האם מותר להגיד 'קדיש' על כלב?
רב רפורמי קיבל פנייה מבן קהילתו, אשר כלבו נפטר בגיל 14 שנה, "אני רוצה להגיד עליו קדיש בבית הכנסת". מה השיב לו רבו?

"ישנם כ-70 מיליון כלבים בבתי אב אמריקאים כיום" כותב רוזוב בבלוג שלו באתר הלוס אנג'לס ג'ואיש ג'ורנל, "חיות מחמד אלה הם שותפים שלנו וחברינו, ממש בני משפחה". רוזוב סיפר לקוראיו שגם הוא מאוהבי בעלי החיים, וכי הוא מבין שכשהם נפטרים הדבר מעציב ומדכא.
"לפני שבוע הגיע אחד מחברי קהילתי אשר נאלץ לקבור את כלבו שנפטר מסרטן כעבור 14 שנה, "הוא היה במצב ממש לא טוב", כותב רוזוב על אותו חבר. "הוא הגיע לתפילת השבת ושאל אם מתאים להגיד 'קדיש' בצורה פומבית על כלבו", מספר רוזוב.
"הכלב שלי היה חלק בלתי נפרד ממשפחתי, ובזמנים מסויימים משפחתי היחידה", סיפר המתאבל לרבו, "אני מבכה את מותו ומתאבל עליו בצורה משמעותית" אמר.
אך רוזוב ביקש להבהיר כי "חיות מחמד אינן בני אדם. הם לא 'ילדינו'". הוא הביא מספר מקורות לנושא המקדשים את היחס לבעלי החיים כמו "צער בעלי חיים", ואחרים. "קדיש יתום נאמר לזכר בני אדם, לא על חיות שנפטרו", הוא מדגיש.
אם כן, מה פסק הרב הרפורמי לבן קהילתו? "לא שייך להגיד קדיש על הכלב בצורה פומבית. באם הוא רוצה לזכור את כלבו בזמן שנאמר קדיש בבית הכנסת, אין בעיה, אך שיעשה זאת בצורה אישית, ולא בקול".
אך רוזוב מביא מספר דרכים אלטרנטיביות לקיים טקסי זכרון לחיות מחמד שנפטרו: "מתאבלים יכולים לארגן קבורה בבית קברות לחיות מחמד, חברים ומשפחה צריכים לסייע למתאבלים ברגישות. בנוסף, יכולים אותם מתאבלים לתרום לארגונים לשמירה על בעלי חיים לזכרם ועוד".
יהי זכרם ברוך
"האם מותר לענות אחרי קדיש כזה (לכלב), אמן ואמן יהא שמיה רבא?", נשאל הגראי"ל על ידי תלמידיו, בעקבות פנייה של אדם שביקש להגיד קדיש על כלבו שנפטר - כך על פי אתר האינטרנט החרדי בחדרי חרדים.
הגראי"ל חייך והשיב: "הרי אם היה אומר קדיש בלא כל סיבה, ודאי שהיו עונים אחריו אמן, אם כן מדוע שטפשותו תגרע את המצב? מה אכפת לנו שהוא חושב על הכלב...אין בכך כלום".
ואז הוסיף הגראי"ל בבת שחוק: "אדם כזה היה ראוי יותר שהכלב יאמר אחריו קדיש, ולא הוא על הכלב..."
רוצים לקבל בחינם שני גיליונות סוף שבוע של מקור ראשון? לחצו כאן היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg




נא להמתין לטעינת התגובות