גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


חורף חם

שוק התקשורת לא שקע בתנומת הקיץ האופיינית וגם החגים לא סיפקו לו אתנחתה. מונופול בזק בשיחות המקומיות עומד לפני סיום, הפרטת החברה וכניסת חברות חדשות לתחום השיחות הבינלאומיות

אמיר טייג | 29/9/2004 10:29 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שוק התקשורת לא נח על שמריו. למרות "עונת המלפפונים" שפוקדת מדי שנה את מרבית השווקים בימי הקיץ והחגים, שוק התקשורת המשיך בקיץ עד ימים אלה לגנוב את הכותרות, שחלקן רעשו במיוחד.

שוק השיחות הבינלאומיות נפתח לתחרות באמצע החום הנורא של אוגוסט, כאשר מרבית בית ישראל בילה את חופשת הקיץ עם הילדים. מיד לאחר מכן השיקה פלאפון את רשת הדור השלישי שלה, והמדינה פרסמה את המכרז למכירת בזק.

במקביל התנהל המאבק המתוקשר בין חברות הסלולר ובין משרד התקשורת בנושא הקישוריות, ובשבוע שבין ראש השנה ליום כיפור הפך מאבק זה לעימות שכלל הכפשות הדדיות. מילת המפתח בשוק התקשורת היא תחרות, ובתחרות הקשה הגוברת בענף אף חברה אינה יכולה להרשות לעצמה לעצור אפילו לרגע במרוץ אחר הלקוח. אין ספק כי מרוץ זה יימשך ביתר שאת גם לאחר תקופת החגים.

תחרות פנים ארצית

תכניסו את זה ליומן ההיסטוריה שלכם. אחרי החגים של 2004 בזק תפסיק להיות מונופול. כן-כן, אחרי החגים נוכל להתרגז על חברת תקשורת אחרת, כאשר החשבון החודשי יגיע בדואר. החברה הראשונה, שתתחיל כנראה להתחרות בבזק בתחום הטלפונים הפנים ארציים, תהיה חברת הכבלים המאוחדת הוט.   על-פי הרישיון שקיבלה לפני שנתיים, הוט חייבת להתחיל לספק שירות זה עד אמצע נובמבר. הוט, אשר עומדת להשקיע כ-100 מיליון דולר בתחום זה ב-3 השנים הקרובות, לא נראית כמי שמתלהבת מהנושא, וקרוב לוודאי שהיא תתחיל במתן השירות בדקה ה-90 בלבד. אבל הוט לא תהיה שם לבד הרבה זמן. כבר בשבועות שלאחר החגים יצטרפו לשוק השיחות הפנים ארציות כמעט כל חברות האינטרנט והשיחות הבינלאומיות.   אמנם אין להן רישיון כמו לחברת הכבלים, אך משרד התקשורת קיצר למענן את הדרך ואיפשר להן להתחיל ב"ניסוי

שיווקי", כהגדרתו. במסגרת ניסוי זה יכולות חברות אלה, שיש להן אלפי מנויי אינטרנט מהיר, להציע שירותי טלפון פנים ארציים על גבי החיבור המהיר לאינטרנט תמורת תשלום. לא מן הנמנע כי בשלב ראשון נראה רק "טלפונים טיפשים", כלומר קו טלפון פשוט המשמש רק לשיחות נכנסות, רק לשיחות יוצאות או לשני הסוגים. בשלב מאוחר יותר מבטיחות החברות להציע "טלפונים חכמים" המשלבים שירותים נוספים, כמו חיבור למחשב האישי וחיוג ממנו, ניהול ספר טלפונים באינטרנט ועוד שירותים כיד הדמיון הטובה.   בין חברות התקשורת הבינלאומית והאינטרנט, 012 קווי זהב תהיה כנראה החברה הראשונה שתציע שירותים אלה, אך לא מן הנמנע כי גם בזק בינלאומי תחל בכך לא הרבה אחריה. 013 ברק, נטוויז'ן ואינטרנט זהב גם הן עומדות בתור, אך כנראה יחלו לספק שירותים פנים ארציים רק כמה חודשים לאחר מכן.

הפרטת בזק

ואפרופו בזק, כ-3 שבועות לאחר החגים יבוא אל קצו הניסיון המתמשך והכושל של המדינה להיפטר מאחזקותיה בחברת התקשורת הלאומית. בנקודת זמן זו ישלימו המתמודדים שבוחנים את הרכישה את הגשת אחרון טופסי ההרשמה לתחרות. עד 28 באוקטובר תדע המדינה בדיוק מי רק דיבר עד עכשיו ומי רציני מספיק והגיש את מועמדותו לרכישת 30% מבזק (ואופציה ל-10% נוספים), והעמיד עם מועמדות זו ערבות של 10 מיליון שקל.   סביר להניח שבשבועות הקרובים, כשתדעך חגיגת הזלילה של החגים, נשמע על עוד משקיע או שניים שחושבים או רוצים להתמודד, אך בכל מקרה, כבר היום התמונה לגבי זהות המתמודדים בהירה למדי. הלורד הבריטי דיוויד יאנג מוביל קבוצה של קרנות זרות המעוניינות לרכוש את השליטה בבזק.   גם חברת הביטוח מגדל מעוניינת וכנראה תעשה זאת בשיתוף עם יאנג. חיים סבן ובני אלג'ם, שני ישראלים שעשו את זה בגדול באמריקה, גם הם ברשימת המעוניינים, כמו גם נוחי דנקנר מאי.די.בי שהראה סימנים, וקרן מארקסטון שמובלת על-ידי רון לובש הישראלי.   קרוב לוודאי שאחרי החגים נראה יותר חדשות שיצאו מהכיוון הזה - אולי שיתופי פעולה בין קבוצות ואיחוד כמה מהן לקבוצה אחת, אולי הסכמי מימון מעניינים מול הבנקים המקומיים והזרים, אולי מישהו מהמשתתפים יחליט שבזק לא מתאימה לו ויפרוש מהמרוץ. בכל מקרה, קבוצות אלה ירכזו, ללא ספק, עניין רב.

ההחלטה על דמי הקישוריות

שר התקשורת אהוד אולמרט ומנכ"ל משרדו אורי אולניק הכינו לעובדי המשרד שלהם הפתעה לא קטנה לחג. שבוע לפני יום כיפור הניחו 3 חברות הסלולר הר של מסמכים על שולחנו של הכלכלן הראשי של המשרד, אסף כהן. ביום חמישי שלפני יום כיפור עלו נציגי חברות הסלולר לירושלים, ובמסגרת יום שימוע מרוכז שטחו את כל טענותיהם בפני אנשי משרד התקשורת.

בזה אחר זה נכנסו נציגי החברות מלווים במיטב המומחים, והציגו את טיעוניהם במשך שעות רבות, כך שרק בשעות הערב המאוחרות נגמר היום הזה, שהיה קשה לכל הצדדים. אבל עבור אנשי משרד התקשורת העבודה רק החלה. אחרי החגים צפוי משרד התקשורת לפרסם את החלטתו הסופית לגבי דמי הקישוריות - אותו תשלום נוסף שאנו משלמים כשאנו מסיימים שיחה סלולרית ברשת אחרת. כיום עומד הסכום המדובר על 53 אגורות, ואולמרט רוצה להפחיתו ל-18 אגורות בסוף 2005.

החלטה זו שווה עבור כל הצדדים נקודות רבות. מבחינת חברות הסלולר זה ברור - סך ההכנסות שלהן מדמי הקישוריות נאמד בכ-2 עד 4 מיליארד שקל, כך שכל הפחתה של אגורה משמעותה הפסד הכנסות של מאות מיליונים. חברות הסלולר מאיימות אפילו כי יעברו לרשום הפסד בשנת 2006 אם אולמרט יישם את תוכניתו, כלומר מבחינתן מדובר באחת ההחלטות המשפיעות ביותר שהתקבלו במשרד התקשורת.

גם עבור אולמרט מדובר בכסף גדול. השר, אשר ללא ספק רואה עצמו מועמד ביום מן הימים לראשות הממשלה, יודע כי באמצעות נושא זה יוכל לצבור הרבה נקודות בזירה הפוליטית. בנימין נתניהו הפחית כבר מסים ויחלק בקרוב אופציות של בנק לאומי לציבור הרחב, אולמרט מבקש לעשות אותו דבר באמצעות חשבון הסלולר. לאחר שכבר הודיע כי בכוונתו להפחית את דמי הקישוריות, ולאחר שכבר קיבל את הכותרות שרצה בעיתונים, לאולמרט יהיה קשה להתגמש בנושא ולהסתכן בחזרתו של השד שרודף אחריו, כעושה דברם של בעלי ההון.

שיחות בינלאומיות

תקופת החגים נחשבת התקופה הטובה ביותר בשנה עבור חברות התקשורת הבינלאומית. אזרחים רבים מתקשרים לדוד הנשכח באמריקה לברכו לרגל החג, ומספר דקות השיחה בשוק זה מגיע לשיאו השנתי. זאת הסיבה שאינטרנט זהב מיהרה להשיק את השירות בדיוק לפני כניסת החגים. ממש אחריה דולקות נטוויז'ן ואקספון, שצפויות להשיק שירותים דומים כבר בתקופת החגים או מיד אחריה.   למעשה, נטוויז'ן כבר השיקה שירות שיחות בינלאומיות, אך השירות הזה לא ממש סטנדרטי. משרד התקשורת נתן לחברה אישור לבצע ניסוי שיווקי בטלפון, המיועד לשיחות לחו"ל בלבד. הטלפון פועל בטכנולוגיית VoIP, והוא מתחבר לחיבור האינטרנט המהיר. הגימיק של הטלפון נובע מכך שהוא פועל כמו טלפון אמריקני לכל דבר. יש לו מספר אמריקני, ומי שמתקשר אליו מארצות הברית משלם תמורת שיחה מקומית, אך שיחתו מגיעה אל בית הלקוח בישראל. מנגד, הישראלי שיתקשר לארצות הברית מטלפון זה ישלם סכום נמוך יחסית, ויהיה באפשרותו אף לשלם תשלום קבוע של 199 שקל ולפטפט כאוות נפשו.   וחזרה לשירות השיחות הבינלאומיות הרגיל והטוב באמצעות הטלפון של בזק. נטוויז'ן ואקספון צפויות כבר בשבועות הראשונים אחרי החגים להציע חיוג לחו"ל באמצעות הקידומות 017 ו-018 בהתאמה . המתחרה המעניינת בתחום זה היא דווקא אקספון הצעירה, חברה בריטית הנמצאת בבעלות ישראלית ופועלת בבריטניה כבר שנים רבות. בבריטניה החברה אינה משקיעה כמעט בפרסום או בשיווק, אלא פונה ישירות לקהלים רגישים למחיר, כמו חרדים ועובדים זרים. גם בישראל החברה צפויה לעשות אותו דבר, ומנהליה כבר רמזו כי הם צפויים לספק שירות במחיר נמוך משמעותית מהמקובל כיום בישראל. נחיה ונראה.

שירותי דור שלישי בפרטנר

אולי לא מיד אחרי החגים, אבל גם לא הרבה לאחר מכן, צפויה חברת פרטנר להשיק את רשת הדור השלישי שלה. נכון, גם פלאפון וגם סלקום כבר השיקו את הרשתות שלהן, אבל ההשקה של פרטנר שונה מעט. פרטנר עסוקה כבר מאז תחילת השנה בפריסה של רשת הדור השלישי שלה. החברה ביצעה את ההשקעה הכספית הגדולה ביותר בין חברות הסלולר ברשת זו - אשר צפויה לספק לראשונה שיחות וידיאו בכל הארץ, ולא רק באזור מוגבל כמו סלקום.   פלאפון, שגם היא השיקה את הרשת שלה, אינה מסוגלת בשלב זה לספק שירותי שיחות וידיאו. להשקה של פרטנר חשיבות נוספת. ההשקה תיעשה לאחר תקופת הניסוי הארוכה ביותר. ה"ייקים" של פרטנר רצו לבדוק כל בורג במכשירים ובציוד הרשת, לבדוק ולחזור ולבדוק כל פרט לגבי המידע והתוכן, אשר יוצעו ללקוחות החברה לפני ההשקה.   הם עשו יותר שיעורי בית מכולם לגבי העדפות הצרכנים, ובררו מה הם בכלל מחפשים בשירותי הדור השלישי. לזה יש להוסיף את העובדה שלפרטנר שתי חברות-אחיות אשר מפעילות שירותים דומים בבריטניה ובאיטליה, ומכאן ניתן להסיק כי השקת רשת הדור השלישי של פרטנר תרכז לא מעט עניין, גם של המתחרים וגם של לקוחות החברה, המחכים לראות מה פרטנר מבשלת לנו כבר כל כך הרבה זמן.

תוכנית המספור

דבר נוסף שצפוי לקרות 3 שבועות אחרי החגים הוא ההתנתקות הסופית שלנו מהמספר הסלולרי הישן. לא עוד מספר סלולרי בן 6 ספרות. החל ב-1 בנובמבר לא ניתן יהיה לחייג את מספר הסלולר הישן, אלא רק את המספרים החדשים, הכוללים 7 ספרות.   אמנם כ-60% מהשיחות שעוברות היום ברשת של חברות הסלולר נעשים באמצעות שיטת המספור החדשה, אך רבים עדיין משתמשים בשיטת המספור הישנה. משתמשים רבים אלה צפויים להיתקל בהודעה מוקלטת, אשר תסביר להם שאינם יכולים להתעלם מהשיטה החדשה. בהודעה שתושמע יוסבר כיצד להתקשר באמצעות שיטת המספור החדשה, והלקוח יהיה חייב לנתק את השיחה שביצע, ולהתקשר מחדש בעזרת המספר החדש.   מעבר לטרחה ולהצקה שבדבר, מאחורי השיטה החדשה עומדת חשיבה צרכנית נכונה. כאשר היו 16 קידומות שונות, אף אחד לא ידע באמת לאיזו רשת הוא מתקשר, ולא ידע מתי הוא משלם ומתי הוא לא משלם תוספת תעריף עבור שיחה מחוץ לרשת שלו.הערפול הזה הזרים לחברות הסלולר הכנסות לא מבוטלות מדמי הקישוריות. המעבר ל-4 קידומות בלבד, קידומת אחת לכל מפעיל, יסיר מעט מערפל זה ויעזור לנו להפחית (אולי) את גובה החשבון החודשי לחברת הסלולר.

עדכון אחרון : 29/9/2004 10:31
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים