ראשי > ניו אייג' > פותחים ראש > כתבה
בארכיון האתר
הכל נשאר במשפחה
מה קורה כשלהורים יש ציפיות לא רציונליות מילדיהם? האם צריך לכבד את אבא ואמא? סווגיטו ליברמייסטר, תרפיסט מוביל בפונה, מגיע לישראל כדי להעביר סדנאות של קונסטלציה משפחתית. ראיון
לכתבה הקודמתדפדף בניו אייג'לכתבה הבאה
תרגום: לליטה מיכל נועם
14/10/2007 12:36
תרגום: לליטה מיכל נועם
14/10/2007 12:36
קונסטלציה משפחתית היא תהליך שבו יוצרים מחדש את מבנה המשפחה של האדם. זה מתרחש בדרך כלל בקבוצה: אחד המשתתפים בוחר חברים לייצג את בני משפחתו, המקורית או הנוכחית, וגם מישהו שימלא גם את מקומו.

המשתתף לוקח כל בן משפחה ומציב אותו או אותה בנקודה מסוימת בחדר. הוא מעמיד אותם ביחס ישיר אחד לשני, בהתאם לאיך שהוא מרגיש באותו הרגע. הוא לא מבקש מהם לעשות תנועת יד מסוימת או תנוחת גוף ספציפית - הם פשוט עומדים שם. אז, כל משתתף נשאל איך הוא מרגיש. מה שמצאנו זה, שאפילו בלי לדעת שום פרטים על האדם, האנרגיה של אותו בן משפחה
מיוצגת בדיוק רב. מה שמתקבל זה מונטאז' של הורים וילדים, אחים ואחיות העומדים בפנינו. היחסים בתוך המערכת המשפחתית נעשים לפתע מאוד ברורים.

כעת התראפיסט משנה את מיקומם של בני המשפחה ביחס אחד לשני ובודק איתם היכן הכי נוח להם. מטרתו למצוא איזון טבעי בו יוכל כל אחד מהם להרגיש יותר בנוח. הוא גם מבקש מכל אחד מהם להגיד משפטים פשוטים זה לזה, המעודדים מערכת יחסים בריאה יותר. שעה שהוא עושה את כל זה, הוא נשאר בקשר קרוב עם כל אחד ומודרך על ידי המשוב המיידי שהוא מקבל מהם.

את שיטת הקונסטלציה המשפחתית פיתח
ברט הלינגר. סווגיטו לייברמיסטר, תרפיסט מוביל במרכז הבינלאומי של אושו בפונה, מכשיר מדריכים בשיטה זו ומגיע בקרוב לישראל כדי להעביר סדנאות. 
סווגיטו ליברמייסטר
הסבל עובר לדור הבא
סווגיטו, אתה יכול לתת דוגמא למה שבפועל קורה בקונסטלציה משפחתית?
כן. בוא נגיד שגבר צעיר בחר משתתפים שייצגו את אבא שלו, אימא שלו, אחותו ואת עצמו. הוא הציב אותם בחדר בצורה שכולם פונים לכיוון אחד. דבר כזה בדרך כלל מעיד על כך שמישהו במשפחה הזו נשכח או הורחק. כשאני שואל על אירועים חשובים שקרו במשפחה הזו האדם עשוי לומר: "אה כן, למעשה היה לי אח גדול שמת מיד אחרי הלידה. מעולם לא דיברנו על זה". כשאנחנו בוחרים מישהו שייצג את האח המת ומציבים אותו מול האחרים הם כולם עשויים להרגיש הקלה גדולה על כך שהאדם שהיה חסר חזר לתמונה. אם ההורים לא באמת התמודדו עם הכאב הכרוך באיבוד בנם, יש סיכוי שאחד הילדים האחרים שלהם, למשל הגבר הצעיר שלנו, מייצג אותו במשפחה. הוא עלול להיות בסכנה של מחלה או אפילו מוות. אך על ידי הבאת הילד החסר בחזרה אל התמונה, אנו יכולים לפתור הזדהות מסוג שכזה ולמצוא את המקום הלגיטימי של אותו הילד בתוך המערכת המשפחתית.

עוד דוגמא נפוצה יכולה להיות של גבר הנשוי בשנית לאחר שנטש את אישתו הקודמת בצורה לא פתורה, אולי גם לא הוגנת. אם יש לו ילדים מהנישואים השניים יש סיכוי גבוה שאחת מבנותיו תייצג את האישה הקודמת ואף תנהג כלפיו כאישה כעוסה ונבגדת ולא כילדה. כשזה מתבהר בקונסטלציה אנחנו יכולים לבחון אם הלקוח שלנו מוכן להכיר באישתו הקודמת ולקבל את רגשות האשמה שלו ואת מחויבותיו. מעשה כזה יקל משמעותית על בתו  שתוכל אז להתנהג כבת אל אביה.

הילדים או המצטרפים החדשים בדרך כלל נושאים בתוצאות של מה שלא התמודדו עמו בעבר. מתוך אהבתם הלא מודעת, מה שאנחנו מכנים לעיתים "אהבה עיוורת" ומתוך רצונם להשתייך למערכת המשפחתית, הם לוקחים על עצמם גורל שאינו שלהם ואז סובלים מהתוצאות. ברור שהם אינם יכולים להקל על רגשות האשם או הסבל של מישהו אחר. ומה שקורה אז, זה שהסבל פשוט מכפיל את עצמו ומועבר הלאה לדור הבא. בקונסטלציה המשפחתית אנחנו מאירים את כל זה ומבקשים מכל אחד לקבל את ההשלכות של מעשיהם.
כבד את אביך, אל תפחד ממנו
איזה מין אנשים בוחרים לעשות עבודה כזו?
כל מי שמעוניין להבין את ההתניות שלו, להבין למה הוא מתנהג בצורה מסוימת ומי שיש לו את האומץ להתמודד עם המציאות שהיא לפעמים כואבת. זה מביא מימד חדש לראיה, כי העבודה הולכת מעבר לנקודת המבט של האינדיבידואל וכוללת את המימד הקולקטיבי או המערכתי.

האם מושגים כמו "כבוד" ו"הערכה" כלפי המשפחה הם בעיתיים?
הרבה אנשים לא מבינים את המשמעות של הדברים האלה. לכבד את אביך לא אומר שאתה צריך ללכת בעיקבותיו או לעשות מה שהוא אומר. כבוד, במובן הזה, פירושו להיות אסיר תודה על העובדה שההורים שלך ילדו אותך. זה לא קשור לסוג האישיות שלהם. זה סוג של קידה כלפי היקום בכבודו ובעצמו, מחווה של הערכה על העובדה שבעזרת האנשים האלה באת לחיים. זו פעולה רוחנית במהותה, מעבר למימד הפסיכולוגי. כך אני יכול לכבד את הורי ועדיין להמרות את פיהם. למעשה הערכה פירושה לקחת את מה שקיבלת מאביך ומאימך ואז להיות יצירתי בדרך שלך.

אנשים רבים עושים מה שהוריהם מבקשים מהם או עושים מה שהם אומרים להם לעשות, אך זה לא אומר שהם מכבדים אותם. לעיתים קרובות הם הולכים אחריהם מתוך פחד ומדחיקים את השנאה שמתעוררת בהם. והאנשים שבאופן מופגן הולכים נגד הוריהם אינם טובים יותר. הם מגיבים נגדם, מה שאומר שהם עדיין קשורים בהם באופן שלילי. מרדנות צריכה להעשות עם הערכה עמוקה ואהבה.

איך העבודה הזו מתקשרת לתרפיית הפריימל, המוכרת יותר? 
באופן מסוים, עבודת פריימל היא הצעד הראשון. עלינו להביא את כל האנרגיות המודחקות שלנו, את כל הכעס, להוציא את כל העכבישים וקוריהם מתוך התת מודע שלנו. זה מטהר את הגוף והמיינד. עבודת פריימל טובה למטרה זו, היא עוזרת לך להזיז את האנרגיה שלך וההורים הם טריגר טוב לשיחרור, כי כולנו סבלנו במשפחה בדרך זו או אחרת וכולנו היינו רוצים לזרוק את האחריות על מישהו אחר. זה בסדר בתור התחלה, אבל אז צריך לקחת צעד נוסף - להבין את האופן שבו אנחנו ההורים שלנו. אנחנו קשורים באופן עמוק לעבר שלנו, בדיוק כפי שעץ קשור לשורשיו, ואי אפשר להתעלם מזה.
מעבר למיינד
לאיזה בעיות ספציפיותץ יעילה הקונסטלציה המשפחתית?
החידוש שהקונסטלציה המשפחתית מביאה הוא היכולת שלה להראות איך להרבה מהבעיות יש גורמים מערכתיים שלא ניתן להבינם רק בהקשר האישי. עלינו להכליל את המשפחה, הקדמונים שלנו, התרבות שלנו, ואת המימד הקולקטיבי. ברט הלינגר, מייסד השיטה הזו שעובד הרבה עם חולים סופניים, הראה איך תסבוכות מערכתיות מובילות למחלות מסוימות. ברמה זו או אחרת כולנו סבוכים. קונסטלציה משפחתית יעילה במיוחד כשהעובדות הגורמות לתסבוכות במשפחתו של האדם מתגלות בפנינו. למשל, מוות פתאומי או מחלה של בן משפחה.

איך קשורה העבודה הזו למדיטציה? מה משתנה כשהעבודה הזו נעשית בהקשר של המורה הרוחני אושו?
כמו כל התראפיות, היא עוזרת לנו לנקות את המיינד. אושו אומר שיותר קל לעבור למדיטציה אם המיינד שלך רגוע מאשר אם אתה עמוס בקונפליקטים. בשבילי, העבודה הזו לא באה לנסות לשנות, לתקן או לשפר שום דבר. אנחנו גם לא מנסים לרפא אף אחד במובן הרגיל של המילה. זה מאוד קשור לחיבור לתחושה של 'כן' לחיים – החיים בדיוק כמו שהם. כאן, עכשיו. ועל זה בדיוק מדברת המדיטציה. היא פשוט רוצה להאיר משהו ולהביא אותו למודעות שלך.

כמובן שזו רק שיטה. מה שבאמת חשוב זו ההבנה של האדם המשתמש בשיטה. תראפיסט של אושו הוא באופן בסיסי מודט. האינטרס שלו הוא להכין את הקרקע כדי שהאדם יוכל לנוע באופן חופשי יותר אל המדיטציה. הטכניקה של הקונסטלציה המשפחתית מאוד פשוטה, כל אחד יכול ללמוד את הכלים הבסיסיים שלה. אך אנשים רבים מתחילים להשתמש בטכניקה הזו מבלי להיות מעוגנים במדיטציה. והאופן בו האדם משתמש בטכניקה הוא שעושה את כל ההבדל. תראפיסט ממוצע עשוי להיות מרוצה אם הלקוח מרגיש הקלה ברגע, אך תראפיסט של אושו יבהיר שזו רק ההתחלה. הוא יצור או יחזק את הענין של הלקוח במדיטציה, לא רק בכדי שהמיינד שלו יהיה רגוע אלא בכדי למצוא משהו שהוא אפילו מעבר למיינד.
אושו. מתוך ''ילדת הקומונה''

לאתר הבית של סווגיטו, ולזה של ברט הלניגר. סווגיטו יעביר סמינר סופ"ש בת"א (19-20) וערב מבוא פתוח ברביעי (17.10) במרכז הודיה. פרטים נוספים כאן
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

פותחים ראש
אימה ופחד: כך המוח מונע מאיתנו לעשות מדיטציה  
האל שבאל.אס.די  
על תפיסת הזמן של ספר ויקרא: פרשת שבוע  
 
סקר
יש לך מורה רוחני?
כן תודה לאל
לא ואני גם לא מחפש/ת
טרם מצאתי