ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
פרטי המלכודת
מלכודות צרכנים נועדו לגרום לכם לשלם עבור מוצרים או שירותים מבלי שתתכוונו לכך מראש - ולעתים גם בניגוד לחוק
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
יעל גרוס
18/7/2004 9:33
יש הרבה מאוד מלכודות צרכנים. מלכודות שנועדו לגרום לנו לחתום על דברים שאנחנו לא אמורים לחתום עליהם, לתת פרטים של כרטיס אשראי לגורמים שלא אמורים לקבל אותם, ובעיקר - לשלם על דברים מבלי שהתכוונו לכך. לפניכם כמה מלכודות והדרכים לא להיכנס אליהן.
 
צרור תלונות הגיעו באחרונה למעריב נגד חברה, שלטענתה עוסקת במינוי לטוטו וללוטו. על-פי תיאור דומה של כמה מקרים, החברה הפעילה נציגת מכירות במרכז מסחרי. הנציגה פנתה לאישה ולבנותיה וביקשה שיבחרו מספרי מזל כדי להשתתף בהגרלה ללא תשלום. בשלב זה, האישה היתה צריכה למסור רק מספר טלפון ושם.
 
בערב התקשרה בחורה מהחברה, הודיעה לה שהיא זכתה, והפרס הוא חופשה זוגית והנחה למינוי להגרלות לוטו. בינתיים מסרה האישה תעודת זהות וכתובת לצורך משלוח. בשלב הבא אמרה נציגת המכירות של החברה שמדובר כנראה בטעות, מאחר שרק חברים בחברה יכולים להיכנס להגרלה, והיא תתייעץ עם הממונים עליה. כעבור כמה דקות התקשר בחור, הציג את עצמו כממונה וציין שהזכייה בהגרלה בתוקף, אך משום שההגרלה היא עבור לקוחות כרטיסי אשראי מסוימים, הוא רוצה לדעת את מספר כרטיס האשראי לצורך אימות בלבד. כמה דקות מאוחר יותר נעשה שימוש בכרטיס האשראי ללא הסכמתה.
 
10 תלונות הגיעו למועצה הישראלית לצרכנות נגד אותה חברה. מרבית התלונות תיארו סיפור דומה. תלונות נוספות הגיעו במקביל לחברות כרטיסי האשראי. תחכום ההונאות הולך וגדל. בעוד שבעבר צצו חברות שחילקו דיסקים וביקשו את פרטי כרטיס האשראי, כאן החברה עובדת בשיטת השלבים - ורק אחרי שנוצר קשר כלשהו בינה לבין הלקוח, היא מבקשת ממנו את הפרט החשוב (והמחשיד) ביותר.
 
מקרה זה מצטרף להרבה מאוד מקרים, שבהם מנסים לגרום ללקוח לחתום על עיסקאות בצורה חפוזה, או לתת פרטי כרטיס אשראי מבלי שיהיה מודע להשלכות שיכולות להיגרם מכך.
 
מלכודת נוספת: מכתב המגיע אליכם הביתה ומבשר לכם שזכיתם במתנה. כל שאתם נדרשים לעשות הוא להגיע למקום כלשהו ולשמוע הרצאה קצרה. מכתבים כאלה מובילים בדרך-כלל לאחר משני מקרים. במקרה הראשון תוזמנו לערב החתמה ליחידות נופש, שם ינסו - ברעש גדול ובאמצעות סוכנים נמרצים - לשכנע אתכם לחתום על העיסקה. התיקונים לחוק - שנולדו בעקבות מבול תלונות צרכנים - מתירים לבטל עיסקאות הנוגעות ליחידות נופש עד 14 ימים מיום החתימה, אבל יש חברות שהתחכמו. הן המציאו "דמי הרשמה", " דמי טיפול" ומונחים נוספים שמסתירים סכומים נכבדים המגיעים לאלפי שקלים.
 
לטענת אותן חברות, כספים אלה אינם חלק מהסכום המשולם על יחידות הנופש עצמן, ולכן לא יוחזרו במקרה של ביטול. שימו לב: הטענה הזאת הינה בניגוד לחוק. החוק קובע, כי כל הסכום המשולם הינו ברביטול תוך 14 יום במקרה של חרטה. מקרה אחר שיכול לנבוע מה"זכייה" הוא מכירת מוצרי חשמל. ינסו למכור לכם מוצרי חשמל בשכנועים משכנועים שונים - ואחרכך תתקשו לבטל את הרכישה.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...