מניין שוויוני ראשון יוקם בפתח תקווה

אפילו בפתח תקווה, בירת הבורגנות הדתית, קם מניין אורתודוקסי שבו נשים חזניות וקוראות בתורה. האם מדובר במהפכה בציונות-הדתית?

אודי לוינגר | 21/1/2014 9:22 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אחרי ירושלים, מודיעין ושוהם, גם בפתח תקווה מוקם בימים אלה מניין משתף, שמשלב נשים בתפילה ובקריאת התורה. המניין יפעל לפי כל כללי האורתודוקסיה, וישלב נשים במקומות המותרים לפי ההלכה – בקריאה בתורה, כחזניות בקטעים מסוימים וכאומרות דברי תורה. מפגש ראשוני של הגרעין המייסד התקיים בשבוע שעבר, ואת המניין מלווה הרב דניאל שפרבר, ראש המכון הגבוה לתורה באוניברסיטת בר אילן.

לשלב נשים בתפילה, לחזק את מעמד בית הכנסת
לשלב נשים בתפילה, לחזק את מעמד בית הכנסת צילום: אדי ישראל
המעמד של בית הכנסת בציונות הדתית נשחק מאוד. האמירה הזאת היא לא אמירה ביקורתית אלא תיאורית. ההידרדרות במעמד בית הכנסת הוא כבר עובדה מוגמרת. אם בעבר היה מיעוט שקורא בסתר עלונים או מדבר בלחש בין גברי לגברי בזמן קריאת התורה, היום כבר רוב המתפללים קוראים מגוון עצום של עלונים, הגודל של חלקם כגודל עיתון של ממש, והשיחות בקריאת התורה ובזמן התפילה הפכו לנורמה לא רק בקרב יושבי קרנות, עד שלפעמים מופתעים כשמגלים "בית כנסת שלא מדברים בו בתפילה".

מה עושים? איך אפשר להתמודד עם המגמה הזאת? אופי התפילה בבתי הכנסת השתנה כמה פעמים ב-3,000 השנים האחרונות. עכשיו הגיע השעה לשינוי הכרחי נוסף – שילוב נשים בתפילה, במידת האפשר ותוך הקפדה על כל כללי ההלכה. כדי להחזיר את בית הכנסת למקום שבו התפילה היא המוקד, אנחנו חייבים שמקדש המעט שלנו יהיה מסוגל להכיל את כולנו – ולהקצות מקום קטן לנשים בצד, לא לתת להן להשתתף באופן פעיל בתפילה, ולהגלות כל ילדה מגיל 8 ממקום ההתרחשות המרכזי – זה לא להכיל את כולנו. גם בלי להיכנס לקלישאות של "נושאות תפקידים בכירים" ו"נמצאות בצמתים חשובים בקרב מקבלי ההחלטות", כולנו יודעים שהנשים הדתיות הן קליבריות, ולכולנו ברור: זה לא הגיוני. לא הגיוני שהמקום של האישה בתפילה הוא כל כך חסר פרופורציות ביחס למקום שלה מחוץ לבית הכנסת. בעיוות הזה אנחנו מרגישים באופן אינטואיטיבי, ומרגישים בו ילדינו, בנינו ובנותינו, שרואים בבית הכנסת היררכיה שמנוגדת לרוח התקופה, ומנוגדת לערכים שאנחנו מנסים להנחיל להם ושבית הספר מנסה להנחיל להם. איך אפשר לומר לנערה מתבגרת שהיא יכולה להגשים את כל השאיפות שלה כשבשבת היא באה לבית כנסת ומחויבת לשבת בשטח מצומצם בקצה האולם, שבו לא רואים את החזן, לא שומעים את קריאת התורה וכשכל החזנים והקוראים הם גברים בלבד?
צילום: פלאש 90
נשות הכותל מתפללות בכותל צילום: פלאש 90
תפילה אמיתית יותר

"ואני קרבת אלוקים לי טוב", אומר דוד המלך בתהלים. כדי לטהר את האווירה בבית הכנסת, כדי להרגיש קרבת אלוקים, וכדי שהתפילה תהיה עיקר, ולא העלונים, העיתונים והדיבורים, אנחנו צריכים שבית הכנסת ישקף את סולם הערכים שלנו, ובסולם הערכים שלנו יש מקום להשתתפות פעילה של נשים גם בטקסים הדתיים שלנו. זה לא פשוט. זה מצריך אומץ ומצריך מוכנות לשינוי, לא במישור ההלכתי כמובן אלא במישור הקהילתי והתפיסתי של בית הכנסת, וזה מצריך נכונות ל"החלפת דיסקט", משהו שהציונות-הדתית לא מצטיינת בו בדרך כלל אבל נדמה שבתקופה האחרונה היא דווקא בשלה לקראתו יותר. המהפכה הפמיניסטית היא הבשורה הגדולה של המאה ה-21 בעולם כולו, והמאפיינים שלה מחלחלים לכל שדרות החברה, וגם לחברה שלנו. הציונות-הדתית לא יכולה להרשות לעצמה להחמיץ את התהליך הזה, מפני שהמעורבות המזערית עד לא קיימת של נשים בתפילה, כמו במתכונת הנוכחית, לא תעמוד במבחן המציאות לאורך זמן. מה שיקרה הוא אחד מהשניים: או שבית הכנסת יהפוך למקום עוד יותר לא רלוונטי והעלונים ימשיכו לגדול על חשבון הסידורים, או שהזרם הקונסרבטיבי והזרם הרפורמי ימלאו את החלל הזה ויתפסו את המקום הדומיננטי בהוויה הדתית של מדינת ישראל.

כל מי שהשתתף אי פעם במניין משתף אורתודוקסי מספר שהתפילה מרגשת יותר, אמיתית יותר, ולדעתי גם נכונה יותר. הקמת המניין המשתף בפתח תקווה, דווקא משום שהעיר הזאת היא סמל לבורגנות הדתית-שמרנית, היא צעד מבורך, אך כדי שהתהליך הזה יימשך צריכים לקום עוד ועוד מניינים אורתודוקסיים משתפים עד שהדבר יהפוך לנורמה במניינים של הציונות-הדתית.


רוצים לקבל בחינם שני גיליונות סוף שבוע של מקור ראשון? לחצו כאן היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

nrg מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

פייסבוק