ראשי > כלכלה > רכב
בארכיון האתר
חוזרים לפשטות
המחשוב המתוחכם במכוניות החדשות הוא ברכה שלצידה גם קללה. דור המכוניות הבא יהיה פחות מתוחכם, אבל הרבה יותר אמין
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גיל מלמד
16/6/2004 8:07
פיז'ו 307, מכונית קומפקטית שנמכרת במחיר תחרותי בפלח השוק ה"חם" ביותר בישראל, יודעת לעשות דברים שפעם יכולנו רק לחלום עליהם. קחו למשל את חיישן הגשם שלה: העננים רק מתחילים לטפטף, וכבר הוא נזעק ומניע את המגבים כדי לנער מעדנות את הטיפות שמכסות את שדה הראייה. הגשם מתגבר? כך גם מהירות התנועה של המגבים. מתחיל פתאום להחשיך? חיישן האורות נכנס לפעולה ומפעיל בעצמו את האורות. נאלצת לבלום בלימת חרום? חיישן אחר יפעיל אוטומטית את אורות האזהרה כדי להזהיר את הנהגים מאחור ולצמצם את הסיכוי לתאונה.
 
וזה עוד לא הכל. בטיפול התקופתי, עליו תקבל התראה מראש ממחשב הדרך, תחובר המכונית למכשיר דיאגנוסטיקה מיוחד, בפניו "תשפוך" המכונית את כל הצרות שלה, כדי לקבל אבחנה מהירה של בלאי או נזק במכללים שונים. כדי לפתור תקלות שמעבר לידיעתה של מחלקת השירות בארץ, או כדי לקבל עדכוני תוכנה למערכות נשלטות אלקטרונית, יתחבר מכשיר הדיאגנוסטיקה אל רשת התקשורת שבין היבואן הישראלי למחלקת השירות העולמית של פיז'ו-סיטרואן - ותוך שניות
יועבר ויחזור המידע הרלבנטי.
 
פיז'ו, כמובן, אינה יחידה במשחק האלקטרוני. יצרני היוקרה - ממרצדס עד וולבו, מ יגואר ועד אאודי - היו שם כבר לפני עשור ויותר ומאז הם משתכללים, פולקסוואגן השיקה ים של אלקטרוניקה בגולף החדשה, לפני קרוב לשנה,ואת רנומגאן החדשה תוכל (או תצטרך) להניע באמצעות כרטיס חכם, וגם היא (כמו סיטרואן C3 ומכוניות נוספות) מציעה לך את כל הפונקציות שנזכרו לעיל וכן (כמו ב-307) מחשב דרך, תאורה ש"מלווה" אותך הביתה בלילה חשוך ועוד מגוון עצום ורב של תעלולי נוחות נשלטים אלקטרונית. ככל שהאלקטרוניקה הביתית מפנקת אותנו בתחום הבידורי, וככל שמחשבים הופכים יותר חזקים ופחות יקרים, כך גם המכונית שלנו תהפוך למוצר יותר ויותר "מחושמל".
 
אנליסטים של תעשיית הרכב צפו שהערך של הציוד האלקטרוני מתוך סך עלויות הייצור של מכוניות יזנק מאחוזים בודדים לפני עשור לסביבת ה-35% או יותר בסוף העשור הנוכחי. במילים אחרות, כשליש, ואולי יותר, ממחיר המכונית צפוי לנבוע ממחיר המערכות והרכיבים האלקטרוניים.
היפוך מגמה
מובן שלכל דבר יש מחיר, וגם האלקטרוניקה תובעת את שלה. מבחינה צרכנית, הסכנה הגדולה ביותר של האלקטרוניקה - ובמיוחד של תוכנות ייעודיות, מחשבי דיאגנוסטיקה, וידע בלעדי שמצוי בידי יצרן הרכב-היא "כליאה" של הצרכן בידי יצרן הרכב ונציגיו. בעוד שהשאיפה הצרכנית צריכה להיות עידוד תחרות, שתוזיל מחירים ותשפר שירות, ולמרות שהשאיפה הזאת נתמכת על-ידי המחוקק בארץ ובעולם, מניעת תחרות באמצעות מערכת שירות סגורה פוגעת באינטרסים הצרכניים.
 
בעיה אחרת, אבל לא פחות כואבת, היא רמת האמינות של מערכות אלקטרוניות והקושי בטיפול ושירות של מערכות כאלה, שנובע מהמורכבות שלהן. כמעט כל דגמי המכוניות שנמכרו בארץ והכילו את חידושי האלקטרוניקה האחרונים סבלו, וחלקן עדיין סובל, מתקלות שונות במערכות אלקטרוניות. כאשר תקלות כאלה התגלו - בין אם הן השביתו לחלוטין את המכוניות ובין אם סתם גרמו להתרופפות עצבים קלה אצל הלקוחות - עמדו היבואנים בפני בעיות סבוכות של שירות ללקוחות, ובמקרים לא מעטים אף מצאו את עצמם ללא פתרונות משביעי רצון.
 
מחלות אלקטרוניקה לא פוסחות כמעט על אף יצרן. בטווח הארוך הן עולות לצרכנים הרבה מאוד כסף וזמן, וחמור עוד יותר - הן עולות גם באמון הציבור ובפגיעה בערך המותג. האבסורד שנובע מכך הוא שדווקא מכוניות מיושנות-טכנולוגית, או לפחות פחות מתוחכמות ופחות בטוחות, זוכות ליותר אהדה בקרב מי שמעריך אמינות. מנגד, גם מכוניות שמציעות שלוש או ארבע שנות אחריות מלאה, וגם יבואנים שמקדשים את האחריות הזאת באמונה ומעניקים ללקוחותיהם שירות צמוד ומפנק (שכולל גם כלי רכב חליפיים) לא פותרים את הבעיה הבסיסית: הלקוחות אולי נהנים מהשירות אבל הם לא רוצים כל כך הרבה ממנו. . . עדיף , מכל בחינה, שפשוט לא יהיה צורך בכניסה למוסך.
פורד החדשה
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

רכב
כוחו האמיתי של המנוע  
המאזדה החדשה הגיעה לארץ  
אריזה משפחתית  
עוד...