 |
מלבד הרגשות הפטריוטיים שעולים וצפים לנוכח פתיחתו הצפויה של פרויקט נתב"ג 2000 בנובמבר הקרוב, הרי שעבור לא מעט אנשים מדובר, באופן טבעי, גם בעידן חדש לנכסי הנדל"ן שהם מחזיקים באזור. בעוד שבעלי הדירות כוססים ציפורניים וממתינים לראות אם השמים שמעל ראשיהם יהפכו לפתע לנתיב מטוסים חדש, התקווה הגדולה פועמת בעיקר בלבו של המגזר העסקי, שלהערכת גורמים רבים עשוי להפוך את האזור שסביב הטרמינל לאחד ממרכזי העסקים הגדולים בישראל. לדברי היועץ העסקי יצחק נחושתן, בעליה של חברת י.נחושתן ניהול והשקעות, בדיקה שערך לאחרונה העלתה כי בכל מקום בעולם שבו הוקם נמל תעופה חדש, צמח סביבו מרכז עסקים ומסחר,
ורמת הביקושים לנדל"ן העסקי גדלה באופן משמעותי. "לדוגמה, הית'רו וגטוויק בלונדון, קנדי ולה גווארדיה בניו-יורק, לוגאן בבוסטון, או'הייר בשיקגו, שארל דה-גול בפריז ועוד, אשר סביבם צמחו מלונות, משרדי חברות תעופה, שירותי תחבורה ולוגיסטיקה, עמילות מכס, מרכזי משרדים, חברות היי-טק ועוד". להערכת נחושתן, סביב נתב"ג אמנם לא צפויים לקום בתי-מלון, בשל הקרבה היחסית של הטרמינל הן לתל-אביב והן לירושלים, אולם בהחלט צפויה התעוררות רבתי ביתר ענפי המסחר והמשרדים. לדבריו, העובדה שרמת מחירי השכירות, הארנונה ודמי הניהול באזור נמוכה ביחס לגוש דן, רק תחזק את רמת הביקושים בשנים הקרובות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
שגשוג של אזורי תעשיה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
במחלקת המחקר של רשף נכסים, שבדקה במהלך השנה האחרונה את השינויים הצפויים באזורי המשרדים והמסחר ברדיוס של 10 ק"מ סביב נתב"ג, מצביעים על "פוטנציאל לזינוק משמעותי". ברשף מציינים 4 סיבות עיקריות להתעוררות האזור: בראש ובראשונה, כמובן, פתיחת הטרמינל עצמו, שתהווה זרז משמעותי לביקושים לנדל"ן עסקי באזור; בנוסף, האזור נהנה מפתיחת קו רכבת תל-אביב-נתב"ג-מודיעין, מפיתוח משמעותי של רשת הכבישים מסביב, כולל כביש 6 (חוצה ישראל) וכבישי הרוחב, וכן משירותי ההסעות המשופרים באזור, דוגמת חברות אוטובוסים בבעלות זכיינים פרטיים. בנוסף, האופטימיים הגדולים יכולים גם להאמין, כי בשנים הקרובות אכן יצליחו רשויות התכנון ומינהל מקרקעי ישראל לאכוף ביתר שאת את החוק לגבי חריגות הבנייה של אינספור המושבים החקלאיים שסביב שדה התעופה (אשר הקימו בשנים האחרונות מחסני ענק על מה שאמור להיות קרקע חקלאית) - מה שוודאי יסייע להגדלת הביקושים באזורי התעשיה החוקיים. לדברי ברנרד ריסקין, מנכ"ל רשת התיווך רימקס ישראל, מחקרים שערכה רימקס העולמית מעלים שמיקום ליד שדה התעופה הוא אפילו יתרון למשרדים, "משום שרעש של מטוסים יכול להוות סביבת עבודה שדווקא ממריצה ומעוררת את העובדים, הנותנים בשל כך פריון גבוה יותר בעבודה". שוקי דוידוביץ', מנכ "ל חברת הבנייה מצלאווי, שהקימה 3 בנייני משרדים באור-יהודה, מדגיש כי כבר כיום זוכה האזור לביקוש גובר בקרב עסקים, בעיקר חברות היי-טק. לדבריו, רמת המחירים באזור עומדת היום על כ-11 דולר למ"ר, "מקביל פחות או יותר לרמת המחירים במתחם בורסת היהלומים ברמת-גן ובציר נתיבי איילון". להערכת דוידוביץ', בד בבד עם הקמת משרדים מן השורה, יזכה האזור שסביב נתב"ג 2000 לביקוש משמעותי גם בקרב רשתות מותגים וחנויות אאוטלט, "בעקבות הנגישות הטובה לאזור, וה' שיק' של קרבה לטרמינל הנוסעים החדיש, אשר יביא למהפך רבתי בדימוי של האזור כולו". לדברי שמאי המקרקעין אבי שנער, לאחר תקופה של שפל בביקושים ובמחירים, ניתן להעריך כי פתיחתו הקרובה של מסוף נתב"ג 2000 תביא לשגשוגם של אזורי התעשיה הסמוכים לו. שנער מציין את נגישות התחבורה כבעלת השפעה מכרעת על יעילותן ורווחיותן של החברות הקשורות למסוף. לדבריו, גם הגידול בהיקף הפעילות והצורך הגובר של ספקי השירותים הנלווים בשטחי אחסון ומשרדים בקרבת מקום, צפויים להשפיע על הביקושים, בעיקר באזורי התעשיה הסמוכים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אירפורט סיטי - המבוקש שביותר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בראש האזורים המבוקשים ביותר למשרדים ומסחר סביב נתב"ג 2000 במהלך השנים הקרובות, לפי רשף נכסים, ניצב המתחם אירפורט סיטי, הכולל כבר היום כ-100 אלף מ"ר (עוד 60 אלף מ"ר נמצאים בתהליכי בנייה, ויש פוטנציאל כולל של 400 אלף מ"ר), שמיצב את עצמו מראש כאזור לוגיסטיקה ומשרדים הקרוב לשדה התעופה. בנוסף, עם פתיחת קו הרכבת יופעל "שאטל" שיסיע נוסעים מהתחנה למקום עבודתם, מה שוודאי יעניק יתרון משמעותי נוסף לאלפי העובדים במתחם. הפריחה הצפויה לא נעלמה גם מעיני בעלי המתחם, חברת קש"ת, הבונים ומשווקים כיום לראשונה בניין משרדים שאינו מושכר מראש. בנוסף, במסגרת תוכניות ההרחבה מתכוונת החברה להקים בית-מלון (בן 100 חדרים) ומרכז קונגרסים, "כמקובל במתחמים אחרים בעולם, הסמוכים לשדה התעופה". במקביל , ברשף נכסים מציינים את אזורי התעשיה באוריהודה וביהוד, "שיהפכו מהחצר האחורית של גוש דן לחלון הראווה הצופה לעבר הטרמינל החדש". בנוסף , אזור לוד-צפון עשוי להערכתם להיות הפתעה גדולה, לאחר שעד כה האזור סבל מאוד מהדימוי הבעייתי של לוד. להערכת רשף, מיקום האזור לצד הכביש המהיר (תל-אביב-ירושלים) ובמרחק שתי דקות נסיעה מהטרמינל החדש, ורמת המחירים הנמוכה מאוד בו- 7-5 דולר למ"ר - יביאו בעת הקרובה לביקושים מוגברים באזור. ועדות התכנון מתכננות כיום את פארק רג"מ (רמלה גזר-מודיעין), שישתרע על יותר ממיליון מ"ר מדרום-מזרח לרמלה, במרחק 10 דקות נסיעה בלבד מנתב"ג 2000. לדברי עליזה כהן, מנכ"ל רשף נכסים, צריך לזכור שבניגוד לעיר הצפופה והרועשת, מתחמי העסקים באזור זה נהנים מאווירה פרברית ושקטה, ודרכי הגישה אליהם עוקפות בדרך כלל את הפקקים בכניסות לגוש דן וביציאות ממנו. בד בבד, הקמת קריית הממשלה ברמלה הסמוכה, הקמת ערים חדשות כמו מודיעין ושהם, וערים ותיקות שאזורי המשרדים שלהן זכו לפיתוח מואץ, דוגמת אור-יהודה - כל אלה ייצרו במהלך השנים הקרובות מציאות חדשה בתכלית בכל האזור שסביב שדה התעופה החדש. אגב, בכל הנוגע לשוק המגורים התמונה, כמובן, ורודה הרבה פחות. זה כמה שנים מטפלות ועדות הערר באלפי תביעות שהגישו תושבי היישובים הסמוכים, הדורשים סך כולל של מיליארדי דולרים בגין ירידת ערך נכסיהם בעקבות הרחבת שדה התעופה (על-פי סעיף 197). סמנכ "ל כלכלה של רשות שדה התעופה, יעקב דין, אמר בדיון שנערך בכנסת, כי הרשות כבר הניחה בצד כ-100 מיליון דולר עבור אותן תביעות. מכל מקום, צריך לזכור כי הפיצויים, אם בכלל, יוענקו רק לתושבים ותיקים שרכשו את ביתם הרבה לפני שמישהו חלם על נתב"ג 2000. |  |  |  |  | |
|