מנגינות יו-2 בראש השנה? רעש אופנתי
המנגינה המסורתית של "כל נדרי" מזכירה לי את בית הכנסת שבו גדלתי, ואת בית הכנסת של סבא, וזיכרונות ילדות רחוקים. מה בדיוק תזכיר לי מנגינה של יו-2? היא תזכיר לי שיר של יו-2. ואם כבר, עדיף המקור על פני חיקוי זייפני. הרב חיים נבון משיב לצביקה קליין

עדיף המקור על פני זיוף מאולץ בבית הכנסת. בונו ואיש שמניח תפילין עיבוד מחשב
ואני אומר: אין דבר פחות רלוונטי מאשר מרדף אחרי הרלוונטיות. בואו ניקח את הטלית המסורתית, אם תשנה בה משהו, את צבע הפס למשל - סבבה. אבל מה יקרה אם נעצב מחדש את הטלית כולה בגזרה אופנתית? מה תהיה ההשפעה של טלית ג'ינס מגניבה? היא תהיה מגניבה רק בפעם הראשונה; אחר כך נרגיש שזו כבר לא באמת טלית, עם כל המטענים הרגשיים הנושנים שלה; ומבחינת האופנה - לאחר שבוע יהיו בגדים אופנתיים יותר.
ומה לגבי התאמת התפילה למנגינת יו-2? ובכן, המנגינה המסורתית של "כל נדרי" מזכירה לי את בית הכנסת שבו גדלתי, ואת בית הכנסת של סבא, ועוד הרבה זיכרונות ילדות רחוקים. מה בדיוק תזכיר לי מנגינה של יו-2? היא תזכיר לי שיר של יו-2. ואם כבר, עדיף המקור על פני חיקוי זייפני.

טלית ג'ינס מגניבה? רק בפעם הראשונה. מתפלל ארכיון
בלי להתיימר להגדיר מהי אורתודוקסיה, אחד המאפיינים שלה הוא השקטת האופנתי, הקופצני והקרנבלי לטובת העמוק והנצחי. מנגינות התפילה שלנו משתנות כל הזמן לאיטן, באופן טבעי - אם איננו קוטעים בברוטליות את התהליך הטבעי הזה. הן התפתחו במשך דורות רבים, ומבטאות את תמצית הזיקה הנפשית שלנו לתפילות מסוימות.
כך, גם ביתר שאת לגבי נוסח התפילות עצמן. אנחנו מאמינים שבתשתית העולם הרגשי והאמוני שלנו יש יסודות נצחיים: היחסים בין הורים לילדיהם, בין איש לאשתו, בין אדם לאלוהיו - כולם יצוקים בקווים של נצח. לולא זאת, לא היינו מסוגלים להבין בכלל את הסיפורים על אדם וחוה, אברהם ושרה, עקידת יצחק, יוסף ואחיו. התפילות מזקקות את היסודות הנצחיים הללו. מה צריך כדי להתחבר אליהן? לא לכסות את התפילות במעטה רעש אופנתי, אלא להפך: להשקיט את הרעש ולצלול פנימה.
רוצים לקבל בחינם שני גיליונות סוף שבוע של מקור ראשון? לחצו כאן היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg