 |
חיכינו וחיכינו, והנה זה בא - עונת הצ'רטרים הלוהטת של ימי הקיץ החמים. הם ימריאו וינחתו ובחדשות יכתבו על שיאים חדשים בנתב"ג, והחברים ישוויצו איך טסו לשבועיים במזרח הרחוק בצ'רטר אפגני ב-69 דולר (פנסיון מלא). ורק אתם תשבו בבית, תקראו על 100 טיסות שכר יומיות שהמריאו מנתב"ג ולא תבינו איך אתם תמיד מצליחים לשלם יותר מהשכנים. אז לכבוד עונת הצ'רטרים הכי בוערת, גייסנו את טובי המומחים כדי שיעזרו לנו לקרוא את האותיות הקטנות, אלה שאף פעם אין לנו זמן או חשק להתעמק בהן. שיעשו עבורנו סדר בבלאגן: מה זה בכלל צ'רטר, למי זה טוב ומתי. מהם היתרונות ומהן המגבלות. שווה קריאה לפני ההזמנה, שלא תבכו אחר-כך. בואו נתחיל מההגדרות, בעזרת ההסברים של מנכ"ל אשת טורס, אפרים קרמר ומנכ"ל חברת התיירות טיק-טק טיקט, דוד לבל. טיסה סדירה היא טיסה שמופעלת בדרך-כלל על-ידי חברת תעופה לאומית או סדירה, בתאריכים קבועים, ולאורך כל השנה. התפוסה בטיסות אלה נעה בין 75% ל-80%.
טיסת שכר היא טיסה שבה סיטונאי תיירות שוכר את כל קיבולת המושבים במטוס לשם מכירתם לאחרים, והיא בנויה על תפוסות של 100%-95%. זה אומר, שכשלא מגיעים לאחוזי התפוסה הנדרשים, אפשר לבטל את כל הטיסה. התנאי הוא שכל מי שרוצה מושב בטיסה כזאת, חייב לרכוש כרטיס הלוך ושוב, עם תאריכי יציאה וחזרה שנקבעים מראש ואינם ניתנים להזזה. חבילת תיור היא טיסת שכר, שמחירה כולל את כרטיס הטיסה הלוך ושוב, את ההעברות משדה התעופה למלון ובחזרה, שהות בבית מלון או סיורים וסידורי קרקע נוספים, שנקבעו מראש. במידה שרכשתם חבילת תיור שכזאת, ודאו שלכרטיס הטיסה מצורף עוד שובר, המפרט את כל שירותי הקרקע שרכשתם באותה חבילה. שימו לב כי על שובר זה מצויין בצורה בולטת כי לא יוחזר כסף עבור שירותי קרקע, שלא ניצלתם. אי החזרת תשלום הוא חלק מכללי המשחק של כל טיסת צ'רטר. אם לא ניצלתם את כרטיס הטיסה או חלק משירותי הקרקע שניתנו באותה חבילה, זו בעיה שלכם. המארגן או המוביל לא יחזיר לכם כסף.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
למרות השיפור בשירות המחיר עדיין קובע
|
|
 |
 |
 |
 |
|
רבותי, יש תור
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אז מה בעצם ההבדל בין טיסה סדירה לטיסת צ'רטר? את זה מסביר סמנכ"ל השיווק של הדקה ה-90, דודו מחלב: חברות תעופה סדירות מחויבות להוציא את הטיסה, גם אם יש במטוס 50 נוסעים. הצ'רטריסט, כלומר זה ששכר את המטוס, יכול פשוט לבטל את הטיסה אם לא מכר מספיק מושבים. בכל הנוגע למחיר הטיסה, ככל שמתקרבים למועד טיסת השכר, המחיר יורד ואילו בטיסה סדירה זה הפוך. בצ' רטר, ברגע ההזמנה יש דמי ביטול מלאים, מה שאומר "נגעת, נסעת". בטיסות סדירות, למעט מבצעים מיוחדים וחריגים, אין דמי ביטול. מפעיל צ'רטר יכול לבטל טיסה ללא הודעה מוקדמת, לעומת מפעיל טיסות סדירות, שחייב בהודעה מוקדמת ומציאת פתרון חילופי לנוסע. גובה הפיצוי על אובדן מטען בטיסת צ'רטר עומד על 400 דולר ובטיסה סדירה יכול להגיע עד 1,000 דולר , תלוי בחברת התעופה. הזכויות של נוסעי הצ'רטר נפגעות גם בכמות המטען שהם רשאים לקחת עימם. בצ'רטר ניתן לשלוח עד 20 ק"ג מטען לנוסע, ואילו בטיסה סדירה עד 25 ק"ג לנוסע. בטיסות סדירות אפשר לצבור מיילים במסגרת נוסע מתמיד, ולזכות בכרטיס טיסה נוסף בחינם. בטיסות שכר אין צבירות נקודות או בונוסים. אם אתם ממהרים לצאת לדרך, דעו לכם שטיסות סדירות מקבלות עדיפות ראשונה בהמראות משדות תעופה (בכל העולם), ואילו הצ' רטרים הם האחרונים בתור. בנוסף, טיסות הצ'רטר צפופות יותר, עם יותר מושבים ונוסעים מטיסות סדירות. צ'רטרים הם טיסות סגורות הלוך-ושוב בתאריך מסוים, בשעה שטיסה סדירה גמישה יותר עם יעדים, שעות ותאריכים. הטיסות הסדירות מציעות מחלקת עסקים וטרקלין עסקים, בעוד שבצ' רטרים אין דבר כזה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | צ'רטר: פעם זה נחשב פחות יוקרתי | |
|