פסק הלכה: מותר לעבור ניתוח כדי להפוך לסופרמן

הרברט צ'אבז בן ה-35 מהפיליפינים, עבר ב-16 השנים האחרונות לא פחות מ-19 ניתוחים פלסטיים במטרה להיראות דומה ככל האפשר לסופרמן. האם מבחינה הלכתית מותר לעבור ניתוח פלסטי על מנת להיות דומה לאדם אחר? אם זה גורם לך להרגיש מכוער - אין בעיה

nrg יהדות | 6/11/2013 11:29 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לאחרונה התפרסם שהרברט צ'אבז בן ה-35 מהפיליפינים, עבר ב-16 השנים האחרונות לא פחות מ-19 ניתוחים פלסטיים במטרה להיראות דומה ככל האפשר לסופרמן. המבצע הכירורגי הארוך כלל בין השאר ניתוח אף, שאיבת שומן מהשפתיים, תיקון לסת, הלבנת עור והשתלה של שרירי חזה. האם מבחינה הלכתית מותר לעבור ניתוח פלסטי על מנת להיות דומה לאדם אחר?
 
צילום: מתוך האינסטגרם
הרברט צ'אבז אחרי שעבר 19 ניתוחים בכדי להראות כמו סופרמן צילום: מתוך האינסטגרם

רבני מכון פוע"ה מסבירים כי מבחינה הלכתית, ישנם שלושה איסורים שונים הקשורים לדיון: אסור לאדם לחבול בגופו - הניתוח עלול לסכן את חיי המנותח ואסור לאדם להסתכן בחינם. לעיתים, כאשר גבר מבקש להדמות לאשה או להפך ישנו איסור שלא ילבש גבר שמלת אשה. מלבד עניינים אלה, יש לתת את הדעת גם לשאלות חינוכיות, שהן חלק בלתי נפרד מהפסיקה, כגון האם ראוי לאדם לנסות להדמות לאדם אחר.

הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון ההלכה פוע"ה העוסק בנושאים הלכתיים בתחום הרפואה והפוריות מדגיש כי: "רוב הפוסקים סוברים שאין איסור בשינוי מראה על ידי ניתוח כאשר מראהו המכוער של אדם מרחיק ממנו אנשים. לעומת זאת, כאשר אדם נראה בריא וטוב אך מעוניין להיות דומה למישהו אחר רוב הפוסקים אוסרים על כך. לכן, במקרה המתואר בפתיחה, גם הפוסקים המתירים ניתוח פלסטי יאסרו, שכן ההיתר מוגבל מקום של צורך גדול ביותר, ולא עקב תופעת 'הערצה עיוורת'".

 


הרב פיינשטיין התיר ניתוח לשינוי מראה מכוער

הרב בורשטיין מוסיף כי פוסקי הדור האחרון נחלקו בשאלה האם אדם רשאי לעשות ניתוח פלסטי ולצורך מה. הרב אליעזר ולדנברג אוסר את הדבר ומתבסס על דברי חז"ל שלמדו מפסוק מיוחד שהתורה התירה לרופא לרפא, והוא מבאר שההיתר לא נועד אלא לצרכי רפואה בלבד, ולהשיב את הגוף לאיתנו ולא ליצור דבר חדש. אמנם הוא מסכים שאפשר לרפא גם מומים מולדים ועקרות מולדת, אף על פי שאין כאן השבת הגוף לאיתנו אחרי שהתקלקל. אך הוא מתיר זאת רק משום שמוכח שיש כאן מום הדורש תיקון.

לעומתו, הרב משה פיינשטין נוטה להתיר לעשות ניתוח פלסטי לצורך שינוי מראה מכוער. הוא מסביר שהאיסור שאסרה תורה לחבול באדם, הוא דווקא במי שחובל באדם כדי להרע לו, כדי לריב אתו או כדי לבזות אותו, וכפי שכתב המרב"ם באיסור חבלה, שהאיסור הוא כשחובל דרך ביזיון אבל מותר לחבול באדם לטובתו. לכן הוא מתיר ניתוח פלסטי לצורך התייפות, לנערה שחוששת שהמראה שלה ירתיע בחורים מלהתחתן אתה.




גם הרב שלמה זלמן אוירבך מתיר נתוח פלסטי, ואומר שאין בכך משום חבלה, אם זה נעשה לטובת המנותח. אמנם, הוא מסייג את הדברים ואומר שמותר רק באדם שמראהו מאד משונה והכיעור שלו הוא ממש מום. גם הרב עובדיה יוסף התיר בניתוח לצורך יופי, וכן נראית דעת הרב יצחק וייס, אך זאת רק במקרה ומדובר בצורך גדול ביותר לאדם. הרב פינחס זביחי מסכים אף הוא להיתר, אך הוא מגביל אותו לאשה שרוצה להתחתן והמראה שלה מפריע לה. לכתחילה הוא כותב שאין לעשות זאת. גם הרב מרדכי הלפרין כותב שהתורה התירה להשתמש במדע לכל מטרה שהיא לרווחתו ולטובתו של האדם. לכן הוא מתיר לאשה לייפות את עצמה גם על ידי ניתוח, אם המראה המכוער שלה מפריע לה להנשא. הוא מתיר זאת גם לגבר בתנאי שלא מדובר על רצון להדמות לבני המין השני. זה אסור מדין - "לא ילבש גבר שמלת אשה".

"לא נוכל לסיים חוות דעת זו מבלי לעמוד ולו בקצה המזלג, על שני נושאים חינוכיים" אומר הרב בורשטיין, "הראשון: לכל אדם יש תפקיד ומקום בעולם ותפקידו להיות הוא עצמו ולא להעריץ ולהתבטל כלפי אדם אחר. השני: לא כל אדם ראוי להיות מודל לחיקוי. תרבות הטלויזיה והרייטינג יצרה מציאות שבה אדם שואף להדמות למי שחזק ונוצץ ולאו דוקא לחפש חכמה. זהו אמנם מקרה קיצוני מאד ויחיד, אבל מקרים פחות קיצוניים יש למכביר. לא באלה חלק יעקב".


רוצים לקבל בחינם שני גיליונות סוף שבוע של מקור ראשון? לחצו כאן היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק