 |
/images/archive/gallery/601/168.jpg עוד דימויים יפים באתר של טוני המילטון:
Tony Hamilton, www.dreamingaloud.com  |
|
|
|
יש ידע של עובדות, יש ידע של תהליכים, ויש ידע שמקורו בתודעה גבוהה המחולל בחיינו מהפכה טוטלית. גבריאל רעם על בית הספר האזוטרי, המקום היחידי שתמצאו בו משהו חדש |
|
|
|
|
|
 |
בכתבים שונים מוזכר המונח: "בית ספר אזוטרי". כאן ברצוני להביא בעיקר את גישת ה"דרך הרביעית" למונח ולהציע לו שם חלופי: "בית ספר להקצת התודעה".
אין ספק שכל בית ספר עוסק, ברמה זו או אחרת, בהקניית ידע. גם בית הספר האזוטרי מקנה ידע, אם כי לא רק. אך ראשית יש להבין את הגישה הכללית של בית הספר האזוטרי לידע. בית הספר האזוטרי לא רואה את הידע כולו כמונח על אותה רמה. מנקודת מבטו, הידע מתחלק לשלוש רמות: אזוטרי, מזוטרי ואקסוטרי.
 |
''האדם המודרני חי בשינה'' |
איך מעירים את התודעה? על ''הדרך הרביעית'' של גורדייף ואוספנסקי |
לכתבה המלאה |
  |
|
|
 |
ישנן שלוש רמות ידע:
ידע אקסוטרי שואל – מה זה?
ידע מזוטרי שואל – איך זה?
ידע אזוטרי שואל – למה זה?
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
שלושת סוגי התודעה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
א. ידע אקסוטרי הידע ברמה הראשונה נקרא ידע אקסוטרי (מיוונית – חיצוני) זהו ידע שכיח וזמין. ידע שעוסק בפני הדברים, בסימפטום, בתופעה החיצונית. כאן לא עוסקים בתהליכים (ידע מזוטרי) ולא בסיבות (ידע אזוטרי). לימוד נושא ברמה האקסוטרית היא באמצעות השאלה: "מה זה"? מכיוון שידע זה שכיח וקל להשגה, צורכים אותו בכמויות גדולות ובלתי מבוקרות – לרוב בצורת עובדות.
ידע אקסוטרי משול לחלון ראווה, לשטח חיצוני, לעטיפה של דברים. תיירות, למשל, מתבססת בעיקר על התרשמות
מן העטיפה החיצונית, האקסוטרית, של ארץ מסוימת. הידע האקסוטרי הוא תוצר של חקירה מעמיקה יותר של התהליכים הפוליטיים, ההיסטוריים והגיאוגרפיים של אותה מדינה, חקירה שהיא עצמה ידע מזוטרי. אך ברמה האקסוטרית אין צורך לחקור מתחת לפני השטח, העובדות בולטות לעין, ומדברות בעד עצמן. לכן רמה זו נחשבת כרמה מודעת.
זמן הלימוד שמוקדש להתמחות בפן האקזוטרי, אורך כשלוש השנים בערך. זמן לימוד של טכנאי, אחות, או תואר ראשון באוניברסיטה.
ב. ידע מזוטרי ידע המתבסס על חקירה ודרישה מעמיקה, ומתאפיין בשאלה: "איך זה עובד". ידע ברמה זו חוקר את התהליך מאחורי העובדה האקזוטרית. היות שהתהליך הוא מודע רק בחלקו, רמה זו היא רמה חצי מודעת. התמחות בנושא כלשהו מחייבת את ללמוד את התהליך של הדברים, ולכן כרוך בהשקעה רבה יותר, במשך שבע עד עשר שנים בערך. זמן לימוד של רופא, מהנדס, או תואר שני או שלישי באוניברסיטה.
ג. ידע אזוטרי בימינו אזוטרי הפך למילה נרדפת ל"שולי" או "נידח". אך במקור אזוטרי פירושו: חבוי, סודי, מוצנע, לא ידוע. ביוונית "אזו" פירושו: פנימי. ידע אזוטרי מצוי ברמה עמוקה וקשה יותר להבנה ופענוח, וכדי להגיע אליה יש להקדיש שנים רבות של למידה. ידע זה מתייחס לסיבתיות של קיום הדברים. זוהי רמה בלתי מודעת לבני אדם בחיי היום יום שלהם. חקירה ודרישה ברמה האיזוטרית אינה שואלת "מה זה", או "איך זה פועל", אלא, מבקשת להבין למה הדבר פועל כפי שהוא פועל.
זמן הלימוד הוא בין שלושים לארבעים שנה. הוא אינו מקנה לאדם מקצוע, אלא רמת תודעה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
שלוש רמות עומק
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הנה כמה דוגמאות לשלושת הרמות:
ידע אקזוטרי - פיסי. ידע מזוטרי - מגנטי ידע אזוטרי - אנרגיה.
הידע האקסוטרי מופיע ברמה המוחשית והפיסית, הניתנת לקליטה על ידי חמשת החושים. הוא מופיע בגוף, בעור, באברים הפנימיים. התהליך המזוטרי מתרחש ברמה המגנטית של הדם והרגשות, ואילו הידע האזוטרי שייך מטבעו לצד הסמוי של הדברים, הצד של התודעה והנפש.
על כן כשמחלה מופיעה בגוף, זו תופעה אקזוטרית. הגורם הוא הפרעות פסיכוסומטיות ברגשות או במחשבות. אך מה שהיה יכול למנוע את הההיווצרות הזו מצוי בנפש ובתודעה, ואם שתיהן רדומות אזי המחלה תתפתח באין מפריע.
ידע אקזוטרי - פרקטיקה. ידע מזוטרי - מכאניקה ידע אזוטרי - דינמיקה.
ידע אקזוטרי הנו מעשי ועל הוא עוסק בפרקטיקה של הדברים. ידע מזוטרי מתמקד בדרך בה דברים ארוגים או נבנים, ולכן הוא עוסק במכאניקה של הדברים. ואילו הידע האזוטרי, מכוון למהות הנסתרת שאחראית למה שחי וחיוני באותה תופעה. ועל כן הוא עוסק בדינמיקה של הדברים.
שיחה אזוטרית - החלפת עובדות שיחה מזוטרית - פרשנות שיחה אזוטרית - הבנה מהותית
בשיחה קיימות שלוש רמות עומק. ברמה האקזוטרית, קיימת החלפת מידע והעובדות שולטות: היכן ניתן לרכוש חולצה בזול. מה קרה שם ופה. ומי אמר מה והיכן. זו רמה של "אמרו ש..." או: "היה כתוב בעיתון".
ברמה המזוטרית, עוסקים כבר בפרשנות; בנסיון להבין איך זה קרה.
ברמה האזוטרית מנסים לרדת לעומק, על ידי הבנה של המהות שגרמה לתהליך שהביא לתוצאה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
ההרגל הוא סוהר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כשאנו מנסים להבין בני אדם, אנו יכולים לעשות זאת בשלוש רמות. ברמה הראשונה ישנן המלים, שמראות את מה שהזולת רוצה שנחשוב ומה שההתניה החברתית גרמה לו לחשוב. ברמה המזוטרית, קיימת שפת הגוף, שנותנת אשנב הצצה לרגשות של זה שאומר את שהוא אומר. וברמה האזוטרית, מנסים להבין מה הוא מקרין, איזה נוכחות יש לו. מה חי בתוכו.
בראשון שומעים או מסתכלים, בשני מקשיבים או מתבוננים, ובשלישי קולטים בחוש פנימי. בכלל, ידע מיוחד, או חדשני, הוא סימן היכר של בית ספר להקצת התודעה. הידע שבית הספר האזוטרי מציג הוא ידע שלא קיים מחוץ לבית הספר. איך יודעים שפוגשים בית ספר איזוטרי אמיתי? פוגשים שם ידע חדש, ידע שאי אפשר למצוא אותו במקום אחר. שצץ כאילו משום מקום, ושופך אור חדש ורענן על תופעות ידועות.
רוב הידע הקיים, אינו ידע חדש באמת, אלא מיחזור של ידע אחר במילים אחרות, או קלישאות שנראות מחדשות מעל פני השטח, אבל בעצם בפנים אין שום דבר חדש באמת. הידע של בית ספר אזוטרי אמור לזעזע את אמות הספים של הקיים והידוע. אך מדוע יש צורך בידע מסוג בלתי ידוע עבור החפץ בתודעה חדשה?
ובכן, אחת הבעיות של בני אדם רבים הוא הרגל. רובנו שבויים בהרגל שכולא אותנו בתחום מאוד צר של מה שאנו כבר רגילים לעשות. ואם רוצים לחרוג ממנו לתחום חדש, אנו מצליחים רק לכאורה, עד לקצה גבול מרחב השליטה של ההרגל. ואז, כשהגענו לקצה, הוא מושך אותנו חזרה, בכוח כזה, שאנו מתבססים בהרגל יותר חזק מאשר קודם. הדוגמא הטובה לכך היא עישון סיגריות ודיאטה. ניסיון לחרוג מהרגלי אכילה ועישון וגם מהרגלי חוסר פעילות גופנית בדרך כלל עולה בתוהו. אנו אמנם מצליחים במשך כמה ימים, אבל חוזרים להרגל במשנה כוח. היוזמה החדשה, בסופו של דבר, רק מחזקת את ההרגל...
אנשים כלואים ברמה בה הם מוצאים עצמם, וההרגל מתפקד כסוהר. בדרך כלל אנו מנסים לחרוג ממנו, לרוחב, באותה הרמה, כלומר לעבור מקוטב של הרגל לקוטב של יוזמה. אך זה רק מוליד מאבק כוח פנימי, שבו זה המבוסס יותר (ההרגל) מנצח. ככל שאדם מנסה יותר לחרוג ימינה או שמאלה, לכיוון יוזמה חדשה, כך הוא יחזור ביתר כוח לקוטב השולט של ההרגל. ואם זה כך ברמה הפיסית (התעמלות, הפסקת עישון, דיאטה) על אחת כמה וכמה כשמדובר ברמה הפסיכולוגית, האמוציונלית והמנטלית.
המפלט מן המלכוד הדו-קוטבי הזה מצוי ברמה שמעל. אי אפשר לברוח לצדדים, רק למעלה, לרמה פחות חומרית ויותר רוחנית. כלומר, שיש בה יותר חופש לנפש ויותר מרחב לתודעה. והדרך לברוח כלפי מעלה היא ליצור ווקטור נייטרלי שיאזן את הקונפליקט בין הפלוס (הרגל) לבין המינוס (יוזמה חדשה). הווקטור הנייטרלי נקרא: ידע חדש. אך זה לא סתם ידע של משהו שלא ידענו קודם. כי זה רק יכול לפעול שוב, כיו יו, ולעגן אותנו יותר במה שאנו כבר יודעים. זה חייב להיות ידע מאיכות אחרת. ידע שמתייחס אל- ובא מ - תודעה אחרת. כזו שמציגה את המציאות בצורה הפוכה למה שמקובל. ששוברת את כל התוויות ותפיסות הנוחיות הקיימות. רק ידע שיש בו איכות מהפכנית, יכול להפוך את היוצרות ברמה שבה אנו כלואים ולשחרר אותנו לממד חדש של קיום. מרחב שבו להרגל אין שליטה. חייבים לברוח מן הרמה הקיימת, אל רמה חדשה, שבה אנו "עולים חדשים", לא מוצאים את הידיים והרגליים. כי כאן מתחילים הכל מחדש, נולדים לרמה זו כתינוקות. ורק ידע שבא מרמת תודעה אחרת יכול לעשות זאת.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | גבריאל רעם
| /images/archive/gallery/379/684.jpg  | | |
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
 |  |  |  | מסאי, מרצה לתקשורת אל-מילולית, מורה ומנחה קבוצות מודעות על בסיס הדרך הרביעית. מחבר הספרים "גברים ונשים מעבר למלים" ו"אמנות השיחה".
ספרו האחרון "אאוטסיידרים ומורדים'', יצא השנה בהוצאת ידיעות אחרונות |  |  |  |  |
|
 |
|
 |
|
|
|