 |
/images/archive/gallery/320/568.jpg מייקל רואץ וכריסטי מקנאלי.
 |
|
|
גֶשה מייקל רואץ ובת זוגו כריסטי (זו מערכת יחסים טנטרית!) מסתובבים בעולם ומלמדים בודהיזם טיבטי, יוגה ועסקים מוארים. לתומר פרסיקו הם הסבירו איך העולם היה נראה אם הוא היה כלב |
|
|
|
תומר פרסיקו עדכון אחרון : 21/11/2007 16:19 |
תומר פרסיקו עדכון אחרון : 21/11/2007 16:19 |
|
|
|
|
 |
מייקל רואץ' הוא הנזיר הטיבטי המערבי הראשון שזכה לקבל תואר "גֶשה". הוא נולד ב- 1952 בלוס אנג'לס וגדל בפיניקס, אריזונה. בפרינסטון הוא למד סנסקריט ורוסית, אך חש חוסר מנוחה: אימו גססה והוא לא הבין איך יכול להיות שהוא סובל כל כך. ב- 1972 הוא פגש את Khen Rinpoche Geshe Lobsang, שהפך מיד למורו, ותחתיו למד שנים רבות. ב-1981 הוא החל לעבוד במחלקת היהלומים של חברת Andin, ועזר להפוך אותה לקאופרטיב ענק המגלגל מאות
מיליוני דולרים כל שנה. שבע עשרה שנה הוא עבד שם, מבלי לספר דבר על לימודי הבודהיזם שעליהם הוא שקד במקביל, גם לא כשעטה את גלימת הנזירות ב-1983. ב-1986 הוא הקים מכון מיוחד להצלה ולשימור טקסטים של הבודהיזם הטיבטי. אחרי 23 שנות לימוד הוא קיבל תואר "גשה". בין 2000 ל- 2003, ביחד עם בת זוגו כריסטי מקנאלי, הוא בילה שלוש שנים בריטריט באריזונה. היום גשה מייקל וכריסטי הם מעין "מיזם רוחני" שמסתובב בעולם. הם מלמדים יוגה, הצלחה בעסקים על פי הדהרמה, וכמובן, בודהיזם טיבטי.
כמאה אנשים הגיעו לשמוע את רואץ מדבר על "החוכמה של קארמה וריקות" במרכז שבע ביפו, בערב שארגנו חברי קלאסיקה בודהיסטית בישראל. אחרי תפילה קצרה וניגון סיטאר של שניהם, התחילה השיחה. גשה מייקל החל לפרש שורות מתוך טקסט של שאנטידווה, חכם הודי מהמאה השמינית לספירה, שחביב במיוחד על הטיבטים. שאנטידווה מדגיש את חשיבות דרך הבודהיסאטווה להארה: אותו אדם שמתוך חמלה לכל משהה את השחרור האישי שלו עד שיעזור לשחרר את כל שאר הישויות ביקום, משימה אינסופית כמובן. לטענתו של גשה מייקל, על כל מעשה אלטרואיסטי נתוגמל, ועל כל אקט של אגואיזם נביא על עצמנו סבל. כך פועלת הקארמה. לעשות "מעשים טובים", אם כן, זה חשוב לא בגלל שזה מוסרי, הוא מדגיש, וגם לא בגלל שזה יפה - זה פשוט חכם.
רק לקראת סוף הערב, גשה מייקל חשף קלף חזק: המיינד, הוא אומר, מצלם הכל. כל מה שאנחנו עושים מוקלט ונשמר על ידי המוח. על כן כאשר אנחנו נותנים המיינד זוכר את זה ויותר מאוחר הוא "יגרום לנו לראות שאנחנו מקבלים". לכן נתינה מייצרת קבלה: אם קיבלתי עט היום, זאת אומרת שבהכרח נתתי עט בעבר.
מדובר, אם הבנתי נכון, בסוג של אידיאליזם בו העולם הוא פחות או יותר תוצר של המיינד. אם ככה, אז אנחנו חווים את העולם על פי הדרך שבה אנחנו מתייחסים אליו. הפקת רגשות שליליים תגרום למיסוך של המציאות כולה בשליליות. אבל יותר מכך: לא רק חווייתית, אלא גם עובדתית, העולם משתנה עם כל שינוי הכרתי שקורה בנו. על כן כוונה טובה של המיינד תרגיל את המיינד איכשהו לטוב, ואז גם יתממשו לאותו אדם תוצאות טובות, "בעולם האמיתי". מיינד בעל דפוסים טובים עושה עולם שפועל טוב, ולהפך. את הרושם הזה גשה מייקל מחזק כאשר הוא אומר, וחוזר ואומר, שאת בת זוגו כריסטי הוא "עיצב מבחינה קארמית": הוא רצה אותה בדיוק כך וכך, והנה היא הופיעה בדיוק כך וכך, וכל זאת מפני שהוא צבר בעברו לא מעט קארמה טובה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
לא כל לאמה הוא גשה, אבל כל גשה הוא לאמה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
תוכל להסביר לי מה בדיוק ההבדל בין "לאמה" ל"גשה"? "בשושלת של הדלאי לאמה, הנקראת "גָלוּפָּה", שהיא אחת מארבעת השושלות הגדולות של הבודהיזם בטיבט, יש מנהג שאם אתה מסיים 25 שנים של לימודים, אתה נבחן במבחן מיוחד שלוקח שלוש שנים, שכולל הרבה מאוד דיונים, ו-1,500 נזירים שואלים אותך שאלות. בכל שנה בין שניים לארבעה אנשים מקבלים כך את התואר "גשה".
אז זה תואר של מלומד? "כן. בכיתה שלי למדו בערך 100 נזירים".
אז למה לא להיות לאמה? "כל מי שמלמד הוא לאמה. גם דבורה (צביאלי, ת.פ.) היא לאמה, גם אם היא מתביישת לומר".
לא כל לאמה הוא גשה, אבל כל גשה הוא לאמה, ונזיר. "כן".
תראה, אני חייב לשאול, האין נזירים אמורים לקחת על עצמם שבועת נזירות מינית? "כן. שבועת הנזירות המינית היא הראשונה מתוך 253 חוקי הנזיר. בזרם שלנו, בגלופה, אם אתה גשה אתה יכול להתחיל ללמוד טנטרה בבתי ספר מיוחדים בטיבט, ליד לאסה. ואז אתה חייב בת זוג. זו הדרך המהירה להארה. ואנחנו לא יכולים להיפרד. בתשע השנים האחרונות לא נפרדנו יותר מכמה מטרים. תראה, הבודהה דיבר על שלושה שלבים בדרך אל ההארה: הכי הרבה הוא דיבר על ההיניאנה (הזרם הקדום יותר של הבודהיזם, ת.פ.), שזה טוב רק לנירוונה שלך עצמך. אחריה יש את דרך הבודהיסאטווה, המאהאינה (הבודהיזם המאוחר יותר, שמתוכו יצא גם הבודהיזם הטיבטי, ת.פ.). שדרכה אפשר להגיע להארה, אבל זה לוקח הרבה הרבה מיליוני שנים. טנטרה, שנקראת וג'ראיאנה, היא חלק מהמאהאינה, אבל היא המסלול המהיר, ובשביל זה רצוי שתהיה בזוג".
אתה לוקח מילולית את הדיבורים האלו על מיליוני השנים וכדומה? "בהחלט. זה אפילו הרבה יותר ארוך מזה".
אבל הציביליזציה הזו היא בת פחות מחמשת אלפים שנה, לא? "זה כלום, יש הרבה הרבה כוכבים, הרבה עולמות, הרבה גלגולים. אבל הבודהה הבא, מאיטריה, אומר: אם יש לך בעיה עם לימוד מסוים, אל תתייחס אליו בחוסר כבוד. שים אותו בצד. אולי תחזור אליו".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
כל הדברים, בכל הזמנים, בבת אחת
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בהיותך לא רק בשושלת הגלופה, אלא גם גשה, אתה ודאי חושב שהידע האינטלקטואלי חשוב בדרך הרוחנית. "כן, זה מאוד גלופה". כריסטי: "בטיבט, אחרי מאבקים רבים, התפתחה מסורת של דרך מאוד למדנית אל ההארה".
אבל מה עם הדזוג-צ'ן (זרם בטיבט הדוחה לימוד אינטלקטואלי ומנסה להגיע אל האמת "כפי שהיא" מעבר לכל הניגודים)? כריסטי: "לדעתי כל ארבעת האסכולות הטיבטיות מקבלות שאי אפשר להגיע להארה ללא סיבה. חייבת להיות סיבה. אין דבר שקורה ללא סיבה".
אבל הארה אינה דבר. כריסטי: "ודאי שזה דבר - אני יכולה לדבר איתך על זה".
בבקשה, דברו איתי על זה. מהי הארה? גשה מייקל: "ההגדרה להארה היא כאשר אתה מסיר שני מכשולים: הראשון הוא מחשבות שליליות. הסרת מחשבות שליליות, כמו כעס או שנאה או קנאה – היא נירוונה. כאשר המיינד לא יכול לסבול מכעס או קנאה זו נירוונה. השלב השני של ההארה הוא כאשר המיינד מתרחב לכלול את כל הדברים. אתה יכול לראות את כל הדברים, בכל הזמנים, בבת אחת".
כל הדברים בכל הזמנים? "כן".
אבל ללא מחשבות שליליות זו כבר נירוונה? "כן".
אז יש הבדל בין נירוונה להארה. "הבדל גדול. אתה מגיע לנירוונה שנים רבות לפני ההארה. דרושים עוד אימונים רבים כדי להגיע להארה. וכאשר אתה מגיע להארה אתה רואה את כל הדברים בכל הזמנים, ואתה יכול להופיע בכל הזמנים".
אתה פגשת פעם מישהו שהיה מואר ככה? "יש מסורת בטיבט - ואני לא מתכוון להתחמק - שאם ראית את זה, אתה לא מספר על זה. כי בדרך כלל לא יאמינו לך ממילא, וחוסר האמונה הזה ייצור קארמה רעה מאוד לזה שלא מאמין. באמת, זו המסורת. אבל ראיתי דברים מדהימים. דברים שמעולם לא ציפיתי לראות".
אז אני אשאל ככה: האם אתה מאמין שאנשים כאלו קיימים על פני כדור הארץ כיום? "הו, כן. ודאי. והם יכולים להופיע ככל אחד".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
כל הדתות הן פעולות של ישויות מוארות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
נחזור ברשותכם לעניין הלמדנות. יש היום בסצנת הניו אייג' אווירה מאוד אנטי אינטלקטואלית. אנשים אומרים שלא חשוב ללמוד כדי להתפתח מבחינה רוחנית. מה דעתכם על זה? כריסטי: "יש כמה מרכיבים שצריך כדי שמכונית תפעל, ואם אין לך אותם, המכונית לא תפעל. אני חושבת שאם אין לך את הבסיס האינטלקטואלי לעולם לא תגיע למחוז חפצך". גשה מייקל: "הבודהה אמר כך".
אז הייתם אומרים שזן ודזוג-צ'ן מטעים אנשים? "צריך לומר דבר אחד: הבודהה אמר פעמים רבות שיש לעבור דרך שלושה שלבים: ראשית אתה לומד מהמורה שלך את הדהרמה. אז אתה הולך לביתך וחושב עליה בזהירות, ואז אתה מודט עליה ומפנים אותה. אתה חייב לעבור דרך השלבים הללו. חייב. הבודהה אמר כך. אבל ישנם אנשים שעברו את השלבים הללו בחייהם הקודמים, והם מגיעים לחיים האלו מוכנים, וזה אפשרי בשבילם להגיע להארה ללא השלבים הללו - אבל זה מאוד נדיר".
כריסטי: "ואז אם הם ינסו להסביר לאחרים איך הם עשו את זה, הם יאמרו: אה, פשוט ישבתי לי למדוט וזה קרה! אם הם לא יבינו את הקארמה של חייהם הקודמים הם יחשבו שזה בא אוטומטית, וכך נוצרת מסורת של אי הבנה".
גשה מייקל: "ויש שם מיוחד לאנשים האלו: "פרטקיה-בודהה", שזה בודהה שלימד את עצמו. אבל יש הרבה כתבים שמלמדים שבהרבה מאוד גלגולים קודמים הם למדו היטב".
אבל אם הידע האינטלקטואלי חשוב, מה תאמרו על ריבוי המסורות, אשר כל אחת מהן מלמדת תורה שונה, ושכפי הנראה בכמה וכמה מהן אנשים מצליחים להשתחרר? כריסטי: "האם אתה בטוח שאלו תורות שונות? יש דיון בכתבים על כך, כאשר הבודהה מלמד בעצם ארבע אסכולות שונות, או למעשה ארבע וחצי - אלו לא האסכולות הטיבטיות, אלא האסכולות הישנות, מתוכן מדיאמיקה-פרסנגיקה (אסכולה מהמאה השישית לספירה, שממשיכה את דרכו של נגארג'ונה ומדגישה את דרך האמצע ואת השימוש בטיעונים לוגים כדי להפריך את עמדת היריב, ת.פ.) היא הפופולרית היום בטיבט, ויש ביניהן סתירות, אז אולי רק אחד מהם צודק. אבל זה למען התלמידים, כי יש תלמידים שלא יוכלו לשמוע את האמת בצורה מסוימת, ולכן הבודהה גילה את עצמו בצורות שונות. אבל כולן מצביעות לאותו כיוון, פשוט עבור סוגי אופי שונים. אנשים מסוימים נמשכים לאלילים כחולים עם 15 ראשים, ואנשים אחרים לא אוהבים אלילים כאלה! אלה סוגי אופי שונים, שלאו דווקא מצביעים על רמה רוחנית שונה".
גשה מייקל: "במנזר שלנו אומרים שכל הדתות הן פעולות של ישויות מוארות".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
כלכלה מוארת
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בואו נדבר רגע על עסקים. אתה מלמד אנשים לעשות עסקים "בצורה נקייה והוגנת". האם אתה חושב שאפשר להיות איש עסקים מצליח ולהיות ישר לגמרי? "בהחלט. אם אתה עושה עסקים בצורה כנה, אתה פשוט תעשה יותר כסף. אם אתה מבין את הריקות, אתה תעשה יותר כסף. על פי הרמה שבה אתה מבין את מעשיך. אם אתה מבין, התוצאות הטובות יבואו מהר יותר". אתה לא חושב שחברות גדולות הן באופן בלתי-נמנע ואינהרנטי נצלניות? "לא. אני לא חושב שזה חייב להיות כך". סלח לי אם אני נשמע קצת מיושן, אבל האין השיטה הקפיטליסטית מבוססת על הרעיון של רווח מקסימלי והשקעה מינימלית? האם לא ינסה כל מעסיק לשלם את המינימום ההכרחי, כלומר לא שקל אחד מעבר למה שהוא חייב לתת לעובד, גם אם סכום זה אינו מבטיח לעובד קיום בכבוד? "אם זו משמעות הקפיטליזם, אז הקפיטליזם טועה מאוד, והוא לא יעבוד. ככל שאתה נדיב יותר לשכירים שלך, אתה תרוויח יותר. לא בגלל שזה מוסרי, ולא בגלל שזה אצילי - בגלל שזה פשוט נכון. אם אתה גם מודע לחוק הקארמה, זה עובד מהר יותר, ואם אתה לא מודע, אתה פשוט לא תראה את התוצאות הטובות מיד, ולכן אנשים נכשלים בשלב זה". שמע, זה נשמע לי קצת לא יאומן. כמה עתיקה התורה הזו שאומרת שאם אתה מודע לחוק הקארמה אז הקארמה הטובה תבשיל מהר יותר בשבילך? "כבר הבודהה אמר את זה". אז הטיבטים יודעים את זה. "כן". איך ייתכן, אם כך, שנרצחו כל כך הרבה טיבטים על ידי הסינים? האם הם לא היו מודעים למעשיהם? כריסטי: "אם הם סבלו, זאת אומרת שהם פגעו באחרים בעבר. כן". גשה מייקל: "זה חייב להיות כך. אבל אולי זה היה מתוכנן. הלאמה שלי תכנן לצאת מטיבט". איך אפשר להיות מודע לקארמה ולמעשים שאתה עושה? גשה מייקל: "זה לוקח אימון מסוים, אבל לא ארוך מדי. יש לי חברים שעשו את זה בחצי שנה, שנה". כריסטי: "אנשים באים אלינו כל הזמן ואומרים: קראתי את הספר שלך גשה מייקל, והקמתי חברה, וזה הולך מצוין! והם בקושי התאמנו - לחלקם לא היה אפילו מורה!". והאם אנשים אלה לא יעצרו מוקדם מדי, לפני המטרה האמיתית שהיא שחרור מוחלט, ופשוט ייהנו עם כל הכסף שהם עושים? "הלאמה שלי היה אומר: סמסרה כבר תתקן אותם. בסופו של דבר כסף לא עושה אותך מאושר". אז בשביל מה בכלל ללמד איך לעשות כסף? גשה מייקל עושה וו מאצבעו ומדגים כיצד הוא דג אנשים. "זה צעד ראשון. אני לא מרמה אותם. זה טוב שיש לך כסף, ואז אתה עובר לשלב הבא. אני מלמד שלושה סוגי דברים: יוגה, בשביל הבריאות, עשיית כסף, ואיך למצוא בני זוג טובים. אחרי שלושת אלה צריך לעלות עוד, אבל זה לא רע שיהיו לך את אלה. קשה להרצות למישהו ולומר לו: עזוב כסף, עזוב אהבה, לך רק להארה!". כריסטי: "ברגע שאתה יודע להפעיל את העולם בדבר אחד, אתה יכול לעשות את זה בכל דבר. גם את הזוגיות, אתה יכול להשתמש בה כדרך להארה, באופן מודע. למעשה, אם אתה לא עושה כך זה בזבוז זמן. אבל זה גם יכול להיות התרגול הגבוה ביותר".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הגרעינים טובים, יש עתיד
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לא דיברתם בכלל על ריקות. "או קיי. מה זה?" גשה מייקל מחזיק עט. עט.
"ואם כלב יראה את זה?". מקל.
"אז מה זה באמת?" זה תלוי בנקודת המבט שלך.
"אז המציאות שאתה רואה תלויה במיינד שלך, ויש סיבה לכך שאתה רואה את זה כעט: משום שאתה אדם. ולא רק בגלל זה, אלא גם בגלל שנתת עט למישהו אחר בעבר. בגלל כל התנאים האלו אתה רואה את זה עכשיו כעט. וזה עוד לא הכל: בגלל שאתה רואה את זה כעט, אתה אדם. תחשוב על זה".
אתה אופטימי בקשר לעתיד האנושות? "אספר לך סיפור: אנחנו התאמנו ביוגה במנזר, והאימונים האלו הם חלק מהטנטרה, שאתה לא מקבל עד שאתה גשה. הם סודיים. כאשר חזרנו לארה"ב והלכנו לשיעור יוגה, ראינו שזה כמעט אותו דבר! אז חזרנו ללאמה שלנו, ואמרנו לו: אתה יודע, היוגה הסודית שאתה מלמד כאן, אתה יכול לקבל שעור כזה בחמישה דולר, אתה לא צריך לחכות 25 שנה! וחשבתי שזה ירגיז אותו. הוא שאל: כמה אנשים עוסקים בכך במערב? עשרה, עשרים? עשרים מיליון, אמרתי לו. הוא התחיל לבכות. הוא אמר שזה סימן טוב מאוד. שזה אומר שהזמן הזה גבוה מאוד. לאנשים יש גרעינים טנטריים. אני מאמין שהעולם שלנו קרוב מאוד". אפילו שהאנשים שעוסקים בכך עושים את זה ללא מודעות, ללא מחויבות? "זה מה שאמרתי לו. הוא אמר: הגרעינים טובים. אם הם יקבלו אימון קצר, הם מיד ינבטו".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|