ראשי > ניו אייג' > קבלה
בארכיון האתר
מדורה פנימית
בל"ג בעומר אנחנו חוגגים את סיום תוכנית התיקון של רבי שמעון בר יוחאי עבור כלל הנשמות. טור קבלה
15/5/2006
אחד הסמלים היותר מובהקים של ל"ג בעומר כידוע הוא המדורה. מדורה שהיא לא רק סמל למרד של בר כוכבא ואנשיו אלא גם מהווה בעצם מעין ציון דרך, מעבר בין תקופות. בעבר נטען כי המדורות סימלו את ניצחון המורדים על המשטר הרומי, אולם בקבלה ל"ג בעומר מסמל בעצם מעבר בין שתי תקופות חשובות לא פחות - מעבר מן הכוח אל הפועל. מה מיוחד בל"ג בעומר, מהי ספירת העומר על פי הקבלה, מה הקשר בין ל"ג בעומר לרבי שמעון בר יוחאי, ולמה בכל זאת מדליקים מדורות?

חוכמת הקבלה מעניקה לאדם כלי מחקר מיוחד במינו. היא מאפשרת לנו להבין את הסיבה לכל תופעה שקיימת בטבע, ולכל הרגשה ומחשבה שאנחנו חווים. חוכמה זו מתבססת על ההבנה שלחיים יש מטרה. במהלך חיינו אנחנו אמורים להגיע אל אותה מטרה, ומסוגלים למדוד את מיקומנו המדויק ביחס אליה בכל שלב בדרך. החגים והמועדים שאנחנו חוגגים מציינים מדרגות מיוחדות בהן נתקל כל מי שפוסע במסלול
ההתפתחות האנושי.

הבורא ברא נשמות והלביש אותן בגופים. בתוך כל אדם שחי בעולמנו קיימת נשמה השייכת לעולם העליון ושואפת לשוב בחזרה אל המקום ממנו הגיעה. היא צריכה לחזור לשורשה בזמן חיים אחד, כך שהאדם יוכל לחיות בו זמנית בשני העולמות, בעולם אותו כולנו מכירים ובעולם ממנו הגיעה נשמתו אל תוך גופו. רק במצב זה יכול האדם לממש את שאיפתו לאושר, לשלווה, לביטחון ולהבנה מלאה של כל מה שמתרחש בעולם בו הוא חי.

כל אחד מאיתנו עובר מספר רב של גלגולים, דרכם חווה הנשמה את ההשתוקקות להתעלות אל מעבר לקשיים, ולשוב אל שורשה. אולם יחד עם זאת היא מרגישה גם את התנגדות הגוף והתנאים הסביבתיים לתהליך ההתפתחות שלה. התנגדות זו נועדה לפתח בנשמה את היכולת לתקן את עצמה ולהתעלות אל שורשה על ידי התגברות והתחזקות מעל לכל המכשולים. מטרתו של האדם היא להגיע לשורש נשמתו בעודו חי כאן, בתוך גופו, בעולם הזה.
מבנה הנשמה
הדרך שאנו עוברים מן העולם הזה ועד לנקודת המטרה, לנקודת האושר המוחלט, מתחלקת לשניים. בחצי הראשון של הדרך אנחנו מתקנים את החלק העליון של הנשמה הקרוי "ראש הנשמה". בחצי השני של הדרך אנחנו מתקנים את החצי התחתון של הנשמה הקרוי "גוף הנשמה". הנשמה כוללת 10 חלקים הקרויים: כתר, חכמה, בינה, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות. שלוש הספירות הראשונות - כתר, חוכמה ובינה, שייכות לראש הנשמה והן תוקנו על ידי המקובלים הקדומים. לכן אין צורך לתקן אותן יותר.

שבע הספירות התחתונות - חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות, השייכות לגוף הנשמה, עוברות תיקון במהלך החיים, כך שעם גמר תיקונן מגיע האדם לשלמותו. בתוך כל אחת מן הספירות שבגוף נכללות שאר הספירות. לדוגמא, בספירת החסד אפשר למצוא שבע ספירות - חסד שבחסד, גבורה שבחסד, וכו' עד מלכות שבחסד. כך אפשר למצוא 49 ספירות בגוף אותן אנחנו אמורים לתקן במהלך הטיפוס במעלה הסולם הרוחני.

חג הפסח מסמל את יציאת האדם אל העולם הרוחני, בו מתגלה לו מבנה הנשמה. אז הוא מתחיל את דרכו ומטפס שלב אחר שלב דרך תיקון הספירות, עד ליום החמישים בו הוא חוגג את חג השבועות. חג השבועות הקרוי גם חג מתן תורה, מעיד על סיום התיקון שנדרש מהאדם בכדי שיוכל לקבל את האור הגדול המכונה "תורה".

ספירת העומר, בין פסח לשבועות, כוללת 49 ימים, כך שבכל יום מתקן האדם את אחת הספירות שציינו על פי הסדר. אם נפתח את הסידור בפרק המתאר את סדר ספירת העומר נגלה שלכל יום מיוחסת ספירה מסוימת. ביום הראשון מתקנים את ספירת חסד שבחסד, וכך לפי הסדר, עד שביום האחרון מתקנים את מלכות שבמלכות. בזמן ספירת העומר אנחנו קוראים מן הסידור את המילים הבאות:

"שבזכות ספירת העומר שספרתי היום, יתוקן מה שפגמתי בספירה..." וכאן מציין הקורא את הספירה המתאימה לאותו יום.

33 הספירות הראשונות מתוך ה-49, מחסד שבחסד ועד להוד שבהוד, הן הספירות העליונות של הגוף ששייכות לתוכנית התיקון. זוהי התוכנה שמפעילה את כל התהליך. שאר 16 הספירות כבר קשורות לקיום בפועל, למעשה בלבד.

לכן מי שהגיע לתיקון מלא של 33 הספירות הראשונות מובטח לו שלא ייכשל בהמשך דרכו ושיזכה למימוש התיקון עד סופו. לאחר 33 הימים הראשונים הוא יודע בבטחה שביום החמישים תתמלא הנשמה באור הקרוי מתן תורה. מנין 33 באותיות הוא ל"ג. לכן אנחנו חוגגים ביום ה-33 את ל"ג בעומר, מתוך בטחון מלא שנגיע ליעודנו עלי אדמות ונזכה לתיקון מלא של נשמתנו.
לב בוער
רבי שמעון בר יוחאי, מחבר ספר הזוהר הקדוש, היה הראשון שייסד שיטה מיוחדת המתאימה לתיקון נשמתו של כל אדם. שיטה זו היא יחידה במינה כיוון שרשב"י בעצמו עבר כל מדרגה ומדרגה, ותיקן אותה בעולמות העליונים עבור כל מי שיבוא בעקבותיו. בזכותו יכולים גם אנחנו לטפס ולעלות דרך אותו מסלול, על ידי ביצוע הוראותיו שכתובות בספר הזוהר הקדוש. רבי שמעון בר יוחאי הסתלק מן העולם בדיוק ביום ל"ג בעומר כיוון שסיים את תוכנית התיקון עבור כלל הנשמות. לנו הוא הותיר רק לממש את התוכנית בפועל על ידי ביצוע ההוראות שנתן. רשב"י הקדוש, צדיק עולם, הכין עבורנו את הדרך לשלמות ונצחיות. לכן אנחנו חוגגים בל"ג בעומר את סיום שליחותו הנשגבת של הצדיק עבור כלל הנשמות.
                                  
הדלקת המדורות מציינת את האור הגדול שמובטח לאדם שהגיע לתיקון נשמתו עד מדרגת ל"ג בעומר, אותו עתיד הוא לקבל בחג השבועות.
אדם שהגיע לשלב התיקון הקרוי ל"ג בעומר סיים את התיקון בכוח, כך שנותר לו רק לתקן את נשמתו בפועל. בשלב זה הוא כבר טועם את התענוג האדיר שמובטח לנשמתו בסוף המסלול, בחג השבועות. הוא מובטח ללא שום ספק שיזכה לגמר תיקון נשמתו, ולכן הוא חוגג את מצבו בהודיה לרשב"י, שסלל את דרכו והעניק לו באמצעות ספר הזוהר הקדוש את השיטה לתיקון נשמתו. 
בני ברוך היא האקדמיה לקבלה הפועלת ללא כוונת רווח, שהוקמה ע"י הרב מיכאל לייטמן, מדען וד"ר לפילוסופיה. האקדמיה מציעה גישה ייחודית בהוראת הקבלה, המבוססת על מקורות אותנטיים של כתבי מקובלים ועל טכניקה מדעית מודרנית. גישה זו מעניקה לאדם כלים רגשיים לחקירת העצמי והמציאות. לאתר בני ברוך www.kabbalah.info

  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

קבלה
מה אנחנו עושים פה?  
ברית מילה עם השפה  
ריקוד המכונה  
עוד...

כותבים אחרונים
אבולוציה עכשיו
אביתר שולמן
ארז שמיר
בארי לונג
גבריאל רעם
ד''ר דבורה צביאלי
דוד מיכאלי
יונתן לוי
מיכל גזית
ערן גולדשטיין
סקר
עשית השבוע מישהו מאושר?
כן
לא