ראשי > ניו אייג' > פותחים ראש > כתבה
בארכיון האתר
טארוט: המאוהב
שתי נשים אוחזות בו, הוא מתלבט בבחירותיו ומתקשה להיפרד מן העבר. ד"ר יואב בן דב על קלף המאוהב
לכתבה הקודמת דפדף בניו אייג' לכתבה הבאה
ד''ר יואב בן דב
11/7/2005 16:36
פירוש השם הצרפתי L’amoureux הוא "המאוהב", בלשון יחיד. אפשר אולי  לחשוב שהכוונה לגבר שבמרכז, הנמצא בקשר רומנטי עם האשה הצעירה בצד ימין של הקלף. אולם הופעתה של האשה המבוגרת בצד שמאל מזכירה את הסיפור המיתולוגי על הגיבור היווני הרקולס, שבצעירותו התלבט איזו דרך יבחר לו בחייו. יום אחד הוא ראה בחזיונו שתי דמויות נשים, המסמלות
שתי דרכי חיים אפשריות. האשה שעמדה מימינו היתה מבוגרת ולבושה בצניעות, וייצגה את דרך החוכמה, האיפוק והמידות הטובות. האשה שמשמאלו היתה צעירה ומפתה, וייצגה את דרך התענוגות והנאות החושים. הסיפור זכה לפופולריות בימי הביניים כמשל חינוכי המטיף להתאפקות ולדחיית סיפוקים מיידיים כדי להגשים מטרות חשובות לאורך זמן.
המאוהב מוצא את בת זוגו
שני הכיוונים האפשריים של פירוש הקלף - אהבה או בחירה - יצרו בלבול שהניע כותבים רבים להדגיש רק אחד מהם. בחפיסות אנגליות חדשות שם הקלף הפך להיות The Lovers, כלומר "האוהבים" בלשון רבים, ובמקום הגבר עם שתי הנשים מופיעה בו תבנית פשוטה יותר של גבר ואשה הנמצאים בקשר זוגי. למרות שחפיסות כאלה מאבדות חלק מהמשמעות המורכבת של הציור המקורי, ברור שהיבט הזוגיות והאהבה הוא משמעותי בקלף. שם הקלף מדבר במפורש על אהבה, והמספר 6 קשור באופן מסורתי לאיחוד הרמוני של זכר ונקבה. גם המלאך הילדותי שבשמים עם הקשת בידיו נראה כמו קופידון, בנה של אפרודיטה אלת האהבה היוונית. חצו של קופידון הוא סמל להתאהבות, שמופיעה באופן קפריזי ובלי קשר לשיקולים הגיוניים.

הקלף יכול אפוא לציין התאהבות, משיכה רומנטית או מינית, ומציאה של בן או בת זוג מתאימים. במשמעות זו נראה שהקלף מדבר בעיקר על תחילתו של קשר ועל משיכה ראשונית. לעומת זאת, אם מדובר במערכת יחסים מתמשכת, המצב המורכב של גבר בין שתי נשים יכול להיות בעייתי ולציין התלבטויות ורגשות סותרים. אפשר למשל לראות כאן משולש רומנטי, כאשר האשה המבוגרת היא בת הזוג הוותיקה והצעירה היא מאהבת חדשה. כדאי גם לזכור שמין הדמויות יכול להיות שונה מזה שבציור. הקלף יכול אפוא לתאר גם אשה שמקיימת קשר רומנטי עם שני גברים, משולש רומנטי הומוסקסואלי וכדומה.
המאוהב. שתי נשים וקופידון מרחף מלמעלה. לחצו להגדלה
המאוהב מתלבט בין שתי דרכים
בעקבות הסיפור על הבחירה של הרקולס, או פשוט בהשראת הציור של גבר ששתי נשים שאוחזות בו, כותבים רבים מהמסורת הצרפתית העדיפו להדגיש בקלף את היבט הבחירה וההתלבטות. בכמה חפיסות הקלף אף קיבל את הכינוי "שתי הדרכים", ולפעמים מופיעה בו התפצלות של דרכים בצורת אות Y הפוכה, ששתי הנשים עומדות על שני הענפים שלה. ההתלבטות מודגשת גם על ידי כפות הרגליים של הגבר, שמופנות לשני צדדים מנוגדים. הדבר מבטא ספקות, היסוסים ורגשות סותרים שקיימים בתוך נפשו של השואל. במשמעות זו הקלף יכול לציין התלבטות וחוסר יכולת לבחור, לא רק בהקשר של זוגיות ורומנטיקה אלא גם בשאלות הנוגעות לתחומים אחרים, כמו לדוגמה בין אפשרויות שונות של עיסוק מקצועי, מקום מגורים וכדומה.
המאוהב אחראי לבחירה שלו
שתי המשמעויות שאפשר למצוא בקלף קשורות ביניהן. כל יצירה של קשר זוגי היא בחירה, שיכולה לקבוע מסלול חיים שלם. קלף המאוהב יכול אפוא לציין נקודת צומת שהחלטות המתקבלות בה יהיו משמעותיות לטווח ארוך, אולי בשאלות שנוגעות לתחום הרומנטי ואולי בעניינים אחרים. תלבושת הפסים והרגליים החשופות יכולים אולי לרמוז על יחס קליל ולא רציני של השואל לבחירה שניצבת בפניו, אולם בכל מקרה הוא יישא באחריות ויצטרך להתמודד עם תוצאותיה.
המאוהב הולך בעקבות הלב
ראשו של הגבר פונה לכיוון האשה המבוגרת, אולם חלקו התחתון של הגוף קרוב יותר לאשה הצעירה שידה מונחת על ליבו. אפשר לראות כאן התלבטות בין ההגיון והשכל לבין התשוקה ונטיית הלב, כלומר בין הידיעה "מה נכון לעשות" לבין התחושה האינטואיטיבית של "מה אני אוהב לעשות". בניגוד לאופי החינוכי של סיפור הרקולס, נראה שכאן המאוהב בוחר ללכת דווקא לכיוון האשה הצעירה. ראשית, כף הרגל הפונה לכיוונה מתקדמת יותר, בעוד שקצה כף הרגל הנגדית נראה חסום. שנית, האצבע המורה של ידו הימנית מצביעה לעבר הבטן שלה. שלישית, חצו של המלאך מופנה כלפיה ולא כלפי האשה המבוגרת.

כדאי גם לשים לב ליד הנוספת שנוגעת בבטנה של האשה הצעירה. במבט ראשון זו נראית היד שלה, אולם אז תנוחת כף היד אינה אפשרית, מה שמציין שאולי זו היד שלו דווקא. בגירסת קמואן הצבע הכחול של היד והכתפיים מציין שזו מעין יד משותפת, המבטאת את הרצון המשותף של שניהם בהולדה ובהקמת משפחה. כל הסימנים האלה מעידים שבהתלבטות בין שכל ורגש, המאוהב יעדיף ללכת בעקבות ליבו. הראש המופנה לכיוון ההפוך מציין שבמחשבותיו הוא אולי עדיין אינו מודע לכך, אולם רגליו כבר החלו ללכת בכיוון הזה.
המאוהב מתקשה להיפרד מהעבר
על פי החלוקה המקובלת צד ימין של הקלף מסמל את העתיד, והבחירה של המאוהב ללכת לצד זה מציינת את רצונו לבנות עתיד משותף עם בת זוגו. דמות האשה המבוגרת משמאל מסמלת את העבר, שהוא אמור להתנתק ממנו אך כנראה מתקשה בכך. אפשר למשל לראות כאן התלבטות של גבר שנאמנותו חצויה בין אמו לבין בת זוגו. גם תנוחת ידיה של האשה המבוגרת מבטאת רגשות מעורבים: ידה האחת כביכול דוחפת אותו אל בת הזוג, אולם ידה השנייה מונחת על כתפו ומעכבת אותו. ייתכן גם שמדובר לא במעורבות ממשית של האם, אלא בדמות האם שהגבר מתקשה להשתחרר ממנה כדי לפתח יחסים בריאים עם בת הזוג. בהקשר כללי יותר, אפשר לראות כאן קושי להתנתק מהעבר (הרגלים ישנים, מערכות יחסים קיימות, מקום עבודה או עיסוק מקצועי שאינו מתאים עוד) ולבחור בדרך שמובילה לעתיד טוב יותר.
המאוהב מקבל הדרכה מלמעלה
קלף המאוהב הוא יוצא דופן ביחס לקלפים אחרים של תחילת הסדרה הראשית. בעוד שהקלפים לפניו מתארים אנשים במצבים חברתיים מוגדרים, בקלף זה מתוארת סצינה סמלית החורגת מהמציאות הרגילה. בנוסף, מופיעים בקלף מרכיבים שאופייניים לקלפים מתקדמים יותר בסוף הסדרה: גם עירום (עירום מלא של המלאך ועירום חלקי של הרגליים החשופות), וגם חלוקה של הקלף בין דמויות על האדמה לבין משהו שמופיע בשמים. הדבר מציין רובד נעלה ומיסטי המתבטא בקלף, ויוצר את ההתאמה בין הליכתו של המאוהב אל העתיד לבין כיוון החץ שבידי המלאך.

אפשר גם להבחין שהחץ מתחיל בדיוק בנקודת האמצע של העיגול הלבן בשמים, כלומר בא ממקור עליון וטהור. על פני האדמה המאוהב מבולבל ומתלבט, אולם באופן אינטואיטיבי ולא מודע הוא בוחר בכיוון הנכון שהחץ בשמים מסמן. הקלף יכול אפוא לבטא אינטואיציה לא מוסברת, הגורמת לאדם לבחור בכיוון המוכתב "מלמעלה" גם כאשר ההגיון השכלי מסמן לכאורה את הכיוון ההפוך. אפשר גם לחזור כאן למשמעות הראשונה של הקלף, ולפרש אותו כמציאת בן הזוג המיועד כביכול "מן השמים".
מה כל זה אומר?
התאהבות, קשר זוגי, "חצו של קופידון" שאולי פוגע בניגוד לשיקולי תועלת והיגיון. מערכת יחסים מורכבת, משולש רומנטי, רגשות מעורבים וסותרים. ריבוי אפשרויות, נטייה להשאיר את כל האופציות פתוחות. התלבטות, מצב המחייב בחירה בין דרכים שונות כאשר השואל אינו יודע מה הוא רוצה באמת. אפשרות "להיתקע" במצב של חוסר החלטה. נקודת צומת שהחלטות המתקבלות בה הן לא הפיכות ויכולות להיות בעלות משמעות גדולה בהמשך. קושי להתנתק מהעבר, מדברים ישנים ומוכרים או מדמויות ההורים. מעורבות של הורה במערכת יחסים זוגית, שיכולה להיות גם תומכת וגם מפריעה. ניגוד בין נטיית הלב לשיקולי השכל, כאשר נראה שהלב מנצח. קשב פנימי ויכולת לבחור באופן אינטואיטיבי את מה שמוכתב כביכול "מלמעלה".
על המחבר
ד"ר יואב בן דב מלמד פיזיקה ופילוסופיה של המדע באוניברסיטאות תל אביב ודל וייה בקולומביה, והוא מורה הטארוט הראשון בישראל (1979). פרטים על פגישות ייעוץ אישי וסדנאות חוויתיות בקלפי טארוט, התפתחות אישית ופסיכומאגיה אפשר למצוא באתר הבית שלו.
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

פותחים ראש
אימה ופחד: כך המוח מונע מאיתנו לעשות מדיטציה  
האל שבאל.אס.די  
על תפיסת הזמן של ספר ויקרא: פרשת שבוע