ראשי > ניו אייג' > פותחים ראש > כתבה
בארכיון האתר
"להפסיק לחפש זה קצת כמו להפסיק לעשן"
השבוע המורה הרוחני דיוויד סופר עונה לשאלות הקוראים: על תיקשור, הרומן האסור של קרישמורטי, אושר וקיום ישותי גבוה
לכתבה הקודמת דפדף בניו אייג' לכתבה הבאה
דיוויד סופר
14/10/2005 9:26
האם חוויות רוחניות ואושר גדול הם סימן להתפתחות? (יואב)
לעתים כן ולעתים לא. כמובן שככל שהאדם מפותח יותר הוא חווה את הדברים אחרת, ויש בכך אושר רב. אבל זה מאוד תלוי למה אתה מתכוון ב"חוויות רוחניות". בהקשר זה כדאי גם להפריד בין התפתחות למושג "חוויות". בוא נאמר שלעתים אנו חווים אושר עילאי, ואז כעבור זמן הוא חולף. הרי חוויות הן בנות חלוף מטבען. אך כשאנו מספרים לעצמנו בעיניים נוצצות ש"חוויתי אושר
אדיר", מתלווה לכך בסתר טעם חמצמץ ועגום. אין זה משום שהחוויה חלפה - אלא משום שהזדהינו עם ה"חוויתי". ה"חוויתי" הוא האפרוריות. ה"חוויתי" הוא ההחמצה. "חוויתי" פירושו שהעדפנו להזדהות עם מחשבות מוכרות ובטוחות במקום לחיות במצב שאין לו פנים. המצב שאין לו פנים הוא הבסיס לכל התפתחות ולכל חוויה אך הוא כשלעצמו אינו "חוויה" כלל.


מצאתי קשר רב בין ההגות של קרישנמורטי לבין חלק מהדברים שאתה אמרת. בעקבות הדיון שהתעורר במדור עניין אותי לדעת מה דעתך על התנהגותו של ק. כפי שהוצגה בכתבה. (אנונימי)

באופן אישי קרישנמורטי משאיר אותי אדיש. אם יש לי זמן פנוי אני מעדיף לעיין בכתביו של ווינסטון צ'רצ'יל בשפת המקור. סתם. קרישנמורטי הוא אחד המורים הגדולים ביותר שקמו לאנושות. צ'רצ'יל הוא מדינאי צמא דם ונבער. קרישנמורטי התנהג בחוסר אחריות. קרישנמורטי נהג באופן המוסרי ביותר שיכול היה על פי תבונתו ורגישותו יוצאי הדופן. קרישנמורטי סרח. הוא הוכיח בזה שכל תורתו היא זיוף, שהארה היא רק מן הפה אל החוץ ושבינו לבין עצמו נותר כל מורה מוגבל, כנוע לתשוקותיו ולפחדיו. קרישנמורטי הוכיח לנו במעשיו מה שלא העזנו להסיק מדבריו. אם היינו מקשיבים היטב לדבריו לא היינו תולים תקווה ולא היינו מתאכזבים.

לא קל לדעת מי אתה ועוד פחות קל לדעת מיהו קרישנמורטי. הזמן יקר חברים. חוויותיו של קרישנמורטי לא יובילו אתכם גם לא לחצי הדרך ודעותיי על קרישנמורטי יובילו לעוד פחות מכך.

ובכלל, יותר מעניין מה דעתי על דעות. מן הסתם יש לך כבר דעה על קרישנמורטי ואתה מחפש שאתמוך בך או אסתור אותך? אולי יש לך ויכוח פנימי בין שתי דעות מנוגדות על האיש ואתה זקוק לשלישית שתכריע את הכף? מה תעשה עם דעתי? האם תעצב בעזרתה את דעתך עלי?
פסולת צפה
לדיוויד שלום. במהלך המסע הרוחני שלי הבנתי בצורה מאוד חזקה שכל חיפוש הוא עקר ושהאושר נמצא רק כאן ועכשיו. בכל זאת אני ממשיך לחפש… למה? (פ.)

ייתכן שההבנה אירעה לך ברגע אחד, ובאותו רגע ראית את התנועה המעגלית והמפצלת של המחשבה המחפשת, אך לאחר מכן, מכורח ההרגל של תפיסתך העצמית כ"מחפש רוחני" נרשמה תובנה זו בזכרון וכרגע אתה מבלבל בין המילים הללו, האוטומטיות, לבין ההבנה הממשית; אם תרצה להפוך אותה לקבועה תאלץ לוותר על המנהג לחפש על המחשבות האהובות עליך, המעוררות בחלק העליון של מוחך מעין תדר צובט, תחושה פיזית גסה אך בעלת טמפרטורה ממכרת. להפסיק לחפש זה קצת כמו להפסיק לעשן - תצטרך לעמוד בפני ההזדהות עם תחושות פיזיות מסוימות. שים לב לכאב ולעונג שמתעוררים בך עם "שאלת החיפוש" - כי תצטרך לוותר עליהם. 

איני מכיר אותך בכדי לייעץ לך בצורה מעמיקה; אך מכיוון שעל פי מכתבך הבנת מהי נוכחות, המשך לכוון את מאמציך באופן נחוש ומעודן גם יחד בכדי לשמור על נוכחות זו ולהעמיקה.  נוכחות חשובה מאושר. הנוכחות מעניקה משמעות גם לאושר וגם לכאב; אך אתה אל תחפש משמעויות באושר ובכאב. זכור: המשמעות רואה ולא נראית.

האם אתה מתעסק בתיקשור? (אחת עם אנטנות)

כן, אם כי רק לעתים רחוקות ולמטרות מאוד ספציפיות. אין זה המקום להרחיב על כך. רק אומר שתיקשור הוא מונח בעייתי שבזמננו עושים בו שימוש יתר מבלי ממש להבין את משמעויותיו. בצד המיעוט האמין, רבים המכנים עצמם מתקשרים מציגים לנו שיקוף לא מודע של הזיותיהם,  תוך שהם משליכים אותן על המצוקות של מזמין התיקשור. רבים אחרים, שבאמת מצליחים לתקשר ישויות שונות, לא ערים לעובדה שהישויות הזמינות הנכונות תמיד למפגש עם מדיום הן לא יותר משיירים אנרגטיים של מחשבות ודעות של מתים - שאותם אנו מכנים "פסולת צפה". כפי שאדם מת משאיר אחריו את גופו הפיזי להירקב, כך בתהליך התעדנות התודעה משילה הרוח מעליה את היתורת, מעין שלדים ומאובנים של רעיונות ומחשבות, שעל פי רוב אין בהן עניין או תועלת, אך הם זוכים ליחס לא פרופורציונלי מצד המתקשר שמתלהב מהיכולת שלו ומתשומת הלב שהיא מעניקה לו. לא כל מה שבא ממקור עלום יש בו ערך רב יותר ממקור גלוי. בסופו של דבר, אין תחליף לאינטליגנציה ערה ולעבודה מודעת.

אני לא מבין מה זאת אומרת להיות רוחני. האם יש דרך שנכון לחיות על פיה? האם יש שלב התפתחותי שאני מרוויח או מפסיד? דיברת על קיום ישותי גבוה, מה זה אומר? (ארנולד)

זאת שאלה מאתגרת מאוד ואקדיש לה בקרוב דיון נפרד. אחת הדרכים להגדיר רוחניות היא חיים על פי התגלות. התגלות היא רגע שבו אנו חווים תואם בין החיים שאותם אנו חיים לבין הכוונה היוצרת והדינמית העומדת בבסיס הבריאה. רגעים אלה עשויים לזעזע את ההתנהלות האוטומטית של סדרי חיינו וכך, למעשה, לאפשר לנו להשפיע על "סיבת הסיבות". זוהי הנקודה העומדת בבסיס כל הדתות לאורך ההיסטוריה של התודעה. המונח קיום ישותי גבוה נועד ליצור פרובוקציה והיה מעין בדיחה. לצערי לא הייתי בארץ כשהתפרסם אותו המאמר אך דווח לי שהמונח עורר, כמאמר השיר, רעש מהומה. אולי בדברי יהיה פרדוקס אך בדיחה הרבה פחות מצחיקה היא קיום ישותי נמוך. אני נאלץ להיות תמציתי וקצר ולצערי איני יכול לתת כאן תשובה מספקת.
האמת היא הרווח הריק שבין האותיות
האם אתה טוען שאתה מואר? איך אתה ממקם את עצמך ביחס למורים מוארים אחרים מהעבר ומהווה? (ארנולד)

הייתי שמח לענות לך אבל אבדה לי לחלוטין ולנצח היכולת למקם את עצמי או לטעון על עצמי דברים מהסוג שאתה מציע. כדי לא להשאיר אותך בידיים ריקות, חיברתי עבורך משל קטן.

"שלושה אנשים התווכחו ביניהם על פירוש המילה "אמת". הראשון אמר: אמת מתחילה ב"א", ולכן היא ההתחלה של כל דבר. השני אמר: אתה טועה, אמת נגמר ב"ת", ולכן אמת היא התכלית של כל הדברים". השלישי אמר: האות האמצעית היא "מ", שהיא גם האות האמצעית באלף-בית, ולכן האמת היא הלב של כל הדברים.

בא רביעי, שאלו אותו. אמר להם: האמת היא האל"ף, המ"ם, והת"ו. אמרו השלושה: אתה הגדול מבינינו.

בא חמישי, שאלו אותו. עמד החמישי בשתיקה ארוכה. דחקו בו. לבסוף אמר להם: האמת היא הרווח הריק שבין האותיות". אמרו הארבעה: זה עולה עלינו.

בא שישי, שאלו אותו. הוא בא והביט, אך הוא לא ידע לקרוא. החמישה השתחוו.

בא שביעי, שאלו אותו. הוא לא הבין את השאלה. אמרו השישה: היה למורנו".
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

פותחים ראש
אימה ופחד: כך המוח מונע מאיתנו לעשות מדיטציה  
האל שבאל.אס.די  
על תפיסת הזמן של ספר ויקרא: פרשת שבוע