 |
/images/archive/gallery/105/830.jpg אגד
צילום: קוקו  |
|
מבקר המדינה: אגד העבירה כספי הסבסוד לחברות-הבנות |
|
השופט גולדברג: אגד העבירה כספים בניגוד לחוק. משרד התחבורה לא מנע סבסוד אגד תיור, למרות דוח רו"ח המשרד |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
ליאור ברון 30/6/2004 8:27 |
|
|
|
|
 |
ביקורת חריפה בדוח מבקר המדינה על קואופרטיב אגד ומשרד התחבורה: המבקר, אליעזר גולדברג, קובע כי אגד סבסדה פעילויות של החברות-הבנות שלה והעבירה להן כספים בניגוד לחוק, זאת למרות שהיא מקבלת מהמדינה סובסידיה בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה. הביקורת העלתה עוד כי פיקוח משרד התחבורה על אגד הוא לקוי, וכי למרות שהמשרד קיבל דוח רו"ח, לפיו אגד מסבסדת את פעילות החברות-הבנות, הוא לא נקט בצעדים כדי למנוע סבסוד זה. אגד מקבלת מהממשלה כספי תמיכה בהיקף של כ-650 מיליון שקל בשנה המיועדים לסבסוד קווים לא רווחיים ונאסר עליה להעביר כספים לחברות-הבנות כדי להטיב עם חברות אלה. המבקר ציין מספר מקרים בהם אגד סבסדה פעילות חברות-בנות: אגד העבירה 459 אלף שקל ל אגד תחבורה ציבורית,המתמודדת במכרזים להפרטת קווי תחבורה ציבורית. היא הקימה חברת אחזקות לצורך התמודדות במכרז הרכבת הקלה והעבירה לה זכויות במקרקעין בשווי של כ-90 מיליון שקל ועוד 92 מיליון שקל כתקבולים על חשבון הון מניות. בנוסף היא התחייבה לשלם דמי שכירות בסך של 8.4 מיליון שקל בשנה בגין המקרקעין שהעבירה לאגד אחזקות ואילו לפני כן היא נשאה רק בעלויות פחת ומבנים. המבקר מצא עוד כי אגד העמידה לרשות אגד היסעים, חברה-בת בתחום ההסעות המיוחדות, הלוואות בשיעורי ריבית הנמוכים מאלה שהיא משלמת בגין הלוואות שלקחה מהבנקים, וכי להלוואות אלו גם לא נקבע מועד פירעון. למרות דוח רו"ח של משרד התחבורה, שמצא שאגד סבסדה את חברת אגד תיור בשנת 2001 בסכום של כ-3.5 מיליון שקל, לא נקט משרד התחבורה בצעדים כדי למנוע את הסבסוד. לסיכום מדגיש מבקר המדינה, כי "ראוי שמשרד התחבורה יהדק את הפיקוח שלו על הקמת חברות-בנות בידי אגד ועל העברת נכסי אגד לחברות החדשות והתחשבנות איתן כדי לוודא שאין סבסוד צולב בין אגד לחברות הקשורות אליה ".
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|