ראשי > ניו אייג' > אבולוציה עכשיו
בארכיון האתר
לכל הרוחות, זה ה"גבר אלפא" הכי סקסי שקיים!
נשים ששוכבות עם המורים הרוחניים שלהן - למה הן כל כך אוהבות את זה? נשים שניהלו רומנים עם לאמות טיבטיים, קדושים יוגיים, שמאנים דרום אמריקאיים ומורי זן אסיאתיים מנסות לרדת לשורשי התופעה
20/10/2005
"נשקי אותי... כאן", הוא אמר במבטא קוריאני עבה, מצביע אל שפתיו הלחוצות. הוא הסתובב כדי לוודא שאיש לא ראה אותנו, כשעמדנו מעבר לדלת הקדמית של ביתי, מחוץ לתחום מבטו של שכנתי, שבמרחק מטרים ספורים מאיתנו התקדמה לעבר המכונית. ובחלל הפרטי והטעון שיצר בינינו, למרות שמבחינה פיזית נמשכתי הרבה יותר לגברים אחרים שפגשתי בחיי, חשתי מסתורין ואישור כמו שלא חוויתי עוד מעודי.

"פגשתי בו רק כעשרה ימים קודם לכן. כשתורי הגיע, נכנסתי לאווירה הרצינית של החדר הגדול והפתוח במרכז למדיטציה שאירח אותו. זו הייתה פגישתי האישית הראשונה עם מורה רוחני. יושב על כרית באור החמים של שעות הערביים, הוא קרן יציבות שלווה, עומק מסתורי ורב-עוצמה, ובהירות וחוכמה חודרות שכמו התעלו מעבר לגבולות הרגע ונשלחו אחורה בזמן והרחק אל תוך העתיד. ושם הייתי אני, כורעת על ברכי לפניו, בעוד הוא שופך את העוצמה והחוכמה הללו... עלי.

"מה שהאיש אמר חדר לתוכי באופן כה ישיר, הדהד באופן כה מושלם עם חוויתי העמוקה ביותר, שהרגשתי כאילו דבריו התחברו עם מרכיבי קיומי. היא קרא עמוק לתוך עברי; הוא צפה הרחק לעבר עתידי. 'את לא עשית כל רע בחייך הקודמים ואין לך קרמה כבדה שעלייך לשרוף', הוא הבטיח לי. 'אבל עכשיו עלייך להתגבר על כל פחדייך. יש לך יכולת רוחנית גבוהה ואת תוכלי להיות למורה רוחנית בחיים הללו ולעזור להרבה אנשים דרך התרגול הרוחני שאוכל לתת
לך'. סכרים ודלתות בעומקי ישותי שלא הייתי אפילו מודעת להם נפרצו לפתע, ואני הוצפתי בתחושה מסתורית של הקרמה שלי - גורל ומטרה שעיצבו שורה ארוכה של גלגולי חיים. יקום עצום התגלה בתודעתי, ואיתו תחושה של פוטנציאל בלתי מוגבל. באותו רגע, החלל הריק והמציק  שהתרגלתי לחיות איתו מאז נעורי, התמלא בידיעה פנימית ותחושת בטחון. והמטרה הרוחנית, שעד אז נראתה תמיד מעבר לטווח ידי, היתה פתאום אמיתית. בנוכחותו של אדם זה, מצאתי עצמי מוצפת באהבה ללא תנאי ובשלווה העמוקה ביותר שידעתי מעודי.

"לאחר כשבוע, הוא שאל אם יוכל להתארח אצלי למספר ימים בבית הקטן בו גרתי בהרים של צפון מדינת ניו יורק. יש לי רק חדר שינה אחד, הסברתי. אבל הוא התעקש שהוא יוכל לישון על ספת הפוטון שבחדר האורחים. בלילה השני, נתקפתי לפתע בהרעלת מזון, ומהשירותים שמעתי אותו עולה לקומה השניה. הוא הורה לי לשכב במיטתי. בשילוב מסתורי של זמירות עמוקות ותנועות יד באוויר מעל גופי, הוא ריפא אותי בהרף עין כמעט מהמחלה. ואז הוא נטל את ידי בידיו. 'אין לך מה לדאוג יותר, ג'סי,' הוא אמר לי. 'אני אטפל בך אם תחלי אי פעם. אני ביטוח הבריאות הטוב ביותר שיש. האם תרשי לי לשכב לצידך... כאן?' הוא הצביע לעבר המיטה, לצד גופי השרוע. בתערובת מוזרה של הקלה, חנופה ובלבול, אמרתי, 'בסדר'. וזו היתה תחילתו של הקשר המיוחד שלי עם המורה, היוגי ומסטר הזן הכריזמטי הזה.
ג'סיקה רומישר, עורכת בכירה במגזין What is enlightenment
למה כמעט תמיד אנחנו אומרות כן
"איך יכולות נשים להיות קורבנות אם אנחנו רוצות משהו?" אמרה מרי, המורה לשעבר שלי ללימודי נשים באוניברסיטה, שמאז היתה לידידה נאמנה. ידועה לשמצה כמי שאוהבת לנתץ מוסכמות פמיניסטיות מקובלות, היא היתה האדם הראשון אליו פניתי כשהחלטתי לכתוב את המאמר הזה על נשים שנכנסו ליחסים מיניים עם המורים הרוחניים שלהן. ונאמנה לשמה, בשאלה רטורית קצרה ויחידה זו, מרי הפכה על פיה את התדמית הנפוצה והמקובלת של האשה התמימה הנופלת קורבן לגבר המנצל לרעה את סמכותו הרוחנית. "הארה, ביטחון, עוצמה רוחנית, וחיזוק עצמי", היא המשיכה. "באמת, מין הוא מחיר זעום בתמורה לכל אלה. ודרך הקשר המיני, את נכנסת ליחסים אפופי מסתורין אלו, והופכת לבת המיוחדת או לאשה המיוחדת. את חווה את "החיים במקום הראשון", כמו שהם אומרים במסורת האסיאתית."קשה היה להתווכח עם הטענה שלה. ואכן, כשהתבוננתי יותר לעומק בסיפור שלי עם המורה הקוריאני, ידעתי שהיא קלטה את תמצית חוויתי.

בהתחשב בפרטים השערורייתיים הרבים שנחשפו ביחס לגורואים ידועים בעשרות השנים האחרונות - תאוותנות מופרזת, מניפולציות פסיכולוגיות, בגידה וחוסר יושר - נקודת המבט של מרי היתה ללא ספק מקורית ושנויה במחלוקת, נקודת מבט שמיקדה את תשומת הלב על חלקה הפעיל של האשה ביחסים אלו. "לנו, לנשים, יש אינטרס חזק וחבוי לראות את עצמנו כקורבנות", אמרתי, "כמשחקות תמימות או לא-מודעות בהתפתחויות שהן מעבר לשליטתנו". מרי הסכימה איתי: "ונקודת מבט זו הפכה, בגירסה זו או אחרת, למוסכמה הבסיסית של הדור והתרבות שלנו, של השקפת העולם הפוסט-מודרנית שלנו, ובדרך כלל איננו מודעים עד כמה הוא משפיעה על התפישות שלנו ברמה הבסיסית ביותר. אבל הגיע הזמן שנתעלה מעבר לה. כי אם אנחנו באמת כנות עם עצמנו, ברוב המקרים התמונה הרבה יותר מורכבת!".

זה בדיוק מה שהתחלתי לגלות במהלך המחקר שניהלתי. כשראיינתי מספר נשים שהיו ביחסים מיניים עם מורים ידועים ומכובדים, גיליתי שתופעה זו היתה נפוצה בהרבה מכפי שדמיינתי אי פעם. ולא זו בלבד, היא התוצר של מניעים עתיקי יומין ובחירות שהיו עקביות בצורה מפתיעה בעת שהנשים נכנסו ליחסים עם הנזירים ההינדואיסטיים, הלאמות הטיבטיים, היוגים ההודיים, מורי הזן האסיאתיים, השאמאנים הדרום-אמריקאיים, והדור החדש של המורים המערביים שעסק בדרכים הרוחניות הללו. וזאת מבלי להזכיר אפילו את המספר העצום של רבנים, כמרים, כהני דת ותרפיסטים.

התעמקות בנושא לאור ניסיון העבר שלי והסיפורים ששמעתי מהנשים שראיינתי, ולאור ההבנות וההתבוננויות של אנתרופולוגית ידועה, פסיכולוגית, סופר ידוע ופמיניסטית, איתם התייעצתי, הביאו אותי לנקודת מבט חדשה ומשחררת על עניין רגיש ומבלבל זה. "כבר פורסמו מספיק סיפורים שערורתיים על גורואים מושחתים", אמרתי למרי, "אבל מה שבאמת מעניין אותי הוא למה אנחנו, הנשים, כמעט תמיד אומרות כן".
לשכב עם המלך
"אם הבעל שלך הוא רופא, את מיוחדת. אם את עם מיק ג'אגר, את מיוחדת. אם את שוכבת עם הלאמה הטיבטי שלך, את מיוחדת. זה כמו סמל מעמד", הסבירה קתרין (כל שמות המרואיינות בדויים) בשיחת הטלפון שלנו. "זה מקנה לך מעמד, וזה מתאים מאוד לזהות המינית הנשית. נשים מזהות את עצמן בהתאם למי שהן שוכבות איתו!" כמי שהיתה בת-זוגו של לאמה טיבטי מפורסם, קתרין דיברה מניסיון אישי. ובשיחה זו, צללתי לתוך סדרה של שיחות אמיתיות וחושפות עם נשים ששכבו עם המורים הרוחניים שלהן.

"את רוצה להתאים את עצמך לגבר שאוחז בכוח שבו את מעוניינת, ובמקרה זה הכוח הוא כוח הדהרמה [תורה רוחנית]!" אמרה שרון, תלמידה ומאהבת-לשעבר של אחד ממורי הזן היפניים הידועים ביותר שהביא את תורת הבודהה, הדהרמה, למערב. אשה אחרת, לינדה, סיפרה לי: "ריגש אותי לחשוב שאני מעורבת באופן אינטימי עם התלמיד הראשי של אחד היוגים ההודיים הגדולים בעולם. הוא היה מאוד כריזמטי והיו לו כוחות בלתי רגילים, וזה חיזק את אמונתי באפשרויות הטמונות בעולם הבלתי נגלה. מה שמשך אותי אליו היה שכל כך הרבה אנשים אחרים נמשכו אליו, כי כשאחרים מוצאים גדוּלה בבן הזוג שלך, את חושבת שזה אומר משהו עלייך, בין אם זה נכון או לא".

"נשים אוהבות גברים שנמצאים בראש הסולם, וזה עובד ככה כבר לפחות ארבעה מיליון שנים, והן ממשיכות לנהוג כך בכל מקום בעולם", הסבירה האנתרופולוגית והסופרת דוקטור הלן פישר, שנקודת המבט האבולוציונית שלה על משיכה מינית סיפקה הקשר מרענן ורחב לתחום האינטימי ביותר של החוויה האנושית. "במחקר של 37 חברות אנושיות, הוכח שנשים נמשכות לגברים בעלי מעמד, השפעה, השכלה ואמצעים. אני חושבת שזה מנגנון של המוח, נטייה שהתפתחה מכיוון שגבר שהוא בעל מעמד, השפעה, השכלה ואמצעים, יוכל לדאוג טוב יותר לצאצאים. לכן הנשים ירשו משיכה ביולוגית למה שהאנתרופולוגים מכנים "גברים גדולים". ואם אשה מחפשת הדרכה רוחנית, אז המורה הרוחני הוא בעל כל האמצעים".

לנשים שנמצאות במסלול הרוחני, יחסים עם המורה יכולים להוסיף מרכיב מושך ביותר ליתרונות הידועים של קשר מיני עם גבר בעל כוח והשפעה: הארה רוחנית. "הוא אישר באופן עמוק את היכולת הרוחנית שידעתי שיש לי", אמרה לסלי, שהיתה ביחסים עם מורה רוחני אמריקאי בעל שם. "אז חשבתי, נהדר, אני אוכל לרכוש את כל זה בחבילה אחת: מורה, מאהב, אב". ידעתי שהוא העדיף נשים יפות, וזה העלה את ערכי בעיני. כל תשומת הלב שלו גרמה לי להרגיש מיוחדת, כמו האלה ראדהה. את מבינה, למורה הזה היה כוח; היה לו כסף. הוא היה כריזמטי, ואם את היית האשה שלצידו, זה בהכרח אמר משהו גם עלייך".
חשתי בעת ובעונה אחת מיוחדת, מוגנת, ורוחנית
וזה היה בדיוק איך שהרגשתי. המורה הקוריאני שלי היה האדם המואר ביותר שפגשתי מעודי. הוא היה שונה; הוא בלט. בנוכחותו, מאורעות התרחשו בסינכרוניסטיות מופלאה, מרמזים על קיומו של מימד אחר, מעידים על העולמות העליונים בהם שכן ועל הכוחות הרוחניים שעמדו לרשותו. לכל אשר הלך, נוכחותו החודרת ורבת העוצמה הובחנה ולרוב גם משכה תשומת לב. בחברתו, הודות לקשר בינינו ולקרבה הגופנית, חשתי בעת ובעונה אחת מיוחדת, מוגנת, ורוחנית. ואכן, זו בדיוק היתה חווייתי. מעולם לא פגשתי אדם שניחן בכל הנחוץ כדי לספק גם את שאיפותיי הרוחניות וגם את שאיפתי לביטחון. מסיבה מסתורית ובלתי ידועה כלשהי, שנראה שרק הוא הבין במלואה, השאמאן ומורה הזן הגדול הזה מצא זאת מחובתו לדאוג לי, ללוות אותי למחוזות הרחוקים של הפוטנציאל הרוחני שלי ולשמור עלי לאורך כל המסע, כשהוא מקרין עלי אפשרות אלוהית ובטחון עמוק מעבר לכל מה שחוויתי מעודי. 'אני מגן עלייך עם האנרגיה שלי', הוא אמר לי מספר חודשים אחרי שנפגשנו. 'ומכיוון שאת מוגנת מבחינה גופנית, את יכולה להירגע ולבטוח, וזה יזרז את התפתחותך הרוחנית'.
הסופרת, העיתונאית והמנהלת לשעבר של כתב העת "מק'קל'ס", דלמה היין, אמרה לי: "בעוד שנשים בחרו, באופן מסורתי, ב'גבר אלפא', משום שגבר כזה הבטיח סיפוק במגוון דרכים - מין, כוח, כסף, ילדים ומעמד בקהילה - בהקשר הרוחני, את מדברת על גבר שהתעלה בעיני האשה לדרגה הגבוהה ביותר. הוא כמו מלך, אבל מלך שמכיל בתוכו אל, מלך רוחני. הוא לא רק גבר נפלא, הוא לא רק מקסים וחכם, הוא גם ידאג לחיים הרוחניים שלה. לכל הרוחות, זה הגבר אלפא הכי סקסי שקיים!"
אנחנו מחזיקות בקלפים
בטחון, מיוחדות והארה - אנו יותר ממוכנות להשתמש בכח המשיכה ובמיניות שלנו כדי לזכות בכל אלו. וככל שדיברתי עם יותר נשים, כך הבנתי יותר שבעוד שהמורים שלנו היו אולי אלו שיזמו את היחסים, אנו הנשים יודעות ידיעה עמוקה ועתיקה שכוח המשיכה שלנו מאפשר לנו לשלוט ולהשיג תוצאות - ושאנו מביאות יכולת זו לנתיב הרוחני כמובנת מאליה, לעתים קרובות אפילו בלי להיות מודעות לכך. במילים פשוטות, אנו יודעות שבידינו טמון כוח רב בעצם היותנו אלו שיכולות לומר "כן".
דוקטור פישר הבהירה את הסיבות הביולוגיות והאנתרופולוגיות לכך שנשים מסוגלות להפעיל מידה בלתי רגילה של השפעה ושליטה דרך מיניות. "אין ספק שלנשים יש מידה עצומה של כוח מיני", היא אמרה, "מכיוון שהן המאחסנות של הביצית, ונדרשות לתשעה חודשים כדי להוליד תינוק. והן המטפלות העיקריות בתינוק בכל חברה בעולם. מסיבה זו לנשים יש ערך עצום, מכיוון שהן אלו שיטפלו ב-DNA של הגבר. כתוצאה מכך, בכל מקום בעולם נוטים לראות את הנשים כנותנות המין. האשה נותנת את המתנה, והגבר זוכה במתנה אם הוא יודע איך לשחק עם הקלפים שבידיו. אבל היא זו שמחזיקה בקלפים".

למעשה, הרבה מהנשים איתן דיברתי הביעו באופן ברור מודעות לכוחן המיני וליכולתן למשוך גברים. "אני חושבת שכולנו גדלות עם אסטרטגיות שלמדנו איך בנוגע לאיך להרגיש בטוחות ומוגנות בעולם, ומיוחדות", אמרה שרון. "אם את אטרקטיבית, את לומדת איך להשתמש בנשיות שלך כדרך להשיג מה שאת רוצה. אני הייתי די נאה ופיקחית, וידעתי הכל מגיל די צעיר ושאם אני רוצה באמת שמישהו יתאהב בי, אני יכולה לגרום לכך. אני מסתגלת בקלות, וידעתי איך להתאים את האנרגיה שלי לזו של אנשים אחרים ולהתאים לכל מצב, כך שלא היה לי קשה לגרום למורה הדהרמה שלי להתאהב בי".
אם נהיה כנות עם עצמנו, כושר הפיתוי טמון באופיינו כנשים, ואנו מתחילות לפתח את יכולתנו למשוך גברים בשלב מוקדם מאוד בחיים. כמה מהזכרונות המוקדמים והססגוניים ביותר שלי של משיכה ופיתוי, בגיל 14, הביאו לנשיקה הראשונה שלי עם איש התחזוקה בן ה-26 שטיפל בביתנו, חלק עימי את אהבתי למוזיקה, היה מושך מבחינה גופנית, והיה מבוגר ומנוסה. ואם זה אכן נכון שהוא פנה אלי, ברגע שאותו אני זוכרת כמו היה רק אתמול, אני עכשיו יודעת שבחודשים שקדמו לרגע ההוא, אני הפעלתי את קסמי עליו. עשיתי זאת במגוון של דרכים - החל מכך שווידאתי שאתקל בו בכל פינה של הבית בה עבד, וכלה בנגינה על הפסנתר אל תוך דממת אחר הצהריים, מודעת לכך שהוא שומע את נגינתי. כבר בגיל צעיר זה, ואפילו מוקדם יותר, ידעתי אינסטינקטיבית איך למשוך אותו אלי, כמו שחתול צעיר יודע אינסטינקטיבית איך לצוד את טרפו - הדחף העמוק הזה מתוכנת ומוטבע בתאים ובמבנה הנפשי. העובדה שהרבה לא קרה מעבר לנשיקה ההיא, אני רואה עכשיו בדיעבד, היתה בסופו של דבר הודות לשיקול הדעת שלו ולא לשלי.


קרמה טובה לגלגולים הבאים
"יש כוח במיניות הנשית, ונשים היו מודעות לכך וניצלו זאת לתועלתן, אם כי אנו הפמיניסטיות השרופות תמיד קופצות לרעתן", אמרה הסופרת קריסטינה הוף-סומרס, מחברת "הספר מי גנב את הפמיניזם? איך נשים בגדו בנשים". "אבל זה מזלזל בנשים, וסותר את המציאות. מכיוון שבפרשיות אהבים, בראש ובראשונה יש גבר ואשה. ואז יש המעמד והרקע של האנשים, וגם לאלו יש חלק בתמונה. אבל באופן בסיסי, יש לך שני בני אדם. כמובן, אנחנו מדברים על אשה שהיא מבוגרת. אני לא מדברת על ילדה שהיא קטינה - זה מצב אחר לגמרי - אלא על אשה שהיא בת 18 או 21. אני חושבת שעלינו לראות אותה כישות מוסרית אחראית המחליטה החלטות, כי אם נראה אותה כדמות פסיבית, שקל לתמרן אותה ולנצל אותה, אז אנחנו מניחים שהיא איכשהו חסרת אונים וחלשה וחסרת עמוד שדרה כבן אדם. ובעיני זה מתנשא. אסור לנו לומר לנשים צעירות שזהו תמיד הסיפור, בעוד הן יודעות עמוק בליבן שהסיפור שונה לגמרי. אז למעשה אני טוענת כנגד הגישה של מידה-אחת-מתאימה-לכל, כאשר אנו בוחנים פרשיות אהבים בין מורים רוחניים ותלמידותיהם. אני חושבת שהסיפור הוא הרבה יותר מורכב, ויכול מאוד להיות שבסופו של דבר האשה היא שהחזיקה ברוב הקלפים".

אכן, אשה שהגיעה למעמד הגבוה ביותר בקהילה רוחנית דרך יחסיה המיניים עם המורה, יכולה ליהנות מהיתרונות של היותה האהובה ביותר, רבת ההשפעה ביותר והרוחנית ביותר. כמו שאמרה היין, "זה המחיר בקהילה כזו, ואני חושבת שזהו המצב המושך ביותר לאשה". ג'ון קמפבל, מחברת הספר "נוסעת בחלל", דיברה באופן גלוי על חוויותיה כמאהבתו של אחד המורים הטיבטים הידועים ביותר שבאו למערב, שהיה ידוע כמתנזר ממין וכאיש קדוש. כשנשאלה מה הניע אותה להמשיך ביחסים על פני מספר שנים, היא ענתה, "הערכה עצמית. הנשים מאמינות שגם הן מיוחדות וקדושות. הן נכנסות למרחב מקודש. זה יוצר קרמה טובה לגלגולים הבאים ומשמש מבחן לאמונתן". כמו שסיכמה דוקטור פישר, "[מין] היה תמיד כלי רב-עוצמה בידי הנשים, לא רק בעולם הרוחני, אלא גם בעולם העסקים, בעולם האקדמי. קחי לדוגמה את אשתו של נשיא ארצות הברית - היא לא הגיעה למעמד הזה בבחירות!"
ומתי גברים יתחילו להתאהב במורות רוחניות?
"מה באמת קרה בינך לבין המורה הקוריאני שלך?" שאלה אותי ידידתי מרי אחר צהריים אחד. "ובכן", אמרתי, "באותם חודשים ראשונים איתו, בעת ביקוריו האקראיים בארצות הברית, הוא ביקר אותי וישן איתי במיטתי, ואנחנו פשוט החזקנו ידיים, ולפעמים התנשקנו. אבל ברגע מסוים, נראה שהוא לקח את עצמו בידיים. באחד מביקוריו בשלבים הראשונים של יחסינו, הוא אמר שהוא חושב שיהיה עדיף אם הוא יישן על הספה בחדר האורחים. זה הכל - זה כל מה שקרה בינינו". "באמת?!", היא הגיבה בתמיהה. "זאת האמת", אמרתי. "וכשהתברר לי שהוא החליט החלטה ברורה לדבוק בתפקידו כנזיר וכמורה, משהו פתאום נשמט בתוכי, ונותרתי עם עצמי, ועם השאלה האם אני באמת רוצה בהארה לשמה בלבד". "אם הוא היה מציע לך לקיים יחסים מיניים איתו, האם את חושבת שהיית הולכת על זה?", היא לחצה. "ובכן, מרי, בהתחשב במה שרציתי באותו זמן, אני יכולה לומר בביטחון שאם הוא היה מציע, אין לי ספק שכמו כל הנשים איתן דיברתי בתקופה האחרונה, הייתי אומרת כן".

גורו ותלמידה, גבר ואשה, מין ורוחניות, התעלות ורומנטיקה - כמו שנעשה ברור מחוויותיי שלי, ומהשיחות שניהלתי עם נשים כה רבות ביחס לחוויותיהן שלהן, קל מאוד לבלבל בין הדברים. שרון, מנקודת מבטה כמורה, שיתפה אותי בהבנתה כיצד השאיפה שלנו להתעלוּת יכולה להתערבב עם משיכתנו לאינטימיות מינית. "את מחפשת אחרי כמה דברים", היא אמרה. "את מבקשת להיראות ולהיחשף עד לעומק נשמתך ולהתקבל כמו שאת. ואת גם מבקשת להתעלות מעבר למי שאת כאינדיבידואל, ולהתמזג במקום האחד והיחיד בו התמזגות אפשרית, שהוא התבונה הקוסמית, התודעה האוניברסלית, שבה אפשרית אינטימיות מוחלטת עם כל הקיים. אבל אנו נוטות להחליף את זה עם האינטימיות היחידה שחווינו, שהיא אינטימיות מינית".

כמובן, אם מורה רוחני שובר כללים אתיים, הרבה יותר קשה לתלמידה למצוא את דרכה במבוך המבלבל של ההתניות הביולוגיות והחברתיות שלה אל עבר חופש רוחני אמיתי. ועם זאת, נראה שמשהו מתפתח בתודעה הנשית. הנשים איתן דיברתי היו מוכנות, באופן מפתיע, לדבר על יחסיהן המיניים עם המורים הרוחניים שלהן - ובמקרים רבים, בפעם הראשונה. ומפתיע אף יותר, הן ביטאו לרוב עניין ורצון לראות את הבחירות שהן בחרו בדרך חדשה, חופשיות מהתפישה המגבילה של היותן קורבנות. "אנו רוצות לעורר את הבודהה שבתוכנו", הסבירה אשה בשם מריאן, כשהיא שוקלת את יחסיה המיניים על פני שנים רבות עם לאמה טיבטי ידוע, "אבל הדחף הבלתי מודע הזה ללכת אחרי מה שהורגלנו לרדוף, זהו דבר שאנחנו רק מתחילות להיות מודעות אליו. ואני חושבת שעל נשים רוחניות לחשוב באמת על חייהן ועל מה חשוב יותר מכל, ואז לקחת אחריות לכל מעשיהן".

"אני מאמינה שכמעט כל אשה שמוכנה לעבוד על זה יכולה להפעיל מידת כוח שווה לזו של גברים כשהיא קובעת איך יתייחסו אליה בתחום המיני", אמר לי הפסיכולוג והסופר פטר רוטר, שכתב את אחד הספרים המפורסמים ביותר על חציית גבולות בין נשים ומוריהן, רופאיהן והתרפיסטים שלהן, "סקס באזור האסור". "ומנסיוני העגום מאוד", הוא המשיך, "מעורבות מינית ביחסים בין מורה ותלמידה, אף שזהו פיתוי טבעי, תהרוס את סיכוייך להשיג את המטרה שלשמה באת, ועלולה לגרום לך לסגת אחורה עשר או עשרים שנה בחיפוש הרוחני. אם את מוסיפה לכך את האפשרות שהאשה יכולה להגיע, אם הכל ילך כשורה, למעמד שווה לגבר במסורת הרוחנית, את רואה כמה הרבה תלוי בטרנספורמציה הרוחנית שלך. כך שההשלכות לנשים הן גדולות יותר מאלו שיש לגברים".

"נשים צעירות בימינו הן הדור החופשי ביותר של נשים בהיסטוריה", אמרה סומרס, "עם יותר אפשרויות ושאיפות גדולות יותר. לומר להן שהן נחותות, לומר להן שהן קורבנות, לכפות עליהן את הפילוסופיה המחניקה שהיתה מתאימה לדורות שחלפו מזמן, זה פשע. עליהן להיות מודעות לכוחן שלהן, למה שביכולתן להשיג, ובסופו של דבר, עליהן להיות מעוגנות בבסיס מוסרי. הרבה נשים נעשות עכשיו למורות רוחניות בעצמן. אנחנו בוודאי נתחיל לראות גברים צעירים מתאהבים במורות שלהן, מה שייצור מעין פרדוקס מוסרי".
הלב השלישי החדש של המיניזם
"כל האבולוציה האנושית", אמרה דוקטור פישר, "היתה האבולוציה של הקורטקס הפרי-פרונטלי - החלק של המוח שבדיוק מאחורי המצח. זהו החלק של המוח בו אנו משתמשים לחשיבה רציונלית, והוא קשור להרבה אזורי מוח אחרים. את יכולה לשלוט בכעס. קשה לשלוט בקנאה, אבל בהדרגה אפשר להתגבר עליה. את יכולה לשלוט בפחד. אנחנו בעל חיים שאוסף מידע, מכליל אותו בתבניות, שוקל את האפשרויות ומחליט החלטות ביחס לחייו. פירוש הדבר הוא שאנחנו יכולים להתעלות מעבר לביולוגיה".

"האם לא יהיה זה משחרר לנשים אם הן לא יסתובבו עם תחושה שהן מנוצלות ללא רחם, ויבינו שהן נכנסו לדינמיקה די מוכרת שהתחילה אי שם בתחילת ההיסטוריה?", העירה סומרס. "זה יכול לעזור מאוד להתגבר על המצב. את מבינה, זה בעצם לא מפתיע. זה פוליטיקלי-אינקורקט, אבל מבחינה אנתרופולוגית זה לגמרי צפוי!"

אך רבים עדיין לא יסכימו. למעשה, ההשקפה הפמיניסטית המקובלת שנשים הן באופן בסיסי מקופחות ואינן מסוגלות לעמוד על שלהן טבועה כה עמוק בגברים ובנשים כאחד, שהיא לרוב בלתי מודעת. אבל מדוע שלא נצפה מנשים שתהיינה מסוגלות לקחת אחריות על חייהן האישיים והרוחניים, אפילו בפני מורה רוחני מושחת? כמו שסומרס אמרה, "אם את נוטלת מנשים את ההכרה בכך שהן ישויות מוסריות עצמאיות האחראיות לפעולותיהן, את מפחיתה מדמותן האנושית". אמת, זוהי דרישה גבוהה. זוהי פריצה של המעטפה. למעשה, סומרס טוענת שזו קפיצת דרך ל"שלב השלישי" החדש של פמיניזם.

אבל רבות מאיתנו הנשים לא היינו מעודנו בעמדה טובה יותר כדי לעשות את קפיצת הדרך הזו. אנו חופשיות כמו שלא היינו מעולם לשאוף לטובת הכלל, לאחר שקצרנו את פירות שני השלבים הראשונים של הפמיניזם - הראשון בו ניתנו לנו זכויות שוות, והשני בו הבנו לעומק את עובדת ניצולנו בידי הגברים. אנו חופשיות כעת להתעלות מעבר לאינסטינקטים, מעבר להתניות חברתיות וביולוגיות, חופש שנובע מהיכולת לראות את המניעים והדחפים העמוקים ביותר שלנו בהקשר אנתרופולוגי ואבולוציוני רחב. בכך, אנו יכולות לשאוף למוסריות גבוהה יותר, מוסריות שלא כובלת אלא משחררת אותנו לחבוק אפשרות חדשה. אפשרות זו היא שחרור חדש של האשה, שחרור שנובע מלקיחת אחריות למסע הרוחני שלנו מעבר לתשוקות אנוכיות, כשאנו מביטות באופן ישיר וכן במה שאנחנו הבאנו איתנו למסע, ומתנתקות במודע ובמכוון מהמבנים העתיקים שחדלו זה מכבר לשרת אותנו. ומי יודע איך תשפיע עצמאות שכזו על הגברים, כולל גברים ומורים רוחניים? כמו שאמר המשורר והמבקר החברתי מתיו ארנולד לפני יותר מ-150שנה, "אם יזכה העולם לראות זמן בו נשים תתאחדנה פשוט למען טובת האנושות בלבד, יהיה זה כוח שכמותו עוד לא חזינו מעולם".
קישורים נוספים
המאמר לקוח מתוך המגזין www.wie.org What Is Enlightenment, מהדורת אוגוסט-אוקטובר 2004.
© 2005 EnlightenNext Inc. כל הזכויות שמורות.
התודעה עוברת תהליך של אבולוציה מאז ראשית היקום. יכולתנו המתפתחת כבני אדם לדעת את התודעה עצמה, מאפשרת לנו להשפיע על התהליך ולכוונו. לנוכח האצת השינויים בעולם והמשברים שממיטה האנושות על עצמה - יותר מתמיד מתעורר הצורך להשתתף בתהליך באופן פעיל. האם נענה לקריאה מהעתיד? מדור זה יעורר קולות שונים העוסקים בחקירת אותה קריאה

  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

אבולוציה עכשיו
אחיי גיבורי המאבק  
חינוך רע  
חשבון פשוט  
עוד...
סקר
הזמן הכי טוב למדיטציה
מוקדם בבוקר
לפנות ערב
עכשיו