ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
קורקינט ממונע - מלך השכונה
הלהיט המסתמן של יום כיפור הקרוב, קיבל את אישור משרד התחבורה לפני חודש. עד אז הוא היה "כלי רכב מסוכן". הסכנה חלפה?
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
שגית פסטמן
10/9/2004 11:10
קבלו את השיגעון הבא בקרב ילדים ונוער - הקורקינט החשמלי. זה היה רק עניין של זמן עד להופעת הדור הבא של הקורקינט הרגיל, עם הידית, ששטף את הארץ לפני כשנתיים. מאז, מעט-מעט ובחשאי, הגיע הקורקינט החשמלי לישראל בייבוא פרטי של משוגעים לדבר.
 
מדובר, חשוב לציין, בכלי שנחשב עד לפני חודש לא חוקי בישראל, אבל בעזרתו האדיבה של משרד התחבורה הוא "עשה עלייה"
לגאלית, ועכשיו, באמצעות אישור ייבוא מיוחד, הוא כשר למהדרין בעיתוי מושלם ליום כיפור.
 
מדובר בבשורה משמחת בעבור ילדים ומשווקים, אבל אי אפשר שלא לתהות, כיצד הופך מה שהיה עד לפני כמה חודשים כלי רכב מסוכן ובלתי חוקי, לצעצוע לגיטימי ולהיסטריה בכל חנויות הצעצועים והפנאי, וגם לבדוק מה בכל זאת כדאי להורים לברר לפני שהם רוכשים אותו.
אפשר גם בלי רישיון
לפני קצת יותר מחודש, ב-5 באוגוסט , נולד כוכב בישראל, ואולי נכון יותר - גויר כוכב. משרד התחבורה הפתיע, ויצא בהודעה שלפיה בהתאם לקריטריונים שקבע צוות מקצועי מיוחד, ניתן לייבא לארץ קורקינט ממונע חשמלי. ההגבלות לייבוא מה שהוגדר כעת באופן משפטי כ"צעצוע", הן: משקלו המקסימלי לא יעלה על 12 קילוגרם (כולל מנוע ומצבר), מהירותו המקסימלית היא 12 קמ"ש לכל היותר, ועל הקורקינט להיות בעל הספק מנוע שלא יעלה על 100 ואט.
 
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, הדגיש כי קורקינטים ממונעים שאינם עונים על הקריטריונים שנקבעו, ובהם כל סוגי הקורקינטים המונעים בבנזין, לא יותרו לייבוא לארץ והשימוש בהם ייאסר. עוד הבהיר עובדיה, כי ייבוא מסחרי של קורקינטים ממונעים מתאפשר רק לאחר שמעבדה מוסמכת מאמתת נתונים, ומאשרת כי הקורקינטים אכן עומדים בקריטריונים שקבע משרד התחבורה. עובדיה: "עד לפני זמן מה, הקורקינט הוגדר ככלי רכב מנועי לכל דבר, מה שחייב את המשתמש בו ברשיון נהיגה ויצר בעיה - כי לכלי הזה לא היה בכלל סוג רישוי. לפני כמה חודשים נדרשנו להעביר את הקורקינט מהגדרה של כלי רכב להגדרה של צעצוע במובן המשפטי ובמסגרת החוק".
 
מה זאת אומרת "נדרשנו"? מישהו כפה עליכם את הצעד הזה?
 
"לא. פשוט זיהינו שהשימוש בכלי נעשה רחב מאוד, וקיבלנו הרבה פניות הן מקבוצות שונות של ספקים ויבואנים, והן מהציבור הרחב, להסדיר את השימוש בו. זה כלי פופולרי. ילדים מתחילים להשתמש בו מגיל 9-8, ומקובל מאוד לתת אותו כמתנה לבר/בת מצווה. קיימים המון דגמים, ועד עכשיו הבריחו אותו לארץ בכל מיני דרכים. רק כדי להבהיר - יש היום במחסני המכס כ-3,000 קורקינטים לא חוקיים שהוחרמו".
 
ועד כמה הוא מסוכן כפי שהוא נמכר עכשיו, באופן חוקי?
 
"יש סכנות. זה לא מוגדר בחוק, אבל הייתי ממליץ לנסוע בו רק במקומות סגורים, וגם לחבוש קסדה".
 
למה אין דרישה לכך? או דרישת מינימום לגיל מסוים?
 
"לא ניתן להחיל על הקורקינט הממונע תקנות של חבישת קסדה, מתוקף ההגדרה שלו. מאותה סיבה, גם אי אפשר להגביל את השימוש בו לגיל מסוים. אנחנו יצרנו תקנה מיוחדת, ובעצם כל הקריטריונים שהצבנו לייבוא הופכים את הקורקינט לצעצוע, כך שכבר לא מדובר בכלי רכב. המהירות שלו ממש נמוכה".
 
כהורה שרוצה לרכוש קורקינט חוקי לילד שלי, מה עליו לבדוק?
 
"הכי חשוב לבדוק שלכלי יש אישור ייבוא של מכון התקנים או של המכון לחקר התחבורה של' הטכניון' בחיפה".
המירוץ לקורקינט
רשתות השיווק נמצאות כעת במירוץ אחרי הקורקינטים החוקיים. לצערן, יש להן חלון הזדמנויות צר למדי. הקיץ הסתיים, החגים כבר כאן, וברגע שרוחות הסתיו יתחילו לנשב בחוץ, גם ההתלהבות של הציבור מהשעשוע החדש תצטנן. טויס אר אס עדיין לא הספיקו לשחרר את המשלוח של דגמי הקורקינטים שהרשת ייבאה מחו"ל, ולכן מהיום הם מציעים ללקוחות לרכוש את הלהיט החדש במכירה מוקדמת - הזמינו היום וקבלו את המוצר בעוד כשבוע, בתוספת מתנה (כרטיס נטען בשווי 50 שקל).
 
מצמן את מרוץ, לעומת זאת, היא אחת מהרשתות בנות המזל שהצליחו לייבא לארץ באופן חוקי משלוח של 1,000 יחידות קורקינט חשמלי. בתחילת השבוע השתחרר המשלוח המיוחל מהמכס, ומנכ"ל הרשת, זיו גולדשמידט, מרגיש שהוא כבר יכול להתחיל לחשב את הרווחים. "אנשים עוד לא מודעים לכך שהכלי נעשה חוקי", הוא אומר, "אני מאמין שעכשיו זה יימכר בבום רציני. זה מוצר נחמד. היו הרבה לחצים על משרד התחבורה להכשיר אותו. הוא מגיע בסך הכל למהירות של 12 קמ"ש-מהירות של ריצה קלה. אין לו כוח לסחוב בעליות".
 
יש לו ערך מבחינה גופנית?
 
"זה לא מוצר ספורטיבי. אם ההורים מעוניינים בשיפור הכושר הגופני וסיבולת לב-ריאה של ילדיהם, הייתי ממליץ להם לקנות לילד אופניים".
באישור הייבוא של הטכניון מצוין, כי בדגם שייבאתם לארץ מסין ממליץ היצרן להגביל את גיל השימוש ל-14 ומעלה . יש איזו דרך לוודא שההמלצה תיושם?

 
"בתקנות של משרד התחבורה אין הגבלת גיל, וזה מה שקובע. צריך להביא בחשבון שלמכוניות החשמליות שמיועדות לילדים בגיל 4-3 יש יותר כוח מנוע, כי הן כבדות יותר, ובסיטואציות מסוימות הן יכולות להיות מסוכנות. בסך הכל, התקנות של משרד התחבורה הפכו את הקורקינט הזה לידידותי מאוד למשתמש".
 
אז לדעתך הכלי לא מסוכן?
 
"מאוד מסוכן, אם נוסעים בכביש. החוק לא מחייב חבישת קסדה, אבל הייתי ממליץ לעשות זאת. הכלי הזה מיועד לבני נוער, אבל לא כל כך לילדים. בסופו של דבר, אפשר ליפול מכל דבר, אף שצריך אולי להזכיר שככל שהגלגלים קטנים יותר, כמו בקורקינט החשמלי, אפשר להשיג פחות יציבות".
 
רשת נוספת שצפויה לגזור קופון ממכירות הקורקינט היא הריבוע הכחול. בכל סניפי מגה נערך כרגע מבצע, שבמסגרתו כל הרוכש שמונה מוצרים מתוצרת ויליפוד, יכול לרכוש קורקינט חשמלי ב-599 שקל, ב-18 תשלומים. לאורי פלח, סמנכ"ל הסחר של הריבוע הכחול, יש כבר אינדיקציה ברורה שהחג הקרוב הולך להיות שמח: "תשמעי, ידענו שזה להיט מטורף בארצות-הברית, ושישראלים רבים מחכים שהוא יקבל אישור בארץ, אז כבר לפני חודשיים סגרנו על יוזמה משותפת עם ויליפוד, שתאפשר לנו להביא לארץ כמה אלפי קורקינטים כאלה. היינו מוכנים מבחינה שיווקית עוד לפני תחילת שנת הלימודים, אבל השביתה בנמלים קצת עיכבה אותנו".
 
בתכל'ס, איך המכירות?
 
"יש התעניינות מדהימה. הלקוחות מתלהבים. בארבעה ימים מכרנו כ-150 יחידות . ההתלהבות מקיפה את כל שכבות האוכלוסייה, בכל הארץ. בינתיים, רחובות היא העיר שבה הקורקינט נמכר הכי הרבה. הבת שלי היא בת 11, ואני שוקל לקנות לה אחד. אני חושב שהגיל הכי מתאים לצעצוע הזה הוא שמונה ומעלה, אבל גם מבוגרים יכולים להשתמש בו כדי לקצר לעצמם דרכים".
 
במשרד התחבורה טוענים שהכלי מסוכן לילדים קטנים. היצרנים מייעדים אותו לבני נוער מגיל 14. אתם מתכוונים להזהיר הורים שיש צורך לנקוט אמצעי זהירות כשמשתמשים בו?
 
"העובדה היא, שהקורקינט הוא להיט בארצות-הברית, אז לא ייתכן שהוא מסוכן כל כך. חוץ מזה, ילדים בגיל 7-6 נוהגים על אופניים רגילים במהירויות גבוהות בהרבה. ברור לי, שההורים יודעים שילדיהם צריכים לחבוש קסדה, וסוף כל סוף הכלי אושר על ידי כל המוסדות הנדרשים. מבחינתי, זה כלי חדשני ונהדר, וכל מה שנותר הוא פשוט ליהנות ממנו". 
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...