 |
/images/archive/gallery/793/547.jpg ציור של אורי כהן
 |
|
|
העולם הפיזי עשוי מחומר, ועולם הנפש עשוי מצבע. אורי כהן על החוכמה הרוחנית של הצבעים, השפעת הטלוויזיה ועל תפקידו של האמן בעידן התקשורת |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  |
|
אורי כהן 13/7/2007 9:16 |
|
|
|
|
 |
הסיפור המקראי של נח והמבול מציג בפני הקורא תמונה שבה אלוהים כורת ברית עם בני האדם: "את קשתי נתתי בענן והייתה לאות ברית ביני ובין הארץ" (בראשית ט,13). בהתבוננות מעמיקה בתמונה זאת נראה שאלוהים נותן לנח פתח אל ארץ חדשה שבה אין מבול. פתח זה ניצב כשער בשמיים. בקשת חוברים יחדיו ארבעת היסודות: האוויר השקוף, טיפות המים, האדמה כנותנת בסיס של כובד וחשכה, השמש הקורנת אור וחום. קרני השמש מפלחות את האוויר השקוף ואת טיפות המים והנה נס, לנגד עיניו של נח נפתח שער שמימי העשוי צבעים.
לאן מוביל השער? הוא מוביל אותנו למקום שהוא רק צבע, תחום פעילות שבו המילים נאלמות והעולם הופך לשוקק חיים. פעילות זו של צבע היא תחום הנפש. הנפש החושבת, המרגישה והרוצה היא תחום של פעילות צבעונית. כמו בטבע, הצבע תמיד מתגלה בין האור לבין החושך. צבעי השקיעה מתגלים בין היום ללילה, צבעי האביב המרהיבים מופעים בין הלילה הקוסמי החשוך (החורף) לבין היום הקוסמי המואר (קיץ). כמו בטבע כך גם בנפש. נפש האדם מתגלה על כל גווניה וצבעיה בריקודה בין חשכת החומר לאורה של הרוח. בין העולם הארצי והסופי לעולם הנצח.
המושגים שלנו הם רק עקבות של המציאות הצבעונית הזו. לדוגמה,
המושגים "אקטיביות" ו"פסיביות" מצביעים על תכונות נפש, אך את ממשות המושגים הללו אפשר למצוא בפעילות הצבעים אדום וירוק. האדום האקטיבי מופיע למשל בעלים הצעירים של הצמח כאקטיביות של צמיחה, לעומת הירוק הפסיבי המופיע בכר הדשא הירוק המזמין להשתרע. את המושגים "חום" ו"קור" ניתן ליחס לתכונות הנפש של חום נפשי וקור נפשי. את החום ניתן למצוא כפעילות בצבע הכתום ואת הקור בצבע הכחול. אנו אומרים לפעמים על אנשים שהם "כבדים" או הוא "אדם קל"; את המושגים "כובד" ו"קלות" ניתן למצוא כפעילות הצבעים צהוב וכחול. צהוב קל ומאיר, כחול כבד וחשוך. אלו הם רק דוגמאות קטנות לאפשרות ההולכת וגוברת לחשוב את הפעילות הנפשית של האדם בצבעים. יכולת זו מתעוררת קודם כל בשדה ההכרה, בתחום החשיבה. פיתוח יכולת זו מובילה את האדם בהכרח לפיתוח של אורגן נפשי חדש המסוגל לתפוס תופעות נפשיות מורכבות כפעילות צבעונית - אורגן נפשי שבצורתו המפותחת יותר הוא למעשה ראיה רוחית, הנמצאת היום אצל רוב בני האדם עדיין במצב רדום. ללא פיתוח חשיבתי הכרתי של עולם הצבע, לא ניתן לדבר על ראיה רוחית במובן המלא שלה, משום שהתגלויות רוחיות ללא היכולת לחדור אותן בחשיבה נשארות בגדר חזיונות בלבד.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/793/544.jpg
ציור של אורי כהן צילום:  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
פרפר הוא פרח מעופף
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בדיוק כשם שהחומר הוא היסוד של העולם הפיזי, הצבע הוא החומר של עולם הנפש. ישות הצמח מראה לנו תמונה של עובדה זו, כאשר בפרח הנושק לעולם החי מתגלה לראשונה הצבע. מגע הצמח עם עולם החי, נעשה דרך החרקים, ובעיקר דרך הדבורים והפרפרים. את הפרפר ניתן לחוות כישות משלימה של הפרח, כמעין פרח שהשתחרר מכבלי האדמה, פרח מעופף הנושא את הצבע כהתגלות עולם החי - שבו מופיעה לראשונה הנפש. לצד התגלות הצבע, בפרח אפשר לראות את ההופעה הראשונה של חלל פנימי, יסוד לחיי נפש פעילים.
הפוסע מבעד לקשת הצבעים יטיב להכיר את עולם הנפש ולשוחח עם נפש העולם, הדוברת דרך הצבע. התרבות שבה אנו חיים מוצפת בתמונות. אנו חיים בלי לשים לב בעולם של תמונות ובאופן לא מודע אנו "לועסים" את התמונות האלו וממלאים בהן את תוכן עולמנו הפנימי. תמונות אלו אינם נעלמות, הן מתחילות לפתח חיים משלהן בתוך נפשנו. בדיוק כפי שגופו הפיזי של האדם ניזון מאוכל, כך מזין הוא את נפשו דרך כל מה שהוא קולט באברי החושים. מה שהאדם שומע מריח חש טועם ובעיקר רואה, יוצר את עולמו הפנימי.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
להפוך מבוראים לברואים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הדבר נעשה משמעותי במיוחד אצל ילדים. לכן מושם דגש חזק במיוחד בחינוך האנתרופוסופי לשאלה, אלו רשמים אני מעניק לילד? באיזה מזון אני מזין את נפשו? לנושא זה יש משמעות עמוקה הרבה יותר מאשר ניתן להעלות על הדעת. משום, שבדיוק מזון זה, שאנו מזינים בו את נפשנו, הוא זה המעצב את גופנו הפיזי, את האורגנים הפיזיים שלנו. ילדים שבילדותם נחשפים לפחות מדי רשמיים חיים ובעיקר ניזונים מטלוויזיה עלולים לפתח בגיל מאוחר יותר בעיות פיזיות ומגוון של פגיעויות באורגנים הפיזיים. רשמי החושים הבריאים הם אלו המסיעים לנו לבנות את האברים הפנימיים שלנו. בטבע למשל צפונה חכמה אלוהית בכל. חשיפת החושים אל הטבע מזינה את הנפש באופן ישיר עם חכמה זו.
העיתונות, הטלוויזיה, האינטרנט ושלטי החוצות מתקפים את נפשנו בתמונות. "הבעיה" עם תמונות אלו היא שהן תמונות מתות ומוגמרות, כנתונות תחת כישוף - אלו הן תמונות נטולות חיים שהיסוד התהליכי נעדר מהן.
אמנות הציור מאפשרת לנו להתחיל לעבד מחדש את עולם התמונות המצוי בנפשנו, להתקרב אל הממשות החיה של עולם הנפש ולהבין את הצבע מתוך החוקיות שלו בעולם. הציור מאפשר לנו להתחקות חזרה אחר החוקים האלוהיים המצויים בטבע, לא כהעתקה אלה כיצירה חדשה של האדם. בציור אנו מוזמנים להתקרב אל העולם השמימי ולהפוך מברואים לבוראים, לפתח ולעבד את הדרך בה אנו מביטים על העולם ובכך לעשות עצמנו פעילים בתהליך של שחרור התמונות מכבליהן, גם בעולמנו וגם בנפשנו. זו דרך לקרב עצמנו אל מהותו של האדם, שבה הוא מתגלה כחבר בממלכת הרוח ושותף פעיל בה; כישות המתחילה לברוא תמונת עולם-אדם חדשה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אורי כהן הוא אמן, בוגר בית הספר לאומנות החדשה בבאזל, ברוח האנתרופוסופיה. המעוניינים ללמוד ציור או מושגי יסוד באנתרופוסופיה מוזמנים לכתוב לאורי במייל זה |  |  |  |  | |
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|