נבחרת החלומות של העולם היהודי

הכירו את קהילת ROI הבינלאומית: 1,000 צעירים יהודים, שפועלים למען הקהילות היהודיות. לא כולם יכולים להתקבל: בשנה החולפת הגישו מועמדות 628 צעירים, מתוכם נבחרו 120

צביקה קליין  | 29/5/2013 12:34 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הכנס השנתי של ROI
הכנס השנתי של ROI צילום: סטודיו עדיגיטל
בשנים האחרונות צצים כמו פטריות אחרי הגשם ארגונים יהודיים צעירים שמנפצים את המיתוס הישן: לא עוד גופים שמתבססים רק על ארגון אירועי צדקה וגיוס כספים למען ישראל או עידוד הפגנות ועצומות, אלא כאלה שמנצלים את הראש היהודי היצירתי והמתוחכם כדי לקדם את ערכי היהדות ותיקון העולם.

אחד מאותם גופים, שלא מגדיר את עצמו באופן ישיר כארגון, הוא קהילת Return on Investment - ROI.  מדובר בקהילה בינלאומית שבה חברים יהודים צעירים, שהפכו או יהפכו בעתיד למנהיגים פעילים. בקהילה הייחודית והסגורה הזו, שלה נציגים בעשרות מדינות ברחבי העולם, חברים כיום כ-1,000 איש.

"אנחנו פונים לארגונים כמו תגלית, הלל ואיפא"ק ומנסים לאתר דרכם את הטובים ביותר, את המנהיגים בכל אחת מהקבוצות. כך אנחנו מגייסים קצת יותר מ-100 חברים חדשים בכל שנה", מסביר ג'סטין קורדה (34), מנהל הקהילה. קורדה עלה לישראל ממונטריאול שבקנדה לאחר שעבד עם ארגונים יהודיים דוגמת תגלית.

"מנסים לאתר את הטובים ביותר, את המנהיגים בכל אחת מהקבוצות". ג'סטין קורדה צילום: סטודיו עדיגיטל

הרעיון של קהילת ROI הוא "השקעה ביחיד שיש לו פוטנציאל להיות מנהיג או פורץ דרך בתחום מסוים כדי שההשקעה תחזיר את עצמה במעשים לטובת העם היהודי", מסביר קורדה ל'המגזין'. " אנחנו מחפשים את אלה שישאבו מהכנסים שלנו את הכלים המקצועיים ויידעו לאחר מכן להחזיר את ההשקעה בקהילותיהם ברחבי העולם".

כיאה לקהילה גלובלית, הגיוון בין המשתתפים מאוזן: "שליש ישראלים, שליש אמריקאים ושליש משאר העולם", מפרט קורדה, ומציין כי יש להם נציגים ב-30 מדינות .
שינוי מבפנים

ROI קיימת כבר שמונה שנים, ובמשך הזמן הצליחו המארגנים לאתר ארבעה סוגים של צעירים אשר יכולים להתאים לקהילה, שלא כל אחד יכול להתקבל אליה. "הסוג הראשון של חברי הקהילה שאנחנו מחפשים הם 'החולמים'", מפרט קורדה, "יזמים ואנשי עסקים, לא רק כאלה עם רעיון, אלא כאלה עם הוכחות בשטח. אין לי גם בעיה שיצטרף מישהו שנכשל במיזם חברתי. אנחנו יכולים ללמוד יחד מהטעויות שלו".

הסוג השני של חברי הקהילה הוא "יהודים מקצועיים", כהגדרת קורדה. "אנשים בעלי תפקידים בעולם הארגונים היהודיים הם התקווה שלנו לשינוי ארגונים אלה מבפנים, שיהיו הרוח החיה והמחדשת". הסוג השלישי הוא "אנשי מקצוע, שמביאים איתם ניסיון מקצועי שיכול לסייע לשאר החברים. קורדה מספק דוגמאות לאנשים אלה: "למשל עורך דין שעובד בוול סטריט. אמנם הוא לא עובד יום ולילה לטובת העם היהודי, אבל הוא יכול לייעץ ליזמים יהודים או ל'יהודים המקצועיים' במגוון נושאים".

הסוג האחרון של צעירים שאותם מחפשים בקהילת ROI הם "סופר קונקטורס", כלומר אנשים המחוברים לקהל רחב של עוקבים או מעצבי דעת קהל כגון עיתונאים ובלוגרים פופולריים. "אנשים שיכולים לקדם תוכן יהודי", אומר קורדה.

אך לא רק עיתונאים הם קונקטורים. קורדה מספר על נציגים של אחת מהאחוות היהודיות הגדולות ביותר בארה"ב שהגיעו לכנס אחד, והחליטו להשתמש בתוכן יהודי שהפיקה אחת המשתתפות בכלל הקמפוסים שבהם הם נמצאים - דבר שהפך את התוכן, שהיה עד כה די נסתר, לפופולרי ביותר.

אותו תוכן מדובר עוסק בסדרת סרטונים מדליקה בשם G-D Cast שיצרה שרה לפטון. לפטון, אמנית צעירה, יצרה סדרת סרטוני וידיאו יצירתית, שבה היא מעלה מדי שבוע את פרשת השבוע או סיפורים יהודיים עם אנימציה צעירה ומרשימה. מי שמקריא את הטקסטים של פרשת השבוע הם ידוענים יהודים, למשל אלי ויזל.

מחפשים תמיכה

קורדה אינו חובש כיפה, ובכל זאת הוא מציין כי גדל בבית ספר יהודי במונטריאול. "לא הצלחתי לגרום לילד שלי בן ה-5 להתחבר לטקסטים תנ"כיים עד שגיליתי את Cast G-D. עכשיו אני מוצא את עצמי מדי שבוע יושב איתו מול סרטון ולומד על פרשת השבוע. אפילו בגיל שלי זה מרתק ומעניין בכל פעם מחדש".

למרות התדמית הרווחת, לפיה בכל הארגונים היהודיים מפעילים רק נציגים מארה"ב, קורדה גאה בכך שבקהילתו יש נציגים גם מהודו ומאפריקה, והם אף מארגנים כנסים קטנים יותר בכל שנה בדרום אמריקה".

הקהילה כאמור אקסקלוסיבית ביותר: לא כל אחד יכול להגיש מועמדות להשתתפות בכנס ולחברות, אלא רק על ידי Sourcing Crowd - פנייה מאחד מחברי הקהילה. כמו כן יש למלא טופס ארוך ומפורט הכולל כתיבה של מאמרים קצרים על הרצון להשתתף. בשנה החולפת הגישו מועמדות 628 צעירים, מתוכם נבחרו 120.

אותם נבחרים זוכים לקבל על חשבון הארגון טיסה לישראל ושהות בתנאים מפנקים במשך שבוע ימים בירושלים. במהלך השבוע מתקיימות סדנאות מקצועיות, מפגשים עם בכירים בקהילת העסקים של ישראל ואישי ציבור מגוונים.

נדבנית מתבגרת בשם לין שוסטרמן, אחת התורמות הגדולות לארגון תגלית, מממנת את הארגון דרך קרן שוסטרמן שבבעלותה. שוסטרמן הגיעה למסקנה כי למרות שתגלית הוא פרויקט חשוב ומשפיע, הוא נותן לצעירים רק טעימה מישראל.

אז מה מקבלים החברים מעבר לשבוע מפנק בישראל?
קורדה: "קודם כל גישה לעוד 1,000 מחברי הקהילה ברחבי העולם, אשר יסייעו להם יותר מאשר עוד אדם מן השורה שיפנה אליהם. במקביל אנחנו מחברים את חברי הקהילה לקרנות, אחת מהן היא קרן שוסטרמן, כדי לקבל תמיכה במיזמים שלהם".

חברי הקהילה אף זוכים לייעוץ חינם ממיטב המומחים בנושאים שיכולים לקדם את העסק או הארגון שלהם כגון ייעוץ משפטי, תקשורתי ואף בתחום הנהלת חשבונות, דבר שבהחלט יסייע ליזם הצעיר המתחיל.

כך למשל חברת יחסי הציבור העובדת עם PuderPR ,ROI הממוקמת בניו יורק, אמנם נשכרה לייחצן את הקהילה, אך בפועל ניתנה להם הוראה קודם כל לסייע בקידום חברי הקהילה בכלי התקשורת ברחבי העולם. "חשוב לנו שהעולם יידע מה הם עושים" אומר קורדה, שמתייחס לכל אחד מ-1,000 חברי קהילתו כאילו היו ילדיו.

יש לך הרבה ילדים ב-ROI. במי מהם אתה הכי גאה?
קורדה מתקשה, אך בסופו של דבר מצליח לחשוב על כמה מהחברים היצירתיים: "שירה לפטון, שיצרה אפליקציה מדהימה שמבוססת על המשחק'פרוט נינג'ה'. אבל במקום לחתוך פירות כחלק מהמשחק צריך לחתוך קורבנות, בהמות, בבית המקדש. זה די מטורף, אבל מאוד מחושב ומעניין". יזמית נוספת היא אלי וינקלמן, שיצרה רשת של ארגונים המגייסת כספים לנפגעים בדרפור, "הקונספט הכי פשוט ויהודי: בכל אחד מהמוקדים ברחבי ארה"ב מוכרים חלות, ואת הרווחים תורמים לצדקה", מסביר קורדה.


רוצים לקבל בחינם שני גיליונות סוף שבוע של מקור ראשון? לחצו כאן היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''בפולמוס''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק