ראשי > ניו אייג' > פותחים ראש > כתבה
בארכיון האתר
לחיות בגדול
המקרוביוטיקה מלמדת אותנו - דרך תשומת לב והבנה של כל מה שאנחנו מכניסים לתוך פינו, פיזית ואנרגטית, להשתלב בשינוי התדיר המתרחש ביקום. רפי מינץ בסדרה חדשה בנושא מקרוביוטיקה
לכתבה הקודמתדפדף בניו אייג'לכתבה הבאה
רפי מינץ
5/12/2006 13:02
:עוד בכתבה
על המחבר
הכל התחיל ודאי עוד לפני שבחרתי בקהלת - איש הקצוות ומחפש האיזון, ה"לא אכפתניק" כביכול - כנושא לעבודת הגמר שלי בבצלאל. כשוחר בלתי נלאה של מציאת "חתך הזהב", תוך הדגשתן ומתיחתן של הקיצוניויות עד קצה גבול היכולת, חיפשתי תמיד את המקום שבו אוכל להיחשב "נורמלי" כלפי חוץ (קרי: אדם "בוגר", המשתמש בתאיו האפורים בתבונה ויכול להתבולל בעם כאחד מן השורה) וזאת מבלי להפסיד את חדוות היצירה והביטוי האישי, שהם מעיקרם חיפוש אחר הלא שגרתי, המגלה את הפן הנוסף של האמת.

אין תימה, על כן, שהשתרבבתי כל חיי - ואין יודע מה אהיה כשאהיה גדול - למקצועות בהם לקיחת אחריות (יקה וגם שמוצניק) ואידיאליזציה של הצדק, הם הסיסמה.
דרך עיסוק והוראה (צריך כל הזמן לבדוק האם מה שאתה עושה ומאמין בו אכן "נכון") בענפים שונים של האמנות הפלסטית (כשנקודת המוצא היתה גרפיקה שימושית)
למקצועות של תנועה וטיפול במגע, אל האבחון (לפי תווי פנים ושאר אברי הגוף, צבע, קול, יציבה, אסטרולוגיה סינית, נומרולוגיה) ולימוד דרכי השבחת החיים וחיפוש הייעוד (אלמנט חמקמק ומשתנה תדיר) בהסתמכות על הדיאגנוזות הנ"ל בעזרת תזונה, נשימה, תרגילים אנרגטיים, אמנות ואמנות המיקום (Feng Shui).

מכיוון שהנושא הפעם הוא מקרוביוטיקה ומכיוון שהא בהא תליא - כלומר דבר תלוי במשנהו וכל הכלים תמיד שלובים - תהיינה כל מיני גיחות, למראית עין, בכיוונים שונים כדי לאפשר לנו לעמוד על אמיתות ההצהרות השונות.

במאמר של היום אנסה להגדיר בקצרה (איזו צרה) את נושא המקרוביוטיקה ואז אציג עידוד ועדות לקוראיי הסבלניים לחשוף קמעא את ההינומה של כלת התרבות הסינית המסורתית, הלוא היא תורת השניוּת  יין/יאנג - יסוד היסודות של הבנת היקום לפי הגרסה המזרחית.
חלום השיפור
מקרוביוטיקה הוא ה"פלג" הנוגע לאוכל בתרבות הסינית המסורתית. למרות התמערבות הרעיון ביוזמתם של היפאנים Sagen Ishizuka (שהשתדל, בהיותו רופא, להלעיט את קהלו בטיעונים מדעיים יותר ביחס לתורת תזונה זו) ומאוחר מעט יותר George Ohsawa שהתעניין יותר בהיבט הפילוסופי-מטפיזי של הרעיון, לא נוכל לשחרר את הסינים מהאחריות לתפיסת העולם הגורסת, בין השאר, גם מזון פיזי.
הרשו לי להשתמש בטריק שלמדתי מאריך קסטנר ולכתוב באותיות קטנות דווקא את ה"דייג'סט" של התוכן, עבור האזרח הממהר:

א) המזון הוא המקור לאיכות בריאותו ואושרו של האדם.
ב) נתרן/אשלגן הם היסודות הקובעים את ערכו של המזון מבחינת הניגודים/משלימים יין (Yin) ויאנג (Yang).
ג) רצוי לצרוך מזון טבעי מלא, בלתי מעובד ולא תעשייתי.
ד) כדאי לאכול בהנאה מפרי האדמה, בגידול מקומי ובהתאם לעונות השנה.

הניסיון לימד את מלוכסני העיניים כי כל ישות ביקום "מורכבת" משילוב שונה
של אנרגיות (צ'י, Chi). על כן אם נתחקה אחר התוצאות, כלומר נבדוק את אופיו המסוים של כל יצור אנוש, או את צורתם ודרך תפקודם של אברים שונים או מערכות שונות שבגופו, נוכל לשלוט במידה לא מועטה במרכיבים האחראיים על הייצור (הבנייה , הפיתוח, הטיפוח) של אברים, מערכות, דרכי חשיבה והתנהגויות שונות של הבן אדם. כל זאת, בכדי לעזור לנו לשַמר ולטפח את אישיותנו הייחודית
שעימה נחתנו בעולם הזה.

בסדרת המאמרים שיתפרסמו כאן, אנסה לתמצת מקצת מהבנת הכּוּליוּת הזו של המקרוביוטיקה. אבל לפני שאנחנו עורכים את השולחן, לא נתחמק מן השאלה:
למה לנו כל זה?

משחר ימי קדמת הד.נ.א. שם האדם לב לכך שיש קשר בין מה שקורה סביבו לבין מה שקורה לו בהווה ובין מה שעשוי לקרות לו בעתיד. השינויים הקורים כל העת בסביבתנו הקרובה והרחוקה - אצל האנשים שאנו חיים בחברתם, האזור הגיאוגרפי שבו אנו חיים, הפוליטיקה המהתלת בפתלתלות דרכינו, עונות השנה וכמובן מזג האוויר הפרטי שלנו, קרי: מה שקורה לנו בנפשנו פנימה - משפיעים על ההשתרכות שלנו בנתיבי החיים. הנושא המרכזי שבו מטפלת המקרוביוטיקה הוא מטר השינויים הנוחת עלינו חדשות לבקרים ונלאית נפשנו מלהתייחס ו"לטפל" בהם.

כדי להתאים את עצמי לחיות עם ובתוך השינויים האלה, יעזור לי מאוד לפתוח עיניים ולב לרעיון השינוי בכללותו, מה תועלת הוא עשוי לטמון בחובו עבורי ואיך (אם בכלל) לטפל בו. הנחת הפתיחה היא שבלב כל אחד מאתנו חבויה הכמיהה לשפר את חייו. נראה לי מיותר לנסות לשכנע מישהו שאין לו כל חלום שהוא. נתעכב נא לרגע על נושא חלום השיפור.

המקרוביוטיקה מלמדת אותנו - דרך תשומת לב והבנה של מה שאנחנו מכניסים לתוך פינו - להשתלב בשינוי התדיר המתרחש ביקום, מבלי להתקבע בשלב שהיה נכון לתקופה בעברנו. תוך ערנות לשינויים המתרחשים בסביבה הרחוקה מאיתנו (תמורות ברחבי העולם, השפעות חיצוניות) אנו לומדים לארגן מחדש את סביבתנו הפנימית וזו, בתמורה, תעזור לנו להתמקד בחלומותינו, ציפיותינו וצרכינו לעתיד. המקרוביוטיקה אינה מציינת דרך אחת, שתגרום עם הזמן לקיבוע או כליאה של עצמנו, אלא מתווה את דרך השינוי וההקשבה לשינויים המתרחשים מסביב.
המקרוביוטיקה איננה מטרה כשלעצמה
"עיכול" הוא הדרך בה אנו מפנימים את המזונות הפיזיים והאנרגטיים הללו ומפעילים אותם לרווחתנו ולהגשמת מאוויינו.

השינוי כל כך קשה לנו משום שהוא גורם תמיד לניפוץ אשליות העבר. התורה בעלת השם המורכב (מאקרו = גדול, בִּיוֹטיקה = מה שקשור לחיים, דהיינו: תורה המלמדת איך לחיות "בגדול") הפועלת כביכול רק במישור הפיזי, תעזור לנו להשתחרר מהאשליה שיש אמת סופית ומוחלטת שתספק לנו את האושר הנכסף. ההיצמדות העיקשת שלנו לדרך מסוימת (שכבר הוכיחה את עצמה כבלתי יעילה...) תאלץ לפנות מקום להתייחסות שונה ומני וביי תגרור עימה הטבות שאינן רשומות בתפריט. המקרוביוטיקה איננה מטרה כשלעצמה, אלא שביל למקום אחר שממנו ייפתחו בפנינו עוד נתיבים להתרחבות ולהנאה.

השימוש ב"דיאטה" (= אורח חיים; פירוש מילולי) יכול לעזור לנו לרהט את חיינו מחדש ולערוך בהם סדר שידגיש בפנינו בבהירות רבה מהם סדרי העדיפויות שלנו, בצורה שלא תותיר לנו ברירה אלא להיחלץ למען עצמנו ולערוך את השינויים שנמנענו עד כה בעקשנות מלעשותם.

מטרת השינויים שנערוך בחיינו אינה לשנות קווים באישיותנו (אשליה שכבר השתחררנו ממנה) אלא לאפשר לנו הסתגלות לשינויי הסביבה ללא הצורך להיאבק בהם. מכיוון שהמוטו הוא השתלבות נעמוד תחילה, כמובטח לעיל, על מהותם ההיולית של השינויים המתעקשים להתרחש ביקום השכם והערב.
בראשית...
ה"משהו" שהיה לפני כן היה תוהו ובוהו שמוגדר גם: חושך על פני תהום או בשפה אחרת אינסוף, שהוא כולו רִיק (void); נטול מסה, אופי, כיוון.

אנו מזהים ומגדירים את היֵשויות (entities) על דרך ההשוואה וזוהי למעשה תחילת מלאכת הבריאה: מתן הגדרה השוואתית, תחילת הקיטוב - "ויבדל בין האור ובין החושך" -  כאן "חושך" אינו מבטא את הרִיק, אלא את מהותו יחסית לאור (זוהי הגדרה של צורה).

"...את השמיים ואת הארץ" (הגדרה של אנרגיה, מהות) מגדיר גם את מה שנמצא מעל יחסית למה שנמצא מתחת (התייחסות לכיוון).

"בריאת העולם" הגיעה בשלב זה להגדרת המרחב, החלל = space , הכוללת את הקטבים ואת הכיוונים  צפון (N), דרום (S), מזרח (E), מערב (W).

אם מרכז הכדור בתרשים הוא מרכז העולם (אני), הרי כאשר אני עומד בשעת צהריים וּפנָי מזרחה, השמש נמצאת מעלי בצד דרום; המערב מאחורַי והצפון (קצת יהיה לנו קשה להסתכל כך על הדברים...) יסומן כאילו הוא נמצא מתחתינו. [פשרו ושימושו של סידור מוזר זה לנו, שהורגלנו לראות משהו שונה מאז היותנו, יתבהר בבוא העת].

במשך היממה השמש עושה דרכה מן האופק המזרחי דרך מרום השמים (דרום) אל האופק המערבי; משם היא שוקעת אל מ"תחת" לכדור הארץ (צפון) ושוב  זורחת במזרח.

האנרגיה של הזריחה (עלייה) מתחילה, בעצם, משעת חצות; אנרגיית השקיעה (ירידה) מתחילה משעת שיא האור, כלומר משעת צהריים. מה שמעל לקו האופק (שעות האור)
מציין שינוי בצורה, יחסית למה שנמצא מתחת לו (שעות החשכה).

הקו האדום ה"מרוסק" מסמן, בשתי נקודות המפגש שלו עם העיגול, את שעת שיא החום (2 אחה"צ בערך) בחצי הכדור העליון ואת שעת שיא הקור (2 אחר חצות בערך)
בחצי הכדור התחתון. ה-S ההפוכה מראה אפס-אנרגיה של עלייה בשעת חצות הליל. אנרגיה זו (העולה) נמצאת בשיאה בשעת הצהריים (12:00) למרות שהחום מגיע לשיאו רק כשעתיים לאחר מכן. בנקודת ה- Zenith בה מגיעה השמש לשיאה, נמצאת האנרגיה היורדת בנקודת האפס שלה והיא הולכת ותופסת תאוצה עד הגיעה למלוא עוצמתה בשעת חצות, למרות שצינת הלילה תהיה בשיאה רק ב-2 לפנות בוקר בערך.
נדבך של אושר
בל נשכח כי מטרתנו, בסך הכל, היא להתחקות אחר הקשר בין איתני הטבע והתנהגותם לבין טענותיהם של מלומדים ומנוסים בהלכות היקום, באשר להתנהגות מזוֹנית מומלצת. כאשר יהיו הנתונים בידינו, נוכל להבין מדוע בחרו באכילתם (וחשוב מזה: באי צריכתם) של מזונות מסוימים ולהקיש לגבי עצמנו מה "כן" ומה "לא" בתורה הזו המתקרית מקרוביוטיקה ומתיימרת להוסיף נדבך של אושר בחיינו.


בפעם הבאה: ההקשרים הקוסמולוגיים של היין והיאנג שינחו אותנו בארגון ארוחות השחיתות שלנו בעתיד.
רפי מינץ
על המחבר
רפי הוא יועץ ומנחה לאורח חיים, ייעוד ואמנות המיקום - פאנג שואי. מאבחן לפ תווי פנים, אסטרולוגיה, אמנות ומספר אמצעי דיאגנוזה נוספים בהסתמך על התרבות הסינית המסורתית.

ל
אתר הבית של רפי מינץ

חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

פותחים ראש
אימה ופחד: כך המוח מונע מאיתנו לעשות מדיטציה  
האל שבאל.אס.די  
על תפיסת הזמן של ספר ויקרא: פרשת שבוע  
 
סקר
אלוהים מדבר אליך?
כל הזמן
לעתים נדירות
אני לא זמין