 |
/images/archive/gallery/867/698.jpg הביטלס ברישיקש
 |
|
|
האשראם של הביטלס ברישיקש, מעין אתר היסטורי של תולדות הניו אייג', עומד עזוב ונטוש מזה 12 שנה. כעת יש תכנית להפוך אותו לבית מחסה לילדים |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  |
|
וושינגטון פוסט, משה צ'ורני 20/12/2007 12:46 |
וושינגטון פוסט, משה צ'ורני 20/12/2007 12:46 |
|
|
|
|
 |
בשיערם הארוך ועם זרי הפרחים לצווארם, אחת התמונות הזכורות ביותר של הביטלס היא כשביקרו בעיירה רישיקש שבצפון הודו, במטרה לברוח מהתזזית של עולם הבידור וללמוד מדיטציה טרנסצנדנטלית עם מהארישי מהש יוגי.
כיום, ארבעים שנה אחרי, האשראם של הגורו ברישיקש, "בירת היוגה של העולם", עדיין מוכר כ"אשראם של הביטלס". כאן, באביב 1968, חיברו הביטלס לא פחות מ-48 שירים, כולל "רבולושן", "כשהגיטרה שלי בוכה בעדינות" ו"בלקבירד". אלא שהתיירים וההרפתקנים הבאים למקום, שכיום נמצא בבעלות המדינה, מגלים שהוא הפך לעזובה מוזנחת, מכוסה בעשבים ונהרס לאיטו בידי תושבים מקומיים הבוזזים את הריהוט שעוד נותר בו ומוכרים אותו כעצי הסקה. האשראם ריק כבר 12 שנה, אחרי שהגורמים המופקדים עליו נטשו אותו.
 |
סיידי הסקסי |
כך כינה ג'ון לנון את הגורו שלו, המאהארישי יוגי מאהש, מי שהביא אל המערב את המדיטציה הטרנסצנדנטלית והפך לסמל של הסיקסטיז לא פחות מהביטלס עצמם. אורי לוטן
|
לכתבה המלאה |
  |
|
|  |
האם יש עתיד חדש לאשראם? מגי אוהרה, שחקנית לשעבר בהוליווד שחיה בהודו 30 שנה ומנהלת בתי ספר לעניים, הגישה תוכנית לממשל המקומי להפוך את האשראם לבית מחסה ובית ספר ל-2500 ילדי רחוב מניו דלהי, שנמצאת כ-200 ק"מ משם. אוהרה אף מתכננת לפתוח באשראם מרכז להכשרה מקצועית ושיקום ל-500 נשים.
בנוסף לכך, על פי התכנית, ישמשו עשרה מ-500 החדרים כמלון אקולוגי, שבו יוכלו האורחים להתנדב ולעזור בעבודה עם הילדים, או סתם לקבל השראה מרוחותיהם של ג'ון לנון שחיפש כאן משמעות לחיים וג'ורג' הריסון שלמד כאן את שיעורי הסיטאר הראשונים שלו.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/867/690.jpg
סקסי סיידי, מה עשית?  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
ג'ורג' הריסון היה שמח
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לפחות מבחינה סמלית, האשראם שיחק תפקיד חשוב במהפכה ההיפית של שנות השישים. התקופה של הביטלס בהודו תוארה כאחת הפוריות והמאושרות בתולדות הלהקה. בלי הלחץ של התקשורת, הם התנהלו בשלווה ובנחת ושיננו את המנטרות של המהרישי.
אך כעבור זמן מה הדברים התערערו. הראשן לעזוב היה רינגו סטאר, שסבל מהחום, החרקים והאוכל החריף. אחר כך הלהקה התאכזבה ממהרישי עצמו – שעל פי שמועה, החל לבקש מהם מיליוני דולרים וחיזר באגרסיביות אחרי הנשים שעימם טיילו.
את השיר "סקסי סיידי" כתב לנון על המהארישי. מילות הפתיחה הן "סקסי סיידי, מה עשית? עבדת על כולם". כעבור שנה וחצי הביטלס הודיעו על פירוק הלהקה.
מוזיקאים
הודים שעבדו עם הביטלס דיברו בזכות פרויקט שיפוץ האשראם, ולו כאתר חשוב בתולדות ההיסטוריה המוזיקלית. מכיוון שהבמאית ההודית מירה נאיר ("סלאם בומביי") סיפרה לא מכבר שהיא מכינה סרט על החיפוש הרוחני של הביטלס ברישיקש, המוזיקאים מקווים שהתכנית של אוהרה תתקבל בטרם הסרט יעלה וילכוד את התעניינותם של רשתות בתי המלון.
"ג'ורג' הריסון תמיד נתן נדבות לילדי הרחוב. היתה לו נשמה כל כך יפה", אומר אג'אי ב. דאס, הבעלים של ריקהי ראם בניו-דלהי, אחת מחנויות הסיטאר הוותיקות בהודו. "אם הוא היה חי היום, הוא היה מצטער על כך שהאשראם ריק וחסר חיים במקום שישמש את הילדים".
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/867/691.jpg
יחד עם מיה פארו, דונובן ועוד כל מיני  |
|
יחד עם מיה פארו, דונובן ועוד כל מיני |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
המכשול: בירוקרטיה הודית
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"העזרה לילדים ההודים היא בדיוק מה שחיפשו הביטלס כאן: נדיבות, אופטימיות, טוב-לב", אומרת אוהרה, שאימצה לעצמה את השם ההודי פרבהבאטי דוואבה. "חבל שהמקום עומד ריק. הוא יכול להיות דגם למקומות אחרים במדינה".
עד עתה הממשל לא הגיב לתוכנית. אוהרה מספרת על התסכול הכרוך בהתמודדות עם הבירוקרטיה ההודית, וחוששת שהפרוייקט לא יצא לפועל. התכנית זקוקה לאישור המשרד לענייני נשים וטף, רשות היערות והשלטון המרכזי. "עדיין לא שמעתי על התכנית, אבל אני פתוחה לרעיונות. זה נראה לי רעיון טוב להשתמש באשראם של הביטלס למשהו. אבל איננו אומרים עדיין כן, וגם לא לא", אומרת רנוקה צ'ודהורי, השרה ההודית לענייני נשים וטף. "בדרך כלל לא כדאי להעביר אנשים ממקום למקום, כמו מדלהי לרישיקש, הרחק משפתם ובתיהם. זה עניין מורכב שנצטרך ללמוד".
התכנית עשויה להועיל גם לתושבי רישיקש, שבה הפער בין עניים לעשירים הולך ומתרחב. בתחנת הרכבת אפשר לחזות באמהות רבות החותכות את מצחי ילדיהן עד זוב דם ואז שולחות אותם לקבץ נדבות מתיירים מערביים המגיעים עם מזרני היוגה. |  |  |  |  | |
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|