת התנועה, הנהיגה ב-SLK הופכת די משעממת, מה שהופך את מערכת השמע הטובה שלה למצרך נחוץ ויעיל. במרצדס מתפארים בקשיחות גוף מרשימה, ומבחינתנו כבר הרגשנו את התוצאות המשמעותיות יותר בהתנהגות הכביש המהודקת של המכונית. השפעה לא פחות חשובה של קשיחות המרכב היא על תחושת האיכות בתוך המכונית, במיוחד על היעדר רשרושים וקרקושים מכל סוג. זה הזמן להציץ ולגלות שבמרצדס לא השקיעו יתר על המידה בפתרונות אחסון למיניהם, וזה די חבל. תנוחת הישיבה נוחה מאוד (אם כי כניסה ויציאה מן המכונית, כמו בכל מכונית ספורטיבית, דורשת בטן נטולת כרס, ושרירי גב טובים), וגם נהגים גבוהים במיוחד ימצאו שפע של מקום במה שנראה מבחוץ כמכונית קטנה למדי. למעשה, התחושה בתוך תא הנוסעים מרווחת כמעט באופן מפתיע. הדלתות מאסיביות וחסונות, ומעניקות תחושת איכות והגנה כאחד, וציוד הבטיחות כולל את כל מה שמציעות בימינו מכוניות בנות 5 כוכבי בטיחות פרויקט EURO-NCAP. קשה לטעון כנגד ה-SLK שהיא מכונית מוגזמת לכבישי ישראל, מפני שטיעון כזה לא רק שאינו נכון-הוא גם שומט את הקרקע מתחת למתחרות פחות יקרות ולא פחות ספורטיביות ממנה. ה-SLK בהחלט מסוגלת לטפל בכבישי ארץ הקודש בדרך שאולי לא תוציא את כל הטוב מן המכונית עצמה, אבל ודאי לא תוציא את המיץ מן הנוהגים בה, ומבחינה זאת היא מסוגלת לספק פינוק במקום שאחרות דורשות הקרבה. מצד שני, לנוכח תגובות כמעט עוינות של הציבור, ולכל הפחות חוסר פירגון די בולט לפעמים, ההגזמה שב-SLK קשורה אולי לסמל שלה ולמסר שהיא מפזרת סביבה יותר מאשר לעצם היותה מכונית ספורטיבית (בעיה בפני עצמה בכבישים עמוסי הלאנטיסים שלנו). בשורה התחתונה, נדמה שכדי לנהוג ב-SLK על כבישי הארץ נדרש בראש ובראשונה אופי מיוחד, יותר מכל דבר אחר. מי שיחשוק במכונית ספורטיבית לשם נהיגה מהנה בלבד, יוכל למצוא כמה אופציות לא פחות טובות. אבל מי שיחשוק ב-SLK צריך לא רק לאהוב את תחושת הנהיגה במכונית מסוג זה, אלא גם את הפוזה הלא מבוטלת של המכונית המאוד ייחודית הזאת. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|