למה ממשיכים לעשות "מלך" ממי שזנח את ילדיו?

כל הפרשה הזו מסריחה עד השמים. הנה לנו אדם שלפני שנים עזב את משפחתו ואת ילדיו כדי שיוכל לעשות לעצמו ולחבריו מסיבות חשק על בסיס יום-יומי, שבהן בנות ישראל מוזמנות לענג ולבדר אותו כנתחי בשר, עובר לסוחר, כדי שיוכל להמשיך להיות סוחר פזמונים של אהבה

דב אלבוים | 24/11/2013 12:35 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עבודת המולך. ואם באמת יתברר שכולן היו בנות שש עשרה ומעלה? ואם יתברר שכולן היו נערות בעלות מודעות עצמית גבוהה והלכו למיטת הזמר המפורסם מרצונן החופשי ובמודעות מלאה? אז מה? אז זה יאמר שהנה אנחנו צריכים להמשיך להעניק לזמר את הבמות הציבוריות שאנחנו נותנים לו בכל אתר: באולמות ובאצטדיונים ובתוכניות הטלוויזיה? האם ברגע שבו עורכי הדין שלו יצליחו להוכיח כי לא הייתה לו מודעות פלילית וכי הוא לא ידע ולא שמע וגם שכח לשאול, האם אז אנחנו יכולים לומר שהכול בסדר?

והרי כל הפרשה הזו מסריחה עד השמים. הנה לנו אדם שלפני שנים עזב את משפחתו ואת ילדיו כדי שיוכל לעשות לעצמו ולחבריו מסיבות חשק על בסיס יום-יומי, שבהן בנות ישראל מוזמנות לענג ולבדר אותו כנתחי בשר, עובר לסוחר, כדי שיוכל להמשיך להיות סוחר פזמונים של אהבה. איך אנו יכולים לחיות את הצביעות הזו שלנו וממשיכים לצרוך את אותם פזמונים של אהבה, שלו ושל חבריו, שכבר מזמן היה ברור שלא האהבה דיברה בהם, אלא שעמום קיומי עמוק ולב גס?
 
צילום מסך: מתוך ערוץ 2
כל הפרשה הזו מסריחה עד השמים. אייל גולן צילום מסך: מתוך ערוץ 2

כי גם אם מחקירות המשטרה יתברר שלא הייתה עברה על החוק ושאין עילה להגיש כתב אישום כנגד הזמר וחבורתו, החברה הישראלית כולה, על כל רבדיה, חייבת להקיא מתוכה את תעשיית הזמר הזו המבוססת על שקר, יצרים אפלים וזלזול עמוק בכבוד האדם. זו לא פעם ראשונה וגם לא אחרונה שבה זמר מפורסם מנצל מינית את מעמדו ואת ההערצה אליו, אבל המקרה הזה חושף במיוחד את הצביעות ואת העמדת הפנים של החברה שבה אנו חיים, שניזונה באופן שוטף מהרכילות על אודות הנערות המתחלפות בחייו של הזמר המפורסם.

אברי גלעד, גם הוא דמות מפורסמת מבחינה תקשורתית אך אדם בעל יושר מוסרי ראוי לציון, כבר עמד על כך לפני כמה חודשים כאשר כתב דברים קשים על התנהגותו של הזמר הנ"ל ועל הדרך שבה הוא פוגע בילדיו כאשר הוא ממעט לראותם ומפצה אותם במתנות יקרות. אבל החברה הישראלית המשיכה וממשיכה להזמין את הזמר הזה ודומיו לכל מקום של כבוד ועושה ממנו "מלך" וממשיכה להוביל את ילדיה כקרבנות לעבודת ה"מולך" הזה.

בתו של מתתיהו. זו לא פעם ראשונה בהיסטוריה של עם ישראל שבה היחס למיניות חושף את הצביעות והשקר שאחזו בנו. כך קרה גם בימים ההם ובזמן הזה, בימי מתתיהו הכהן הגדול ובניו.

אחת הגרסאות החשובות ביותר למרד שפרץ נגד היוונים והביא בסופו של דבר לעצמאות היחסית של ממשלת החשמונאים היא הגרסה הטוענת שהמניע המרכזי להתפרצות המרד אינו צלם בהיכל או הקרבת חזיר על המזבח, אלא לא אחרת מאשר בתו של מתתיהו החשמונאי. באותם ימים, כך מספרים המדרשים, הייתה גזרה של השליט היווני המקומי הקובעת כי כל נערה שעומדת להינשא חייבת לעבור קודם כול במיטתו של השליט למשך לילה אחד. במשך זמן רב ניסתה ההנהגה היהודית לבלוע את הגזרה הזו ולחיות איתה בשתיקה יחסית. אבל בתו של מתתיהו לא הייתה מוכנה לשתוק והיא קרעה את מסך הצביעות מפני כל משפחתה המכובדת: כיון שהגיע יום שמחתה הושיבוה באפריון, וכשהגיע זמן הסעודה נתקבצו כל גדולי ישראל לכבוד מתתיהו ובן חשמונאי, שלא היו באותו הדור גדולים מהם. וכשישבו לסעוד עמדה חנה בת מתתיהו מעל אפריון וספקה כפיה זו על זו וקרעה פורפירון שלה (הבגד שלבשה) ועמדה לפני כל ישראל כשהיא מגולה ולפני אביה ואמה וחותנה. כיון שראו אחיה כך, נתביישו ונתנו פניהם בקרקע וקרעו בגדיהם ועמדו עליה להרגה. אמרה להם:"' שמעוני אחי ודודי, ומה אם בשביל שעמדתי לפני צדיקים ערומה בלי שום עברה הרי אתם מתקנאים בי, ואין אתם מתקנאים למסרני ביד ערל להתעולל בי" (מדרש מעשה חנוכה, אוצר המדרשים, י"ד אייזנשטיין, עמוד קפה).
צילום: מאטיאז בוניקה
הוא היה כל כך יפה עד שגבירות מצרים היו מגיעות לבקר בבית אשת פוטיפר רק כדי לזון את עיניהן ביופיו. יוסף וכותנת הפסים צילום: מאטיאז בוניקה

מסלסל בשערו ומתלה בעקביו. על יוסף בן יעקב, הגיבור המקראי של פרשת השבוע "וישב", נאמר שהיה "יפה תואר ויפה מראה". הוא היה כל כך יפה עד שגבירות מצרים היו מגיעות לבקר בבית אשת פוטיפר רק כדי לזון את עיניהן ביופיו, כביכול עוזרות לה בעבודות הבית ומקלפות איתה תפוחי אדמה לארוחת צהרים אבל בעצם עיניהן תקועות בו והן חותכות את אצבעותיהן בסכין עד זוב דם. חטאו הגדול של יוסף לפי המסורת המדרשית לא היה יופיו הטבעי אלא "שהיה עושה מעשה נערות - מסלסל בשערו ומתלה )מעכס, ד"א( בעקביו". יוסף ניצל את העובדה שהיה כל כך מושך כדי למשוך את כל תשומת הלב לעצמו, כדי לפאר ולרומם את האנוכיות שלו, כדי שיוכל להמשיך להיות מגלומן נרקיסיסטי שלא רואה אף אחד ממטר, כולל כמובן את אחיו ששונאים אותו שנאת מוות.

המקרא שולח את יוסף למסלול של תיקון ארוך, שבמהלכו ילמד לראות את הזולת, לכבדו ולהאזין לו רוב קשב. הדבר בא לידי ביטוי כמובן ביכולת שלו להקשיב ולפתור את חלומותיהם של אנשים אחרים. רק אחרי שהוא לומד לפתור חלומות של אחרים הוא מצליח לפתור את חלומותיו שלו מחדש. התיקון שלו מגיע לידי ביטוי ביחס שלו ליופי ולמיניות שלו. רבי נחמן מברסלב כותב על זה באופן מרגש במיוחד: כי זה הצדיק האמתי שהוא בחינת יוסף, הוא ההידור והיופי של כל העולם, וכשזה היופי והפאר נתגלה בעולם, דהינו כשזה הצדיק שהוא היופי של כל העולם נתפרסם ונתגדל בעולם, אזי נפתחין העיניים של העולם. שכל מי שמתקרב ונכלל בזה החן האמת, נפתחין עיניו, ורואה ומסתכל על עצמו (ליקוטי מוהר"ן תניינא, סז).חכמת הפרצוף. אני יודע שזו לא חכמה לומר את זה עכשיו, אבל שחיתותו המינית של אדם מתגלה מיד על פרצופו באופן ברור ובולט לעין. כך נוכחתי לראות במהלך חיי, וכך גם מקובל במסורת ישראל מימים ימימה: פרצופו של אדם מסגיר את התנהגותו המינית.


רוצים לקבל בחינם שני גיליונות סוף שבוע של מקור ראשון? לחצו כאן היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

דב אלבוים

צילום

סופר, עורך, עיתונאי, מנחה טלוויזיה ומרצה לפילוסופיה יהודית

לכל הטורים של דב אלבוים

פייסבוק