 |
 |
|
|
ביהדות מכונה ההילה של אדם צֶלֶם, והיא המחברת בין הרוח לחומר. דודי אדלר, רואה הילות, מסביר את התורה היהודית של הגופים האנרגטיים |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  |
|
דודי אדלר 4/6/2007 12:01 |
|
|
|
|
 |
ההילה היא גוף אנרגטי הנמצא בתוכנו ואף יוצא ומקיף אותנו. יש אנשים הרואים את ההילה כאור זוהר ויפה, היכול להופיע בצבעים שונים סביב הגוף.
אני התחלתי לראות הילות אחר צהריים אחד לפני כשש שנים. ישבתי בדירתי בקריית אונו ולפתע הבחנתי באור ירוק וזוהר המקיף את כף ידי. ידעתי שזאת ההילה שמקיפה אותי. המשכתי להתבונן בהילה ברוגע, כשאני משתדל להישאר שווה נפש ומודע למבט המדויק
ולמצב התודעה שמאפשרים לי לראות אותה.
את השנה הקרובה העברתי בצפייה בהילות של אנשים, בעלי חיים , צמחים, דוממים ושל עצמי. למדתי שכל דבר שאנו חווים, החל במצב בריאותי, או רוחני, משפיע על צורת ההילה שלנו , גודלה וצבעיה. למדתי גם לנתח את משמעות ההילה וצבעיה על פי התפיסה ההודית והסינית, ולבסוף מצאתי שגם ביהדות ישנה מצוי ידע עתיק ומקיף על ההילה, שם היא מכונה "צלם".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
החומר המתחלב של הנשמה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לחלק הרוחני שבנו שבע שכבות. שתיים מהן ממשיות, אותן ניתן לראות בעיניים וחמש שכבות רוחניות יותר. שתי השכבות הנראות הן ההילה, וחמש השכבות הנוספות מכונות: נפש , רוח , נשמה , חיה ויחידה. חמש השכבות אינן נפרדות, והן בעצם גוף אחד בעל חמישה תפקידים שונים, או חמש רמות תודעה (שבהם יש לדון, אי''ה, במאמר נפרד).
ההתייחסות הראשונה להילה ביהדות נזכרת בספר בראשית א, כ''ז, שם נאמר: ''ויברא אלקים את האדם בצלמו''. מסביר רש''י: "'בצלמו' - בדפוס העשוי לו... כמטבע העשויה על ידי רושם". כלומר: הצלם הוא התבנית הנותנת לאדם את צורתו, כפי שמטבע נוצר על ידי יציקת מתכת נוזלית תבנית. בזמננו אנו קוראים לצלם זה 'הילה'.
כיצד מתחבר החלק הרוחני שבנו אל הגוף החומרי? כיצד מתחברת תודעה לחומר? והרי תכונותיהן שונות לחלוטין זו מזו, כמו שמן ומים שאינם מתחברים. הדרך לחבר שמן ומים, היא באמצעות חומר שלישי המכונה חומר מתחלב (emulsifier), העוטף את מולקולות השמן וכך מאפשר להן להתערבב במים מבלי להדחות.
בשאלה זו דן הלל צייטלין , הוגה דעות גדול שנרצח על ידי הנאצים בצאתו מביתו כשספר הזהר בידו. בספרו 'בפרדס החסידות והקבלה' (עמ' 106) הוא כותב: ''יש עוד מעבר מן רוחניות-הנפשות אל גשמיות-הגוף והוא מצד אחד כוח דק ורוחני יותר מן הנפש החיונית, ומצד אחר – נגלה ומוחש יותר, והוא – הצלם''.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
דרגת הביניים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
נסביר את דברי צייטלין באמצעות חכם אחר, רבי שניאור זלמן מליאדי, מייסד חסידות חב''ד, שכותב בתחילת ספר 'התניא' שלאדם יש שתי נפשות: נפש אלוקית ונפש בהמית. הנפש הבהמית מכונה בספרים שונים 'נפש טבעית' או 'נפש חיונית' כפי שקרא לה צייטלין, מכיוון שהיא החלק הרוחני שבנו המאפשר לנו לחיות: לעכל את המזון, לגדול, להוליד ואף לחשוב, לחלום ולדבר.
הנפש האלוקית היא הצד המבטא את הניצוץ שבנו , הנותן לנו לחוש את כמיהתנו אל הלא נודע, אל הייעוד שלנו, הביתה, אל האלוקות. הביטוי 'נפש אלוקית' מהווה שם כללי לרמות התודעה המכונות: רוח, נשמה, חיה ויחידה.
עתה נוכל להבין את דברי צייטלין: הוא מדבר על דרגת ביניים שלה הוא קורא 'מעבר', דרגה שהיא יותר רוחנית מן הנפש החיונית מחד, אך גם נגלית, מוחשית וגשמית יותר מאידך. היא הצלם, דהיינו ההילה.
ההילה אם כן היא דבר הנושא בתוכו תכונות רוחניות (כי הוא רוחני יותר מן הנפש החיונית) ותכונות גשמיות (ניתן לראותה). לכן היא מסוגלת להדביק ולחבר את הנפש לגוף. רבי משה קורדובירו, מגדולי מקובלי צפת ואחד מרבותיו של האר''י הקדוש כותב בספרו "פרדס רימונים" (שער הנשמה , פ''ד):
''הצלם הזה הוא עניין רביעי, שאינו לא נפש ולא רוח ולא נשמה; אמנם הוא מתגלה יותר מהם, עד שיש מן החסידים משיגים דמותו בעולם הזה''. כלומר: יש בו צד נגלה ומוחש יותר מן החלק הרוחני שבנו, כך שיש אנשים המסוגלים לראותו באופן ספונטאני.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
כיצד להתמיין והיכן להיות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ספר הזוהר, בפרשת אמור דף ק''ד , מספר לנו שבספר עתיק של שלמה המלך כתוב: כי בשעת הזיווג , שולח הקב''ה דמות של אדם העשויה מאור. דמות זו ניצבת ליד ראשם של הגבר והאשה. מהי דמות זאת? כותב הזהר שלפני שהנשמה יורדת לעולם, היא מתלבשת בבגד יקר ויפה שהוא הדמות בה תראה בגוף. זהו הצלם , ההילה.
נראה שדמות זאת נכנסת אל רחם האשה ומשמשת תבנית לנשמה ולגוף. הנשמה היא אנרגיה, אין לה צורה. גם חשמל אין לו צורה, אך כאשר הוא זורם בחוט, הוא מקבל את צורת החוט.
כאשר תא זרע וביצית מתמזגים, נוצר תא הקרוי 'זיגוטה'. הזיגוטה מתחילה להתחלק והופכת לצביר כדורי של תאים הקרוי 'מורולה'.בשלב זה כל תא במורולה יכול להפוך לכל תא בגוף: לעין , תא עצב , עצם וכו'. מה מוביל את התא למקומו ולתפקידו? ממקור זה בזוהר ניתן להסיק שההילה שנכנסה אל הרחם, משמשת כתבנית ומראה לתאים כיצד להתמיין והיכן להיות. . להשלמת התמונה ולהעמקת ההבנה נזכיר את דברי השל''ה הקדוש, כפי שמצוטט בספרו של צייטלין (עמ' 178):
''הסבר יותר מדויק ומתאים להשקפת הזוהר הוא זה של בעל השל''ה, שקורא ל''צלם'' בשם: גוויה רוחנית [גוף רוחני , ד.א] והוא - הוא מה שקוראים האוקולוטיסטים והתיאוסופים בזמננו: הגוף האסטרלי. במילים יותר פשוטות: אנרגיה דקה מן הדקה , הנושאת בתוכה ציור אברי הגוף, והיא הממצעת בין הכוחות הפיסיים ובין הנפש העליונה''.
ההילה אפוא נמצאת גם בתוך הגוף ולא רק מקיפה אותו, ונותנת לכל איבר ואיבר את צורתו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
צבעי הספירות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כשאדם לומד לראות את ההילה בעיניו, תחילה בדרך כלל הוא רואה אור המקיף את הגוף, ואט אט מתחיל להבחין בצבעי ההילה השונים. יש מי שרואה את הצבעים מיד ויש מי שרואה אותם לאחר תרגילים שונים, שבעזרתם גם ניתן להבחין בין שתי השכבות של ההילה, או במרכזי השפע שנקראים בפילוסופיה ההודית צ'אקרות.
הצבעים שרואים והגוון שלהם (זוהר ויפה לעומת חיוור או עכור), מלמדים אותנו על מצבו הבריאותי , הרגשי והרוחני של האדם שבו אנו מתבוננים. לדוגמא, ירוק זוהר ויפה מלמד (בין השאר) על אדם אוהב, שמח , בעל יכולת נתינה וריפוי ובעל מערכת חיסונית טובה , אולם אם ההילה האופפת את האדם היא בצבע ירוק עכור, ייתכן שהאדם מדוכדך , סובל מחרדות , מצבו הבריאותי איננו שפיר ועוד. על משמעות צבעי ההילה אפשר ללמוד ברפואה ההודית או ברפואה הסינית אך גם לפי תורת הסוד היהודית. הצלם או ההילה קשורים קשר ישיר ל'עשר הספירות'. עשר הספירות מהוות עשרה גילויים שונים של הכוח האלוקי הפועל על העולם ועלינו. עשר הספירות יוצרות גם בגופנו עשרה מרכזים המאפשרים לשפע האלוקי להיכנס לגופנו ולשמור עליו. מרכזי שפע אלה אחראיים אף על הצד הרגשי והרוחני שבנו.
כל היבט של הכוח האלוקי, כל ספירה, יוצרת צבע שונה. אם אנו מבינים את מהות הספירות והשפעתם עלינו , ניתן להסיק דברים רבים ומיוחדים על האדם שבו מתבוננים. נושא הצבעים על פי הספירות הוא רחב ועמוק מאוד. ארמוז רק שאחד המקורות החשובים העוסקים בכך הוא הספר החשוב פרדס רימונים בפרק 'שער הגוונים' לרבי משה קורדובירו. הדברים שם קשים להבנה וכמעט שכל מורה העוסק במקור זה, מבין ומסביר את כוונת הרמ''ק באופן שונה.
ההילה היא נושא מרתק מבחינה ויזואלית, פילוסופית, בריאותית, רגשית ורוחנית. היא כלי עזר נוסף למרפאים, המספק כלי אבחוני נוסף למצבו של המטופל. ההתעמקות במקורות , שבהם נגענו על קצה המזלג , מהווה מבוא ללימוד 'הילינג האחד'. זהו הילינג יהודי נעים ורב עוצמה בו השתמשו בסוד חכמי הדורות . ועל כך במאמר נפרד, אי"ה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
דודי אדלר
|
|
 |
 |
 |
 |
|
על המחבר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
דודי אדלר הוא מטפל ומלמד הילינג יהודי, רייקי רפלקסולוגיה וקריאת הילות |  |  |  |  | |
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|